De gloei optillen zonder brom....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

De gloei optillen zonder brom....

Bericht door jwvanwijngaarden »

Een draadje hierboven beschreef ik de bouw van een EAR834-kloon op basis van een losse print. Inmiddels speelt deze phonoversterker prima.
Ik heb ipv de ECC83 buis 6N2 buisjes gebruikt. De maximaal toegestane spanning tussen gloeidraad en kathode van deze buis is 100V
Met ruim 120V in de laatste buis (kathodevolger) zit ik daarboven. De oplossing is om de gloei op te tillen. Vroeger deed ik dat met een spanningsdeler, met twee weerstanden tussen de HS en de massa. Dat dacht ik hier ook te doen met een weerstand van 220k vanaf de HS naar de 0 van de gloei, en vandaar met een 27k weerstand naar de steraarde. Het resultaat is teleurstellend. Hij was doodstil, maar deze oplossing geeft een indringende brom.
Wat te doen??
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door AatV »

Elco over de "onderste" weerstand van de spanningsdeler.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door democles »

Voorbeeld zoals Aat al vertelde.
Bijlagen
Schema voeding.jpg
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door jwvanwijngaarden »

Heren, dank voor het advies. Dat ga ik morgen regelen, dat is eenvoudige oplossing. Ik zal resultaat terugmelden.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door Robert Gribnau »

Wat off-topic omdat het slechts gaat om de plek van C7. Maar in het voorbeeld van democles lijken enkele zaken niet te kloppen.

De gloeispanning is met de waarden in het schema niet 80 V maar 96,8 V gelift. I = V/R = 380 / (240K + 82K) = 380 / 322K = 1,18 mA. V = I x R = 1,18 mA x 82K = 96,8 V

Het voltage van C3 is te laag. Gelijkrichting van 14 Vac (dat met de primaire van 220 Vac en met de huidige netspanning van ca. 235 Vac bijna 15 Vac zal zijn) met een normale, moderne brugcel geeft een hoger dc voltage dan 16 Vdc. En op die plek heeft een elco al niet zo'n 'makkelijk leven'.

De LT1085 is een instelbare spanningsregelaar. In het schema ligt de "adjust" aansluiting simpelweg aan de minleiding. Ik mis op zijn minst twee weerstandjes om de spanning op 12,6 Vdc ingesteld te krijgen.

Groet,
Robert
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door V4lve Lover »

De uitgangscapaciteit van de LT1085 klopt niet, grote kans dat deze LDO met 1uF oscillleert en dat je brom veroorzaakt. vergeet ook niet de twee 1N400X diodes ter bescherming van het IC.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door sevenup »

Robert Gribnau schreef:
De LT1085 is een instelbare spanningsregelaar
Er bestaan ook varianten met vaste uitgangsspanning.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door Robert Gribnau »

OK, bedankt. Dat is nieuw voor mij. Maar een niet-instelbare LT1085 die 12,6 Vdc afgeeft, kan ik zo snel niet vinden (wel 12 Vdc).

Groet,
Robert
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door jwvanwijngaarden »

Hallo allemaal,
Vanmorgen de modificatie uitgevoerd. Naar aanleiding van de rekensom van Robert Gribnau heb ik het ook nog eens nagerekend en berekend dat ik met een weerstand van 220k vanaf de HS en eentje van 33k aardig in de richting zou moeten zitten. Met een elcootje van 10 mF/50V uit zo`n handig assortimentsdoosje over de onderste weerstand meet ik nu ruim 34 volt tussen de 0 van de gloei en de massa van de versterker, en de brom is nog steeds weg. Kortom: deze operatie is geslaagd, ik heb het spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad van de kathodevolger teruggebracht van 120V naar ca. 85V. Allen dank voor de waardevolle adviezen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door democles »

Mooi dat het gelukt is,
Mijn teken voorbeeld was enkel voor de elco toevoeging.
Natuurlijk klopt de gloei met de LT1085 niet en missen er nog een aantal onderdelen.
Slordig van mij :hide:
Normaal ziet dat er zo uit bij mij :D
Bijlagen
gloei voeding.jpg
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: De gloei optillen zonder brom....

Bericht door jwvanwijngaarden »

Dag Democles, die ziet er netjes uit. Mijn gloei is aanmerkelijk simpeler van opzet: een brugcel op een koellichaam, dan twee elco s, vervolgens een dikke weerstand, en vervolgens een aantal elco s parallel. Door de grote weerstand 1 ohm te nemen kom ik aan een gloeispanning van 6,2V. Dat is prima. Ik heb dit ooit in een vorig buizenleven gemaakt als "module" en jaren gebruikt om 12,6V te maken voor 2 buizen 12SX7, met een printtrafo.
Nu komt hij van pas. Deze phonotrap is de tweede die ik bouw. Beneden heb ik er eentje die redelijk luxe is gebouwd. Deze is gebouwd met onderdelen die ik al had, een oude voedingstrafo, uit assortimentsdoosjes, diodes die ik nog had liggen enzovoort. Ik ben verbaasd over de kwaliteit, vergeleken met de opamp phonotrap in mijn versterker klinkt deze een stuk frisser, gedetailleerder en levendiger. Oja, na het schema van de versterker beneden bestudeerd te hebben zag ik dat daar een vergelijkbare spanningsdeler met elco is gebruikt. Ik had het dus kunnen weten.
Plaats reactie