Of gewoon een pot tix lijm kopen.Hans Nootdorp schreef:Komende week een ander proefstukje maken, met:
fineerband aan zichtzijde
strijkijzer nog minder heet
lijm op fineer eerst een paar uur laten drogen
lijm op ondergrond/kast kort van te voren (kwartier of zo) aanbrengen
ondergrond/kast vooraf vrij vochtig maken. Na strijken droogt en krimp kast zodat zij iets meekrimpt met fineer. Alhoewel door de houtdikt wel niet veel zal uitzetten, vrees ik...
tijdens strijken tussendoor licht bespuiten.
Fineerproblemen met strijkboutmethode
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: problemen met strijkboutmethode
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: problemen met strijkboutmethode
Daarom wil ik toch kijken hoe ik de strijkboutmethode verder kan verbeteren. "Tixen" kan altijd nog.Bean schreef:....Om een bochtje fineren is inderdaad moeilijk. Daar zit je bijna zeker vast aan de strijkboutmethode.....
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: problemen met strijkboutmethode
Zeker, Leo.
Zo eigenwijs ben ik nu ook weer niet (hoop ik....
)... 
Zo eigenwijs ben ik nu ook weer niet (hoop ik....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: problemen met strijkboutmethode
Hans Nootdorp schreef:.....
Daarom wil ik toch kijken hoe ik de strijkboutmethode verder kan verbeteren. ....
Re: problemen met strijkboutmethode
Practice makes perfect zeggen ze aan de andere kant van de grote plas.
ofwel oefening baart kunst.
ofwel oefening baart kunst.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: problemen met strijkboutmethode
Precies, hij is zo makkelijk te sturenjeroen_d schreef:Haha waarom makkelijk als het ook moeilijk kan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: problemen met strijkboutmethode
ik kan dat zelfs zonder strijkbout ondertussends23man schreef:Het perfect strijken van een overhemd is een ware kunst.![]()
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: problemen met strijkboutmethode
Nee, met hetzelfde resultaat zou ik al dik tevreden zijn.Henkjan schreef:.... Nog beter maken dan dit?
Ik doe blijkbaar toch iets ander dan jij, HenkJan....
Misschien moet je toch eens langs komen met je strijkbout om het voor te doen...?
Met tix zou ik ook weer leercurve door moeten. En het intrigreert mij mateloos....
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: problemen met strijkboutmethode
Je smeert beide samen te voegen oppervlakken in met een fijne lijmkan op spatel. Je laat het 20 minuten drogen. Je legt het fineer op de juiste plek en je klopt het aan met een hamer (blokje hout of kurk er tussen).Hans Nootdorp schreef:Met tix zou ik ook weer leercurve door moeten.
That's all.
Ronde hoeken om? Leg het fineer met de opgedroogde lijmlaag naar boven en plaats het object er op. Door het object zijwaarts te rollen kan je het strak de (afgeronde) hoek om krijgen.
Heb je nog een paar gekreukte overhemden liggen?Hans Nootdorp schreef:Misschien moet je toch eens langs komen met je strijkbout om het voor te doen...?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: problemen met strijkboutmethode
bij het lijm opbrengen op t fineer de andere kant wat vochtig maken op oprollen te verminderen. dan GEDULD dat het goed droogt en zoals je zelf al zei, bout niet te warm. en lekker de stoom aan zetten.
maar t belangrijkste is gewoon een paar stukjes oefenen (dat geldt ook voor de tix methode)
maar t belangrijkste is gewoon een paar stukjes oefenen (dat geldt ook voor de tix methode)
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: problemen met strijkboutmethode
Afgelopen weken maar weer eens het fineer onder het bed vandaan gehaald.
Enkele stukken fineer waren toch best al aardig gebobbeld. Dus daarom de plaatjes eerst nat gemaakt (gedestilleerd water) en tussen 2 platen met veel gewicht vlak geperst en een paar dagen laten drogen.
Bij het lijmen heb ik nu eens niet het fineer ingelijmd maar alleen op de kast houtlijm aangebracht. Het idee was dat het fineer dan niet zou uitzetten en tijdens het strijken weer krimpen (met alle gevolgen van dien..).
Vooraf heb ik op de achterzijde van het fineer op plaatsen met beginnende scheur stroken voegtape aangebracht. Daarna het fineer er op en voorzichtig strijken. Het fineer liet zich netjes om de bocht (radius 16 mm) strijken. Dus dat ging prima.....
Maar ... zoals op de foto is te zien, onstonden in het fineer (Iepen) toch weer scheuren...
Net zoals bij een eerder project met mahoniefineer.
Ook
Ik zou niet weten hoe dit met de strijkmethode kan worden vookomen. Ik vermoed dat dat sterk afhangt van de soort en kwaliteit van het fineer.
Als het fineer vooraf gebobbeld is, kun je dat wel vlak krijgen door het vooraf nat te maken en te persen. Maar zodra je dan weer gaat verwarmen (= drogen) wil de oude vorm er weer inspringen. Het fineer is sterker dan de houtlijm die nog niet geheel droog is.
Later heb ik de scheuren in het fineer (tot wel 5 mm breed) gerepareerd door fineerstrookjes er in te lijmen. Een priegelig geduldklusje, maar over het resultaat ben ik wel tevreden.
Daarna heb ik het in de Tungolie gezet; een olie die vrij blank is en hoog staat aangeschreven. 1e laag ca 15% verdund met terpentijn. Het resultaat vind ik uiteindelijk toch erg fraai.
Enkele stukken fineer waren toch best al aardig gebobbeld. Dus daarom de plaatjes eerst nat gemaakt (gedestilleerd water) en tussen 2 platen met veel gewicht vlak geperst en een paar dagen laten drogen.
Bij het lijmen heb ik nu eens niet het fineer ingelijmd maar alleen op de kast houtlijm aangebracht. Het idee was dat het fineer dan niet zou uitzetten en tijdens het strijken weer krimpen (met alle gevolgen van dien..).
Vooraf heb ik op de achterzijde van het fineer op plaatsen met beginnende scheur stroken voegtape aangebracht. Daarna het fineer er op en voorzichtig strijken. Het fineer liet zich netjes om de bocht (radius 16 mm) strijken. Dus dat ging prima.....
Maar ... zoals op de foto is te zien, onstonden in het fineer (Iepen) toch weer scheuren...
Ook
Ik zou niet weten hoe dit met de strijkmethode kan worden vookomen. Ik vermoed dat dat sterk afhangt van de soort en kwaliteit van het fineer.
Als het fineer vooraf gebobbeld is, kun je dat wel vlak krijgen door het vooraf nat te maken en te persen. Maar zodra je dan weer gaat verwarmen (= drogen) wil de oude vorm er weer inspringen. Het fineer is sterker dan de houtlijm die nog niet geheel droog is.
Later heb ik de scheuren in het fineer (tot wel 5 mm breed) gerepareerd door fineerstrookjes er in te lijmen. Een priegelig geduldklusje, maar over het resultaat ben ik wel tevreden.
Daarna heb ik het in de Tungolie gezet; een olie die vrij blank is en hoog staat aangeschreven. 1e laag ca 15% verdund met terpentijn. Het resultaat vind ik uiteindelijk toch erg fraai.
Re: problemen met strijkboutmethode
Mijn ervaring is een beetje dat fineer met een wat "drukke" tekening zoals knoesten en dergelijke zich wat moelijker laten verwerken, dan dat je fineer hebt met een effen tekening.
Als het fineer scheurt zou je de strijkbout waarschijnlijk te heet hebben afgesteld, of te lang deze hebben stilgehouden op één plaats.
Als het fineer scheurt zou je de strijkbout waarschijnlijk te heet hebben afgesteld, of te lang deze hebben stilgehouden op één plaats.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: problemen met strijkboutmethode
Dit is fineer zonder paper backing.
En het fineer is zeker niet oververhit geraakt door strijkbout.
En het fineer is zeker niet oververhit geraakt door strijkbout.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: fineerproblemen met strijkboutmethode
Hans Nootdorp schreef: ↑zo 21 mar 2021, 15:13Ook ik heb nog steeds problemen met fineren volgens de strijkboutmethode.
In een eerder project (Menhir) heb ik op mijn baffles Mahoniefineer gelijmd met "normale witte houtlijm. Daarbij ontstonden toch flinke scheuren in het fineer.
DSC01110.JPG
Ik weet die scheuren toen aan het oude fineer dat al zeker 10 jaar oud was. Alhoewel ik het wel eerst wat vochtig had gemaakt en tussen 2 platen heb laten drogen om mooi vlak te worden. Direct tijdens het strijken trokken de scheuren al in het fineer.
Strijkbout stond op mediumwarm (zijde/wol) dus niet te warm lijkt mij. En velletje bakpapier er tussen om geen vlekken o.i.d. in het fineer te krijgen en om soepel met de bout te kunnen strijken.
Nu weer met mijn subwooferkast met andere fineer (erg mooi Iepen) gaan strijken. Fineer vrij kort geleden gekocht en er goed uitziend.
En... wederom een flinke scheur....
IMG_5193.JPG
Scheur(en) zijn wel zo'n 2 mm, dus echt niet mooi.
De vraag is wat ik nu verkeerd doe...?
Wat er volgens mij gebeurt is dat het fineer tijdens het strijken krimpt, althans, meer dan de ondergrond (multiplex bij mij).
Maar ja door de warmte van de bout zorgt natuurlijk voor verdamping van het vocht in het hout.
Zowel mpx als fineer smeer ik echt heel dun met lijm in. Uiteraard krult het fineer flink op, maar als je de lijm wat langer laat drogen (tot ca. 1 uur) dan trekt dat wel weer bij en tijdens het strijken (van uit het midden beginnen) wordt het wel weer helemaal vlak.
In mijn eerdere Menhir-project heb ik de lijm steeds maar ca. 20 minuten laten drogen, maar ook toen kreeg ik dus scheuren.
Hier las ik dat de strijkbout op hoogste stand zou moeten, maar dat vind ik te heftig. Te warm doet ook het hout verkleuren heb ik gemerkt.
https://www.woodworking.nl/threads/fineren.145/
De vraag is wat ik anders moet doen om die scheuren te voorkomen....![]()
Ik lees hier en daar toch ook dat er mensen zijn, die erg goede ervaring met e strijkboutmethode hebben. Wie heeft de gouden tip?
Overigens ging bij mij het fineren met Bubinga-fineerplaat (volgens mij Kuiperflex) wel echt supergoed maar dat was fineer met een onderlaag dat daardoor veel minder "werkt".
