Zweten? Stervens koud in de schuur !dre schreef:Stop maar met zweten Leo!
Cirkelzaag of invalzaag?
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Huh? Die stel ik toch elke keer opnieuw in? Afkankelijk van wat ik wil frezen? De geleiding over de liniaal gaat met zo'n starship entrerprise schotel (FSN OFA).ds23man schreef:En daarom klopt je instelling van je frees ook niet meer.pappaleo schreef:Oh, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik heb de liniaal al wel een paar keer gebruikt, maar dan met de bovenfrees. Dan raak je het rubber niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Klopt, maar als je hem nu pakt met huidige instelling klopt dat niet meer met de rand van het rubber.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
De frees raakt het rubber niet, hij moet gewoon de rubber rand nog afzagen, daarna is ie pas nauwkeurig te gebruiken.ds23man schreef:Klopt, maar als je hem nu pakt met huidige instelling klopt dat niet meer met de rand van het rubber.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Zojust nog maar even de tijd genomen om de rubberrand af te zagen volgens de gebruiksaanwijzing. Stinken !
En toen maar een achterwandje voor de TMWW gezaagd uit 18mm berken mpx met de liniaal.
Ik dacht eerst dat mijn diepte niet goed ingesteld stond, zo licht schoof de zaag over de liniaal.
Maar nee, het was een superstrakke supergladde zaagsnede. Unbelievable. Het is de gladste kant van het hout. Wat heb ik mezelf jarenlang tekort gedaan.
En toen maar een achterwandje voor de TMWW gezaagd uit 18mm berken mpx met de liniaal.
Ik dacht eerst dat mijn diepte niet goed ingesteld stond, zo licht schoof de zaag over de liniaal.
Maar nee, het was een superstrakke supergladde zaagsnede. Unbelievable. Het is de gladste kant van het hout. Wat heb ik mezelf jarenlang tekort gedaan.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Keurig Leo. Dat geeft goede moed. Ik heb al een tijdje de goedkope invalzaag van de Lidl liggen. Via Ecotools heb ik een goede kwaliteit zaagblad besteld maar nog niet aan toegekomen om het zaagblad te wisselen en een eerste zaagsnede te maken. Dat kan bij de goede voornemens.
NB: als je het zaagblad door een ander vervangt, is het mogelijk dat je een nieuwe strip nodig hebt. Of nog een fractie van de bestaande strip afzaagt. Zo te zien komt jouw zaag met een prima blad voor multiplex dus voor jou is dat minder relevant.
NB: als je het zaagblad door een ander vervangt, is het mogelijk dat je een nieuwe strip nodig hebt. Of nog een fractie van de bestaande strip afzaagt. Zo te zien komt jouw zaag met een prima blad voor multiplex dus voor jou is dat minder relevant.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Als je wisselt van blad met dezelfde breedte is er niks aan de hand.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Mooi he? Dat was mijn gevoel ook na de eerste keer zagenpappaleo schreef:Zojust nog maar even de tijd genomen om de rubberrand af te zagen volgens de gebruiksaanwijzing. Stinken !
En toen maar een achterwandje voor de TMWW gezaagd uit 18mm berken mpx met de liniaal.
Ik dacht eerst dat mijn diepte niet goed ingesteld stond, zo licht schoof de zaag over de liniaal.
Maar nee, het was een superstrakke supergladde zaagsnede. Unbelievable. Het is de gladste kant van het hout.
IMG_20201231_155026.jpg
Wat heb ik mezelf jarenlang tekort gedaan.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Je moet naar ons luisteren Leo!pappaleo schreef:Zojust nog maar even de tijd genomen om de rubberrand af te zagen volgens de gebruiksaanwijzing. Stinken !
En toen maar een achterwandje voor de TMWW gezaagd uit 18mm berken mpx met de liniaal.
Ik dacht eerst dat mijn diepte niet goed ingesteld stond, zo licht schoof de zaag over de liniaal.
Maar nee, het was een superstrakke supergladde zaagsnede. Unbelievable. Het is de gladste kant van het hout.
IMG_20201231_155026.jpg
Wat heb ik mezelf jarenlang tekort gedaan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
pappaleo schreef:Ik zie jullie al staan zingen in plaats van mijn speakers
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Nog maar een fijn accessoire besteld voor de zaag. Werd zojuist bezorgd:
Ik moet binnenkort een aantal stroken van exact dezelfde breedte zagen, dus leek mij dit handig.
Toptent trouwens, dat ToolMax. Tot nog toe alles wat ik bestelde de volgende dag in huis. Toegegeven, dit had ik vorig jaar al besteld
Toptent trouwens, dat ToolMax. Tot nog toe alles wat ik bestelde de volgende dag in huis. Toegegeven, dit had ik vorig jaar al besteld
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Omdat ik wat 30 jaar oud gereedschap vervang voor iets bijdetijds?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
die ruimte in de schuur moet gevuld worden natuurlijkdre schreef:Die Leo slaat helemaal door!![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
pappaleo schreef:Toptent trouwens, dat ToolMax. Tot nog toe alles wat ik bestelde de volgende dag in huis. Toegegeven, dit had ik vorig jaar al besteld
Dit is een parallelgeleider?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Ja, er zitten 2 uitsparingen in de voetplaat waar je dit ding in kan steken.
Als je dan zaagt met de geleider langs de rand van de plaat, dan kan je dat meerdere maken doen om stroken van exact dezelfde breedte af te zagen.
Als je dan zaagt met de geleider langs de rand van de plaat, dan kan je dat meerdere maken doen om stroken van exact dezelfde breedte af te zagen.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Een liniaal bedoel ik.
Die geeft namelijk veel minder splinters op de zaagkant.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Ja maar die moet je elke keer opnieuw meten en positioneren, met het risico op meetfouten en tolerantieverschillen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Voor herhaald werk is de parallelgeleider makkelijk. En even opletten op de zaagrichting bij multiplex,
