Waardebepaling

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Waardebepaling

Bericht door toetertje »

Vaak zie ik op andere forums, bij de verkoophoek ook een topic waardebepaling.
Dat is op zba niet het geval. Ik weet niet of daar een speciale reden voor is, en
als dat zo is, dan heb ik hem gemist.

Het verhaal is natuurlijk wel, dat de meeste van ons, redelijk wat spulletjes op
de plank hebben liggen. Te goed om weg te gooien, en verkopen doe je ook niet,
want het levert vast toch niets op. Dat is natuurlijk zonde. En als je het dan toch
probeert te verkopen, dan doe je dat op Mp voor elk aannemelijk bod. Je loopt
dan de kans, geld mis te lopen. En leden van zba, lopen de kans leuke dingen mis te lopen.
Hier aanbieden kan ook niet, want dan moet je een vraagprijs vermelden. En tsja,
wat moet je er nu voor vragen?

Nou, daar liep ik al even mee, nu niet meer. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waardebepaling

Bericht door Shadow »

Op Volksforum noemden ze zoiets ‘interessepeiling’ , ik vond dat een heel lelijk woord voor te veel geld ergens voor vragen en dan hopen dat een noob het ervoor geeft...al dan niet geholpen door wat groupies van de aanbieder die het een ‘koopje’ noemden :|
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Waardebepaling

Bericht door Barry2001 »

Even overlegd, maar hier op ZBA is verkoop geen doel op zich, dat is Zelfbouw. Het is een 'extraatje' voor regelmatig terugkerende leden, echt puur om te verkopen zijn er andere sites.
Om misverstanden te voorkomen zijn er de verkoopregels, met inderdaad een verplichte vraagprijs. Als je echt geen idee hebt wat het waard is kun je het erbij zetten, maar als je een prijs noemt die geboden wordt is het object wel verkocht.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waardebepaling

Bericht door Shadow »

Over het algemeen loopt het ook prima hier, af en toe wordt er iemand er op gewezen dat ie ergens wel erg veel geld voor vraagt...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Waardebepaling

Bericht door SARK »

Shadow schreef:
Over het algemeen loopt het ook prima hier, af en toe wordt er iemand er op gewezen dat ie ergens wel erg veel geld voor vraagt...
Als ik een advertentie op MarktPlaats tegenkom waarvan ik weet dat het gevraagde bedrag echt te hoog is dan meld ik dit ook aan de verkoper en negen van de tien keer zijn het mensen die geen idee hebben wat ze verkopen en maar een bedrag noemen (ik heb het over losse luidspreker units). Ik meld ook dat de mensen die mogelijk interesse hebben dit ook weten en de advertentie op MP links zullen laten liggen omdat ze een nieuw exemplaar voor het zelfde bedrag (of soms minder :rofl: ) kunnen kopen.
Als ik ze dan een linkje stuur met huidige prijs dan dan volgt er vaak een reactie zoals "oeps dat wist ik niet en ik ga het aanpassen", of in een enkel geval "dat weet ik en ik laat het bedrag staan want er is toch wel een noob die er intrapt" .... de advertentie van de laatste zie ik dan heel vaak opnieuw geplaatst worden :think:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Waardebepaling

Bericht door toetertje »

Aan de ene kant begrijp ik de bezwaren wel, maar ik zie ook kansen.

Gewoon een voorbeeldje. Ik heb 2 audionote uitgangstrafo's. Geen idee
wat zoiets waard is. Nu wil ik graag opruimen. Dan maar op Mp, en kijken
wat een gek er voor geeft. Als dat op een gegeven moment niet hoger als
een tientje wordt, en ik besluit het dan maar te verkopen, dan loop ik misschien
wat geld mis, terwijl iemand hier op het forum denkt, sjips, als ik dat geweten had ......... :-k
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Waardebepaling

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef:
Over het algemeen loopt het ook prima hier, af en toe wordt er iemand er op gewezen dat ie ergens wel erg veel geld voor vraagt...
En dat is dus niet de bedoeling, in principe halen we die reacties weg. Als je interesse hebt en het niet eens bent met de prijs => PB. Als iemand ergens de hoofdprijs voor vraagt, bv in geval obsolete of wat voor reden dan ook, is zijn of haar zaak. Als dit is uit onwetenheid, PB dus svp.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Waardebepaling

Bericht door Barry2001 »

toetertje schreef:
Aan de ene kant begrijp ik de bezwaren wel, maar ik zie ook kansen.

Gewoon een voorbeeldje. Ik heb 2 audionote uitgangstrafo's. Geen idee
wat zoiets waard is. Nu wil ik graag opruimen. Dan maar op Mp, en kijken
wat een gek er voor geeft. Als dat op een gegeven moment niet hoger als
een tientje wordt, en ik besluit het dan maar te verkopen, dan loop ik misschien
wat geld mis, terwijl iemand hier op het forum denkt, sjips, als ik dat geweten had ......... :-k
Snap je punt wel toetermans maar nogmaals is het verkopen hier geen doel op zich.
En in jou geval, misschien staat hetzelfde type UGT’s niet meer te koop, maar er moet toch wel iets vergelijkbaars te vinden zijn dat aangeboden wordt waar je een prijs van kunt aflezen? Als iemand echt interesse heeft en jou prijs te hoog vindt kan ‘ie je PB-en.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waardebepaling

Bericht door Pjotr »

Is toch simpel: Je vraagt wat jijzelf het waard vindt!

Voor sommigen is dat meer dan de nieuwprijs. Voor anderen een weggevertje. En bij weer anderen, troep voor een onredelijke prijs. Primair is ZBA, zoals al aangegeven, bedoeld om elkaar te helpen met zelfbouw, niet met handel. Blijft dus ook een beetje een onderonsje.

P.s. Net zo als de verkoper kennelijk geen idee van de prijs heeft van wat iets mag kosten, hebben sommige geïnteresseerden dat evenmin. Wie stuurt dan wie een PB?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Waardebepaling

Bericht door toetertje »

Ik snap het primaire doel wel, maar voor ieder project, heb je materialen nodig.
Materialen, die best wel vaak bij een ander op de plank liggen te verstoffen.
Degene bij wie het ligt te verstoffen, zet het niet te koop, omdat ie niet weet ......

Het was ook maar een idee hoor. :proost:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waardebepaling

Bericht door Pjotr »

Een ZBA-kringloop beginnen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waardebepaling

Bericht door Shadow »

Normaal neem ik dat dan mee naar luisterdagen voor een paar euro...
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”