Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Er is in deze voorversterker iets gemodificeerd Is netjes gedaan zo te zien
Klacht is dat hij steeds zachter ging spelen na 2 weken en signaal vervormde
Maar er zit geen schema bij
SanderS heeft dat hier ergens beschreven!
Kan het niet terug vinden
Maar ik heb gezien dat er ECC82 in hoorde nu zit er een paar ECC802 in Is pin compatibel
Op pen 1 en pen :think: 6 :?: is de Anode Daar krijg ik geen spanning op
Kan ik er weer een ECC82 in doen ( die heb ik leggen ) om te kijken of er in de buisjes kapot zijn
Maar is het schema zo als het nu is ergens te vinden ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Heel lang geleden was Sander met dat ding bezig.
viewtopic.php?f=7&t=1766&p=30024
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Heel lang geleden was Sander met dat ding bezig.
viewtopic.php?f=7&t=1766&p=30024
Anne
Dankjewel Anne
Kan ik morgen proberen de 300 volt te vinden die zie ik niet op de buizen ECC802 geen ecc82
Zal morgen een paar foto's van de print maken
Onderkant zag ik wat slechte soldeer verbindingen bij de rca gnd,s
Voorlopig kan ik vooruit
Ik heb de versterker van Bert db overgenomen die heeft hem zelf nooit gebruikt
Ik 2 weken en hij ging steeds zachter en meer vervormd klinken
In de vooravond geprobeerd de 300 volt te vinden maar niet kunnen vinden
Bijlagen
897E55B6-D04B-4581-A5D8-200CD6366286.png
777FFBBD-1D2A-4DA4-B223-9D955DA8F777.gif
4F2487ED-BD95-4B99-AB55-C811022121BF.gif
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door douwebakker »

Je zou eerst even kunnen kijken naar de 5 en 12V in de voeding. Als dat er niet is komt je relais niet op en heb je ook geen hoogspanning.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe Relais schakelt maar ik ben bang dat de 220 volt secundair is onderbroken ik heb aan de trafo pootjes de Multimeter en ik meen Oneindig maar verder gaan kijken waar de trafo rechtstreeks naar toe gaat
Dat is naar C20 Ik meet daar geen wisselspanning ja 18 volt maar doe ik 100K parallel aan mn DMM is het 0.04 volt Douwe
Als het relais opkomt zou ik iets moeten meten en :!: LD8 moet aan gaan :!:
Die Led heb ik ook gecontroleerd en die kan ik met een 2V aan doen
Die blijft uit en de weerstanden in serie r32-33-34 zijn de juiste waardes
Maar LD8 blijft uit
Ik wil extern een spanning van 300 voltDC aan leggen of 220 uit een trafootje :think: dat laatste is beter Dan ik zien of de diodes en afvlakking goed werk Doe ik vanavond trafootje opzoeken en aansluiten
Bijlagen
01154B56-AA7F-40D4-8453-F8B76CC35BD2.gif
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Velleman 8020

Bericht door Jan Geert »

Zoals je ziet in dat oude onderwerp heb ik ook met dat ding gespeeld en hem gemodificeerd en gebouwd, in een andere kast, smoorspoelen, remote volume, etc.
Die trafo wordt echt heel erg heet, het zou me niet verbazen als het ding naar de haaien is.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Hoi Douwe Relais schakelt maar ik ben bang dat de 220 volt secundair is onderbroken ik heb aan de trafo pootjes de Multimeter en ik meen Oneindig maar verder gaan kijken waar de trafo rechtstreeks naar toe gaat
Dan vrees ik dat Jan Geert zijn vermoeden waarheid is geworden. Een externe trafo aansluiten kan geen kwaad. Kun je in ieder geval de versterker testen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Tja als ook JanGeert dat zelfde heeft ervaren is dat de enige oplossing
Een kastje erom met al die knopjes en RCA aan de achterkant zal nog een sport worden
Is een duur ding 2 weken plezier voor 150€ :shock:
Als ik dat geweten had Had ik het laten staan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door douwebakker »

Ja dat is dan zeker een miskoop. Er is misschien nog een scheidingstrafo van 30 a 50 VA te vinden. zoals deze van Amlimo http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... /28070.pdf of deze https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -30va.html?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik ga eerst in mn eigen voorraad kijken Ik heb nog een amplimo 3N604 daar zit 270 volt en 2x 6.3 volt als ik het goed onthouden heb
Dan kan ik er misschien een koptelefoon versterker bij in bouwen
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Velleman 8020

Bericht door Jan Geert »

Als je mazzel hebt kan je inderdaad misschien een kleine amplimo op de plaats van de bloktrafo zetten. Kan je verder alles intact laten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Jan Geert schreef:
Als je mazzel hebt kan je inderdaad misschien een kleine amplimo op de plaats van de bloktrafo zetten. Kan je verder alles intact laten.
Ja inderdaad JanGeert
Ik heb een email gestuurd naar Velleman misschien hebben die ook een vervangende trafo ervoor
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Velleman 8020

Bericht door ray5150 »

Jan Geert schreef:
Die trafo wordt echt heel erg heet, het zou me niet verbazen als het ding naar de haaien is.
Is die trafo dan ondergedimensioneerd, begrijp ik uit de berichten ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Jan Geert schreef:
Die trafo wordt echt heel erg heet, het zou me niet verbazen als het ding naar de haaien is.
Is die trafo dan ondergedimensioneerd, begrijp ik uit de berichten ?
Zou heel goed kunnen Maar ik heb dat nog niet vast kunnen stellen Ray
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Zo, dus je zoekt naar een andere trafo O:)
Kan met deze https://www.tube-town.net/ttstore/toroidal-47va.html
Moet de voeding wel wat aangepast.Niet veel, Twee diodes erbij en twee weerstanden veranderen.
En iets andere verbindingen.
Vervang ook maar C20, zou wel 's de oorzaak van de narigheid kunnen zijn.
Anne
Bijlagen
VelleVoe.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Zo, dus je zoekt naar een andere trafo O:)
Kan met deze https://www.tube-town.net/ttstore/toroidal-47va.html
Moet de voeding wel wat aangepast.Niet veel, Twee diodes erbij en twee weerstanden veranderen.
En iets andere verbindingen.
Vervang ook maar C20, zou wel 's de oorzaak van de narigheid kunnen zijn.
Anne
Dat is een mooie trafo Anne :goeie: Dank voor het zoeken :dank:
Ik heb Velleman geschreven en ook Amplimo of ze iets kunnen winden
Als het extern moet Misschien aleen de 220 secundair op de bestaande trafo los maken en een 220 uit een losse trafo :?: :?:
Dus de 12 en 18-0-18 volt laten zitten Anne , een onderbroken secundaire winding doet toch niks ? :?:
De grootste belasting is die 220 volt geweest 300 volt AC 220 ca 50 mA ofwel 8-12VA de trafo is 16VA
Zal het morgen opmeten Maar de trafo is nu een grootdeel van zijn belasting kwijt
Vind het een vreemde manier om 12 volt gelijkspanning bij 300 mA te krijgen uit een trafo
Misschien is het een trafo wat ook ergens anders in zit
De C20 is een Wima 630 volt DC Anne hij ziet er goed uit En ik meet over die winding oneindig hoge weerstand
Tr 8020
Tr 8020
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Als het extern moet Misschien aleen de 220 secundair op de bestaande trafo los maken en een 220 uit een losse trafo :?: :?:
Dus de 12 en 18-0-18 volt laten zitten Anne , een onderbroken secundaire winding doet toch niks ? :?:
De grootste belasting is die 220 volt geweest 300 volt AC 220 ca 50 mA ofwel 8-12VA de trafo is 16VA
Zal het morgen opmeten Maar de trafo is nu een grootdeel van zijn belasting kwijt
Vind het een vreemde manier om 12 volt gelijkspanning bij 300 mA te krijgen uit een trafo
Misschien is het een trafo wat ook ergens anders in zit
De C20 is een Wima 630 volt DC Anne hij ziet er goed uit En ik meet over die winding oneindig hoge weerstand
De buis vraagt minder dan 15mA, daar komt nog de ontlaadweerstand + LED bij, alles bij elkaar zo'n 20mA.Lijkt me geen reden om de trafo te verbranden.Dus zoek ik naar het waarom.Kan zijn dat de verandering tot en groter stroomverbruik heeft geleid ?
Voor een extra trafo moet er wel ruimte zijn.
Is wel een raar geval, zit al een 12V relais in en dan zetten ze in de versterker eentje van 5V waarvoor dan weer een gelijkrichter+stabilisator+trafowikkeling nodig is :?
En herinner je het Ne-lampje in de EL12 versterker ? Is hier hetzelfde geval maar geen lampje erin, niet gezond voor de ECC82 :(
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Als het extern moet Misschien aleen de 220 secundair op de bestaande trafo los maken en een 220 uit een losse trafo :?: :?:
Dus de 12 en 18-0-18 volt laten zitten Anne , een onderbroken secundaire winding doet toch niks ? :?:
De grootste belasting is die 220 volt geweest 300 volt AC 220 ca 50 mA ofwel 8-12VA de trafo is 16VA
Zal het morgen opmeten Maar de trafo is nu een grootdeel van zijn belasting kwijt
Vind het een vreemde manier om 12 volt gelijkspanning bij 300 mA te krijgen uit een trafo
Misschien is het een trafo wat ook ergens anders in zit
De C20 is een Wima 630 volt DC Anne hij ziet er goed uit En ik meet over die winding oneindig hoge weerstand
De buis vraagt minder dan 15mA, daar komt nog de ontlaadweerstand + LED bij, alles bij elkaar zo'n 20mA.Lijkt me geen reden om de trafo te verbranden.Dus zoek ik naar het waarom.Kan zijn dat de verandering tot en groter stroomverbruik heeft geleid ?
Voor een extra trafo moet er wel ruimte zijn.
Is wel een raar geval, zit al een 12V relais in en dan zetten ze in de versterker eentje van 5V waarvoor dan weer een gelijkrichter+stabilisator+trafowikkeling nodig is :?
En herinner je het Ne-lampje in de EL12 versterker ? Is hier hetzelfde geval maar geen lampje erin, niet gezond voor de ECC82 :(
Anne
Leuk Anne dat je er even een blik in werpt
Ik vind op dat velleman forum nog een met een gebakken trafo
https://forum.vellemanprojects.eu/t/k80 ... -help/4781
Doen we er een neonlamp in Anne :goeie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door douwebakker »

Anne heeft het zeker mooi bedacht met die tube town transformator en de ombouw van de voeding, maar is er dan geen ruimte voor een 7 cm ringkern trafotje in het apparaat? Dan kan de bestaande trafo blijven zitten voor de gloei en laagspanning. Je hebt dan het minste werk eraan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Helaas het ding zit behoorlijk volgepropt Douwe
In plaats van zou best weleens kunnen
Ik heb net in Google engels me op het forum begeven van Velleman
Je moet engels klappen tegen een Belg Die waarschijnlijk net zo zit te klootzakken als ik in het engels
Maar niet getreurd
Ik heb gelezen dat als je de kapotte opstuurd je voor 35€ een nieuwe kreeg
Dat was 3 jaar geleden meen ik
Maar niet geschoten altijd mis Douwe
Dus een berichtje gestuurd in de hoop A wel manneke daor kan ik oe wel aan helpen eeee'
Of Amai die zijn er niet meer OpaBert
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Anne en Douwe
Amplimo gaat niet door Dat gaat ca 135€ kosten
Ik heb een Amroh trafo die een 220 volt wikkeling heeft secundair
Maar ik wacht Reactie velleman af of ze die trafo nog hebben
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Anne en Douwe
Amplimo gaat niet door Dat gaat ca 135€ kosten
Ik heb een Amroh trafo die een 220 volt wikkeling heeft secundair
Maar ik wacht Reactie velleman af of ze die trafo nog hebben
Die valt naruurlijk buiten hun standaard programma en dan moeten ze zeze speciaal op specificatie wikkelen. Is toch de oplossing van Anne nog niet zo gek. Ik heb hier trouwens ook nog wat liggen. Een Amroh P45-60
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Velleman 8020

Bericht door Jan Geert »

Kijk toch even of de 1N1729 of 1N242 geen optie zijn als je ergens een spanningsverdubbelaar toe kan passen. Die zijn 7cm diameter en zouden op de plaats van de velleman trafo kunnen passen, zeker als je hem iets hoger monteert zodat hij vrij is van de print en boven eventele lage componenten zoals weerstanden komt te hangen.
Of die verdubbelaar handig op de print is te implementeren weet ik niet, anders iets erboven misschien.

Die velleman trafo in mijn exemplaar, daar kon je het spreekwoordelijke ei op bakken.Geen idee waarom. De oorspronkelijke instelling van de buis was dacht ik <1mA, die is veranderd naar een voor ecc82 meer redelijke 4mA, maar dat mag toch echt geen probleem vormen dacht ik zo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik ga nu die Amroh trafo proberen bij elke ping uit mn ipad klik ik nu of het van velleman is met de mededeling we hebben er nog 1
Maar ik ga eerst het circuit testen Anne douwe JanGeert geen idee wat een een 1N1729 is :think:
Maakt die van 18 volt 220 ofzo, 8-[
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Maar ik ga eerst het circuit testen Anne douwe JanGeert geen idee wat een een 1N1729 is :think:
Maakt die van 18 volt 220 ofzo, 8-[
Het zijn Aplimo trafo's
Plaats reactie