Die link van Ray zijn echt nette prijzen voor een 4000k bak van 56W
ik zit me nog even te verdiepen in de do's and dont's van het 1 op 1 wisselen van een 2 stuks 120cm TL in een bestaande armatuur die ik aan het plafond heb hangen.
of dat ik die gewoon daar hang waar ik nu een kleine heb en dan gewoon een compleet nieuw LED Tl armatuur hang.
Zal thuis even een foto maken, ding hangt op >3m hoogte en dan kijk ik meteen even na hoeveel watt er nu in zit om iets zinnigs te kunnen zeggen over het vervangen, ik weet niet eens of ik 2x18 of 2x58 watt heb hangen nu
56W led, dat wil wel ja
Die van mij zijn 28W per stuk, da’s de helft...
LED is ongeveer even efficiënt als TL. Komt dus overeen met een dubbel TL balk van 120 cm in een goed armatuur.
MechanicalAnimal schreef:
Shadow schreef:
Die link van Ray zijn echt nette prijzen voor een 4000k bak van 56W
ik zit me nog even te verdiepen in de do's and dont's van het 1 op 1 wisselen van een 2 stuks 120cm TL in een bestaande armatuur die ik aan het plafond heb hangen.
Dat kan prima als het bestaande armatuur nog prima is! Een moderne LED TL buis kan direct op het lichtnet. Het VSA is zo klein dat het ingebouwd zit in de buis zelf. Bovendien stralen leds maar 1 kant op, dus reflector ingebouwd Het enige wat je hebt is wat verlies van de bestaande smoorspoel in het armatuur als je de buis zonder meer uitwisselt. Dat bestaande VSA kan er dus gewoon tussenuit. Zit er een elektronisch VSA in dan moet het er eerst uit.
Die LED/TL buizen die je op de plek van een normale TL buis schroeft vind ik waardeloos...het werkt, maar voor de opbrengst en de prijs kun je beter een compleet armatuur vervangen...
Dat kan prima als het bestaande armatuur nog prima is! Een moderne LED TL buis kan direct op het lichtnet. Het VSA is zo klein dat het ingebouwd zit in de buis zelf. Bovendien stralen leds maar 1 kant op, dus reflector ingebouwd Het enige wat je hebt is wat verlies van de bestaande smoorspoel in het armatuur als je de buis zonder meer uitwisselt. Dat bestaande VSA kan er dus gewoon tussenuit. Zit er een elektronisch VSA in dan moet het er eerst uit.
ik weet wat een starter is, maar de VSA is VoorSchakelAparaat ofzo? ik denk dat ik (zie onderstaand) gewoon 1 op 1 ga vervangen.
Shadow schreef:
Die LED/TL buizen die je op de plek van een normale TL buis schroeft vind ik waardeloos...het werkt, maar voor de opbrengst en de prijs kun je beter een compleet armatuur vervangen...
dat was ook zo'n beetje wat ik zo hier en daar lees. En ik heb dan een volledig armatuur over ipv losse buizen die of een keer in gruzelementen liggen of wegflikker terwijl ze nog werken.
Ik heb nog een plekje waar ik bijna nooit licht nodig heb, maar het wel wil hebben. Hang hem daar wel op
Die LED/TL buizen die je op de plek van een normale TL buis schroeft vind ik waardeloos...het werkt, maar voor de opbrengst en de prijs kun je beter een compleet armatuur vervangen...
Ja, je moet ook even het armatuur opnieuw juist bedraden. Staan wel handleidingen voor op het net. Een nieuw ophangen gaat wel sneller en is meestal betrouwbaarder Maar die goedkope plastic china armaturen van de Lidl enz. Ze doen het maar verder ???
Die LED/TL buizen die je op de plek van een normale TL buis schroeft vind ik waardeloos...het werkt, maar voor de opbrengst en de prijs kun je beter een compleet armatuur vervangen...
Ja, je moet ook even het armatuur opnieuw juist bedraden. Staan wel handleidingen voor op het net. Een nieuw ophangen gaat wel sneller en is meestal betrouwbaarder Maar die goedkope plastic china armaturen van de Lidl enz. Ze doen het maar verder ???
P.s. VSA == Voorschakelapparaat
Soms is een afkorting zo duidelijk dat je er niet eens opkomt
Gister ook op mn hoofd nog wat haren uit getrokken om een term afgekort te snappen DPI kende ik maar PPI
Pixel per inch voor een monitor
Maar die goedkope plastic china armaturen van de Lidl enz. Ze doen het maar verder ???
Deze meneer https://www.youtube.com/c/Bigclive/videos koopt/krijgt veel van dat spul en trekt het meteen uit elkaar om te zien wat er in zit en wat er fout zit erg vermakelijk.
Oog /hand coördinatie is dan ongeveer te vergelijken met, een nieuwe leesbril de trap aflopen, dan moet je ook oppassen dat je niet naar beneden flikkert.
ja, ik heb er toevallig net een gekocht
1e indruk: loep is goed zuiver, lichtpatroon is goed, geen schaduw.
wel vind ik diepte zien door de loep erg lastig
Klopt. Dan zit je met je neus er te dicht op. Normaliter moet je wat verder weg gaan zitten en de loep dichter bij het werkstuk. Dan heb je geen last daarmee. Maar dan heb je wel weer meer last om de soldeerbout door de loep heen te krijgen....... Loeplampen zijn gemaakt strikt volgens de wet van Murphy
Hoe raad je het
Met beide trouwens, de trap aflopen is dan nu met, zoals de opticien het noemde, mijn indoor bril, duidelijk toch wel anders als de vorige gewone bifocale uitvoering. En inderdaad de ervaring die ik helaas had met smd, wat nu niet meer zo lukt met de tremor van de handen door medicijn gebruik voor de longen, prednison deel in het medicijn schijnt niet lekker te werken voor de spier controle, niet lekker