Geluid overkapping

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Geluid overkapping

Bericht door michelp »

Sinds kort heb ik een overkapping in de achtertuin. Hier hangen een beamer, speakers, en een spelcomputer als het lekker weer is. Voor mij heel leuk, maar voor de rest van de buurt misschien wat minder.
Is er een manier om het geluid van praten en de speakers wat te dempen dmv gordijnen?
Ik zat te denken aan zware theatergordijnen die ik waterafstotend maak. Als dat mogelijk is. Misschien is er standaard wel zoiets te krijgen, maar dat kon ik zo snel niet vinden.
Een dubbele laag gordijnen kan ook. Zware gordijnen aan de binnenkant, met waterafstotende aan de buitenkant. De zware gordijnen zitten dan niet direct in de regen, maar natuurlijk nog wel indirect. Ik weet dus niet of dat verstandig is.
Een ander idee is om een systeem te kopen/maken waar ik snel de gordijnen op kan zetten en af kan halen.

Wat zou de beste optie zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Geluid overkapping

Bericht door MichaelB »

Ringleiding / bluetooth hoofdtelefoons.

Muziek en helemaal filmgeluid van de buren, juist als het lekker weer is en iedereen buiten zit en/of er met de ramen open geslapen wordt (kinderen liggen rond 21:00 wel op bed) is zeer vervelend.

Ik weet dat we zo nu en dan wel van elkaar moeten verdragen, maar muziek / film is wel echt het randje opzoeken (wat mij betreft).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geluid overkapping

Bericht door ds23man »

Verhuizen? :lol:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Geluid overkapping

Bericht door michelp »

Het geluid van de speakers is niet het grootste probleem. Die staan niet echt hard. Zijn ook maar kleintjes.
Het zou wel fijn zijn om stemmen van mensen een beetje tegen te houden.
Ik zit er niet heel vaak, maar ik wil de buren (die kinderen hebben) ook wel een beetje te vriend houden.
Zou een stuk zeil voor tijdelijk een beetje helpen? Dat heb ik nog liggen namelijk :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Geluid overkapping

Bericht door Shadow »

Kijk eens bij akoestiekwinkel.nl die hebben van die absorptie kubussen om op te hangen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Geluid overkapping

Bericht door bert stoltenborg »

Je kunt met absorberend materiaal niet substantieel geluid isoleren.
Je haalt misschien wat reflecties weg en wat hoog uit het praatgeluid maar je hebt een echte barrière nodig om het geluid wat te dempen en ook dat werkt maar beperkt omdat het geluid er op een gegeven moment omheen buigt.

Met stagedoek zal de akoestiek onder de overkapping wel veel beter worden maar geluidsisolatie werkt anders.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Geluid overkapping

Bericht door markbakk »

MichaelB schreef:
Ringleiding / bluetooth hoofdtelefoons.

Muziek en helemaal filmgeluid van de buren, juist als het lekker weer is en iedereen buiten zit en/of er met de ramen open geslapen wordt (kinderen liggen rond 21:00 wel op bed) is zeer vervelend.

Ik weet dat we zo nu en dan wel van elkaar moeten verdragen, maar muziek / film is wel echt het randje opzoeken (wat mij betreft).
+1
Geluid in je tuin maken, doe het niet. En van die draadloze hoofdtelefoons heb je ook nog meer lol.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Geluid overkapping

Bericht door michelp »

Ok, even wat duidelijk maken.
Draadloze koptelefoons is geen optie. Het volume van de speakers is al laag. Door koptelefoons te gebruiken gaan mensen alleen maar harder praten.
Met praten bedoel ik ook gewoon praten, en niet schreeuwen.
Meestal zitten we met 2 man, maar het kan voorkomen dat er 3 of 4 zijn.
Verder heb ik nog geen klachten gehad, maar ik zou het graag willen voorkomen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het niet om grote feesten gaat met harde muziek tot diep in de nacht.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geluid overkapping

Bericht door OWC »

een line array in horizontale en verticale richting.
Moet je wel stil zitten op de sweat spot!
Anders speakertje dicht op de oren/op de stoel (voice of Holland idee).
Dan hoef je niet zoveel SPL'en te creëren, dus ook minder overlast.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geluid overkapping

Bericht door Arno »

michelp schreef:
Ok, even wat duidelijk maken.
Draadloze koptelefoons is geen optie. Het volume van de speakers is al laag. Door koptelefoons te gebruiken gaan mensen alleen maar harder praten.
Met praten bedoel ik ook gewoon praten, en niet schreeuwen.
Meestal zitten we met 2 man, maar het kan voorkomen dat er 3 of 4 zijn.
Verder heb ik nog geen klachten gehad, maar ik zou het graag willen voorkomen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het niet om grote feesten gaat met harde muziek tot diep in de nacht.
Er is dus eigenlijk helemaal niets aan de hand. Je wilt net als iedereen zomers lekker in de tuin kunnen zitten. Haal een pak Rockwool, en test of in jouw situatie er wat te behalen valt als je de akoestiek wat dempt.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Geluid overkapping

Bericht door Chocomel »

One World Concepts schreef:
Anders speakertje dicht op de oren/op de stoel (voice of Holland idee).
Dan hoef je niet zoveel SPL'en te creëren, dus ook minder overlast.
Bose heeft zoiets, verwerkt in een zonnebril. De afstand tussen luidspreker en oor is slechts enkele centimeters. Een paar meter verderop schijn je het niet meer te kunnen horen.
https://www.bose.nl/nl_nl/products/fram ... -alto.html
michelp schreef:
Verder heb ik nog geen klachten gehad, maar ik zou het graag willen voorkomen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het niet om grote feesten gaat met harde muziek tot diep in de nacht.
Houd er rekening mee dat sommige mensen een drempel ervaren om te klagen, terwijl ze al wel last hebben. Juist als muziek zachtjes is maar wel hoorbaar.
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Geluid overkapping

Bericht door PHILIPS 499 »

Een geluiddichte muur bouwen?
Zinloze opmerking misschien, maar ik zou niet snel buiten geluid maken met muziek of zo. Feestje kan, verbouwen etc. ook, maar gewoon voor de leuk? Nee, ik niet. Ik heb altijd geleerd dat je elkaar als buren niet/zo min mogelijk moet storen met geluid en zeker niet opzettelijk. Geluid maak ik wel binnen.
Plaats reactie