Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door Paul groot »

Hoi,

Terwijl ik de laatste hand leg aan de bouw van de Monobill 2 versterkers (dank je wel triodedick),………. vraag ik me af of er überhaupt iets bestaat, schema’s etc, voor de bouw van een preamp met HDMI ingang. Zodat ik met de tijd mijn hele mooie TagMcLaren preamp kan vervangen door een zelfgemaakt ding. :P

Als jullie iets meer weten of kunnen vertellen gaarne melden hier…….

Gr
Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door RobertD »

Waarom zou je die TagMcLaren willen vervangen ?????

Ga je over op stereo?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door Barry2001 »

Paul groot schreef:
Hoi,

Terwijl ik de laatste hand leg aan de bouw van de Monobill 2 versterkers (dank je wel triodedick),………. vraag ik me af of er überhaupt iets bestaat, schema’s etc, voor de bouw van een preamp met HDMI ingang. Zodat ik met de tijd mijn hele mooie TagMcLaren preamp kan vervangen door een zelfgemaakt ding. :P

Als jullie iets meer weten of kunnen vertellen gaarne melden hier…….

Gr
Paul
De laatste hand aan de Monobill's? Heb ik het topic gemist of ga je in dit topic foto's plaaten?? :wink:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door TheoK »

Tja plaatjes zijn we allemaal dol op. :lol:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door Paul groot »

Robert,
Die Tag is mooi maar zelf iets bouwen geeft me echt een kick. Ik denk echter dat er kwa HDMI, DAC's op het HD audio gebeuren nog niet veel is om zelf te bouwen, of losse componenten te koop zijn, en dat vind ik jammer, want ik wil wel................

Barry,
Ik ben vorige week dinsdag begonnen en in sneltreinvaart :D die dingen gemaakt, ik verwacht nog een week, en met behulp van Robert testen en dan spelen.

Theo,
Ik ga nog wel wat plaatjes en een beknopt verhaaltje er over plaatsen.
Is altijd leuk om te kijken hoe iemand dat nou in elkaar geprutst heeft.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door TheoK »

De plaatjes niet via de fotoemmerpuntcom plaatsen anders krijg je met HenkJan aan de stok :lol: :wink:
Ik zal het blijven volgen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door dre »

hallo paul,ook het solderen weer in de hand? :wink:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door Paul groot »

hee Dre,
bijna weer een strak handje...............
alleen nog even fine-tunen............
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door RobertD »

@TheoK,

Raad eens waar jou voedingstrafo volgende week vandaankomt.... :idea:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door RobertD »

Paul, jouw dvd speler heeft vast ook een Optical of SPDif uitgang.
Die kun je vrij eenvoudig in een zelfbouw DAC stoppen.
Of gaat het jou inderdaad om MultiChannel?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door BertDB »

Het probleem is ook dat veel van die protocollen beschermd zijn met een patent;
Als je het dus wil gebruiken moet je betalen ... =;
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
@TheoK,

Raad eens waar jou voedingstrafo volgende week vandaankomt.... :idea:
Zou het niet weten Robert. :?:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door Paul groot »

Robert,
het gaat mij inderdaad om multichannel en dan in het bijzonder om de best mogelijke signalen,......DTS lossless bla bla, je kent die HD-audio kreten wel.

Xbake
Ja, ze zijn beschermd, maar als het om een paar honderd euri's gaat geen probleem.
Ik heb er wel een paar duizend (?) voor over (incl. componenten) om echt iets heel moois te maken.............ik ben echter bang dat het om veel meer centjes gaat, en dan is het einde oefening. Full stop voor de hobby-ist.
.......of zijn die protocollen/patenten al gekraakt?
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door Paul groot »

...........na een paar dagen Googelen is mijn conclusie helaas dat er (nog) niks is op pre-amp gebied met HDMI en de HD audio formaten................

paul
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door OpaBert »

Ik heb een goedkope mediaspeler met toslink en Hdmi aan mn tv
Mn media speler gaat automatisch aan als ik de TV aan zet
Dat laatste is dat een digitaal gedoe of simpel ergens een pinnetje wat hoog of laag wordt gedurende de tijd dat de TV aanstaat
En het geluid van de tv via de toslink gaat over de versterker in de mediaspeler
Mn mediaspeler heeft een ventilator welke ik zat ben ik hoor op spraak nivo die ventilator
Nu wil ik de audio via mijn buizen versterker laten gaan en autom aan of uit met de TV laten schakelen
Ik heb er al heel wat pagina,s door gelezen en ik wordt bang dat het schakelen van die buizenversterker via de hdmi niet simpel is
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door ray5150 »

Ik zou zo´n stekkerslof met een master/slave daarvoor nemen.
TV´s met een trigger/uitgang heb ik nog nooit zien.
voorbeeld : https://www.betervoorbereid.nl/elektra/ ... YbEALw_wcB
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Ik zou zo´n stekkerslof met een master/slave daarvoor nemen.
TV´s met een trigger/uitgang heb ik nog nooit zien.
voorbeeld : https://www.betervoorbereid.nl/elektra/ ... YbEALw_wcB
Bedankt Ray
Gelijk besteld dat ding Dat is verrekte handig :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door ray5150 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door RobertD »

Dat ziet er inderdaad handig uit, goeie tip!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door ray5150 »

Oh, het was zomaar een betaalbaar voorbeeld dat ik vond na wat googlen met de steekwoorden "stekkerdoos master slave".
Ben verder ook niet bekend met de betreffende webshop.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door satefan »

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt bouwen, maar als je het digitale audio signaal van een HDMI source wil gebruiken, kun je wellicht zoiets gebruiken?

https://www.audiophonics.fr/en/diy-inte ... 13415.html

Satefan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door OpaBert »

satefan schreef:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt bouwen, maar als je het digitale audio signaal van een HDMI source wil gebruiken, kun je wellicht zoiets gebruiken?

https://www.audiophonics.fr/en/diy-inte ... 13415.html

Satefan
Bedankt maar ik zou niet weten wat ik met die digitale signalen kan en wat er nog bij moet
Maar ik heb een TV en een goedkope oude mediaspeler
De TV start autom de Mediaspeler
En het audio gaat via een kunststof vezel
Nu wil ik die media speler weg laten en autom mn buizen versterker an laten gaan
Voor audio analoog is er een doosje welke toslink naar Analoog RCA
Nu met dit master slave stopcontact is het opgelost :D
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door satefan »

Top - ik dacht dat je wellicht een trigger-mechanisme kon maken op basis van dit ding voor de buizenamp. Maar goed dat het opgelost is!

Satefan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door OpaBert »

satefan schreef:
Top - ik dacht dat je wellicht een trigger-mechanisme kon maken op basis van dit ding voor de buizenamp. Maar goed dat het opgelost is!

Satefan
Waarschijnlijk wel Maar ik zou niet weten hoe :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??

Bericht door OpaBert »

Nou alles binnen gekregen
Sluit ik een van de buizen versterkers op de master dan kan ik de TV en WXC50 er mee aanzetten
Echter het vermogen die WXC50, TV of , CD speler opneemt is niet groot genoeg om de slave stopkontact aan te houden
De opstart puls schakelt de slave dan gaan de Toestellen in standby en de slave functie gaat weer uit
Alleen met de buizen versterker op Master dan schakelt de rest wel goed in
Maar dat was niet helemaal volgens mijn bedoeling ,
Ik was van plan er een stopcontact verdeeldoos op de master aan te sluiten waar dan gekozen kan worden UIT / Aan composiet of Buizenbak
Dat ga ik morgen ochtend proberen Met wat daglicht zie ik beter waar alle zwarte kabeltjes naar toe gaan
Jammer dat het niet in een keer werkt met de wxc50 op master
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”