Demping materiaal gesloten sub kist.

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door spinningwheels »

Ik zie zakjes met het merk visaton erop. voordeligste € 3.91 voor 125 gram, en zag bij een autohifi shop als €15 voor eenzelfde zakje.
Wat is dat eigenlijk voor een spul? is het niet gewoon Fiberfill wat zo ongeveer € 10 per kilo kost en wat met een merkje erop voor veel te veel geld verkocht word?
Heb de indruk dat alles waar audio of HiFi voorstaat net zo iets is als bootjes spul. Alles voor zeker een factor 3 van de normale prijs.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Chocomel »

De zakjes 'gewone' dempingswol voor luidsprekers zijn denk ik polyesterwol. Fiberfill is dat ook, maar heeft een fijnere structuur en minder samenhang, waardoor het iets lastiger te verwerken is. Bij een gesloten kast maakt dat niet uit. Of er verder eigenschappen zijn die voor een luidspreker van belang zijn, weet ik niet.

Onder andere polyamidewol (Twaron®), schapenwol, glaswol en steenwol worden ook gebruikt in luidsprekers. Die laatste twee zijn niet aan te raden voor een zelfbouwer, omdat het kan zijn dat je de vezels beter niet kan aanraken of inademen.
Laatst gewijzigd door Chocomel op za 25 sep 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door satefan »

Je zou de kist ook helmaal kunnen vullen met Flamex platen. Dit is een open-cel structuur en in mijn metingen verlaagt de FS beter dan andere materialen. Hoe groot is de sub?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Wieger61 »

Bedenk dat je met dempingsmateriaal vooral staande golven dempt. De treden op vanaf een frequentie van 345/2A Hz waarbij A gelijk is aan de grootste waarde van hoogte, breedte of diepte. Bijvoorbeeld in een kast van intern 30cm hoog vanaf 575Hz. Als de kast echter een subwoofer bevat die vanaf 100Hz en hoger door het filter afgeknepen wordt, valt er bij 575Hz weinig nog te dempen ... . Demping vergroot dan vooral boxinhoud zoals de speaker die ervaart met enige procenten. Geen demping is dan een acceptabele en goedkope oplossing.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 25 sep 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Pjotr »

In een sub heb je geen staande golven, die passen er gewoon niet in. Dus daarvoor hoef je het i.d.d. niet te doen. Maar geheel weg laten is weer het andere uiterste. Het verschuift de adiabatische expansie/compressie meer naar isothermisch. Dat geeft naast wat schijnbare kastvergroting ook minder kastvervorming. Het effect van vullen is zeker hoorbaar bij een sub en geeft een wat drogere bas. Of je dat de moeite waard vindt is persoonlijk. Kun je prima dat Visaton spul of BAF (bonded acetaat fibre) van de speakerboer voor gebruiken.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Wieger61 »

Dat effect merk je pas/vooral bij grote wooferuitslagen in kleine kasten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is mijn ervaring ook. Tot een zeg 30-40 liter is het beslist goed merkbaar en wordt het bij groter minder duidelijk.
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door spinningwheels »

Dank,
Ik ben dus vooral op zoek naar droge bas, vandaar al ook mijn voorkeur voor gesloten kist,
Ben met een kist van goed 70 liter bezig voor 2x Kenwood KFC-XW1222D Geven ze 35.4 liter voor op per stuk.
Nu krijgt iedere sub zijn eigen versterker Rodek r2180 Is het dan beter om de kist met een schot in twee stukken te delen?
En die Rodek doet 2x 310 watt aan 2 Ohm of 1x 610 gebrugt aan 4 ohm. De kenwood is dubbelspoel 2x2 ohm Kan is zowel het ding op twee kanalen aansturen op de rodek of de spoelen inserie en dan gebrugt aansluiten. Wat is beter?
Ik snap trouwens niet waarom er in een auto zo veel vermogen nodig is, Of zijn de Watts van autoversterkers iets heel anders dan de Watts van huis versterkers? Heb hier in de hut 1 Rell Q200 subje staan,dat is een stoeptegel in het vierkant. Dat ding klapt er mooi over, komt meer volume uit dan uit een jankende baby. En dat is maar 200Watt
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Wieger61 »

Zo veel vermogen is een zuivere vorm van absolute stoerdoenerij. Gedachtenloos de regel volgend: Hoe meer, hoe beter. In zo'n piepkleine ruimte als je auto lijkt me zo'n subje van 200 watt meer dan genoeg. Behalve als je je nieren wil laten dansen, natuurlijk.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Wieger61 »

En voor een droge bas zou ik ook al het blik van je carrosserie op trillingen testen en waar nodig van bitumen voorzien.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Demping materiaal gesloten sub kist.

Bericht door Bertje »

Een watt is een watt uiteraard, maar in een auto heb je veel meer achtergrondgeluid in het sublaag en laag bereik (sommige auto's is dat meer voorgrondgeluid...) daarom heb je wat meer vermogen nodig om er bovenuit te komen, dan in een huiskamer. Beluister je systeem stilstaand, met de motor uit, of bij 130km/u maar eens en beoordeel het laag. Verdubbeling van het vermogen = +3dB in SPL.
Plaats reactie