Okdouwebakker schreef:Doe maar niet te veel moeite Bert. Ik zet er wel een andere entré in.
Douwe
van der Heem 8619Voeding
Moderator: Beheerdersteam
Re: van der Heem 8619Voeding
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: van der Heem 8619Voeding
Wat is er zo bijzonder aan deze voeding dat dit zoveel enthousiasme genereert? Het moge duidelijk zijn dat ik dit niet ken…
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Pastie dan? Dacht eigenlijk dat die te breed was?douwebakker schreef:IMG_0112.jpgLaat ik er nu nog eentje vinden.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Het past perfect. Ik begin maar even met een wat lagere spanning. Je weet niet hoelang het geleden is dat ie gebruikt is.
Re: van der Heem 8619Voeding
Oh, maar dan heb ik die nog wel voor je liggen met randaarde Douwe:
PB je adres maar even dan stop ik hem in een envelop.
PB je adres maar even dan stop ik hem in een envelop.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Dat is erg aardig van je Peter, maar een randaarde stekker heeft geen zin. Er zit op de net-entree geen aarde aansluiting.Pjotr schreef:Oh, maar dan heb ik die nog wel voor je liggen met randaarde Douwe:
IMG_3332_ZBA.jpg
PB je adres maar even dan stop ik hem in een envelop.
Re: van der Heem 8619Voeding
Nee dan heeft het weinig zin. Dat is wel een speciale dan, verwacht je niet van een dergelijk buizen apparaat. Maar ergens ook wel weer logisch. Op veel Philips voedingen zaten die rechthoekige ook, maar dan wel met randaarde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
wat is overigens de reden dat deze types stekkers nu verboden zijn?
Re: van der Heem 8619Voeding
Zijn ze dacht ik al een jaar of 25 of nog veel langer. Eigenlijk is de reden heel simpel: Als de stekker op een stenen ondergrond valt dan ligt het porseleinen isolatiestuk meestal aan diggelen en komen de spanningsvoerende contacten bloot te liggen. Toentertijd waren er al goede alternatieven in de vorm van de IEC apparaatstekkers en werd dat de norm. Die stekkers zijn overigens nog volop te koop voor reparatie.
Re: van der Heem 8619Voeding
Afstand tot spanningvoerende delen te klein...Henkjan schreef:wat is overigens de reden dat deze types stekkers nu verboden zijn?
Re: van der Heem 8619Voeding
Leuk Douwe , dat je zelf die stekker had liggen, is wel een flinke stekker waardoor de achterkant wel een cm of 5 zeker van de muur komtdouwebakker schreef:Dat is erg aardig van je Peter, maar een randaarde stekker heeft geen zin. Er zit op de net-entree geen aarde aansluiting.Pjotr schreef:Oh, maar dan heb ik die nog wel voor je liggen met randaarde Douwe:
IMG_3332_ZBA.jpg
PB je adres maar even dan stop ik hem in een envelop.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Nou Bert het is wel bijna 10 cm hoor, maar dat is niet erg. De plank waar die op komt is diep genoeg.
Het wordt alleen een beetje zwaar bij elkaar. De EA4000 voeding staat er naast.
Ik ben trouwens heel blij met de kwaliteit van het apparaat. Het is 60 jaar oud en dat zie je er niet aan af.
Alles is nog on originele staat. Van binnen is het alsof het gisteren gemaakt is zoals je ook op de Foto's kunt zien.
Het wordt alleen een beetje zwaar bij elkaar. De EA4000 voeding staat er naast.
Ik ben trouwens heel blij met de kwaliteit van het apparaat. Het is 60 jaar oud en dat zie je er niet aan af.
Alles is nog on originele staat. Van binnen is het alsof het gisteren gemaakt is zoals je ook op de Foto's kunt zien.
Re: van der Heem 8619Voeding
Mooi mandouwebakker schreef:Nou Bert het is wel bijna 10 cm hoor, maar dat is niet erg. De plank waar die op komt is diep genoeg.
Het wordt alleen een beetje zwaar bij elkaar. De EA4000 voeding staat er naast.
Ik ben trouwens heel blij met de kwaliteit van het apparaat. Het is 60 jaar oud en dat zie je er niet aan af.
Alles is nog on originele staat. Van binnen is het alsof het gisteren gemaakt is zoals je ook op de Foto's kunt zien.
Kreeg antwoord vanmorgen gelukkig hebben ze er geen , Had ik weer een en ander moeten gaan uitleggen
Nu alleen een bedankje gestuurd
Beste heer van ( mn naam weg gehaald:)
Helaas ik heb er geen meer liggen en bestellen lukt ook niet meer.
Ik ben laatst voor een andere klant aan het zoeken geweest.
Wij hopen u voorlopig voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Re: van der Heem 8619Voeding
Tenzij ze 60 jaar geleden al een internet adres op elco's drukten (weet ik niet zeker, toen leefde ik namelijk nog niet) denk ik dat de elco's vervangen zijn. Maar dat is wel heel netjes gedaan, het ding ziet er van binnen inderdaad super uit voor zijn leeftijd!douwebakker schreef:Nou Bert het is wel bijna 10 cm hoor, maar dat is niet erg. De plank waar die op komt is diep genoeg.
Het wordt alleen een beetje zwaar bij elkaar. De EA4000 voeding staat er naast.
Ik ben trouwens heel blij met de kwaliteit van het apparaat. Het is 60 jaar oud en dat zie je er niet aan af.
Alles is nog on originele staat. Van binnen is het alsof het gisteren gemaakt is zoals je ook op de Foto's kunt zien.
Als je een passend kabeldeel hebt, zou ik de netentree ongemoeid laten. Het is wat Pjotr zegt, het keramiek kan breken als je het op de plavuizen laat vallen. Verder zijn ze heel robuust en gewoon veilig. Ik heb wel eens met zo'n officieel testvingertje in een soortgelijk kabeldeel zitten poeren, en ik slaagde er niet in om contact te maken.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Hoi Timpert, slim van je hoor . Het was me niet opgevallen, maar je hebt gelijk. Het kan niet anders. Het is dan in elk geval wel heel netjes gebeurt.timpert schreef:Tenzij ze 60 jaar geleden al een internet adres op elco's drukten (weet ik niet zeker, toen leefde ik namelijk nog niet) denk ik dat de elco's vervangen zijn. Maar dat is wel heel netjes gedaan, het ding ziet er van binnen inderdaad super uit voor zijn leeftijd!
Re: van der Heem 8619Voeding
Ja, inderdaad. goed gezien. moet zeggen dat het er op de foto's uitziet dat het keurig netjes is uitgevoerd. met zorg gedaan.timpert schreef:Tenzij ze 60 jaar geleden al een internet adres op elco's drukten (weet ik niet zeker, toen leefde ik namelijk nog niet) denk ik dat de elco's vervangen zijn. Maar dat is wel heel netjes gedaan, het ding ziet er van binnen inderdaad super uit voor zijn leeftijd!
(de recap, dus.)
Re: van der Heem 8619Voeding
Hoi,
Ik heb op MP ook een dergelijke van der Heem 8619 Voeding gekocht, maar een ouder exemplaar Serial # 248.
Werkt helemaal ( heeft nog de originele HUNT elko's), maar de 3 beruchte papier condensatoren C6, C7 en C8, zijn ooit al vervangen door Philips "Mosterd" condenatoren.
Is er nog iets waar ik op moet letten (cq. preventief vervangen) of "Niet nadenken en gewoon gebruiken"?
Ik heb op MP ook een dergelijke van der Heem 8619 Voeding gekocht, maar een ouder exemplaar Serial # 248.
Werkt helemaal ( heeft nog de originele HUNT elko's), maar de 3 beruchte papier condensatoren C6, C7 en C8, zijn ooit al vervangen door Philips "Mosterd" condenatoren.
Is er nog iets waar ik op moet letten (cq. preventief vervangen) of "Niet nadenken en gewoon gebruiken"?
Re: van der Heem 8619Voeding
Ben wat aan het hobbyen met een Buizen gestabiliseerde voeding
Ontwerp stond in de Electron van de Veron
Werkt niet 100% naar mijn zin Wat teleurgesteld eigenlijk
Een drop van ca 2 Volt op 350 Volt bij 200 mA
Er zitten 2x OB2 in voor een stabiele negatieve spanning
Daar ik geen OB2 had er een paar zeners voor gebruikt
En een regelbuis EF184 , uit een oude radio ooit gehaald , meet nog best goed
De Eindbuis zen ik heb er nu 2 in maar dat maakt is stabiliseren niet uit
Echter ik krijg het niet 100% gestabiliseerd
Misschien is het gewoon niet beter te krijgen met deze simpele voeding
Even verklaring wat op de foto staat
Links boven Een apparte trafo 40 Volt 2A voor de Gloeistroom van de PL519 daar gebeurt niks mee.
Ik heb een kleine ringkern trafo met 250 Volt die voor het Negatief gebruik zit boven op de grote ringkern trafo links onder op de foto , Die spanning is stabiel
De Grote trafo eronder is 350 Volt 0.6A geeft geeft ca 460 Volt en nog ruim 400 volt bij 200 mA belasting
Ik meen dat Anne het was Weet het niet zeker meer , die een modificatie voorstelde om het Schermrooster van de EF184 aan - uit heb ik opgeschreven. En dat gaf iets verbetering
Er zit nog een voltage drop in van ca 2 Volt op 350 Volt van 0 mA naar 200 mA
Ik heb dan nog steeds meer dan 60 Volt welke over de PL519 met een rimpel die verwaarloosbaar is.
Die 2 volt Ik zie het niet eens op het metertje dat ik erop heb zitten.
Maar een digitale meter zie ik het wel op
Waarom zakt die spanning het is afhankelijk van de stroom ,
ik dacht het meetpunt is de G1 EF184 die zit op min uit , ik heb dat verplaatst naar een ander punt van de min maar had geen effect.
Verder ben ik wat aan het spelen geweest met een andere waarde van de 33K weerstand in serie met de regel potmeters .
Had geen betere stabiliteit.
De 200 Ohm weerstand in serie met Anode vervangen door 100ohm werkt ook niet beter.
Heb verder geen idee om het te verbeteren
Iemand hier ??
Ontwerp stond in de Electron van de Veron
Werkt niet 100% naar mijn zin Wat teleurgesteld eigenlijk
Een drop van ca 2 Volt op 350 Volt bij 200 mA
Er zitten 2x OB2 in voor een stabiele negatieve spanning
Daar ik geen OB2 had er een paar zeners voor gebruikt
En een regelbuis EF184 , uit een oude radio ooit gehaald , meet nog best goed
De Eindbuis zen ik heb er nu 2 in maar dat maakt is stabiliseren niet uit
Echter ik krijg het niet 100% gestabiliseerd
Misschien is het gewoon niet beter te krijgen met deze simpele voeding
Even verklaring wat op de foto staat
Links boven Een apparte trafo 40 Volt 2A voor de Gloeistroom van de PL519 daar gebeurt niks mee.
Ik heb een kleine ringkern trafo met 250 Volt die voor het Negatief gebruik zit boven op de grote ringkern trafo links onder op de foto , Die spanning is stabiel
De Grote trafo eronder is 350 Volt 0.6A geeft geeft ca 460 Volt en nog ruim 400 volt bij 200 mA belasting
Ik meen dat Anne het was Weet het niet zeker meer , die een modificatie voorstelde om het Schermrooster van de EF184 aan - uit heb ik opgeschreven. En dat gaf iets verbetering
Er zit nog een voltage drop in van ca 2 Volt op 350 Volt van 0 mA naar 200 mA
Ik heb dan nog steeds meer dan 60 Volt welke over de PL519 met een rimpel die verwaarloosbaar is.
Die 2 volt Ik zie het niet eens op het metertje dat ik erop heb zitten.
Maar een digitale meter zie ik het wel op
Waarom zakt die spanning het is afhankelijk van de stroom ,
ik dacht het meetpunt is de G1 EF184 die zit op min uit , ik heb dat verplaatst naar een ander punt van de min maar had geen effect.
Verder ben ik wat aan het spelen geweest met een andere waarde van de 33K weerstand in serie met de regel potmeters .
Had geen betere stabiliteit.
De 200 Ohm weerstand in serie met Anode vervangen door 100ohm werkt ook niet beter.
Heb verder geen idee om het te verbeteren
Iemand hier ??
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Dat valt toch best mee Bert? Houd er wel rekening mee dat de spanning direct na de gelijkrichter ook lager word bij hoge belasting en det daardoor ook je referentie spanning ietsje zakt.
probeer maar even een andere voeding voor alleen de zeners.
Re: van der Heem 8619Voeding
Hoi Douwe
Ik heb een separate voeding voor die 220 Volt van 250 Volt Wisselspanning en dus meer dan voldoende voor 220 volt Gelijkspanning
Dan de voeding spanning Voor de PL519 is meer dan 60Volt hoger bij Vol belasting van die 200 mA
Ik schrijf denk ik teveel waardoor je het niet meer leest
Ik heb een separate voeding voor die 220 Volt van 250 Volt Wisselspanning en dus meer dan voldoende voor 220 volt Gelijkspanning
Dan de voeding spanning Voor de PL519 is meer dan 60Volt hoger bij Vol belasting van die 200 mA
Ik schrijf denk ik teveel waardoor je het niet meer leest
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: van der Heem 8619Voeding
Ik heb geen duidelijk antwoord Bert.
Het schema wat je laat zien is immers ook heel anders dan wat je op de plank heb staan.
Maar zoals ik eerder al schreef is 2V verschil tussen 0 en 200mA ook maar weinig.
Het schema wat je laat zien is immers ook heel anders dan wat je op de plank heb staan.
Maar zoals ik eerder al schreef is 2V verschil tussen 0 en 200mA ook maar weinig.
Re: van der Heem 8619Voeding
Vergeet niet dat de verschilversterker EF184 maar een beperkte versterking heeft. Ik denk dat een verschil van 2 V daarmee wel consistent is. En inderdaad zou de referentie ook in kunnen kakken. Dat zou ook mee kunnen spelen.
Tjerk
Tjerk
Re: van der Heem 8619Voeding
Nee hoor de referentie blijft strak staan de 110 en 220 negatief
Als ik het goed onthouden heb loopt het wel wat , zal opwarmen zijn van de Zeners
Kan ze gewoon vasthouden iig Dus geen paniek
Als ik het goed onthouden heb loopt het wel wat , zal opwarmen zijn van de Zeners
Kan ze gewoon vasthouden iig Dus geen paniek
