MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Vandaag baddag en dan gaat ook bed overhoop alles weer op orde krijgen, ontbijt laat, middageten er achteraan, bekomen van de emoties en dan kan er weer iets gewoon verder. Is me trouwens te fris om buiten te gaan zitten.
De aanduiding op de trafo lijkt wel te kloppen.Dus a g2 en k van een buis aan eenzelfde kant.
Anne

Nog niet goed wakker, nog even goed verder kijken :-#

Even later ... zou dus zo moeten.
Bijlagen
1AFD.jpg
1AFD.jpg (34.24 KiB) 378 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Dan lijkt me dat die verbinding die je aan een kant hebt gemaakt tussen de kathode en anode er niet hoort te zitten Bert.
Ja de Kathode wikkeling is een losse winding Peter heb bezoek
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Op de trafo staat 0 4Ohm 8Ohm en even hoger K.Die 0 is blijkbaar enkel voor de LS wikkeling bedoeld en staat er bij de twee voor de kathode tegenkoppeling enkel een K.
Veiligheidshalve misschien ook even de andere helft nazien of de richting daar hetzelfde is.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Op de trafo staat 0 4Ohm 8Ohm en even hoger K.Die 0 is blijkbaar enkel voor de LS wikkeling bedoeld en staat er bij de twee voor de kathode tegenkoppeling enkel een K.
Veiligheidshalve misschien ook even de andere helft nazien of de richting daar hetzelfde is.
Anne
Nou ik kom ook net uit Regen Bad :D heb de visite uit gezwaaid en er vielen een paar druppeltjes
Dacht zal wel mee vallen Hup op de scootmobiel pakket met griddipper weg gebracht en het Stroomde mn broekspijpen uit
:lol: Heb me om gekleed een paar droge broeken aan en een droog vest
Zit er ook weer fris en fruitig bij Anne :lol:
Er staat maar een 0 Anne en de 2 K wikkeling zitten een paar mm uit elkaar
Voor ik de visite kreeg heb ik nog een meting gedaan over de 2 10Ω weerstanden een kant links bij de gerookte G2 weerstand stond het negatief op 45 volt en de spanning over de 10 Ω 2,5 Volt in plaats van 0.6 volt
Is een beetje teveel stroom daar Anne :-k
Dus de linker kant werkt de Bias automaat niet
Rechts lijkt het goed te gaan het Negatief zakte van 81 naar 70 volt en de spanning over de 10 ohm was ongeveer 0.6 Volt
Ik ben erg vlug geweest omdat ik verder niks wil oproken
Maar zal vanavond de bias automaat na zien ,
Vanmorgen de bias automaat losgemaakt en er een kortsluiting gehad want het knetterde eventjes onder de print bij de afstandmoeren
Had niet gedacht dat er nog wat lading in zou zitten sinds gister 20:00 uur
Dus dat zal de reden zijn dat nu de bias automaat niet meer werkt
Zal de aansluiting omdraaien van de Kathode wikkeling Anne
Andere kant laat ik nog even zo Eerst maar een rookvrije situatie maken :-s
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik denk dat ik vanavond niks meer doe
Heb er een andere Bias automaat ingezet zelfde resultaat en ik ben moe
Ik geloof niet alles hier kapot is , maar wat wel vout is weet ik even niet
Morgen boodschappen doen daarna weer verder
Ben het nu ff zat :-s
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
Vandaag baddag en dan gaat ook bed overhoop alles weer op orde krijgen, ontbijt laat, middageten er achteraan, bekomen van de emoties en dan kan er weer iets gewoon verder. Is me trouwens te fris om buiten te gaan zitten.
De aanduiding op de trafo lijkt wel te kloppen.Dus a g2 en k van een buis aan eenzelfde kant.
Anne

Nog niet goed wakker, nog even goed verder kijken :-#

Even later ... zou dus zo moeten.
Anne,

Moet de kathode wikkeling niet andersom? De K aan de kathode, de 0 aan de 10ohm weerstand?
Het is toch een tegenkoppelingsloop?

Gr,

Joris
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

molekuul schreef:
Ah!buis schreef:
Vandaag baddag en dan gaat ook bed overhoop alles weer op orde krijgen, ontbijt laat, middageten er achteraan, bekomen van de emoties en dan kan er weer iets gewoon verder. Is me trouwens te fris om buiten te gaan zitten.
De aanduiding op de trafo lijkt wel te kloppen.Dus a g2 en k van een buis aan eenzelfde kant.
Anne

Nog niet goed wakker, nog even goed verder kijken :-#

Even later ... zou dus zo moeten.
Anne,

Moet de kathode wikkeling niet andersom? De K aan de kathode, de 0 aan de 10ohm weerstand?
Het is toch een tegenkoppelingsloop?

Gr,

Joris
Hoi Joris als je foto wat vergroot zie je dat zoals anne ook al schreef Die 0 bij de LS wikkeling hoort
En bij de kathode wikkeling geen 0 staat Alleen een K
Toch bedankt dat je mee denkt waarvoor mijn Dank :dank:
Bijlagen
B2761F25-B662-44F2-8E82-1DBFE3EF2D11.jpeg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door molekuul »

Bert, in mij reactie verwees ik dan ook naar de tekening van Anne in de post waar hij een buis aan de trafo heeft getekend.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

molekuul schreef:
Bert, in mij reactie verwees ik dan ook naar de tekening van Anne in de post waar hij een buis aan de trafo heeft getekend.
In die tekening heb ik de wikkelrichting (fase) aangegeven met pijlen (van de meting van Bert).
Als de anodespanning zakt stijgt de kathodespanning, wat tot meer negatieve roosterspanning aanleiding geeft en daardoor de anodespanning wil doen stijgen, tegenkoppeling !
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Excuus Joris
Weer niet goed begrepen , dacht dat je aanduiding op de trafo bedoelde .
Maar Meester Anne heeft al je vraag beantwoord :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Vanmiddag eerst de draden van de ugt Gewoon los gemaakt op buis 1 is links van af onder gezien
Een nicotine pleister op G2 weerstand :D
En volgens schema er weer op gesoldeerd
De kathode wikkeling omgekeerd en zoals het op het schema wat anne getekend heeft op mijn krabbels
Ik heb geen poging onder nomen om de fase te meten
En ik ook het vermoeden dat het met een DC meting ook niet belangrijk is :think:
Battery gekocht voor een van mn multimeters
En ik meet nu alles in een keer
De regeltrafo op 220 Volt gezet
Kan bijna geen meet snoertjes bij
Kan bijna geen meet snoertjes bij
De meters op negatief uit de bias automaat geplaatst
Meter op negatief uit bias atomaat in koude start
Meter op negatief uit bias atomaat in koude start
Alle twee bijna op maximum negatief uit de voeding
Meter over kathode buis 2 in koude start
Meter over kathode buis 2 in koude start
Telefoon klaar om 112 te bellen
Ff diep adem halen en schakelaar om :hide:
:relax: :^o :^o :D duurt best lang 45 seconden
Ff wachten
Klik geen Rook en :yeah: :bakkie: alles systemen werken nu goed :yeah:
Wat er verkeerd zat #-o Geen flauw idee
Mogelijk dat het toch uit maakt hoe te tegenkoppeling winding geschakeld staat in DC
Als dat zo is dan zitten de aansluitingen op buis 1 en buis 2 op de trafo niet het zelfde
Anne kan jij daar wat over zeggen of dat in DC meting wat uit maakt of die wikkeling in fase of uit fase zijn :?: :?:
Meter op kathode weerstand B1
Meter op kathode weerstand B1
Meter op kathode weerstand Buis 2 nog bedankt Joram
Meter op kathode weerstand Buis 2 nog bedankt Joram
Bijlagen
Meter op negatief uit bias automaat in werking
Meter op negatief uit bias automaat in werking
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Lijkt goed Bert. Heb je al even een luidspreker aangesloten?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nee zover ben ik nog niet Douwe
Heb het op een Dummyload donderdag en vrijdag is het erg druk bij mij
Boodschappen doen enzo
En ik wil nog wat rug overhouden voor de hobby
En het is eigenlijk best wel een goed idee om een trrasje op te zoeken voor een softijsje
Dat heb ik al meer dan een jaar geleden geproefd :D
Maar nu de gelijkspanning in orde is op de eindbuizen kan de brandweer terug naar de kazerne :lol:
En kan ik ook de preamp testen en het geheel kijken of een en ander niet gaat oscilleren.
Bedankt vvor de belangstelling :D Douwe
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

In ieder geval voldoende multimeters Bert :rofl:
Maar fijn dat het nu werkt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
In ieder geval voldoende multimeters Bert :rofl:
Maar fijn dat het nu werkt.
Je kan er niet genoeg hebben Peter
Ja bij Action en Aldi 2 en de Fluke van Shadow gekregen toen mijn Fluke er mee ophield
Bekende kwaal
Plastic beugel om het display om de print op zijn plaats te houden
Niet meer te leveren
Ligt nog in de la
700 gulden voor betaald fluke 83
Maar kreeg van Joram deze :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Vanavond de 2 andere buizen er in gezet
De 6J5 werkt op de condensator aan de Anode heb ik veel meer dan op stuurrooster
De 6N6P geeft nog meer zonder sturing zelfs Oscillatie :evil:

De Feedback los gemaakt bij de 6J5
Spanning erop :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:
1 khz erop
Op de Luidspreker uitgang over 8 ohm 19.9 Volt zonder zichtbare vervorming
Geel is op de ingang bij de 6J5 .
Blauw is de sinus Uit op 8 Ω
Dat is bijna 50 Watt manne
Mn sturing op de 6 j5 is dan 1,2 volt RMS
Potverdikkie ik weet wat ik om moet draaien dat zijn de 2 draden naar de Feedback die aan de Gnd en 8 ohm zitten Toch :?: :?: :?:
Dat bewaar ik lekker voor morgen of Zaterdag :yeah:
Anne we hebben weer een werkende versterker uit jouw Denkhoofd O:) O:)
Bedankt weer voor je ontwerp en ondersteuning :dank: :dank:
Bijlagen
C18CDEA1-4254-4840-B24B-EDE3E3C741F6.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Spannend allemaal Bert. Maar je bent goed op weg. Twijfel je nog aan de fase van de tegenkoppel wikkeling?
Haal deze dan even los en maak een doorverbinding i.p.v. de TK wikkeling. Je kunt dan even met de scoop controleren of de fase op de kathode en die van de wikkeling in tegenfase zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Mooi zo, het gaat weer de goeie kant uit, kun je rustig slapen :D
Wat betreft de instelling van de eindbuizen als de kathodewikkeling verkeerd zit :
zolang de boel niet oscilleert maakt 't niet uit, met maar een van de twee verkeerdom lijkt me de kans op oscilleren niet groot.De goeie kant werkt verandering tegen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Spannend allemaal Bert. Maar je bent goed op weg. Twijfel je nog aan de fase van de tegenkoppel wikkeling?
Haal deze dan even los en maak een doorverbinding i.p.v. de TK wikkeling. Je kunt dan even met de scoop controleren of de fase op de kathode en die van de wikkeling in tegenfase zijn.
Bedankt Douwe :D
Ah!buis schreef:
Mooi zo, het gaat weer de goeie kant uit, kun je rustig slapen :D
Wat betreft de instelling van de eindbuizen als de kathodewikkeling verkeerd zit :
zolang de boel niet oscilleert maakt 't niet uit, met maar een van de twee verkeerdom lijkt me de kans op oscilleren niet groot.De goeie kant werkt verandering tegen.
Anne
Ok Begrepen Anne
Ff verzinnen kan ik dat misschien zien als ik ingang spanning hetzelfde hou
En ik draai een kathode wikkeling om , en het uitgangs vermogen daalt dan stond er een verkeerd
Stijgt de uitgangsspanning als ik er een omdraai Dan zat hij goed
Kan dat werken zo Anne :?:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Spannend allemaal Bert. Maar je bent goed op weg. Twijfel je nog aan de fase van de tegenkoppel wikkeling?
Haal deze dan even los en maak een doorverbinding i.p.v. de TK wikkeling. Je kunt dan even met de scoop controleren of de fase op de kathode en die van de wikkeling in tegenfase zijn.
De fase van het signaal op de kathode van de 6J5 en van de terugkoppeling moeten hetzelfde zijn voor tegenkoppelen, dus geen tegenfase !
De versterker werkt met, als ingang, het verschil tussen kathode en stuurrooster.Als je dan de kathode een handje helpt moet het rooster meer doen om weer eenzelfde rooster-kathodespanning te krijgen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ff verzinnen kan ik dat misschien zien als ik ingang spanning hetzelfde hou
En ik draai een kathode wikkeling om , en het uitgangs vermogen daalt dan stond er een verkeerd
Stijgt de uitgangsspanning als ik er een omdraai Dan zat hij goed
Kan dat werken zo Anne :?:
Zal zo niet werken, de goeie kant blijft hetzelfde doen.
Gewoon even kijken of de eindtrap oscilleert met enkel de buis aan de twijfelkant erin, dus andere eindbuis eruit.Wel met een belasting op de LS-aansluiting !
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
Spannend allemaal Bert. Maar je bent goed op weg. Twijfel je nog aan de fase van de tegenkoppel wikkeling?
Haal deze dan even los en maak een doorverbinding i.p.v. de TK wikkeling. Je kunt dan even met de scoop controleren of de fase op de kathode en die van de wikkeling in tegenfase zijn.
De fase van het signaal op de kathode van de 6J5 en van de terugkoppeling moeten hetzelfde zijn voor tegenkoppelen, dus geen tegenfase !
De versterker werkt met, als ingang, het verschil tussen kathode en stuurrooster.Als je dan de kathode een handje helpt moet het rooster meer doen om weer eenzelfde rooster-kathodespanning te krijgen.
Anne
Oh, dat was niet zo slim van mij Anne. Je hebt helemaal gelijk zie ik nu.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ff verzinnen kan ik dat misschien zien als ik ingang spanning hetzelfde hou
En ik draai een kathode wikkeling om , en het uitgangs vermogen daalt dan stond er een verkeerd
Stijgt de uitgangsspanning als ik er een omdraai Dan zat hij goed
Kan dat werken zo Anne :?:
Zal zo niet werken, de goeie kant blijft hetzelfde doen.
Gewoon even kijken of de eindtrap oscilleert met enkel de buis aan de twijfelkant erin, dus andere eindbuis eruit.Wel met een belasting op de LS-aansluiting !
Anne
Ok Dummy er aan
1 eindbuis eruit van de waarschijnlijk goede kant
En dan met een KT88 aan de twijfelkant kijken of de versterker oscileert
Doen we zo morgen Anne
bedankt hoor :dank: , leer hier elke dag weer wat bij :D Douwe Anne :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Anne de test gedaan 1 buis aan de kant die niet verdacht eruit
En versterker blijft stil Geen oscillatie
Voor de zekerheid andere kant ook zo gedaan
En de versterker blijft stil Geen oscilatie
Nu tegenkoppeling bij de 6J5 aan de ingang
Dat blijft vout gaan

Als ik de 0 LS aan gnd verbind
De 8Ω aan de FB aansluiting
Oscillatie
Draai ik die 2 om dus 0 LS op FB aansluiting
En de 8 Ω aan Gnd een hoop vervorming
Gaat dus met tegen koppelen niet goed aan de ingang
Ik probeer te vinden wat ik nu moest omkeren Dit heb ik eerder mee gemaakt maar niet onthouden
Je leert altijd meer als iets fout gaat
Dan is dit weer een leer dag Maar moet het in mn Tandy boekje op schrijven wat ik in dit geval moet doen :)
Niet happy :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb er mn raspberry aan gehangen Mono uit l+r bij elkaar en in de Monobill 3
Een Speaker op 8 Ω The Eagels Take it easy :rock: :-" :-({|=
Klinkt lekker wel beetje wollig
Kan het zien op de scoop ook de blok heeft kleine ronde hoekjes als ik een blok in stuur
Witchy woman :-" :-" :-"
Plaats reactie