Ruisarme Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Best Forum Leden,
In het Elektuur Boek 300 schakelingen, staat een Ruisarme Voorversterker schakeling nummer 13, een heel simpele schakeling maar het werkt niet, wel in Tina software, daar gaat de transistor wel in geleiding.
ScreenShot4572.bmp
De transistor is bij mij een BC557 die een vervanger is voor de BC213.
De transistor gaat niet in geleiding op B/E staat maar 0,3 volt.
Als er een sinus op de ingang wordt gezet staat deze versterkt op de drain van de Fet, maar de transistor doet niet mee.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn, transistor vervangen weerstanden verkleind bij de drain elco`s losgehaald maar niets helpt, heel vreemd.
Groet,
Pim
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

R2 is in Spice-syntax nu 0,001 ohm, dus zal het in de simulatie ook niet zo geweldig werken.

Wat de echte schakeling betreft: misschien komt het gewoon door de spreiding van de FET-eigenschappen. Je had het over het verlagen van de drainweerstand, maar ik zou eerder denken dat R5 wat lager moet. Is T1 echt een BF245B en geen BF245A?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi, De BF245 zit er niet in, er zit een 2sk170 in schakeling had het niet in de tekst vermeld.
Groet,
Pim
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

Die heeft bij de hier bedoelde drainstroom een veel lagere -VGS dan de BF245B, daarom moet R5 ook veel lager. Probeer eens 390 ohm voor R5.

Als het ruisarm moet wezen zou ik R1 trouwens ook minstens een factor 10 lager maken, anders domineert die de ruis volledig. Met 100 ohm zit zijn ruis in dezelfde orde van grootte als die van de 2SK170. En R2 moet dus 1 megohm zijn in plaats van 1 milliohm, maar dat had ik al vermeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Zelfde geldt voor R4. Maar wat is ruisarm? Is een betrekkelijk begrip.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

R4 ruist natuurlijk ook, maar R4 is 82 ohm, dus die zit al in dezelfde orde als de 2SK170 en een tien keer verlaagde R1.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Marcel, Pjotr,

In ieder geval bedankt voor de inbreng. :goeie:

Dit is nu in Tina software, maar met de spanningen van de echte schakeling ingevoerd, nu werkt het wel goed.
ScreenShot4574.bmp
ScreenShot4574.bmp (505.83 KiB) 894 keer bekeken
Wat moet er nog met R4 gebeuren?.

Groet,
Pim
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

Wat mij betreft niets, tenzij je de versterking te laag vindt.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Marcel,
Dan zou R4 ook naar 100 ohm kunnen, wat betreft de versterking daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Groet,
Pim
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

100 ohm zal ook wel werken, ja. Met 100 ohm krijg je een wat lagere versterking, een heel klein beetje meer ruis en een iets lagere gelijkspanning op de uitgang.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

Dit is jaren ‘60 elektronica, gewoon een nette opamp gebruiken!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

Hoezo, enkelzijdig klasse A is toch heel erg in op audiofora? Ik weet trouwens niet wat de toepassing van dit versterkertje is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef:
Hoezo, enkelzijdig klasse A is toch heel erg in op audiofora? Ik weet trouwens niet wat de toepassing van dit versterkertje is.
Ja, net als kurk en ander audiofiel gezever!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Dit is jaren ‘60 elektronica, gewoon een nette opamp gebruiken!
Niet als je het simpel wilt houden. Er is niks mis met dit schakelingtje mits juist gedimensioneerd. Tegenwoordig is het niks als er niet op zijn minst een DSP in zit... :roll: Ik heb het zelf veel als MC pre-pre met 20 dB versterking ingezet met een 2SK369, tot volle tevredenheid.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

Ach kom, kwa PSRR, vervorming etc. etc. maar ook wat BOM kosten betreft ben je beter af met een simpele NE5534.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ach kom, kwa PSRR, vervorming etc. etc. maar ook wat BOM kosten betreft ben je beter af met een simpele NE5534.
Ga jij nou maar verder met luchtgaatjes in speakerconussen klussen..... :rofl: :bakkie:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

Niet van onderwerp veranderen Peter, boefje dat je d’r bent!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

SSassen schreef:
Ach kom, kwa PSRR, vervorming etc. etc. maar ook wat BOM kosten betreft ben je beter af met een simpele NE5534.
Qua ruisstroom daarentegen niet: 400 fA/wortel(Hz) voor een NE5534A tegen een paar fA/wortel(Hz) voor deze schakeling. Qua ruisspanning trouwens ook niet, al scheelt dat veel minder: deze schakeling zou rond de 2,5 nV/wortel(Hz) moeten zitten, een NE5534A doet 3,5 nV/wortel(Hz). Geen idee of het van enig belang is voor de toepassing, want ik ken de toepassing niet.

Het belangrijkste is natuurlijk de hoeveelheid lol die je hebt aan het in elkaar zetten. Dat is heel subjectief en moeilijk in getallen uit te drukken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef:
SSassen schreef:
Ach kom, kwa PSRR, vervorming etc. etc. maar ook wat BOM kosten betreft ben je beter af met een simpele NE5534.
Qua ruisstroom daarentegen niet: 400 fA/wortel(Hz) voor een NE5534A tegen een paar fA/wortel(Hz) voor deze schakeling. Qua ruisspanning trouwens ook niet, al scheelt dat veel minder: deze schakeling zou rond de 2,5 nV/wortel(Hz) moeten zitten, een NE5534A doet 3,5 nV/wortel(Hz). Geen idee of het van enig belang is voor de toepassing, want ik ken de toepassing niet.

Het belangrijkste is natuurlijk de hoeveelheid lol die je hebt aan het in elkaar zetten. Dat is heel subjectief en moeilijk in getallen uit te drukken.
Ja, in de simulator ja, ga ‘m nu eens opbouwen en dan merk je al gauw dat een enkele weerstand al meer ruis produceert dan de hele schakeling in de simulatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Met deze waarden wel. Maar dat is flauw getheoretiseer. Als je hem optimaliseert voor de fet en de source weerstand b.v. 10 ohm maakt. Het gaat om het principe. Ik had hem met 2x 2sk369 parallel en 5 ohm sourceweerstand en dan blijft ie met een Lo output Benz Ace ver onder de plaatruis. Ga je met een NE'tje echt niet redden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

Okay, ik hou al op, dit is gewoon lekker rommelen met transistors dus, niets pragmatisch. Ik heb nog legio kanttekeningen, maar ga eens niet eigenwijs zijn voor een keertje, gewoon omdat.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

SSassen schreef:
MarcelvdG schreef:
SSassen schreef:
Ach kom, kwa PSRR, vervorming etc. etc. maar ook wat BOM kosten betreft ben je beter af met een simpele NE5534.
Qua ruisstroom daarentegen niet: 400 fA/wortel(Hz) voor een NE5534A tegen een paar fA/wortel(Hz) voor deze schakeling. Qua ruisspanning trouwens ook niet, al scheelt dat veel minder: deze schakeling zou rond de 2,5 nV/wortel(Hz) moeten zitten, een NE5534A doet 3,5 nV/wortel(Hz). Geen idee of het van enig belang is voor de toepassing, want ik ken de toepassing niet.

Het belangrijkste is natuurlijk de hoeveelheid lol die je hebt aan het in elkaar zetten. Dat is heel subjectief en moeilijk in getallen uit te drukken.
Ja, in de simulator ja, ga ‘m nu eens opbouwen en dan merk je al gauw dat een enkele weerstand al meer ruis produceert dan de hele schakeling in de simulatie.
Ik heb geen simulator aangeraakt, hoor. Wel een rekenmachine. Bij schakelingen die ik wel heb gebouwd, klopte de ruis doorgaans aardig met de berekeningen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi, Marcel, Pjotr, SSassen,

De toepassing voor de door mij geplaatste schakeling is experimenteren voor gebruik met een Electret-microfoon.
Zoals ook onderstaande uit Elektuur.
ScreenShot4585.bmp
En onderstaande van Elliott Sound Products, maar dan niet gebalanceerd.
ScreenShot4586.bmp
En onderstaande van Pjotr.
ScreenShot4587.bmp
En deze schakeling, daar heb ik een paar printjes van besteld, ben benieuwd wat dat ic doet.
ScreenShot4588.bmp
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

Voor een microfoon, dat verandert de zaken, dan ben je op de goede weg!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door ds23man »

Electrets ruisen als de neten.
Plaats reactie