Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

rpnfan
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 mar 2021, 21:36

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door rpnfan »

Leeuwarden schreef:
Een Hypex ruist niet. Dan is er iets niet goed…
Elk versterker heeft ruis. De vraag is of / wanneer die te horen is. In mijn geval (Nearfield setup), met DXT-Tweeter en in een korte afstand kleiner dan 1,5 m was die helaas met een FA122-modul wel te horen en met die FA123-modul (aan de tweeter-versterker aangesloten) niet.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb nog nooit een Hypex UCD of Ncore gehad die ruist. En dat is dan met een Seas T29CF002. Maar dan wel zonder dsp in wat voor vorm dan ook. Zal best zijn dat elke versterker ruist, sommige scheten ruik je ook, andere weer niet…
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 25 aug 2021, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door Leeuwarden »

OWC schreef:
Leeuwarden schreef:
Een Hypex ruist niet. Dan is er iets niet goed…
Dat hangt er vanaf hoeveel compressie drivers je erop aansluit :mrgreen: 8) :lol:
Geen enkele… :sure:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door OWC »

rpnfan schreef:
Leeuwarden schreef:
Een Hypex ruist niet. Dan is er iets niet goed…
Elk versterker heeft ruis. De vraag is of / wanneer die te horen is. In mijn geval (Nearfield setup), met DXT-Tweeter en in een korte afstand kleiner dan 1,5 m was die helaas met een FA122-modul wel te horen en met die FA123-modul (aan de tweeter-versterker aangesloten) niet.
Het kan ook zijn dat de ruis ergens anders vandaan komt.

De gain van een versterker ligt ronde de 26dB ofzo, dus alle ruis daarvoor gaat lekker mee daarin.

Het klopt dat alle versterkers ruisen.
Zo niet dan is hij of niet aangesloten, of je hebt algemene fysica om zeep geholpen :lol:

Wat ik veel zie, is dat mensen verkeerd omgaan met de DSP.
Je moet zo hard mogelijk insturen en tov het hoogste "boostpunt" het beste de rest "verzwakken".
Als het een vaste opstelling is, kun je nog beter de gain van de pre-amps van de ncores aanpassen of anders een passief netwerkje op de outputs van de uitgang van de DSP module gooien.

Wat ik zelf vaak doe, is de tweeter passief verzwakken achter de versterker.
Je wint dan sowieso al 6dB door de bafflestep , en vaak zijn tweeters ook nog een stuk gevoeliger.
Kost wel vermogen, maar in het hoog zit al super weinig echt vermogen, dus dat boeit niet zoveel.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door satefan »

OWC schreef:
rpnfan schreef:
Leeuwarden schreef:
Een Hypex ruist niet. Dan is er iets niet goed…
Elk versterker heeft ruis. De vraag is of / wanneer die te horen is. In mijn geval (Nearfield setup), met DXT-Tweeter en in een korte afstand kleiner dan 1,5 m was die helaas met een FA122-modul wel te horen en met die FA123-modul (aan de tweeter-versterker aangesloten) niet.
Het kan ook zijn dat de ruis ergens anders vandaan komt.

De gain van een versterker ligt ronde de 26dB ofzo, dus alle ruis daarvoor gaat lekker mee daarin.

Het klopt dat alle versterkers ruisen.
Zo niet dan is hij of niet aangesloten, of je hebt algemene fysica om zeep geholpen :lol:

Wat ik veel zie, is dat mensen verkeerd omgaan met de DSP.
Je moet zo hard mogelijk insturen en tov het hoogste "boostpunt" het beste de rest "verzwakken".
Als het een vaste opstelling is, kun je nog beter de gain van de pre-amps van de ncores aanpassen of anders een passief netwerkje op de outputs van de uitgang van de DSP module gooien.

Wat ik zelf vaak doe, is de tweeter passief verzwakken achter de versterker.
Je wint dan sowieso al 6dB door de bafflestep , en vaak zijn tweeters ook nog een stuk gevoeliger.
Kost wel vermogen, maar in het hoog zit al super weinig echt vermogen, dus dat boeit niet zoveel.
Ik heb van Wouter begrepen dat de ruis maar uit 1 van de 2 plate-amps komt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Bericht door jeroen_d »

satefan schreef:
Ik heb van Wouter begrepen dat de ruis maar uit 1 van de 2 plate-amps komt.
Ja, en meestal is er dan iets niet goed met de voeding of een van de opamps of zo. Terugsturen en nieuwe vragen. Hypex geeft op dat vlak echt goede support.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”