Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
BleepXS15
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 feb 2021, 10:03

Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door BleepXS15 »

Hoi,

ik zit met een vraag hoe ik mijn ECM8000 met Tascam US-200 kan kalibreren in REW.

Volgens de instructies moet ik mijn line-in (afhankelijk van wat je instelt onder REW) verbinden met de line-out. Nu zie ik bij de Tascam wel 4 outputs aan de achterzijde (4xRCA) en ook een DIN-in en DIN-out. En verder twee DIN-ingangen aan de voorkant (gitaar en microfoon).

Voor zo ver ik het nu begrijp moet ik een 'loop' maken tussen de line-in waar ik de microfoon inplug (in dit geval 2 omdat 1 voor een gitaar bedoeld is?) en de line-out (RCA aan de achterzijde). De vraag is of dit correct is voordat ik een DIN naar RCA kabel aanschaf.

Tascam US0200:
Bestandsbron: https://www.musicmatter.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/tascam-us-200.jpg
Bestandsbron: https://www.musicmatter.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/tascam-us-200.jpg
Met een groet,
Marc
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door Henkjan »

ik zie op de achterkant een schakelaartje waarbij je input 1 kan omschakelen tussen instrument en line
dus input 1 kan je als line-in gebruiken en input 2 voor je microfoon
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door toetertje »

Zijn die din aansluitingen niet voor midi bedoelt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door ds23man »

Din is inderdaad midi.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door FredM »

Je hebt dus een xlr naar rca nodig. https://www.bax-shop.nl/xlr-rca/devine- ... tails.html
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door FredM »

Voorbeeld van mijn calibratie, een focusrite in dit geval. Tussen 20hz en 20khz behoorlijk vlak. Dus of een calibratiefile echt veel toevoegt is de vraag. Was voor mij meer een check of alles goed was aangesloten.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-02-09 om 18.25.22.png
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door toetertje »

FredM schreef:
Je hebt dus een xlr naar rca nodig. https://www.bax-shop.nl/xlr-rca/devine- ... tails.html
Of een rca naar mono jack. Als ik het goed zie, zijn de ingangen aan de voorzijde, een combi van Jack in het midden, en
xlr er omheen. Je kunt dus zelf kiezen.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door pvanlingen »

Ik ben maar simpel en begrijp het niet.
Wil je nu je microfoon calibreren?
Wat voer je dan akoestisch je microfoon in.
BleepXS15
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 feb 2021, 10:03

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door BleepXS15 »

Top al die snelle reacties.

Ik zal maar niet al te diep op vragen ingaan, ik probeer het zelf ook maar een beetje te snappen. Er zitten ook veel te veel aansluitingen op zo'n ding. Maar zo te lezen zal xrl naar rca als 'loopback' kabeltje werken (met het rechterkanaal volgens HTS: "you should create a calibration file using the right channel of the soundcard, by use of a loopback cable".
Ik ga kijken of het werkt en meld me wel weer bij jullie als ik vastloop (en ook als werkt).
Henkjan schreef:
ik zie op de achterkant een schakelaartje waarbij je input 1 kan omschakelen tussen instrument en line
dus input 1 kan je als line-in gebruiken en input 2 voor je microfoon
Knopje was me nog niet opgevallen :-)
FredM schreef:
Voorbeeld van mijn calibratie, een focusrite in dit geval. Tussen 20hz en 20khz behoorlijk vlak. Dus of een calibratiefile echt veel toevoegt is de vraag. Was voor mij meer een check of alles goed was aangesloten.
Daarom ook mijn vraag bij meten is weten, ik check ook liever alles twee keer dubbel (-;

Met een groet,
Marc
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door SARK »

BleepXS15 schreef:
hoe ik mijn ECM8000 met Tascam US-200 kan kalibreren in REW.
pvanlingen schreef:
Ik ben maar simpel en begrijp het niet.
Wil je nu je microfoon calibreren?
Wat voer je dan akoestisch je microfoon in.
Let even goed op wat Paul hier vraagt .... je gaat namelijk niet je microfoon calibreren! maar de geluidskaart zelf (de Tascam US-200 in jouw geval) :!:
Door de loopback te gebruiken kan REW meten hoe lineair de uit en ingang is van de kaart zelf (dus niet van de microfoon want die sluit je in dit proces helemaal niet aan) en kun je een calibratiebestand aanmaken die je kunt gebruiken in je echte metingen om eventuele afwijkingen in de kaart zelf te compenseren.

Het calibreren (verifiëren, anders wordt Bart boos :wink: ) van je microfoon kun jij niet zelf, om dit te laten doen moet je 'm opsturen naar een bedrijf die dit kan.
BleepXS15
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 feb 2021, 10:03

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door BleepXS15 »

Hoi SARK ,

dank voor de heldere toelichting (en Paul voor de juiste vraag)! Ik heb dus al vroeg een verkeerde aanname gedaan, nl. dat de microfoon gekalibreerd wordt. Ik zie de calibratie van de geluidskaart dan wel als essentieel onderdeel van REW. De handleiding en installatieprocedure gaat hier vrij diep op in. Ga ik dus zeker doen. Ik las gisteren ook dat iemand dit met een xlr naar 6,3mm jack heeft gedaan (deze kabel heb ik nog thuis liggen), maar ik kan op de Tascam geen 6,3mm output vinden. En als noob-vraag: kan ik de xlr-in op de achterzijde gebruiken en de phonos aansluiting als out???

Ik wil het goed aanpakken dus misschien is een UMEK-1/2 een betere oplossing, deze is per exemplaar voorzien van een calibratie (twee zelfs: een "on axis" en een "_90deg"). Een combinatie van gekalibreerde microfoon en geluidskaart is natuurlijk optimaal (voor dit budget tenminste).

Met een groet!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door Henkjan »

gaat het puur om de ruimte meten met REW, dan is zeker een UMIK-1 makkelijker, is gecalibreerd, geen extra geluidskaart nodig.

maar als je ook bijvoorbeeld metingen wil doen aan luidsprekers om een filter te ontwerpen, dan is een USB microfoon niet altijd de makkelijkste keuze (afhankelijk van met welke software je gaat meten), zie dit topic viewtopic.php?f=25&t=18465 Bijvoorbeeld de Hypex software accepteert alleen maar dat bron en microfoon van de zelfde geluidskaart komen. REW heeft geen probleem, Arta moet je de juiste instellingen doen.

je kan ook je huidige microfoon laten calibreren, onderstaand adres is prima, daar hebben al velen van hier een microffon laten calibreren (ik ook)
PA5cAL1 schreef:
Hoe heb je die kalibratie laten doen?
Ik heb de microfoon laten kalibreren door Icy-Medien. Kan via de shop van Hifi Selbstbau via onderstaande link:

https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/

Ik heb gekozen om zowel de kalibratie voor 0 graden en 90 graden te doen. Heen en terug sturen kost zo’n €30,- dus moet wel de moeite waard zijn. .
BleepXS15
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 feb 2021, 10:03

Re: Calibratie ECM8000 met Tascam US-200 voor REW

Bericht door BleepXS15 »

OK, dank voor de toelichting. Mijn focus ligt eerst in het op orde krijgen van de luisterruimte, dus alleen meten van de ruimte. In de toekomst wil ik misschien wel het actief filter van mij MG20 vervangen door een passief filter. Mooi resultaat van gehoord bij een luistersessie. Ik weet niet of dit onder het kopje 'ontwerpen' valt (lijkt me meer een modificatie waar goed luisteren en blijven aanpassen tot het goed klinkt van belang is). Maar de microfoon opsturen lijkt me de beste oplossing, microfoon heb ik immers al. En zo te lezen heb je dan voor €40 (actuele prijs op de website) ook de optie om te stoeien met het filter als je wil. Ik heb de site bekeken en lees dat je zelfs je geluidskaart mee kan sturen zodat het als een geheel wordt gemeten.

voor het aanpassen van het filter moet wel bekennen dat het lastig te volgen is wat er nu allemaal staat onder het linkje m.b.t. USB/filter. Maar komt t.z.t. wel.
Plaats reactie