KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Dag Anne, ik heb de relais gemonteerd(blijken inwendig te zijn doorverbonden dus moest ze beide gebruiken.
Lijkt me onwaarschijnlijk.Zou enkel zijn als de twee spoelen van de relais in serie staan, slechts 3V per relais dan.Het feit dat de basisweerstand kleiner moet bij twee relais wijst op meer stroom is dan parallelschakeling, kan er zonder bezwaar een weg.
Maar nu schakelt het relais na 25 sec(goed dus) maar valt direct weer af en zonder relais gebeurde dat niet, hoe kan dat?
Dat snap ik niet.Hoe kan een relais dat er niet is niet direkt afvallen :think:
En wanneer valt het (wel aanwezige relais) dan direkt af ? :-s
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
Dag Anne, ik heb de relais gemonteerd(blijken inwendig te zijn doorverbonden dus moest ze beide gebruiken.
Lijkt me onwaarschijnlijk.Zou enkel zijn als de twee spoelen van de relais in serie staan, slechts 3V per relais dan.Het feit dat de basisweerstand kleiner moet bij twee relais wijst op meer stroom is dan parallelschakeling, kan er zonder bezwaar een weg.
Ik heb een relais gemeten over de beide middenpolen en die staan in contact met elkaar, ook de 2 maak en breek staan in verbinding met elkaar.
Maar nu schakelt het relais na 25 sec(goed dus) maar valt direct weer af en zonder relais gebeurde dat niet, hoe kan dat?
Dat snap ik niet.Hoe kan een relais dat er niet is niet direkt afvallen :think: Zonder de relais zit er wel een led op di inschakelt en weer na 25 sec uitgaat.

En wanneer valt het (wel aanwezige relais) dan direkt af ? :-s
Anne

Op het moment dat het ledje groen oplicht (na 25sec)schakelt het relais in, maar valt dan direkt weer af, en dan(gaat het ledje weer uit) en begint het weer opnieuw met 25 sec.

Ik had er een 5watt draadgewonden weerstand in geplaatst maar die wordt bij 230v nog heet, toen ik de variac terug draaaide tot 175v ging het wel goed, meten is klaar dus als de inschakelvertraging werkt kan ik verder met testen met de buizen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Op het moment dat het ledje groen oplicht (na 25sec)schakelt het relais in, maar valt dan direkt weer af, en dan(gaat het ledje weer uit) en begint het weer opnieuw met 25 sec.
Vermoedelijk zakt de voeding nogal in als de relais inschakelt, trigger 555 onder peil en begint opnieuw.De volgende vetragingen zouden dan wel korter zijn dan de eerste.
Gooi er 's één relais af en R6=1k.
Ook C1 mag wel 10x dikker, maar 't blijft prutswerk.
Ik had er een 5watt draadgewonden weerstand in geplaatst maar die wordt bij 230v nog heet, toen ik de variac terug draaaide tot 175v ging het wel goed.
Zo'n weerstand mag heet worden, zonder buizen verstook je dan ong 2,5W en met 1,8W.Zit wel goed.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Klopt Anne, hij werkt nu wel, ik heb c1 verhoogt tot 470uf en toen bleef de spanning stabiel en zit ik nu op krap 20 sec, dus kan R1 weer wat hoger maken.
En met 1 relais trok hij het wel maar zoals je aangaf stortte de spanning in, met de grotere elco was het probleem verholpen, je was me dus net voor maar heb het wel zelf gevonden :wink:
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Vandaag de printjes binnen gekregen voor het ARTA 2 kastje, kan ik daar straks weer mee verder als de versterker klaar is, deze kan dan mooi gekoppeld worden met de geluidskaart.
Gr Peter
Bijlagen
IMG_0146.jpg
emu.jpg
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ben weer aan het meten en heb de ecc 83 er op staan en de KT120 nog niet omdat ik een vreemde spanning tegenkwam in de voeding.
Misschien klopt het wel maar onder de 18k weerstand meet ik goed 120v waar 300v moet overblijven en tussen de zeners moet 200v overblijven. komt dit omdat er nog geen belasting is, want dan moet ik de eindbuizen plaatsen maar wil het eerst zeker weten.
Ik heb wel even de volle spanning er op gehad en dan kom ik op de hoofdspanning rond de 385v.
Bijlagen
voeding SE18 jpg tijdelijk.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Beetje raar.Onderaan de 18k zitten 2 zeners, zou over Z1 100V moeten staan en over Z2 200V.
Zijn de zeners misschien niet goed meer sinds de te grote stroom vanuit 400V op B+ ipv 360V ?
Anne
Gerrittube

Bericht door Gerrittube »

Wat meet je aan spanning over iedere zener? Het lijkt wel of de zener van 200V spontaan 20V is geworden.

Groeten, Gerrit
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik meet over de 100v zener 105v en over de 200v zener 7,7v.
Als ik de 18K los maak bij de elco en de zener meet ik weer de 360v achter de weerstand.
Intern meet ik met de diode tester over de 200v zener 0,57v in 1 richting
En 0,64v over de 100v zener in 1 richting. ik heb ze los gesoldeerd.
De nieuwe 200v die ik heb liggen meet in 1 richting 0,575v
De nieuwe 100v die er ligt meet 0,66v
Dus de dioden lijken goed te zijn.
De 200v 1N5388B is 5w net als de 100v zener.

Klopt het trouwens dat de Vn- van de 120v gekoppeld zit aan de min bij de zeners en C26, want dat vind ik wat vreemd.
Ik zou hem aan de B- van de 360v bedenken.

Er is nog iets vreemds, als je kijkt waar de menno cel zijn voeding vandaan haalt is dat B+ op het printje en de foto, dat is dus 360v.
Maar als je in het schema kijkt van de versterker staat er 200vz daar heb ik hem nu op aangesloten en niet op de 360v.
Bijlagen
menno cell.png
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Klopt het trouwens dat de Vn- van de 120v gekoppeld zit aan de min bij de zeners en C26, want dat vind ik wat vreemd.
Ik zou hem aan de B- van de 360v bedenken.

Er is nog iets vreemds, als je kijkt waar de menno cel zijn voeding vandaan haalt is dat B+ op het printje en de foto, dat is dus 360v.
Maar als je in het schema kijkt van de versterker staat er 200vz daar heb ik hem nu op aangesloten en niet op de 360v.
Dat klopt wel. De Vn- is je nieuwe aard potentiaal (0V). Tussen B+ en Vn- moet ongeveer 480V staan.

De mennocel is oorspronkelijk ontworpen voor een versterker met een kathode weerstand aan de eindbuis. Er werd toen geen gebruik gemaakt van de 50V wikkeling. Toen werd de SF gedeelte aangesloten op de B+. Met andere woorden, het is gewoon voeding voor het SF gedeelte. Daar hoeft geen 480V op te staan.

Gr. Elpeewee
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik meet over de 100v zener 105v en over de 200v zener 7,7v.
Als ik de 18K los maak bij de elco en de zener meet ik weer de 360v achter de weerstand.
Heb je de 200V gemeten (met als uitkomst 7,7V) met of zonder de mennocel eraan ?
Zonder; zener kapot
Met; mennocel wijlen
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb de 2 cellen losgekoppeld en toen kreeg ik de 200 en 300v prima, met 1 aangesloten werkte het ook, en met de andere cell niet meer, dus er is iets met 1 cell. Deze moet ik dus eerst doormeten. Het lijkt er op dat de eerste mosfet de geest heeft gegeven, moet ik dus een nieuwe voor bestellen :evil:
Maar waardoor gaan die dan kapot, want de andere print werkt wel goed.
AatV

Bericht door AatV »

Mosfets zijn gevoelig voor statische elektriciteit, dus vooral 's winters met een lage luchtvochtigheid.
Zorg dat je bij het hanteren van de BSP135's goed geaard bent. (of op andere wijze op nul potentiaal zit.)

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup en je soldeerbout ook. Goed punt Aat! Die BSP's zijn kwetsbaar. Met die kleine fets draai ik meestal wat dun blank koperdraad (uit een stukje tweelingsnoer) om de pootjes, als kortsluiting tot dat hij ingesoldeerd is. Gaat met deze smd wat lastiger. Daarom soldeer eerst alle componenten er omheen zodat statische lading afgevoerd kan worden.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Oke, ik had juist eerst alle mosfets er op gesoldeerd, mag dus blij zijn dat er maar 1 kapot is, alleen lastig aan te komen, bestel ze wel bij conrad via mijn elektronica zaak.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat ook goed helpt is om een stuk blank triplex op je werkbank te leggen om op te werken. Blank hout is altijd wat vochtig en voert goed statische elektriciteit af zonder gelijk kortsluiting te maken. Ohw ja, rubber zolen en acryl truien e.d.: No No [-X
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Vandaag de mosfets binnen gekregen en de ene defecte vernieuwd.
Ben begonnen met meten en alle spanningen zijn gelijk van links en rechts en kloppen met de gegevens. Alleen boven de bipolaire elco meet ik
ipv 0,9 v bij de ene 1,9v en bij de andere 0,2v, heb de buisjes uitgewisseld maar geen verschil.
Daarna de 2 KT120 geplaatst en weer gemeten bij de spanningen, alles lijkt te kloppen op die bi polaire elco na.
Goed daarna begonnen met de potmeter op te draaien tot ik tot 60mv zou moeten komen over weerstand R11, bij de ene helft van de versterker gaat hij wat licht brommend aan/uit op 0,1v en valt dan weer stil, maar niet goed af te regelen.
Aan het andere kanaal als ik de potmeter opdraai gaat hij langzaam wat meer licht brommen in de luidspreker maar de spanning blijft 0v
Nu las ik dat je op de uitgang een scoop aan kan sluiten en als deze 50mv aangeeft met een 10Mhz scoop is hij aan het oscilleren, maar daar heb ik niet meer dan 15mv gezien.
Hoe kan ik nu testen of er wat oscilleert, ik heb er nog geen muziek of ander signaal opgehad, volgens het verhaal moesten de potmeters eerst ingeregeld worden.
O, en als je hem uit zet met de luidsprekers en alle buizen er in plopt hij wat na.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Nu las ik dat je op de uitgang een scoop aan kan sluiten en als deze 50mv aangeeft met een 10Mhz scoop is hij aan het oscilleren, maar daar heb ik niet meer dan 15mv gezien.
Waaruit bestaat die 15mV ? HF of gewoon brom 50/100Hz ?
Alleen boven de bipolaire elco meet ik ipv 0,9 v bij de ene 1,9v en bij de andere 0,2v, heb de buisjes uitgewisseld maar geen verschil.
Die spanning is ook wat afhankelijk van de stand van P1 en de volumepot.Zou iets van 1,6 volt moeten zijn.En de anode ongeveer 160 volt.
Met maar 0,2 volt lijkt mij dat er mischien geen anodespanning is.
Goed daarna begonnen met de potmeter op te draaien tot ik tot 60mv zou moeten komen over weerstand R11, bij de ene helft van de versterker gaat hij wat licht brommend aan/uit op 0,1v en valt dan weer stil, maar niet goed af te regelen.
Wat gaat aan/uit en valt stil, het brommen of de de 0,1 volt? En welke 0,1 volt, de brom aan de uitgang ? Toch niet over de R11 want dan is de stroom niet 60 maar 100mA.
Aan het andere kanaal als ik de potmeter opdraai gaat hij langzaam wat meer licht brommen in de luidspreker maar de spanning blijft 0v.
De spanning over R11 ? Zou meer gaan brommen terwijl de stroom nul blijft ??
Dat brommen en ploppen is later zorg, moet eerst spelen.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Waaruit bestaat die 15mV ? HF of gewoon brom 50/100Hz ?
ik heb 2 foto's van de scoop bijgevoegd, ben daar nog niet zo goed is maar zie wel op de ene een frequentie van 6,85mhz met 25 mv. maar ik denk nog steeds aan oscillatie. Deze meting op de scoop is zonder enig ingangs signaal.
Alleen boven de bipolaire elco meet ik ipv 0,9 v bij de ene 1,9v en bij de andere 0,2v, heb de buisjes uitgewisseld maar geen verschil.
Die spanning is ook wat afhankelijk van de stand van P1 en de volumepot.Zou iets van 1,6 volt moeten zijn.En de anode ongeveer 160 volt.
Met maar 0,2 volt lijkt mij dat er misschien geen anodespanning is.
er zat een slecht contact, nu zijn ze beide 2,1v, die 0,9 v die Menno er bijgezet had was gebaseerd op de menno cell en niet bij de buis.
Wat gaat aan/uit en valt stil, het brommen of de de 0,1 volt? En welke 0,1 volt, de brom aan de uitgang ? Toch niet over de R11 want dan is de stroom niet 60 maar 100mA.
het geluid begon wat te brommen en viel dan weer stil en herhaalde zich. de spanning van 65mv liet zich niet instellen want sprong van 0 naar 0,1 v met dat geluid. En dat was gemeten over R11, maar die moet uiteindelijk ingesteld worden op 115mv dc.
Ik heb ook het schema bijgevoegd met de gemeten spanningen in groen zonder de KT120 buizen.( weet niet of ik ze er veilig in kan laten zitten met oscillatie).
Bijlagen
IMG_0163.jpg
IMG_0164.jpg
versterker. tijdelijk.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je kunt het best eerst de boel in orde zien te krijgen zonder (de storende invloed van) de ECC83.
Lijkt niet echt op een oscillatie,eerder een gesputter.
De spanningen die je opgeeft doen vermoeden dan ofwel dat er met de 220k tegenkoppelweerstand iets niet deugd ofwel dat de F1 fet (tussen 2 en 4 mennocel) kapot is.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb de buizen verwijderd en toen bleek dat weer de buitenste fet van hetzelfde mennocell printje defect was, dat is dus de middelste in het schema. volgens mij is dat de F3 fet. Ik had er gelukkig 4 besteld dus kan er een nieuwe inzetten maar de 2 1k weerstanden die er aanzitten meten ook maar 0,5k, dus daar moet ik naar kijken.
Is het normaal als ik via de audio massa meet dat de voeding dan 540v is? wordt die 120v dan daar bij opgeteld?
Als ik de voeding zelf meet komt er wel net 400v onbelast af. Ik kan merken als er een mennocell defect is dan stort de 200v en 300v bij de zeners in. Daaraan kon ik ik het zien welke defect was. Kunnen de fets ook door oscillatie opgeblazen worden? Want dan zou je zeggen dat aan die zijde van de versterker oscillatie moet zijn.
Bijlagen
versterker. tijdelijk.jpg
2019-01-30 Menno-cel-1 tijdelijk.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De 120 volt zou dus 135 volt onbelast zijn en de 360 is dan 400 volt. Krijg je 495 volt totaal boven massa.
Die M3 met kringetje erom is maar een stroombron, weinig reden om te sneuvelen.
M2 aan de +200 kan 't moeilijk krijgen als aansluiting H6 erg laag wordt en de stroombron M3 wat groot is uitgevallen (te warm lopen).
Verder zie ik weinig wat er mis zou gaan behalve dat fet M1 via kortgesloten (lekkende) C4 (4p7) tot 470 volt krijgt.
Anne

Even nagekeken, mag tot 600 volt, kan enkel nog mis gaan door te heet (tot wel 900mW) bij kortgesloten C4.En toestand buiten de SOA, hoewel met 2mA is dat ook veilig.
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Plaats eerst eens tijdelijk ook 2 zenerdiodes van 12V bij M3 zoals bij M1 of M2. Die beschermen je mosfets. Die kun je later eventueel weer weghalen als alles werkt.

Ik denk dat je toch een KT120 moet plaatsen, en dan langzaam met een variac de spanning opvoeren. Je hebt aangegeven op het schema dat de kathode spanning van de KT120 135V is en de grid is 23,5V. Dat zou betekenen dat de buis dicht staat (135-23=112V). De negatieve spanning zou zo rond de 30V moeten zijn.

Er loopt ook te veel stroom over de 220K (R**), uitgaande van 535V en 24V is dat 2,3mA. Je moet richting 1,8mA. Je moet bij 4 +/-80 v van de mennocel krijgen.

Gr. Elpeewee
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb alle buizen geplaatst en de spanning weer op 180v gezet, en de voedings zeners gaven netjes weer 200 en 300v af, dus dat klopt weer voor de menno cell en ecc.
Daarna heb ik geprobeerd met de voltmeter over R11 te meten maar krijg daar geen spanning als ik de potmeter opdraai.
Als ik doe wat elpeewee zegt en op punt 4 meet dan kan ik met de potmeter de spanning opdraaien tot 80v en dan hoor ik de luidspreker wat rca geluid geven. bij dat andere kanaal werkt het nog niet maar moet even de potmeter nakijken, want twijfel aan die 20sl potmeter of hij wel goed is.
vraag me wel af of mijn multimeter die 0,06v wel wil aangeven.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kijken of de fets werken.Met 80v op punt 4 zou er op punt 6 ong 82v moeten zijn.
Anne
Plaats reactie