Hallo allemaal,
Ik heb een single-bandpass subwoofer gebouwd met een tweedehands Dayton Audio SD 215a-88 (dus twee 8 ohm spreekspoelen.. verslag volgt nog wel). Hij is voor gebruik in mijn kleine werkkamer: het hoeft niet hard te gaan.
Ik overweeg om daarvoor een tweedehands Hypex AS2.100 te gebruiken als DSP-versterker. Die staan met enige regelmaat (ook nu) te koop op Marktplaats.
Kunnen jullie me helpen svp met een aantal vragen?
- is het gebruik van die versterker voor mijn doel een slecht idee? Zo ja, waarom?
- werkt de DSP (met up to date SW) net als bij de Hypex Fusion 252 die ik in mijn huiskamer gebruik?
- ik gebruik voor mijn satellieten een Marantz versterker zonder pre-out. Kan ik een hi-power input maken voor de Hypex plate-amp?
De AS2.100 heeft een ingangsimpedantie van 10k-ohm. Volgens http://www.mh-audio.nl/Calculators/VD.html zou ik per kanaal 10k-ohm in serie en 500 ohm parallel als spanningsdeler moeten toepassen als ingangsgevoeligheidsverzwakker? Zit ik in de goede richting?
Alvast dank! Mark
AS2.100 hi-power input en vraagjes
Moderator: Beheerdersteam
Re: AS2.100 hi-power input en vraagjes
Wil je hem alleen voor de woef gebruiken? Dan heb je ongeveer 2x 50W in 8ohm en 2x 100W in 4 ohm. Verder is de DSP geheel met HFD in te stellen. Als je niet te hard wil kan dat dus prima met een AS2.100. Zeker als je niet teveel gaat boosten in het laag. Eigenlijk is ie 2 1/2 kanaals: 2 kanalen van 100W voor de mid-hoog satellieten en 1 line uitgang voor de woef. Maar wat jij wilt kan ook. Zou hem dan wel gewoon met line niveau aansturen. Of lukt dat niet met jouw amp? De aangegeven waarden die je voor de verzwakker geeft kloppen wel voor 26 dB verzwakking van de LS niveaus.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Volgens mij kun je hem ook in bridged mode gebruiken.
Als ik me goed herinner zat er een 2 x UCD100 in destijds.
Maar die zullen wel niet veel lager gaan dan 4ohm ?
Als ik me goed herinner zat er een 2 x UCD100 in destijds.
Maar die zullen wel niet veel lager gaan dan 4ohm ?
- Bijlagen
-
- UcD100OEM_datasheet.pdf
- (470.16 KiB) 129 keer gedownload
Met twee spreekspoelen lijkt me dat bridge niet direct nodig is als de hypex twee versterkers heeft. Elke spreekstoel eigen versterker en zelfde DSP setting geven qua laagdoorlaat. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome leiden.
UcD100 zal er nu toch nog steeds wel inzitten? Lijkt mij niet dat ze krimpen
Ja bridgen kan, maar waarom zou hij dat doen met deze speaker? Overigens zit er maar een 100VA trafo in en zijn de buffer elco's ook niet erg fors. Dus veel sub met boost kan ie niet aansturen. Maar een bandpass wat niet luid hoeft zoals hier, kan prima.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga er mee aan de slag.
Mooi
bij sommige versterkers mag je de " - aansluiting" van beide speakeraansluitingen niet met elkaar doorverbinden (en zijn expliciet niet doorverbonden). Dan heb je een probleem met de gnd van de verzwakker naar je sub. Zou dat even nakijken voor jouw Marantz.