Phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door hannesie »

Het wordt wel een gaaf bakkie zo, en dat om een plaatje te draaien. :lol: :lol:

Kun je niet overtuigen dat streamen veel comfortabeler is? :hide:
Als je het goed doet dan, natuurlijk. :sure: :sure: :sure:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja Hans dit is puur voor de lol,iets van omdat het kan of zoiets :lol:
Had nog nooit een Phono ding gebouwd,dus ook iets van een uitdaging.
En er hopelijk een goede vriend blij mee maken :rock:
(niet te overtuigen tot streamen, :sure: )

Plaatjes zijn voor mij geen vervanging van streamen,maar op zijn tijd is het wel leuk. :lol:
Zie dit meer als een voortzetting van mijn bouw ontwikkelingen :)
Planning,probleemoplossing etc.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De laatste touwtjes er aan gezet.
Morgen de navelstreng in elkaar zetten :lol:
Bijlagen
DSC07986.JPG
DSC07988.JPG
DSC07989.JPG
DSC07990.JPG
DSC07991.JPG
Laatst gewijzigd door democles op zo 23 aug 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Je hebt er een mooi bakkie van gemaakt voor je kameraad Demo
Mag jij en ook hij trots op zijn :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Bedankt Bert,morgen maar even testen. :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Gaat idd goed vooruit :D
Is de bovenplaat er zonder krassen afgekomen dankzei de kussens ?
Er is nog een heleboel ruimte, moet daar nog wat in ? :hide: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Is de bovenplaat er zonder krassen afgekomen dankzei de kussens ?
Nee, niet helemaal,,mierenneuker modus,, maar dat poets ik nog weg :lol:
Wat betreft de ruimte die over is.
Eerst maar even meten en luisteren,wie weet moet daar nog wat in :D
Altijd flexibel zijn in je ontwerp,je weet nooit of er nog wat aangepast moet worden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Vandaag de boel getest.............. :mrgreen:
Platen speler uit de schuur.
Moest eerst de aansluit pluggen vernieuwen,de oude waren dicht geroest :(
Dan maar even inpluggen.

Links doet het en rechts doet niks :shock:
Begint goed dacht ik.
Buizen gewisseld,helpt niet,de bedrading gewisseld,helpt niet.

Ingang/uitgang bedrading flensje los gesleuteld om de aansluitingen op de RCA pluggen te controleren.
Niets te vinden.
:think:
De rechter versterker na gelopen.
Zag dat de tweede buis de ingang op pin 5 had i.p.v. pin 3 en pin 5 wordt helemaal niet gebruikt :think:
Zal wel een verkeerd denkpatroon zijn geweest van die pin is nog leeg dat is hem. :bakkie:
Oke gevonden :yeah:

De in en uitgangen er weer in geschroefd en spelen met dat ding.
Nu breekt mijn klomp!!!
Rechts doet het en Links doet nu niks :think:
Het flensje met de RCA aansluitingen even los geschroefd.
Nu doen beide kanalen het. :yeah: :rock:

Zal de ingang/uitgang bedrading wat dunner moeten maken,meer dropveter dus.
Als de pluggen in de kast geschroefd zijn drukken deze de bedrading tegen elkaar.

Maar goed er komt geluid uit,hoeveel brom er overblijft als de kast dichtgeschroefd is test ik later wel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Zoveel ruimte en nog geen plaats voor een draadje :shock: :lol:
Maar fijn dat ie 't doet :goedzo:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja de ingangsbedrading drukt tegen het koper van de binnen beplating doordat ik de doorvoer rubbers er uit moest halen omdat de bedrading iets te dik bleek.
Misschien op te lossen met een druppeltje smeltlijm :idea:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Druppeltje smeltlijm deed de truc :lol:

Met een paar weerstanden de spanningen wat beter afgesteld meet nu 1v verschil tussen links en rechts.
Alleen is de spanning op de tweede buis 1v lager als de eerste buis,zal de 1,5K weerstand iets verhogen naar 2,2k om dat op een volt of 3 te brengen.
Bijlagen
voeding aangepast.jpg
DSC07993.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Je hebt je Dude ondertussen doodgeknuffeld, 't arme ding licht met z'n pootjes omhoog :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Sinds dinsdag weer terug van vakantie.

Zou 3 weken op het Griekse eiland Lesbos zitten,maar na 2 weken floten de Bananenrepubliek corona fanaten ons terug :?

Niks aan de hand op dat eiland,snap er geen bal van :(

Zit dus nu 10 dagen Vrijwillig (verplicht door je omgeving,want jij komt uit code oranje,o,jeeee) thuis.

Dan maar werken aan de Phonodude denk je dan.
Maar dat wil niet vlotten,kom er niet toe.
En bedankt Rutje Kut,voor het verpesten van onze vakantie :goedzo:

ps. Mooi dat ze even gewacht hebben tot de Koning weer uit GR in NL was,voordat het oranje werd :goeie: :evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Maar genoeg met de vakantie,even terug naar topic.

Goed het speelt,
Wat er nog is, is een brommetje en ruis bij volgas.

Triode Dick zijn steraarde losgelaten(er uit geknipt) en een busbar aarde er in gezet.
Weg is de brom :rock:
Nu de ruis nog :-k
Waarschijnlijk de 12,4K weerstanden in de voeding.
Dan moet ik de voeding op de 1 of andere manier wat laten zakken,voltje of 40/ 50 :-& ,om een lagere weerstand te kunnen plaatsen.
Zit al te kijken naar een andere buis i.p.v. de EZ81 gelijkrichter die meer spanning op vreet.
Of toch maar dat Salas ding proberen :-k
Bijlagen
busbar.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door RobertD »

De eerste elco voor de smoorspoel weglaten? Dat scheelt ook wat spanning. Desnoods verplaatsen naar de andere kant van de spoel om brom onder controle te houden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono dude

Bericht door Pjotr »

Dat was i.d.d wel de oorspronkelijke bedoeling bij een smoorspoel! Maar dat werkt eigenlijk alleen goed indien er voldoende stroom loopt. Anders kun je toch beter een serieweerstand nemen in serie met de gelijkrichter. Dat is dan ook veel beter naar wens in te stellen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Weg is de brom :rock:
Nu de ruis nog :-k
Ruis moet je niet in de voeding zoeken maar in de eerste versterkertrap.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Hoeveel ruis is dat Demo, heb je gemeten? Vergeet niet dat het hele ding een hoge versterking heeft van 150x, brengt wat ruis met zich mee. Doet die van mij ook wel, ben vergeten hoeveel, als je wilt kan ik het nog wel meten ter vergelijking.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Bedankt jongens voor de suggesties :goedzo:
Zal het dan moeten zoeken in de eerste trap,misschien die 1K op het rooster er uit halen.

Ga de boel optuigen en de scope er aan zetten.
En dan kijken wat er uit rolt met kortgesloten ingangen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Oke,scope er aan.
DSC08001.JPG
Geel is rechts,blauw links.
pic_14_2.bmp
pic_14_4.bmp
pic_14_5.bmp
Links minder ruis dan rechts.
pic_14_6.bmp
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Daar is geen brom in te zien :D
Als je nu R41 (1M) kortsluit zie je wat er overblijft zonder eerste trap.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

R41 ?

Neem aan dat je R9 bedoeld?
Bijlagen
phonodude-2014-schema.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
R41 ?

Neem aan dat je R9 bedoeld?
Tja, in het schema wat ik hier heb is 't anders.Daarom zet ik er voor de zekerheid (1M) bij.
Anne
Bijlagen
DudeVV.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De 1M overbrugt .
DSC08002.JPG
Dit plaatje als de versterker uit staat,dus met niks op de scope.
versterker uit,kale meting.bmp
Plaatje versterker aan,meting tweede buis.
meting alleen tweede buis.bmp
Geen verschil met de kale meting,ruis komt dus puur van buis nr.1 :)

Bedankt Anne,
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

je ziet zelfs ruis als de versterker uit staat. Dan zou je toch zeggen dat het de ruis van de scoop is, of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie