D&R Disteq - HighPass

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

D&R Disteq - HighPass

Bericht door koenjer »

Voor de radio hobby maak ik af en toe nog eens gebruik van dit oude beestje.
D&R Disteq mengtafel.

Afgelopen jaren al eens gereviseerd, enkele potmeters vervangen switches gesmeerd en signaal elco's vervangen.
Hij is er al flink wat frisser opgeworden.

Voor de main DJ gebruik ik een focusrite mic pre/channel strip. Voor de gast microfoons eigenlijk niks anders dan een eenvoudige DBX compressor op de inserts. Die DBX compressor heeft geen high-pass en de mengtafel zelf ook niet.
Hangt wel een plopscherm voor de Mic's maar ik zou toch graag een highpass filter maken op de microfoons.

Nou zit ik naar het schema te kijken, en dacht is het mogelijk om op de plek van C8 en R10 een 12dB octaaf passief highpass filter te maken met een stereo potmeter (R1-R2) van +/- 5k en 2 condensatoren van 1uF? (zoals in het plaatje)

Als ik het een beetje doorreken zou ik dan een highpass krijgen die variabel is van +/- 30hz tot 200hz.
Ergens krijg ik het gevoel dat ik nog wat tekort door de bocht ga dus vandaar mijn vraag aan jullie om even mee te kijken..
Bijlagen
filter-fil84.gif
Mic channel.PNG
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door MarcelvdG »

Ik denk dat dat wel kan, maar...

-Als het filter bedoeld is om het nabijheidseffect van microfoons met een nierkarakteristiek (of om het even welke karakteristiek anders dan kogel) te compenseren, heb je eigenlijk een eerste-orde filter nodig, geen tweede orde. Dan heb je dus genoeg aan 1 sectie.

-Als je iets wilt dat in de buurt van tweede orde Butterworth komt, gaat het zo niet werken. De twee secties beïnvloeden elkaar en leveren samen een hele slappe afval op.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door koenjer »

MarcelvdG schreef:
Ik denk dat dat wel kan, maar...

-Als het filter bedoeld is om het nabijheidseffect van microfoons met een nierkarakteristiek (of om het even welke karakteristiek anders dan kogel) te compenseren, heb je eigenlijk een eerste-orde filter nodig, geen tweede orde. Dan heb je dus genoeg aan 1 sectie.

-Als je iets wilt dat in de buurt van tweede orde Butterworth komt, gaat het zo niet werken. De twee secties beïnvloeden elkaar en leveren samen een hele slappe afval op.
Gaat mij om een simpele highpass om e.e.a. onder de 80-100hz eruit te filteren. Was niet bezig met specifieke karakteristiek.
In eigenlijk alle live tafels zit wel zo'n knop of variabel filter.
Er zitten vervelende P's, B's en ander rumble in <80hz.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door Chocomel »

Houd er rekening mee dat R35 en de toonregeling daar rechts van parallel staan aan R10.
Door C8 te vervangen door een foliecondensator van 100 nF kom je in de buurt van een eerste orde hoogdoorlaatfilter op 100 Hz. Het wordt wel een beetje een gek filter, want de afkapfrequentie is afhankelijk van hoe de toonregeling is ingesteld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door Ah!buis »

Misschien C3 en C4 verkleinen ? Evt met schakelaar om die twee er weer bij te schakelen (parallel).
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door ds23man »

Nou ken ik heel wat schema's van mengtafels uit mijn hoofd, ook de duurdere studiotafels van een half miljoen. Maar in alle gevallen wordt de high pass netjes gedaan met een opampje.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door koenjer »

ds23man schreef:
Nou ken ik heel wat schema's van mengtafels uit mijn hoofd, ook de duurdere studiotafels van een half miljoen. Maar in alle gevallen wordt de high pass netjes gedaan met een opampje.
Zeker!
Ik had hier echter gehoopt iets eenvoudiger een oplossing te vinden!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door ds23man »

Die is er niet. Als je het passief wil doen kom je niet verder dan een 6 db roll off en dan ben je geheel afhankelijk van de in en de uitgangsimpedantie van de omliggende schakelingen. . Met opamp 12-18db afhankelijk van de configuratie.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door koenjer »

ds23man schreef:
Nou ken ik heel wat schema's van mengtafels uit mijn hoofd, ook de duurdere studiotafels van een half miljoen. Maar in alle gevallen wordt de high pass netjes gedaan met een opampje.
Beetje off topic, maar ben wel benieuwd, welke merken hadden volgens jou de mooiste schakelingen? En welke vielen eigenlijk beetje tegen/door de mand?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door MarcelvdG »

Bij de lokale omroep hier hadden we vroeger een DATEQ BCS200 en die zat vol met kleine ontwerpfoutjes: afluistering die niet goed werkte als een gloeilampje geen contact maakte (dan hoorde je soms twee bronnen door elkaar), Butterworth-filter dat een Linkwitz-Riley-filter geworden was omdat ze de condensatoren verwisseld hadden, te kleine ontkoppelelco's aan de ingangen van de spanningsregelaars op de printen... Later kwam er een tweede BCS200 bij en daarin waren de meeste ontwerpfoutjes opgelost.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door OWC »

ds23man schreef:
Die is er niet. Als je het passief wil doen kom je niet verder dan een 6 db roll off en dan ben je geheel afhankelijk van de in en de uitgangsimpedantie van de omliggende schakelingen. . Met opamp 12-18db afhankelijk van de configuratie.
Dat is helemaal niet waar.

Je kunt passief ook 12dB doen, enkel met een Q < 0,5 en ratio van weerstanden moet iets van 1 op 20 zijn ofzo.
Beter werkt 1 op 100; http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRCRkeisan.htm

Als ik het verhaal zo hoor gaat het vooral om spraak, dus het zal wel prima zijn met een simpel 2e orde passief netwerkje.
Dat is wel een oudje van D&R zeg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door Shadow »

He Bart, ook weer van de partij?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door ray5150 »

Ik heb nog wel een paar opgebouwde printen over van een actief state variable filter over.
mag je hebben tegen verzendkosten, moet je zelf even een voeding voor batsen, maar die zou je van de D&R kunnen aftakken.
https://sound-au.com/project148.htm
viewtopic.php?f=6&t=18589
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: D&R Disteq - HighPass

Bericht door koenjer »

ray5150 schreef:
Ik heb nog wel een paar opgebouwde printen over van een actief state variable filter over.
mag je hebben tegen verzendkosten, moet je zelf even een voeding voor batsen, maar die zou je van de D&R kunnen aftakken.
https://sound-au.com/project148.htm
viewtopic.php?f=6&t=18589
Dank voor het aanbod hoor, uiteindelijk waren een paar andere condensatoren voldoende om grootste gedeelte van het probleem op te lossen.
Plaats reactie