Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

Ik was bezig met een stalen frame voor een paar testjes en dacht ik kijk even naar de neo 3. dat samen met metingen die ik eerder had gedaan hier het resultaat van wat er mis kan gaan met de B&G Neo 3's planar tweeters.



[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door VintageHarry »

Mmm, da’s wel interessant om te zien, vooral omdat ik nog een setje Neo3 op het verlanglijstje heb staan... :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door ds23man »

Waarom denk je dat je op de fles zijn gegaan?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

ds23man schreef:
Waarom denk je dat je op de fles zijn gegaan?

naar mijn weten was het Quality control :) , weinig matching.. en dan krijg je met zulke toleranties, iets lagere of resonantie van het folie en je zult dus de magneten raken. of een iets te hoge en je krijgt wat vervorming of een piek die eigenlijk meer zou afflakken door de crossover
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door ds23man »

Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

ds23man schreef:
Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....

hihi nou dat zou ik graag JUIST wel willen weten :) wat waren je problemen ?

75 Inch poooh, das lang :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef:
hihi nou dat zou ik graag JUIST wel willen weten :) wat waren je problemen ?

75 Inch poooh, das lang :)
Die dame van 75'' die er bij zat op de foto in de folder werd maar niet geleverd :boos:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef:
WrineX schreef:
hihi nou dat zou ik graag JUIST wel willen weten :) wat waren je problemen ?

75 Inch poooh, das lang :)
Die dame van 75'' die er bij zat op de foto in de folder werd maar niet geleverd :boos:

vologens mij waren dat magnepans :) die hebben/hadden er een handje van om een soort jaren 70/80 foto van te maken. met een kind of een mooie dame naast hun speakers... paar rozen of een trompet... zijn beetje blijven plakken in die tijd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door OWC »

Voor je eigen magneetjes zou ik gewoon even een malletje maken (CNC'en), dan kun je ze heel mooi, snel en precies uitlijnen.

In een ander topic hadden we het over wat nadelen met zulk soort hoog drivers.
Productie is er 1 van, en ja ik zie ze vaak ook op zulke manieren kapot gaan.
Wel vreemd dat de nikkel plating lost laat overigens, waarschijnlijk gaat het om dan old stock Aziatische meuk, of is tijdens vernikkelen niet goed roest verwijderd.

Overigens is een xmax van 0,5mm niet zo vreemd.
Veel tweeters zitten ook in die orde van grootte, soms zelfs rond < 0,25mm
Dat is automatisch een trado-off tussen efficiëntie, goede freq resp, slag,vervorming en natuurlijk kostprijs.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

One World Concepts schreef:
Voor je eigen magneetjes zou ik gewoon even een malletje maken (CNC'en), dan kun je ze heel mooi, snel en precies uitlijnen.

In een ander topic hadden we het over wat nadelen met zulk soort hoog drivers.
Productie is er 1 van, en ja ik zie ze vaak ook op zulke manieren kapot gaan.
Wel vreemd dat de nikkel plating lost laat overigens, waarschijnlijk gaat het om dan old stock Aziatische meuk, of is tijdens vernikkelen niet goed roest verwijderd.

Overigens is een xmax van 0,5mm niet zo vreemd.
Veel tweeters zitten ook in die orde van grootte, soms zelfs rond < 0,25mm
Dat is automatisch een trado-off tussen efficiëntie, goede freq resp, slag,vervorming en natuurlijk kostprijs.
ja ik snap dat je ze kan ontwerpen om top te doen boven 2500hz en dan meer effcienty overhoud. en een lagere xmax kan kiezen. 0.25 zou wel erg klein zijn. ligt er aan wat het weer moet geven. en hoe groot het oppervlakte is :) maar hoe smaller je gaat des te meer problemen. kans op oneven tweeters of failures wordt als maar groter. tegelijkertijd. hoe luid wil je het hebben.. uit eindelijk is xmax de xmax ook als ze 84dB zijn spelen ze prima. (erg groot verschil maar voor het idee.) max spl blijft het zelfde :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door ds23man »

WrineX schreef:
ds23man schreef:
Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....

hihi nou dat zou ik graag JUIST wel willen weten :) wat waren je problemen ?

75 Inch poooh, das lang :)
Haarscheuren in de alufolie, extreme resonantie op een bepaalde frequentie en soldeerproblemen op de aansluitstrips. Lees het Ultrazooom draadje maar eens, heb hier een leuk kerkhof staan....
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door OWC »

WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
Voor je eigen magneetjes zou ik gewoon even een malletje maken (CNC'en), dan kun je ze heel mooi, snel en precies uitlijnen.

In een ander topic hadden we het over wat nadelen met zulk soort hoog drivers.
Productie is er 1 van, en ja ik zie ze vaak ook op zulke manieren kapot gaan.
Wel vreemd dat de nikkel plating lost laat overigens, waarschijnlijk gaat het om dan old stock Aziatische meuk, of is tijdens vernikkelen niet goed roest verwijderd.

Overigens is een xmax van 0,5mm niet zo vreemd.
Veel tweeters zitten ook in die orde van grootte, soms zelfs rond < 0,25mm
Dat is automatisch een trado-off tussen efficiëntie, goede freq resp, slag,vervorming en natuurlijk kostprijs.
ja ik snap dat je ze kan ontwerpen om top te doen boven 2500hz en dan meer effcienty overhoud. en een lagere xmax kan kiezen. 0.25 zou wel erg klein zijn. ligt er aan wat het weer moet geven. en hoe groot het oppervlakte is :) maar hoe smaller je gaat des te meer problemen. kans op oneven tweeters of failures wordt als maar groter. tegelijkertijd. hoe luid wil je het hebben.. uit eindelijk is xmax de xmax ook als ze 84dB zijn spelen ze prima. (erg groot verschil maar voor het idee.) max spl blijft het zelfde :)
Gevoeligheid/rendement blijft toch wel koning hier.
3-6dB in efficiency winnen is akoestisch vaak nog wel te doen, elektrisch kost het al snel 2-4 keer zoveel vermogen!
Dat is al snel magic smoke.

Hoog drivers met xmax van 0,25mm crossen meestal rond de 3-3.5kHz of daarboven.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

ds23man schreef:
WrineX schreef:
ds23man schreef:
Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....

hihi nou dat zou ik graag JUIST wel willen weten :) wat waren je problemen ?

75 Inch poooh, das lang :)
Haarscheuren in de alufolie, extreme resonantie op een bepaalde frequentie en soldeerproblemen op de aansluitstrips. Lees het Ultrazooom draadje maar eens, heb hier een leuk kerkhof staan....

die resonantie spreekt voor zich toch >? tuurlijk is die er :), solderen is een no go op deze units, althans ik zou voor die klemetjes gaan in dit geval :)

maar haar scheurtjes, hmm zou niet mooi zijn wellicht dat ik mijn grote ribbons eens paar weken laat draaien. kijken wat er gebeurt. ligt een beetje aan eht soort alu denk ik. zacht of hard. en hoeveel het kan bewegen. zacht op zon groot ding zou chiller zijn dan hard (relatief hard.je voelt het) maar in een tweeter zou het zo maar geen probleem kunnen zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door ds23man »

De resonantie ontstond door het niet gelijkmatig opspannen van de folie, leuk effect als er een bepaalde toon op een piano werd aangeslagen. Deze drivers zijn geseald met aansluitdraden naar buiten, lekker handig als de soldeerverbindingen intern wegkankeren.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

One World Concepts schreef:
WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
Voor je eigen magneetjes zou ik gewoon even een malletje maken (CNC'en), dan kun je ze heel mooi, snel en precies uitlijnen.

In een ander topic hadden we het over wat nadelen met zulk soort hoog drivers.
Productie is er 1 van, en ja ik zie ze vaak ook op zulke manieren kapot gaan.
Wel vreemd dat de nikkel plating lost laat overigens, waarschijnlijk gaat het om dan old stock Aziatische meuk, of is tijdens vernikkelen niet goed roest verwijderd.

Overigens is een xmax van 0,5mm niet zo vreemd.
Veel tweeters zitten ook in die orde van grootte, soms zelfs rond < 0,25mm
Dat is automatisch een trado-off tussen efficiëntie, goede freq resp, slag,vervorming en natuurlijk kostprijs.
ja ik snap dat je ze kan ontwerpen om top te doen boven 2500hz en dan meer effcienty overhoud. en een lagere xmax kan kiezen. 0.25 zou wel erg klein zijn. ligt er aan wat het weer moet geven. en hoe groot het oppervlakte is :) maar hoe smaller je gaat des te meer problemen. kans op oneven tweeters of failures wordt als maar groter. tegelijkertijd. hoe luid wil je het hebben.. uit eindelijk is xmax de xmax ook als ze 84dB zijn spelen ze prima. (erg groot verschil maar voor het idee.) max spl blijft het zelfde :)
Gevoeligheid/rendement blijft toch wel koning hier.
3-6dB in efficiency winnen is akoestisch vaak nog wel te doen, elektrisch kost het al snel 2-4 keer zoveel vermogen!
Dat is al snel magic smoke.

Hoog drivers met xmax van 0,25mm crossen meestal rond de 3-3.5kHz of daarboven.
ik snap je idee. maar het ligt er aan wat je doel is :) als de neo al de beloofde 93 zou halen (nooit gezien hier overigens) hoe hard wil je er mee spelen ? die tracks kunnen 10 watt aan (hun specs). de Xmax is waarchijnlijk eerder een probleem. in theory 100-101 db. @ 1 meter. er staat niet bij op welke frequenty, en of het een thermal iets is of puur xmax.

:( tja ze vertellen on niet alles helaas
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

ds23man schreef:
De resonantie ontstond door het niet gelijkmatig opspannen van de folie, leuk effect als er een bepaalde toon op een piano werd aangeslagen. Deze drivers zijn geseald met aansluitdraden naar buiten, lekker handig als de soldeerverbindingen intern wegkankeren.
ai dan was de onderste frequenctie die bruikbaar was dus niet correct.... als je de crossover omhoog zou gooien was je vrij van gezeik lijjkt me ? maarja als dat niet is als in de advertentie :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door ds23man »

WrineX schreef:
ds23man schreef:
De resonantie ontstond door het niet gelijkmatig opspannen van de folie, leuk effect als er een bepaalde toon op een piano werd aangeslagen. Deze drivers zijn geseald met aansluitdraden naar buiten, lekker handig als de soldeerverbindingen intern wegkankeren.
ai dan was de onderste frequenctie die bruikbaar was dus niet correct.... als je de crossover omhoog zou gooien was je vrij van gezeik lijjkt me ? maarja als dat niet is als in de advertentie :)
Vanaf 250Hz inzetbaar. Maar een scherpe resonantie op 1700Hz wordt je niet blij van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef:
Pjotr schreef:
WrineX schreef:
hihi nou dat zou ik graag JUIST wel willen weten :) wat waren je problemen ?

75 Inch poooh, das lang :)
Die dame van 75'' die er bij zat op de foto in de folder werd maar niet geleverd :boos:

vologens mij waren dat magnepans :) die hebben/hadden er een handje van om een soort jaren 70/80 foto van te maken. met een kind of een mooie dame naast hun speakers... paar rozen of een trompet... zijn beetje blijven plakken in die tijd.
Nee hoor waren de eerste ads van BG van het langste model. Van voor jouw tijd misschien? Was overigens geen rozen met een kindje maar een slanke den in een zwarte strakke broek...
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef:
WrineX schreef:
Pjotr schreef:
Die dame van 75'' die er bij zat op de foto in de folder werd maar niet geleverd :boos:

vologens mij waren dat magnepans :) die hebben/hadden er een handje van om een soort jaren 70/80 foto van te maken. met een kind of een mooie dame naast hun speakers... paar rozen of een trompet... zijn beetje blijven plakken in die tijd.
Nee hoor waren de eerste ads van BG van het langste model. Van voor jouw tijd misschien? Was overigens geen rozen met een kindje maar een slanke den in een zwarte strakke broek...

hahah ok dus ze hadden ze zelfde smaak :) hihi. ja lijkt me moeilijk om een folie te spannen even over zulke lengte.... ik zou daar zelf niet zo snel voor gaan :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door WrineX »

WrineX schreef:
Pjotr schreef:
WrineX schreef:


vologens mij waren dat magnepans :) die hebben/hadden er een handje van om een soort jaren 70/80 foto van te maken. met een kind of een mooie dame naast hun speakers... paar rozen of een trompet... zijn beetje blijven plakken in die tijd.
Nee hoor waren de eerste ads van BG van het langste model. Van voor jouw tijd misschien? Was overigens geen rozen met een kindje maar een slanke den in een zwarte strakke broek...

hahah ok dus ze hadden ze zelfde smaak :) hihi. ja lijkt me moeilijk om een folie gelijk te spannen over zulke lengtes.... ik zou daar zelf niet zo snel voor gaan :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door OWC »

WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
WrineX schreef:

ja ik snap dat je ze kan ontwerpen om top te doen boven 2500hz en dan meer effcienty overhoud. en een lagere xmax kan kiezen. 0.25 zou wel erg klein zijn. ligt er aan wat het weer moet geven. en hoe groot het oppervlakte is :) maar hoe smaller je gaat des te meer problemen. kans op oneven tweeters of failures wordt als maar groter. tegelijkertijd. hoe luid wil je het hebben.. uit eindelijk is xmax de xmax ook als ze 84dB zijn spelen ze prima. (erg groot verschil maar voor het idee.) max spl blijft het zelfde :)
Gevoeligheid/rendement blijft toch wel koning hier.
3-6dB in efficiency winnen is akoestisch vaak nog wel te doen, elektrisch kost het al snel 2-4 keer zoveel vermogen!
Dat is al snel magic smoke.

Hoog drivers met xmax van 0,25mm crossen meestal rond de 3-3.5kHz of daarboven.
ik snap je idee. maar het ligt er aan wat je doel is :) als de neo al de beloofde 93 zou halen (nooit gezien hier overigens) hoe hard wil je er mee spelen ? die tracks kunnen 10 watt aan (hun specs). de Xmax is waarchijnlijk eerder een probleem. in theory 100-101 db. @ 1 meter. er staat niet bij op welke frequenty, en of het een thermal iets is of puur xmax.

:( tja ze vertellen on niet alles helaas
Grofweg 2x boven Fs speelt xmax geen rol meer, dat is dan ook waar je filtert.
Met 10W zit je nog maar 10*log(10) = 10dB max, eventueel 13dB met pieken. (hangt beetje vanaf welke crest factor je neemt)
Dan zit je idd net iets boven de 100dB

Normaliter volgt die gevoeligheid uit de lumped model parameters.
Hoewel ze bij tweeters dat nog weleens rooskleurig in willen vullen.

Ik denk nog steeds dat een kleine waveguide ook bij zulk soort hoogdrivers veel winst geeft.
Daarmee ontlast je niet alleen de driver ronde de Fs, maar zorg je er tevens voor dat de akoestische koppeling veel beter is.
Zo'n unit kun je daarnaast zo lang maken als je zelf wil, dat kunnen zelfs eigenlijk gewoon losse units zijn (maar op het oog lijken ze 1 )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door Henkjan »

De PDR versie had ook een ieniemini waveguide
ds23man schreef:
Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....
De Duitse importeur deed zn eigen QC, 100% testen dus. Ongveer de helft kon retour afzender....

Eerder was t best wel OK, met Juoigâ kocht ik direct van de fabriek, en heb mss 2% garantie gevallen gehad. Later ging de moq omhoog en toen ben ik ze via die duitser gaan kopen, en dat was toen maar goed ook
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
De PDR versie had ook een ieniemini waveguide
ds23man schreef:
Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....
De Duitse importeur deed zn eigen QC, 100% testen dus. Ongveer de helft kon retour afzender....

Eerder was t best wel OK, met Juoigâ kocht ik direct van de fabriek, en heb mss 2% garantie gevallen gehad. Later ging de moq omhoog en toen ben ik ze via die duitser gaan kopen, en dat was toen maar goed ook
En zo zie je maar dat er meer is dan een goed verhaal.

Een goed product is meer dan prestatie, zolang het onbetrouwbaar is, is het nog steeds een slecht product.
Er zijn toch heel wat stagiaires en zelfs "ervaren" engineers die dat principe nog steeds niet begrijpen.
Wel zonde, vaak heeft dat gewoon ermee te maken dat ze productie proces niet in orde hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef:
hahah ok dus ze hadden ze zelfde smaak :) hihi. ja lijkt me moeilijk om een folie gelijk te spannen over zulke lengtes.... ik zou daar zelf niet zo snel voor gaan :)
Mwah
RD75.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Bericht door ray5150 »

Weer eens wat anders dan een fles bier ernaast. :lol:
Plaats reactie