PE06/40 SE tube Amp?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

gevonden, compleet chassis, bovenkap, voorplaat en alle tulpaansluitingen. ruilen voor 1 diode van 150v 5w? :lol:
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Wembley bare bones
Bijlagen
16322347966487550591784403067236.jpg
16322348368966195996537537873285.jpg
Laatst gewijzigd door Andre_66 op di 21 sep 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

De twee kathode weerstanden van de triodes boven elkaar liefst wel gelijk anders krijgt de ene buis veel meer spanning dan de ander (die met de kleinste weerstand het minst spanning), 2k4 kan best.
Met het veranderen van de instelling verandert de versterking niet veel, wel de grootte van de mogelijke uitsturing en de invloed van de belasting (volgende trap).
Een eindbuis stuurt de uitgang asymetrisch, waardoor vervorming ontstaat.De tegenkoppeling geeft de eindbuis meer sturing als ie niet genoeg doet en houdt wat in als de eindbuis overdrijft.Minder vervorming, meer uitgangsvermogen.
Maar ja, vervormt geluid klinkt harder, lijkt het met tegenkoppeling zachter :lol:
En als je geen tegenkoppeling wil kun je idd de eerste trap overslaan en de condensator van het rooster van de onderste triode aan de potmeter verbinden in plaats van de anode 6J5.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre_66 schreef:
gevonden, compleet chassis, bovenkap, voorplaat en alle tulpaansluitingen. ruilen voor 1 diode van 150v 5w? :lol:
Verkocht :mrgreen:
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

El84 se, 2a3dhtse, 832a se parallel of pe06 se. Welke zou het meeste vermogen rms op de speakers op moeten leveren?
Geen van allen hierboven hoeft hard te spelen, maar gezien de uiteenlopende speakers voorhanden wil ik graag dat deze versterker een doel heeft. Vanmiddag heb ik ze bijv. op laag rendement b&w dm2a aangesloten en het gaat best hard. Leuk om nog backloaded 6db achter de hand te hebben.
Ik heb in de test opstelling echter alleen mijn telefoon en die geeft niet de voltages van een parasound preamp. Met de oorsponkelijke kathode R waarden gaat het nu dus meer vervormen bij hoog volume insturen dan met de 1 en 1.5k R op kathode. Maw 1.8k en 2.4k lijkt mij ten goede van de aansluiting op de pre. Ik heb dus ook geen potmeter er voor en daarom 1M naar massa voor de 1k input 6j5. Het wordt een eindtrap en geen integrated.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Anode kathode weerstand
Bijlagen
43457C3A-F045-4D45-A4EA-CEF861CDABC3.jpeg
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Ik heb nog 1 ding wbt die FB. Mij is motorboaten ooit uitgelegd. Nu heb ik ipv de laatste elco10uf 22uf zitten. En ipv de 2 parallele 33uf 2 x50uf. Als ik in de muziek lange lage noten hoor, klinkt het als motorboaten. Controle verlies over de woofer. FB zou dan als ik tussen de regels lees dit tegengaan of moet ik kleinere elcos plaatsen?
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

OpaBert schreef:
Anode kathode weerstand
Als ik de kathode weetstand verhoog gaat de spanning B++ omhoog.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Andre_66 schreef:
El84 se, 2a3dhtse, 832a se parallel of pe06 se. Welke zou het meeste vermogen rms op de speakers op moeten leveren?
Daarvoor moet je naar de max anode dissipatie kijken, en het rendement.
Een triode (2A3) haalt lang niet het rendement van een pentode dus die verlies hier.
PE06 met 25W en EL84 maar 12W. De 832A is een dubbele, zou 2x15W zijn, maar of ze beide tegelijk 15W mogen verstoken staat niet in 't datablad (mag vaak niet).
Anne
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Lijkt erop dat PE06 de winnaar is dan en zou ik m dus zoals ik nu eigenlijk al ondervonden heb niet perse op HR speakers hoevente zetten. Ik ga veel speakers proberen ik heb namelijk geen enkele impedantie curve hiervan, dus zijn mijn oren de beste beslissing...

overigens heb ik de 2A3 JJ40 gekocht in de hoop hier nog wat meer uit te kunnen halen maar dat is van later zorg.
Bijlagen
1632237897500844025518396842732.jpg
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

beide kathode weerstanden aangepast

plate 6SN7 345v 1e helft
grid 1e helft 162v
kathode 1e helft 176v 6,5v@2400R
plate 6sn7 2e helft 166v
grid 2e helft 0v
kathode 2e helft 6,5v@2400R
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre ik probeer dingen te verduidelijken voor me zelf omdat sommige waarden die je mat niet kunnen
Ik heb ook even met * aangegeven welke draden je omwisselen moet als de versterker met NFB gaat oscilleren
Misschien kun je aangeven welke buis jij ziet als 1234
Ik heb mijn logica van buis 1-2-3-4 erin gezet Maar dat hoeft jouw logica niet te zijn , dat moet je dan maar bijstellen :lol:
Je schreef dit

beide kathode weerstanden aangepast

plate 6SN7 345v 1e helft daar staat maar 300 volt
grid 1e helft 162v dat is onmogelijk
kathode 1e helft 176v 6,5v@2400R daar staat maar een paar volt :idea: :idea: Jij draait misschien die buis 1 en 2 om
plate 6sn7 2e helft 166v
grid 2e helft 0v
kathode 2e helft 6,5v@2400R

de Buis aan de potmeter zie jij misschien als buis 2 Anne ter info Andre heeft geen potmeter er tussen maar wel een 1 Megaohm naar gnd van af het Stuurrooster


plate 6SN7 345v 1e helft dat is erg veel ik denk dat daar ca 150 Volt moet staan
grid 1e helft 162v
kathode 1e helft 176v 6,5v@2400R dat kan ook niet dat hoort maar een paar volt te staan
plate 6sn7 2e helft 166v
grid 2e helft 0v is ook goed
kathode 2e helft 6,5v@2400R dat kan wel Ergens heb je een paar getalletjes verwisseld denk ik
Maar nu met dit schema erbij kunnen we afspreken waar we met de buizen beginnen te tellen O:)
Bijlagen
02E3A2F0-D0D1-44F0-9394-3D0CC149DBF7.jpeg
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Bedankt voor dit schema. Niet mijn sterkste kant...
Je hebt gelijk.
De info staat verkeerd om vermeld. Het is opgeschreven van bovenaf gezien. 1e helft benoemd door mij is dus feitelijk triode (buis)nummer 3. 2e helft dus buis 2. Dus de waarden kloppen denk ik wel maar worden nu verkeerd om gelezen. Als je ze erin zet in omgekeerde volgorde zal het wel kloppen....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Je haalt de boel wat door elkaar Bert.
Klopt wel, alleen de 162volt op rooster 1e buis klopt niet.
Anne
Bijlagen
DBF7.jpeg
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Grid 1e helft 162. plate 2e helft is 166
Plate 6j5 160v
Kathode 2200R@5.9v
Laatst gewijzigd door Andre_66 op di 21 sep 2021, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Je haalt de boel wat door elkaar Bert.
Klopt wel, alleen de 162volt op rooster 1e buis klopt niet.
Anne
Ik niet alleen Andre Begon met 345 op plate buis 1 :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Je haalt de boel wat door elkaar Bert.
Klopt wel, alleen de 162volt op rooster 1e buis klopt niet.
Anne
Ik niet alleen Andre Begon met 345 op plate buis 1 :lol:
Dat klopt wel, die anode zit aan B++.
@Andre, bij beide helften van de 6SN7 zou er dezelfde spanning moeten te vinden zijn tussen rooster en kathode = is zelfde spanning over de 2k4 weerstanden.Gaat perslot dezelfde stroom door.
Anne

Viel me net nog op, is de 2k4 ineens 2k2 geworden :?
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

In feite zit tussen kathode helft 1 en rooster helft 4.8k R
Daarom is er spanningsval van kathode naar plate naar scherm. 176>170>162
De 2.2k zit aan kathode 5j6
De 2.4 zit aan beide 6sn7 triode kathodes
Laatst gewijzigd door Andre_66 op di 21 sep 2021, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Andre_66 schreef:
In feite zit tussen kathode helft 1 en rooster helft 4.8k R
Daarom is er spanningsval van kathode naar plate naar scherm. 176>170>162
De 2.2k zit aan kathode 5j6
De 2.4 zit aan beide 6sn7 triodes
Zo dus ?
DBF.jpeg
Dat kan dus niet, door de 4k8 gaat geen stroom,is de spanning aan beide kanten hetzelfde.
Enige mogelijkheid is nog dat je met een ouwe draaispoelmeter meet die de schakeling teveel belast.
Anne
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

nee sorry je hebt gelijk, die is idd gewoon 1k gebleven. my bad... voltages kloppen in de laatste schets wel. die 4,8k klopt dus niet, is 1k.
als ik een aanbevolen bias ruststroom zou weten van de stuur buizen zou ik daar de weerstand op zoeken. nu ben ik uit gegaan dat de spanning op de plate mee omhoog ging en zodoende overeen kwam met het schema. dat was mijn leidraad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

1k of 4k8 daar maakt niets uit voor de spanningen.Is enkel een stopweerstand tegen HF-oscillaties, gaat geen stroom door.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door MarcelvdG »

Misschien begint de boel te oscilleren zodra je het meetsnoer rechtstreeks op het stuurrooster aansluit en zakt de spanning dan wat door gelijkrichteffecten?
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Oscilleren terwijl ik aan het meten ben zou ik toch moeten horen over de speakers als er muziek staat te spelen? Hier is iig geen sprake van.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of iemand weet wat de ruststroom moet zijn voord de 6j5 en de 6sn7
Oscillatie alleen meegemaakt toen ik 1 keer een feedback lijn heb uitgeprobeerd. Volgens zeggen zou de feedback op de min moeten wat ik niet snap. Wat wordt er bedoeld met fase omdraaien.... schema geeft aan 20k tussen + 8ohm ot en kathode 5j6.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Andre_66 schreef:
Oscilleren terwijl ik aan het meten ben zou ik toch moeten horen over de speakers als er muziek staat te spelen? Hier is iig geen sprake van.
Kan ver boven de hoorgrens zitten.
Hoewel de kans lijkt me erg klein met zo'n 6V negatieve roosterspanning en een buis met rond 2mA/V steilheid.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of iemand weet wat de ruststroom moet zijn voor de 6j5 en de 6sn7.
Is hier niet zo boeiend, zolang er voldoende ruimte blijft om een signaal over te brengen zonder vastlopen.Met de hoge voedingsspanning is er veel ruimte om te spelen.
Oscillatie alleen meegemaakt toen ik 1 keer een feedback lijn heb uitgeprobeerd. Volgens zeggen zou de feedback op de min moeten wat ik niet snap. Wat wordt er bedoeld met fase omdraaien.... schema geeft aan 20k tussen + 8ohm ot en kathode 6j5.
Tegenkoppelen gaat met een deel van de uitgang te vergelijken met de ingang.Is de twee van elkaar aftrekken zodat het verschil uhh het verschil is :o
Af je niet aftrekt maar optelt krijg je meer signaal die daardoor nog meer geeft, zoals een microfoon bij de luidspreker houden :shock: .
De tegenkoppeling moet dan ook in de juiste richting werken.Omdat je vanbuiten niet ziet in welke richting de UGT is gewikkeld kan het net in de verkeerde richting zitten.Dan gewoon een van de wikkelingen omgekeerd aansluiten als 't verkeerd gaat.
Anne
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

If you were thinking in terms of the late sixties U72N output transformer beware,
this transformer is huge (overdimensiond).
So check the dimensions and reserve enough space for it.

It's DC resistance between supply and plate is about 177 Ohm,
so in the customary EL84 configuration of 50 mA anode current you lose about 9V.
A supply of 260V (370DAX and EZ81) makes up for that.

I did not include the 1628SEA in a feedbackloop, it's quality should fend
for itself and I want things simple, so I have no advice for oscilation-supression.

One thing I noticed is that;
with primary red connected to supply and
with primary blue connected to anode,
8 ohms between secundary yello and black
while yello grounded :
black is in phase with the EL84-grid and not with the EL84-anode,
which is not what documentation would suggest.
So do mind when you do want to include it in a feedback loop.
Review van deze trafo op jukeboxrevival.
Yellow grounded?? Datasheet staat dat dat de 8 ohm positive is... zoals ik m ook heb aangesloten. Wat nu als ik die FB wil uitproberwn?
Mijn gok is dat rood en blauw omgedraaid moeten worden als het microfoon effect optreedt.
Plaats reactie