3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja het midhoog is passief gefilterd, de ASP heeft 4 uitgangen totaal: L/R midhoog en L/R laag.
In feite hetzelfde als het W1 model van Daudio, maar dan een vlakke laag baffle ipv het W-frame.
Groetjes Walter
In feite hetzelfde als het W1 model van Daudio, maar dan een vlakke laag baffle ipv het W-frame.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
heb je nog wat moeten aanpassen ivm verschillen in gain van de Lindemann vs ncore?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Maar.....
Hoe klinkt het!
Hoe klinkt het!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb nog niet serieus geluisterd, ik denk dat ik de gain nog beter op elkaar moet afstellen inderdaad.
Het was in ieder geval geen groot verschil tussen beide amps, smaakvoorkeur zal dus op de loer liggen. Dat had ik ook al geconculdeerd toen ik paar jaar terug overging van de Lindemann naar de Ncore, zeker niet slechter, hoogstens anders.
Zit nog wel te denken om misschien te gaan testen met SR Blue of Orange zekeringen in de Lindemann. Eens uitzoeken welke waarde en hoeveel stuks ik nodig hebt, wordt gauw al weer prijzig grapje, al het geld is al naar de Hapi gegaan.
Groetjes Walter
Het was in ieder geval geen groot verschil tussen beide amps, smaakvoorkeur zal dus op de loer liggen. Dat had ik ook al geconculdeerd toen ik paar jaar terug overging van de Lindemann naar de Ncore, zeker niet slechter, hoogstens anders.
Zit nog wel te denken om misschien te gaan testen met SR Blue of Orange zekeringen in de Lindemann. Eens uitzoeken welke waarde en hoeveel stuks ik nodig hebt, wordt gauw al weer prijzig grapje, al het geld is al naar de Hapi gegaan.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Inmiddels heb ik de Lindemann 850 wat meer kunnen beluisteren. Deze heeft toch een wat donkerder karakter t.o.v. de Daudio N1000 NCore, dat zou ik als enigzins negatief zien, want door de Duelund filtercomponenten is de set al wat terughoudender dan met Mundorf in het filter. Kort door de bocht zou je ook kunnen zeggen dat de N1000 een streepje voor heeft in het hoge bereik.
Daar staat tegenover dat de Lindemann iets meer klankkleur geeft in het mid, applaus klinkt bijvoorbeeld wat echter, een analoger geluid wellicht.
Bovenstaande is subjectief, weet niet wat mijn score zou zijn in een ABX test...
Groetjes Walter
Daar staat tegenover dat de Lindemann iets meer klankkleur geeft in het mid, applaus klinkt bijvoorbeeld wat echter, een analoger geluid wellicht.
Bovenstaande is subjectief, weet niet wat mijn score zou zijn in een ABX test...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Straks met de Hapi en klok gaat het substantieel wijzigen. Ik vind dat er enige heesheid zit in de Hex dat is straks helemaal weg.
Ook de ruimtelijkheid met de Grimm klok is substantieel anders. Ze zeggen wel eens speaker verdwijnt je hoort alleen muziek dat is echt zo met de klok. Alsof je vanuit de studio in de zaal stapt. Geluid wordt super analoog van klank, warmer.
Dus te vroeg om conclusies te trekken tav de versterker.
Ook de ruimtelijkheid met de Grimm klok is substantieel anders. Ze zeggen wel eens speaker verdwijnt je hoort alleen muziek dat is echt zo met de klok. Alsof je vanuit de studio in de zaal stapt. Geluid wordt super analoog van klank, warmer.
Dus te vroeg om conclusies te trekken tav de versterker.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja ik ben benieuwd, wat ik bij jou hoorde met die Grimm Clock was erg overtuigend. We begonnen dacht ik op jullie m2 systeem dat prijtechnisch ruim onder het W1/S1 geweld staat, maar dit speelde reeds op extreem hoog niveau. Pas na flinke tijd, bij een bepaald nummer, miste ik het nog wat meer open geluid van de AT/AMT combi.
Uiteindelijk luister je naar een complete keten, de apparatuur moet bij elkaar passen, de versterker is maar 1 schakel in de keten. Maar op zich handig dat ik hiermee dus nog kan wat kan tunen.
Groetjes Walter
Uiteindelijk luister je naar een complete keten, de apparatuur moet bij elkaar passen, de versterker is maar 1 schakel in de keten. Maar op zich handig dat ik hiermee dus nog kan wat kan tunen.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zit nog wat te klooien met het niveau van beide versterkers, de subregelaars achterop de ASP en de lowshelf correctie die ik in Roon had ingesteld. Dus grof gezegd 3 ‘knoppen’ om aan te draaien.
Weliswaar kleine niveau verschillen en alleen in het laag onder de 160Hz maar gehoormatig veel verschil. Vooral dat beetje extra onder 100Hz vanuit de Roon dsp geeft een aangenamer geluid wat je ook eerder harder wil zetten.
Groetjes Walter
Weliswaar kleine niveau verschillen en alleen in het laag onder de 160Hz maar gehoormatig veel verschil. Vooral dat beetje extra onder 100Hz vanuit de Roon dsp geeft een aangenamer geluid wat je ook eerder harder wil zetten.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Na het aanpassen van het rack had ik twee Callas soundboards over, deze als test onder de speakers, met name om wat hoogte toe te voegen, circa 6cm extra. Omdat ik erg dichtbij de speakers zit vermoed ik dat dit gunstig zal uitpakken met de tweeter meer op oorhoogte.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt schreef:geeft een aangenamer geluid wat je ook eerder harder wil zetten. Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nog een muziektip voor de zondag:
Angelina Wismes - A barbara
Gr. Walter
Angelina Wismes - A barbara
Gr. Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vandaag is er weer een flinke stap voorwaards gemaakt. Jeroen_D heeft het laag in mijn luisterkamertje opgemeten. Als eerste bleek er een flinke dip in het gebied 80-100Hz te zitten, dit was te verbeteren door de baffles zo’n 40cm naar achteren te schuiven. Ook de niveaus van de Lindemann en Daudio versterker beter op elkaar afgestemd. Na de lunch zijn er op basis van de metingen verschillende parametrische EQ’s in Roon ingesteld. Het resultaat is op de luisterplek een schoner en steviger laag, waarbij juist de zware 35Hz kamer resonantie onderdrukt wordt.
Nu lekker luisteren, weer wennen aan de nieuwe luidspreker positie en het nieuwe meer correcte laag.
Fantastisch dat dit mogelijk is met Roon, weliswaar een fors bedrag per jaar of voor een lifetime abonnement maar de DSP meerwaarde is groot, en verpest het geluid niet zoals sommige DSP wel doen. En Roon is machtige streaming software waarmee je veel plezier uit je muziek collectie en eventueel Tidal of Qubuz haalt.
Groetjes Walter
Nu lekker luisteren, weer wennen aan de nieuwe luidspreker positie en het nieuwe meer correcte laag.
Fantastisch dat dit mogelijk is met Roon, weliswaar een fors bedrag per jaar of voor een lifetime abonnement maar de DSP meerwaarde is groot, en verpest het geluid niet zoals sommige DSP wel doen. En Roon is machtige streaming software waarmee je veel plezier uit je muziek collectie en eventueel Tidal of Qubuz haalt.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 27 sep 2020, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Mooie werk weer!
Ik vind het goed instellen van het laag erg lastig......
Ik vind het goed instellen van het laag erg lastig......
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zonder goede metingen is dit niet optimaal te doen durf ik wel te beweren. Ik dacht dat ik het aardig voor elkaaar had puur op gehoor, maar het blijkt toch flink beter te kunnen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Gewoon als tipje, maar er zijn inmiddels behoorlijk wat gratis alternatieven voor DSP's en Roon in het algemeen.
Weet niet of je er mee bekend bent dus ik denk ik deel het even.
Weet niet of je er mee bekend bent dus ik denk ik deel het even.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb die Roon lifetime abo al een tijdje, dus ik ben voorzien maar wellicht nuttige tip voor anderen inderdaad, welke alternatieven zijn dat dan meer concreet?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
goed bezig!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Voor je muziek collectie; KodiWalt schreef:Ik heb die Roon lifetime abo al een tijdje, dus ik ben voorzien maar wellicht nuttige tip voor anderen inderdaad, welke alternatieven zijn dat dan meer concreet?
Groetjes Walter
Werkt zowel onder Windows als onder Linux
Daarnaast zijn er talloze Linux varianten helemaal dedicated voor een gelijke muziek ervaring als Roon
(zelf geen ervaring mee)
voor DSP, kun je voor Equalizer APO gaan, maar er zijn ook zogenaamde VST programma's. Dit is voor Windows
Voor Linux zijn er heel veel smaken, BruteFIR, CamillaDSP, Pulseaudio Crossover Rack en nog een paar meer.
Werkt best goed met zelfs een Raspberry Pi plus DAC.
Maar goed, dit gaat natuurlijk offtopic, rest kan ergens anders besproken worden.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walter gaat voor de Merging Hapi met specifiek daarvoor ontwikkelde ASIO driver onder Windows. Ik ken geen goede gratis software die daarvoor geschikt is. Ten opzichte van Roon is dan de voordeligste keuze Jriver Media Center en ja Nederlanders willen nergens voor betalen maar $60,- voor zo'n mooie software is geen geld. Ik heb zelfs het idee dat die nog wat beter klinkt en het is daarnaast super geschikt voor video. Echter qua bibliotheek voor muziek is Roon toch een stuk fijner.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Oorspronkelijk was JRiver dan ook gratis en goed. Voor muziek is het ondertussen een moloch van een ding geworden met eindeloos veel toeters en bellen maar geen handleiding 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Een hoop bijzondere dingen weer, maar mooi dat jullie zo'n goede ervaring ermee hebben
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
??? zeer uitgebreide handleiding op internet JRiverWiki.Pjotr schreef:Oorspronkelijk was JRiver dan ook gratis en goed. Voor muziek is het ondertussen een moloch van een ding geworden met eindeloos veel toeters en bellen maar geen handleiding
Toeters en bellen, ja, wel zeer functioneel als je er eenmaal aan gewend bent.
Even door de audiosetup heen en je speelt. https://wiki.jriver.com/index.php/Audio_Setup
Probeer die gratis software maar eens te doorgronden...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die wiki wordt al jaren niet meer bijgehouden en het meeste van wat daar staat is verouderd. I.d.d. de initiële set-up speelt wel maar daar schaf je zoiets niet voor aan. Denk dat ik er zelf met versie 8 een jaar of 15 geleden aan begonnen ben en toen was het leuk. Maar hoelang kun je bugfixes verkopen als jaarlijkse majeure upgrade voor de halve nieuwprijs? Toch geen 15 jaar...
Zeker voor iets wat initieel eigenlijk al goed was. En dat is nu allang wel het verdienmodel. Toen het met de update van versie 18 mijn hele database vernaggelde omdat ze default flaggetjes veranderd hadden en per ongeluk default verkeerd hadden gezet, had ik wel gehad er mee. Vragen daarover op het forum door meerdere mensen werden direct door mister Jim verwijderd.
MusicBee is aanzienlijk lichter met nauwelijks onnodige ballast en klankmatig uitstekend. En ohw ja, gratis en snel te doorgronden...
MusicBee is aanzienlijk lichter met nauwelijks onnodige ballast en klankmatig uitstekend. En ohw ja, gratis en snel te doorgronden...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Voor de Diana Krall liefhebbers, nieuw op Tidal het album ‘This dream of you’
