P. Atkinson State of the Art

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door richard »

http://www.saturn-sound.com/history/hi- ... ojects.htm
een beetje onderop heb je het artikel uit de HiFi-News april 1976.
De kast is 876 x 366 x 412 mm (hxbxd) intern 330 mm breed. De panelen 12 en 19 mm spaanplaat. Met een beetje reverse engineering zou je een ontwerp kunnen reconstrueren. Omdat het spaanplaat is zal het aan materiaal niet meteen je kop kosten als het fout gaat.
Gezien de laatste alinea van het artikel vraag ik me af of er ooit wel officiële tekeningen zijn gepubliceerd.
Laatst gewijzigd door richard op do 08 apr 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
pappaleo schreef:
Het model sprak tot de verbeelding door de complexiteit. Niet door de geluidskwaliteit.
Wat dat betref zou het een equivalent van de Citroën SM kunnen zijn. Toch ook een klassieker.
Als iemand schik heeft in de SOTA dan is dat toch een gegeven? Misschien puur nostalgie, maar de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).
Ik zeg niet dat hij het niet mag/moet proberen. Als hij daar lol in heeft dan moet hij het beslist doen. Het is echt een heel goede oefening voor je houtbewerkinsgsskills.

Ik put alleen maar uit eigen ervaring. En ik heb best wel wat met die drivers gewerkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).
Vinyl+is+Superior-1.jpg
Vinyl+is+Superior-1.jpg (44.91 KiB) 828 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
richard schreef:
de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).
Vinyl+is+Superior-1.jpg
Nou nou moet dat nou? Gelijk er weer op los meppen :shock: Mag een beetje nostalgie niet ook gewoon een reden zijn :sure: Hier was de DT al een flink aantal jaartjes out of order. Her had even geen prio. Maar mijn vrouw wilde wel weer eens haar platen kunnen draaien en haar aandringen werd toch wel steeds ehm ja..... luider zeg maar :D Recentelijk mijn ouwe TD110 afgestoft, weer helemaal in orde gemaakt AT95EN er in en goed afgesteld en met een printje van Barry maakt het echt weer lekker muziek. Een van de eerste opmerkingen van mijn vrouw was "Wat klinkt dat weer lekker ouderwets", doelend op geluidskwaliteit. Was een compliment. En ik was het er van harte mee eens. Wat het is weet ik ook niet, nostalgie zal er beslist een deel van zijn... Ok al was dat met een moderne CA en dito monitor speakers :mrgreen:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Rob Dingen »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
richard schreef:
de meeste van de hedendaagse platendraaiers doen het ook niet om de geluidskwaliteit (al denken ze dat zelf wel).
Vinyl+is+Superior-1.jpg
Nou nou moet dat nou? Gelijk er weer op los meppen :shock: Mag een beetje nostalgie niet ook gewoon een reden zijn :sure: Hier was de DT al een flink aantal jaartjes out of order. En nee, het had geen prio. Maar mijn vrouw wilde wel weer eens haar platen kunnen draaien en haar aandingen werd toch wel steeds ehm ja..... :D Recentelijk mijn ouwe TD110 afgestoft, weer helemaal in orde gemaakt AT95EN er in en goed afgesteld en met een printje van Barry maakt het echt weer lekker muziek. Een van de eerste opmerkingen van mijn vrouw was "Wat klinkt dat weer lekker ouderwets", doelend op geluidskwaliteit. Was een compliment. En ik was het er van harte mee eens. Wat het is weet ik ook niet, nostalgie zal er beslist een deel van zijn... Ok al was dat met een moderne CA en dito monitor speakers :mrgreen:
Tuurlijk weet je wel wat het is als alles klopt met een goede persing klinkt het gewoon super goed en soms bij mij thuis beter als CD of streamen.
Maar goed dat is subjectief maar durf het gerust te zeggen. :wink:

Rob
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Jerommel »

Beter of niet, het is een wonder dat een plaat zo goed kan klinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Zeker. Het was ook de moeite van het een paar avondjes en een weekend doorklussen waard. Maar het gaat hier over de SOTA en dat is wel heel wat meer werk. Je moet wel echt die specifieke klank willen. Dus bezint eer ge begint en ga er beslist eerst naar luisteren als je je zinnen er op zet. Naar de speakers, niet naar het ongetwijfeld enthousiasme van de eigenaar dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Ter Leering ende Vermaeck en voor diegenen die het toch niet kunnen laten... de bouwbeschrijving uit een bundeltje fotokopieën uit 1976 van de Fa. Remo in de Sophiastraat in Rotterdam. Die winkel bestaat allang niet meer. De Sophiastraat is lang geleden gerenoveerd en het oude pakhuis is nu woonhuis. Veel lees en eventueel bouwplezier!
State Of The Art Loudspeaker - P. Atkinson.pdf
(5.28 MiB) 215 keer gedownload
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door pappaleo »

8mH, dus daar kwam die bas vandaan :mrgreen:

Die kopieën heb ik ook nog gehad in die tijd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

Oprisping op 8mH, klinkt als een jongensboek :rock:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door VintageHarry »

En vier tweeters maar liefst, daar moet je van houden...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ter Leering ende Vermaeck en voor diegenen die het toch niet kunnen laten... de bouwbeschrijving uit een bundeltje fotokopieën uit 1976 van de Fa. Remo in de Sophiastraat in Rotterdam. Die winkel bestaat allang niet meer. De Sophiastraat is lang geleden gerenoveerd en het oude pakhuis is nu woonhuis. Veel lees en eventueel bouwplezier!

State Of The Art Loudspeaker - P. Atkinson.pdf

Netjes dat je het ingescand en geplaatst hebt. :goedzo:
Zou dat dezelfde Remo zijn die eind jaren '80 op de Koningin Julianalaan in Voorburg zat ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door pappaleo »

Ja
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Yup. Dat gedeelte van Rotterdam Kralingen ging op de schop wegens renovatie. Piet van Oosten, de baas, verhuisde toen i.d.d. met REMO naar Voorburg. Het was een oud pakhuis daar in de Sophiastraat met speakerdozen in stellingen tot de nok en in het midden een oud bureau als toonbank. Ik kwam er destijds vaak op zaterdag en trok er de hele middag voor uit: Was meestal erg druk en van Oosten altijd erg geduldig met iedereen. Wat mij nog goed bij staat was dat er altijd de "Dik voor mekaar show" op de radio aan stond rond het middaguur. Audiofilie bestond toen nog niet :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

De ‘Dik voor mekaar show’ staat hier nog regelmatig op, legendarische radio :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
....State Of The Art Loudspeaker - P. Atkinson.pdf
Het oorspronkelijke ontwerp is enigszins gewijzigd waardoor de constructie eenvoudiger is geworden.
:rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door pappaleo »

Met zoveel wol in die pijp gedraagt zo'n systeem zich al een closed box. Zie het Mission Impossible topic. En daar was de pijpdiameter ruim groter dan Sd en bevatte bovendien minder vouwen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Met zoveel wol in die pijp gedraagt zo'n systeem zich al een closed box. Zie het Mission Impossible topic. En daar was de pijpdiameter ruim groter dan Sd en bevatte bovendien minder vouwen.
A-periodic tuning noemt Troels dat toch? O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Toen dit in de mode kwam lag Troels nog in de luiers :D Wel even in het tijdsperspectief plaatsen. Begin jaren '70 hadden we de veelbelovende experimenten van Bailey met zijn gedempte transmissielijn en waar toen door anderen lustig mee verder geëxperimenteerd werd. Van de fundamentele theoretische ondergrond begreep men nog niet zo heel veel. Laat staan het bestaan van King's Mathcad sheets.
peterjki
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 17:00

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door peterjki »

Als Remo net zo had doorontwikkeld op de Sota's als wat ze nu bij de Rogers Monitors hebben gedaan, dan waren de sota's nu met nieuwe bezetting speakers en scheidingsfilters onbetwist de beste luidsprekers ever van Remo.

De Sota's halen met die passieve B139B woofer al een laag van 18hz. De sota's heb ik zelf ook in mijn bezit gehad, maar als ik ze nu nog had gehad, dan had ik de B139B voorzien van een actieve versterker.

Op dit moment heb ik de laatste versie Rogers Monitor 8.1 (Alex heeft er 8.1 van gemaakt omdat ik de enige ben met Actief Laag). In mijn Rogers Monitors heb ik de woofers van Remo geweigerd en door Remo het voorfront laten aanpassen vanwege de Volt B2500.1 woofers van bijna 9KG per stuk en 250 watt.

De Rogers hebben beiden aan de achterkant een Hypex DS 4.0 actieve versterk van 210 watt RMS. Tussen de B2500.1 woofer en de Hypex versterker heb ik een Kimber 8TC kabel gemonteerd. Deze Kimber kabel zorgt voor nog strakker laag en veel meer gedefinieerde bassen. Alex van Oosten heb ik middels deze aanpassing omver geblazen en was giga verbaasd over de kwaliteit bassen en de plaatsing van de bassen. Ik kreeg een dik compliment van hem, dat ik dit heb aangedurfd.

Alex heeft de Volt B2500.1 in 2010 moeten bestellen in Amerika omdat die toen als enig land de Volt nog op de plank had liggen. Maar goed, toen de woofers en hypex DS 4.0 modules binnen waren en alles door Remo werd gebouwd in hun atelier en gespoten was, waren we 3 maanden verder.

Toen ik de zware reuzen in huis had, is mijn broer (top specialist in geluid en bouwen van subwoofers en versterkers) naar de Rogers komen luistern. Hij was zeer maar dan ook zeer onder de indruk van de Volt B2500.1 woofers en had nog nooit zo'n mooi actief laag gehoord. Maar . . . . op gegeven moment zei mijn broer: Peter, er zit een gat in jouw muziek.

Ik begreep totaal niet wat hij bedoelde, maar na uitleg bleek dat mijn midlaag niet in het minst de Volt woofers kon bijbenen en dat bedoelde hij met een gat in je muziek.

Hierop hebben mijn broer en een vriend van hem (top specialist pur sang) de midlaag van Remo (90 watt nom. en 60 watt RMS) vervangen door een 250 watt Midlaag speaker (125 watt RMS) tevens het scheidingsfilter aangepast en na die aanpassing was ik net zo in mijn nopjes met de midlaag als de Volt. Nu heb ik een real 4-weg systeem en alles in balans. Het is nu niet muziek luisteren, maar muziek beleven.

Ik heb Alex van Oosten nog aangeraden om de Rogers Monitor in twee verschillende versies aan te bieden, zowel passief als actief voor een grotere markt omdat er ongetwijfeld meer mensen zijn, die graag wat meer geld uitgeven, maar niet weten dat de Rogers actief geleverd kunnen worden. Maar Alex wilde dat niet doen. En ja, dat is wat mij betreft een gemiste kans en een gemiste markt, die zeer interessant had kunnen zijn. Met vriendelijke groet, Peter Kingma
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

'Doorontwikkeling' is bij Remo een ander woord voor aanpassen aan wat er leverbaar is toch?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door pappaleo »

In de SotA zit helemaal geen passieve B139.
De Rogers Monitor heb ik in de eerste versie gehad en was eigenlijk een ramp, met overnameproblemen tussen mid en laag en tussen mid en hoog.
Veel van de verbeteringen bestonden uit gokwerk of textbook filters, want meten, daar werd niet aan gedaan. Als je de modernste versie van die Rogers naast een moderne goede luidspreker van ongeveer hetzelfde formaat zet, dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit zou gaan.
Remo wilde graag veel spulletjes verkopen, maar hun eigen ontwikkelingen waren op zijn hoogst matig.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door richard »

Shadow schreef: wo 06 dec 2023, 18:19
'Doorontwikkeling' is bij Remo een ander woord voor aanpassen aan wat er leverbaar is toch?
Geldt dat niet zo voor de meeste ondernemers? Net als 'verbetering' meestal slaat op de winstmarges.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Mwah, moet zeggen dat het vervangen van de B139 later door een Davis carbon toch echt wel een verbetering was. Maar dat was dan ook het enige. Ik heb destijds eveneens de eerste versie als 3-weg gemaakt: B139 + B110 + als tweeter een Technics ribbon. En i.t.t. tot die van Leo was die best geslaagd. Ook wat betreft integratie van de units. Maar vandaag de dag is er echt wel beter te bouwen, dat zeker!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Olaf Analogue »

pappaleo schreef: wo 06 dec 2023, 21:54
In de SotA zit helemaal geen passieve B139.
In dit geval bedoelt de ts dat de woofer niet actief is aangestuurd met een eigen plateamp, maar gewoon passief gefilterd wordt. Uiteraard gaat het wel gewoon over de normale woofer uitvoering met magneet en spreekspoel(B139B)

Hij bedoelt hier dus niet de passieve resonator uitvoering van deze driver.(BD139)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”