Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

PA4URK schreef:
Effe off topic, maarre... Is die lekker Peter, die Blonde Snol? Dat is ene tripel hè? :beer:
Is idd n trippel. Van dezelfde brouwerij heb je ook nog "de vurige non" en "de weisse heise" prima te drinken hoor.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PA4URK »

Lekker zeg, ik ben een echte liefhebber van speciaalbieren. Deze heb ik nog niet gehad, zit nu op ruim 325 verschillende volgens m'n Bier-app :lol:
Met beide gloeien met een 100 ohm aan massa zou de brom weg moeten zijn. Anders moet je het toch ergens anders zoeken, misschien in het voorversterkergedeelte zoals al geopperd is.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Weer wat verder.
Met behulp van de twee 100 ohm weerstanden is de brom zo goed als weg.
Echter is er wel n duidelijke brom wanneer er geen signaal op de ingang staat, is hier nog n oplossing voor?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door RobertD »

is dat wanneer er geen apparaat op aangesloten is, of alleen wanneer de muziek weg is?
Zit er een volumepotmeter in?
Je zou kunnen overwegen R1 iets kleiner te nemen, ik vind 1MOhm best veel. Probeer eens de halve waarde (zal 470k zijn).
Heb je pootje 2 en 7 van de EF86 aan massa?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door peterl »

Als er geen signaal aanwezig is gebeurt dat wel vaker.
Is de brom er ook als je met je hand bij de EF86 komt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OpaBert »

Peter 53 schreef:
Weer wat verder.
Met behulp van de twee 100 ohm weerstanden is de brom zo goed als weg.
Echter is er wel n duidelijke brom wanneer er geen signaal op de ingang staat, is hier nog n oplossing voor?
Die ingang afsluiten met een weerstand in een Tulp plugje :?:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PA4URK »

Echter is er wel n duidelijke brom wanneer er geen signaal op de ingang staat, is hier nog n oplossing voor?
Dat heeft mijn RS1003 versterker ook, als er geen bron is aangesloten geeft hij ook een duidelijk hoorbare brom. Opa Bert heeft de juiste oplossing, een tulpplug met ingebouwde weerstand doet wonderen =D>
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OpaBert »

PA4URK schreef:
Echter is er wel n duidelijke brom wanneer er geen signaal op de ingang staat, is hier nog n oplossing voor?
Dat heeft mijn RS1003 versterker ook, als er geen bron is aangesloten geeft hij ook een duidelijk hoorbare brom. Opa Bert heeft de juiste oplossing, een tulpplug met ingebouwde weerstand doet wonderen =D>
Zit je nou met mn voeten te spelen Rein :lol:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PA4URK »

Zal ik je even kriebelen? :lol:
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Het gebeurt alleen als de muziek weg is, er zit geen volume pot in, de beide versterker zijn als monoblok opgebouwd.
Pootje 2 en 7 liggen aan massa.
Het met de hand in de buurt komen van de EF86 maakt niet uit.
Kan ik de waarde van R1 onbeperkt verlagen? Ik neem aan dat je hierdoor de gevoeligheid verlaagt.
Doordat ze als monoblok zijn opgebouwd zit er geen bronkeuzeschakelaar in, dus de de tip van Bert om de ingang af te sluiten gaat hier niet op helaas.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door douwebakker »

Als je bron enigszins laagohmig uit gaat <10K is het geen enkel probleem om 100K over de ingang te zetten.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Vanochtend nog even de waarde van R1 aangeapast tot 100K maar maakt geen verschil..
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Gebroederlijk naast elkaar. Spelen doen ze prima.
20211024_152858.jpg
Plaats reactie