Velleman 8020
Moderator: Beheerdersteam
Re: Velleman 8020
Eerst dit proberen
Ik merkte dat het deksel van het kastje niet dicht kon doordat de sensor op de trafo te dik was
3 mm alum plaatje Te dik
Vond een stukje hoek lijn 2 mm nog steeds te dik maar een heel klein beetje
Wr zit wat vering in de print door het aan te drukken kon ik de schroefdraad zien
Nu is de kast een groot koelblok voor het trafootje hoop dat het werkt
Nou meer kan ik niet doen
Potmeter knop loopt op het einde beetje aan
Maar dat boeit me niet
Ik merkte dat het deksel van het kastje niet dicht kon doordat de sensor op de trafo te dik was
3 mm alum plaatje Te dik
Vond een stukje hoek lijn 2 mm nog steeds te dik maar een heel klein beetje
Wr zit wat vering in de print door het aan te drukken kon ik de schroefdraad zien
Nu is de kast een groot koelblok voor het trafootje hoop dat het werkt
Nou meer kan ik niet doen
Potmeter knop loopt op het einde beetje aan
Maar dat boeit me niet
Re: Velleman 8020
Denk dat het opgelost is
Bovenop waar de trafo is is 37.9 en aande andere kant op zij 34.9
Dus het voert wel degelijk warmte af nou hopen dat het genoeg is in combinatie modificaties welke we eerder hebben gedaan
Zet er vanavond een streep onder
Bovenop waar de trafo is is 37.9 en aande andere kant op zij 34.9
Dus het voert wel degelijk warmte af nou hopen dat het genoeg is in combinatie modificaties welke we eerder hebben gedaan
Zet er vanavond een streep onder
Re: Velleman 8020
Da's heel mooi dat de kast als koelplaat kan dienen
Wist ik niet, dacht dat 't een kunststof kastje was.
Verder idd het beste van hopen, is toch maar een belabberde trafo
Anne
Verder idd het beste van hopen, is toch maar een belabberde trafo
Anne
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
Kan me toch bijna niet voorstellen dat die trafo heet zou moeten worden: een beetje hoogspanning met een paar mA. 2x gloeispanning.. misschien 6W bij elkaar?
Zonder buisjes zou er nagenoeg geen stroom moeten lopen.. behalve die relais... Klopt dat wel?
Kees
Zonder buisjes zou er nagenoeg geen stroom moeten lopen.. behalve die relais... Klopt dat wel?
Kees
Re: Velleman 8020
Tis meer de rommel op het net bij Bert in de buurt die de boel warm laat worden...audiomanics schreef:Kan me toch bijna niet voorstellen dat die trafo heet zou moeten worden: een beetje hoogspanning met een paar mA. 2x gloeispanning.. misschien 6W bij elkaar?
Zonder buisjes zou er nagenoeg geen stroom moeten lopen.. behalve die relais... Klopt dat wel?
Kees
Re: Velleman 8020
We hebben toch meer dan ons best gedaan AnneAh!buis schreef:Da's heel mooi dat de kast als koelplaat kan dienenWist ik niet, dacht dat 't een kunststof kastje was.
Verder idd het beste van hopen, is toch maar een belabberde trafo![]()
Anne
Zonder buisjes werd de trafo 38 gradenaudiomanics schreef:Kan me toch bijna niet voorstellen dat die trafo heet zou moeten worden: een beetje hoogspanning met een paar mA. 2x gloeispanning.. misschien 6W bij elkaar?
Zonder buisjes zou er nagenoeg geen stroom moeten lopen.. behalve die relais... Klopt dat wel?
Kees
Ik denk zelf dat de toegevoerde warmte hier , de nagel aan de doodstrijd is van de trafo , Waar we aleens eerder mee geworsteld hebben Anne , in een ander Topic topic , met een AE Trafo , die ook zo bloedheet werd , vermoedelijk door de rommel op het lichtnet , te weinig ijzer , en koper in de trafo
Die staat hier nog steeds ergens af te koelen
En het springt ook met een paar volt op en neer om de 5 minutenShadow schreef:Tis meer de rommel op het net bij Bert in de buurt die de boel warm laat worden...audiomanics schreef:Kan me toch bijna niet voorstellen dat die trafo heet zou moeten worden: een beetje hoogspanning met een paar mA. 2x gloeispanning.. misschien 6W bij elkaar?
Zonder buisjes zou er nagenoeg geen stroom moeten lopen.. behalve die relais... Klopt dat wel?
Kees
Ik hoor dat nu omdat mijn net stabilisator dan een rukje aan de regeltrafo geeft
Die ik voor dit probleem ook op 230 volt heb gezet , normaliter heb ik iets van 224-227 Volt
Alleen het kan bij niet door mn keel dat het bij een ander jaren speelt in dat zelfde kastje op 230 volt of meer
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
Misschien moet je de DC ontkoppelen.. kwestie van een gelijkrichter en een paar dikke elco's meen ik.. in een grijs verleden heb ik wel eens een paar van die dingen gemaakt en verkocht..
Is mogelijk nog wel wat van te vinden hier op dit forum..
Kees
Is mogelijk nog wel wat van te vinden hier op dit forum..
Kees
Re: Velleman 8020
Zal eens op zoek gaan Keesaudiomanics schreef:Misschien moet je de DC ontkoppelen.. kwestie van een gelijkrichter en een paar dikke elco's meen ik.. in een grijs verleden heb ik wel eens een paar van die dingen gemaakt en verkocht..
Is mogelijk nog wel wat van te vinden hier op dit forum..
Kees
Bedankt
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
DC blocker heet zo'n ding.. of het jouw probleem verhelpt weet ik niet.. als je DC je netspanning meet zou je in principe 0Vdc moeten meten.. als door het scheef trekken door een andere belasting daar een paar volt staat wordt de trafo ook onbelast beduidend warmer. (bromt ook meer)..
Even mijn archief ingedoken: Kees
Even mijn archief ingedoken: Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op zo 07 feb 2021, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Velleman 8020
Dat jij problemen met het lichtnet hebt is een ding, maar zou dat dan ook zo zijn bij de mensen waaraan je deze versterker had verkocht? Of is die trafo toch gewoon te lichtOpaBert schreef:De mensen waar ik hem aan verkocht daar was hij na 3 weken kapot
Weer de trafo stuk nu meerdere windingen stuk
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
@ VintageHarry: ik heb ooit dezelfde versterker gehad en behoorlijk gemodificeerd, maar ik kan me niet herinneren dat hij ook maar iets warm werd, zelfs de buisjes werden niet echt heet..
En hier nog gevonden: het topic over mijn DC-blocker uit 2009!
viewtopic.php?f=15&t=8318&hilit=blocker#p159057
Kees
En hier nog gevonden: het topic over mijn DC-blocker uit 2009!
viewtopic.php?f=15&t=8318&hilit=blocker#p159057
Kees
Re: Velleman 8020
Ja dat vind ik wel heel erg vreemd Of er moeten verschillende transformatoren op de markt geweest zijn

Zal wat in elkaar zetten de komende dagen Kees
Feit is natuurlijk dat ik hier een behoorlijk plat stuk op de top van de sinus heb staan
Dat kan bij jou minder vervormd geweest zijn
Zal wat in elkaar zetten de komende dagen Kees
Feit is natuurlijk dat ik hier een behoorlijk plat stuk op de top van de sinus heb staan
Dat kan bij jou minder vervormd geweest zijn
- Bijlagen
-
- 0002A0C1-FCDC-4FDA-9BD6-96591F8F9173.jpeg (36.5 KiB) 365 keer bekeken
-
- 6633AAB5-F5D1-482C-B564-4121535EBABC.jpeg (25.19 KiB) 365 keer bekeken
-
- AF44232F-CC40-48E2-BF97-16A5F2489290.jpeg (16.71 KiB) 365 keer bekeken
-
- 3EFC69A6-F2F2-4719-8131-875C6DAC87D5.png (17.05 KiB) 365 keer bekeken
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
Die bovenste twee zijn van mij.. die onderste twee ken ik niet.. Zo teken ik ook niet, dus dat is makkelijk te herkennen..
Kees
Kees
Re: Velleman 8020
Oh Waar staat het schema van je Kees , ik zoek eerst zelf nog wel in je Topicaudiomanics schreef:Die bovenste twee zijn van mij.. die onderste twee ken ik niet.. Zo teken ik ook niet, dus dat is makkelijk te herkennen..
Kees
Je schema stond in dat pdf das waar ook
Re: Velleman 8020
Je hebt een variac (met regeling) tussen het net en de voorversterker toch ?
Als er al gelijkspanning op het net zou zijn wordt die door de variac al kortgesloten.
Ook 's kijken hoe het er uit ziet direkt uit het stopkontakt.
Anne
Als er al gelijkspanning op het net zou zijn wordt die door de variac al kortgesloten.
Ook 's kijken hoe het er uit ziet direkt uit het stopkontakt.
Anne
Re: Velleman 8020
Ja klopt Anne , en dat is een autotrafo met een stappenmotor er aan , heb ik een regelbare scheidingstransformatorAh!buis schreef:Je hebt een variac (met regeling) tussen het net en de voorversterker toch ?
Als er al gelijkspanning op het net zou zijn wordt die door de variac al kortgesloten.
Ook 's kijken hoe het er uit ziet direkt uit het stopkontakt.
Anne
Ik heb dat ding van Kees bijna klaar gewoon even om te testen Anne
Zoek nog effe een snoer met apparaten stekker
Dat heb ik vast wel hier of daar
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
Met kleine elco's krijg je keurig nuldoorgangen te zien.. of het dan het beoogde effect heeft???
Kijk eens op een paar van die oude moederborden. Of oude computervoedingen. vaak zie je daar wel een paar dikke jongens op zitten.. ik heb er nog een stuk of wat van 8200u /10V van zo'n bord getrokken..
Kees
Re: Velleman 8020
Och verhip MF en geen uFaudiomanics schreef:Dat zijn kleine elco's. 10000 uf/10V is meestal wat forser..
Met kleine elco's krijg je keurig nuldoorgangen te zien.. of het dan het beoogde effect heeft???
Kijk eens op een paar van die oude moederborden. Of oude computervoedingen. vaak zie je daar wel een paar dikke jongens op zitten.. ik heb er nog een stuk of wat van 8200u /10V van zo'n bord getrokken..
Kees
Nou ja zeg misschien heb ik ze wel anders 2x 4700 uF
Re: Velleman 8020
Nou ik heb 10 Volt 15 000 uF Anne Die DC blokker werkt dat ook met 15 000 in plaats van 10 000 ?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Velleman 8020
Er staan twee heatsinks op de onderdelenlijst bij het schema, maar de noodzaak daarvoor zal wellicht afhankelijk van de belasting zijn?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Velleman 8020
Ja.. Maar dat merk je snel genoeg... Het ontwerp zou makkelijk 10A moeten kunnen hebben..
Kees
Kees
Re: Velleman 8020
ja belasting is met dat 16.5va trafootje niet zo groot zijn
Anne had mij ook nog wat gevragd namelijk om aan het lichtbnet te meten
daar heb ik even over nagedacht en voor alle zekerheid de scoop op de scheidingstrafo aan gesloten
foto 16 is de 221 uit het licht net hier wat uit vergroot de scoop weer van de regel en scheidingstrafo afgehaald en direct op het licht net aangesloten
dit is dus weer de 230 volt welke ik op de Velleman heb gezet
Overigens mijn scoop geeft zelf aan dat er geen DC offset is dat daar gelaten
Krijg straks hulp die komt sneeuwruimen zodat ik weer met mn scootmobiel de schuur uit kan
dus weet niet of ik die DC blocker kan proberen op de velleman
Anne had mij ook nog wat gevragd namelijk om aan het lichtbnet te meten
daar heb ik even over nagedacht en voor alle zekerheid de scoop op de scheidingstrafo aan gesloten
foto 16 is de 221 uit het licht net hier wat uit vergroot de scoop weer van de regel en scheidingstrafo afgehaald en direct op het licht net aangesloten
dit is dus weer de 230 volt welke ik op de Velleman heb gezet
Overigens mijn scoop geeft zelf aan dat er geen DC offset is dat daar gelaten
Krijg straks hulp die komt sneeuwruimen zodat ik weer met mn scootmobiel de schuur uit kan
dus weet niet of ik die DC blocker kan proberen op de velleman
Re: Velleman 8020
Is geen mooie sinus uit het stopkontakt.En met een trafo ertussen ook niet.
En geen gelijkspanning, was ook niet te verwachten.
Hoe dan ook, kan geen kwaad voor het trafotje.
Anne
En geen gelijkspanning, was ook niet te verwachten.
Hoe dan ook, kan geen kwaad voor het trafotje.
Anne
