Annastacia maar met een beetje Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Fijn dat jij er begrip voor hebt O:) O:)
Ik luister niet naar die radicalen rechtse politikers :lol:
Vanden Boeynants radikaal rechts :o
Een CVP-er, zat meer in 't centrum.
Anne
Die communisten in het centrum of staat het voor centrale volkspartij :D
Namen klinken nog wel bekend maar meer ook niet Anne ben het meeste al lang vergeten uit die tijd
Vond het vakbondswerk Industrie Bond FNV en mijn voorbeeld Arie Groeneveld in Nederland
Jullie bouwden 2 kerncentrale,s vlak bij ons en ik meen iets van twee jaar aan het kissebissen tusen frans of nederlands de enige zorg omtrent Belgie antwoord op de energie crises en julie besluiteloosheid
Ome joop hier met autoloze zondag Aantjes van de ARP welke om zijn zogenaamde oorlogs verleden weg moest
Was nou net een kerel waarvan ik dacht Daar heb je wat aan , de Demonstratie tegen de kruisraketten in Nederland
Chronologisch gooi ik het door de war
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Potver drie
Staan de versterkers een weekje te spelen krak uit een speaker eventjes later weer krak
Een buis als ik die beweeg kraakt het
HardBats probeert het deze week naar mn schuur te dragen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

De octal voetjes de je gebruikt lijken niet al te betrouwbaar.Eerst een rooie buis vermoedelijk veroorzaakt door de buisvoet en nu weer dat kraken :cry:
Omgekeerd kan ook, las pas van iemand die de buis enkel met gereedschap uit de voet kon krijgen.Hoewel dat ook niet niet wil zeggen dat de kontakten betrouwbaar zijn.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De octal voetjes de je gebruikt lijken niet al te betrouwbaar.Eerst een rooie buis vermoedelijk veroorzaakt door de buisvoet en nu weer dat kraken :cry:
Omgekeerd kan ook, las pas van iemand die de buis enkel met gereedschap uit de voet kon krijgen.Hoewel dat ook niet niet wil zeggen dat de kontakten betrouwbaar zijn.
Anne
Ja Met die buis Niet uit de voet krijgen heb ik met de originele voet van de de GU50 gehad Daar heb ik 2 paar handschoenen aan gedaan en de buis eruit weten te wrikken
Deze heeft een slecht verbinding
Net aangezet Anne ik zie de VU meter welke op de luidspreker uitgang zit vol uit wapperen maar hoorde niets te horen
De spanning eraf gehaald buis er een paar keer er in er uit en weer opnieuw even was het goed
Dus ik heb eraf gekoppeld en op de bank gezet
Hoop dat HardBats tijd heeft om hem in de schuur te brengen :(
Maar ik wordt er een beetje ziek van
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nou nieuwe Buisvoet er in gezet en ook het rca chassis deel vervangen de Kabels gingen er heel gemakkelijk op
Nu moet ik wat kracht uitoefenen
Er zit behoorlijk wat afwijkingen op die chines dingen Glimmen doen ze wel.
Maar, contact alleen als je wat mechanische kracht op de kabel zet
Getest met kabels 29.95€ van Bax audio spullen
Ik denk dat ze ook net als de buisvoet in de kliko gaan :evil:
Goedkoop Duurkoop
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

OpaBert schreef:
Nou nieuwe Buisvoet er in gezet en ook het rca chassis deel vervangen de Kabels gingen er heel gemakkelijk op
Nu moet ik wat kracht uitoefenen
Er zit behoorlijk wat afwijkingen op die chines dingen Glimmen doen ze wel.
Maar, contact alleen als je wat mechanische kracht op de kabel zet
Getest met kabels 29.95€ van Bax audio spullen
Ik denk dat ze ook net als de buisvoet in de kliko gaan :evil:
Goedkoop Duurkoop
Hardbats heeft m naar de schuur gebracht en Donderdag de buisvoet en RCA chassis deel vervangen
Vrijdag heeft John m naar boven gesjouwd
En ik luister al een paar keer een uur en af en toe 1x per uur een tik , of dit nu uit het lichtnet komt ,inschakelen koelkast ofzo . :think:
Kan niet meer doen kan er op slaan en dan kraakt er niks , op mn hand na dan :D .
Misschien het aardscherm ergens anders aan sluiten
Anne waar moet dat scherm op aan gesloten worden ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Misschien het aardscherm ergens anders aan sluiten
Anne waar moet dat scherm op aan gesloten worden ?
Aan 't chassis/kast net zoals de netaarde.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Misschien het aardscherm ergens anders aan sluiten
Anne waar moet dat scherm op aan gesloten worden ?
Aan 't chassis/kast net zoals de netaarde.
Anne
Ok Anne dus aan kast rechtstreeks en niet via de diodes 2x0.7V aan de kast :?:
Bijlagen
76678926-7603-44B8-B030-B8C225AAA4BB.jpeg
76678926-7603-44B8-B030-B8C225AAA4BB.jpeg (21.68 KiB) 210 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ok Anne dus aan kast rechtstreeks en niet via de diodes 2x0.7V aan de kast :?:
Wel nee.Zoals ik al eerder zei, dat is een oplossing voor een bestaande versterker met brom door een aardlus via aangesloten toestel.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ok Anne dus aan kast rechtstreeks en niet via de diodes 2x0.7V aan de kast :?:
Wel nee.Zoals ik al eerder zei, dat is een oplossing voor een bestaande versterker met brom door een aardlus via aangesloten toestel.
Anne
Nu begrijp ik iets niet Anne 8-[
Die brugcel heb ik van begin af meteen in iedere versterker gebouwd
Ook op de AnneBill bij beide zit dat zo
Wil je nu dat ik dit er uit haal :?: Of laten zitten en bedoel je nu het scherm aan de kast vast maken :?:
Excuus als ik het niet gesnapt heb , maar ben niet slimmer . :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ok Anne dus aan kast rechtstreeks en niet via de diodes 2x0.7V aan de kast :?:
Wel nee.Zoals ik al eerder zei, dat is een oplossing voor een bestaande versterker met brom door een aardlus via aangesloten toestel.
Anne
Nu begrijp ik iets niet Anne 8-[
Die brugcel heb ik van begin af meteen in iedere versterker gebouwd
Ook op de AnneBill bij beide zit dat zo
Wil je nu dat ik dit er uit haal :?: Of laten zitten en bedoel je nu het scherm aan de kast vast maken :?:
Excuus als ik het niet gesnapt heb , maar ben niet slimmer . :oops:
Je had meestal een centraal massapunt aan het chassis en dan die diodes tussen netaarde en chassis.
Als je de hele versterker los van het chassis bouwt hoeft het niet met die diodes.Gewoon netaarde aan chassis en de versterker aarden via een weerstand van bijv. 100Ω.
Het scherm in de trafo aan de netaarde.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Wel nee.Zoals ik al eerder zei, dat is een oplossing voor een bestaande versterker met brom door een aardlus via aangesloten toestel.
Anne
Nu begrijp ik iets niet Anne 8-[
Die brugcel heb ik van begin af meteen in iedere versterker gebouwd
Ook op de AnneBill bij beide zit dat zo
Wil je nu dat ik dit er uit haal :?: Of laten zitten en bedoel je nu het scherm aan de kast vast maken :?:
Excuus als ik het niet gesnapt heb , maar ben niet slimmer . :oops:
Je had meestal een centraal massapunt aan het chassis en dan die diodes tussen netaarde en chassis.
Dat heb ik nog steeds zo ook in de 2 AnneBill Anne
Als je de hele versterker los van het chassis bouwt hoeft het niet met die diodes.Gewoon netaarde aan chassis en de versterker aarden via een weerstand van bijv. 100Ω.
Het scherm in de trafo aan de netaarde.
Anne
Ik heb dus dat nog steeds zo gebouwd als dat altijd gedaan heb Anne
Ik pas deze keer Anne :oops: Ben eigenwijs koppig en lui
Maar wilde mijn soldeerbout naar boven nemen en alleen die draad aan het aardscherm verplaatsen Anne
Ik ben bijna in staat ze van het balkon te gooien Echt :( ben het zo zat geworden
Ze klinken overigens prima O:) maar ze zijn voor Groningen gemaakt aardbeving bestendig
En ik heb het voeding schema dacht ik af maar dat Aarde systeem er vergeten in te tekenen
Bijlagen
DBC3A246-5453-4BBF-8238-523DC37F72A1.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Vanmorgen de kapjes over de trafoos eraf gehaald en de schermdraad zit met een kabel oogje op de kast vast
Bij bij beide grote trafo over de primaire van de grote trafo een x2 klasse 0.1uF van 100 nF gezet om dat met uitschakelen er een klein tikje hoorbaar is over de speaker met uitschakelen
Aan de kant welke als Slave geschakeld wordt, vergroot tot 0.33uF
Het werd het niet beter , helaas dus dat laat ik maar voor wat het is Anne
Ben al weer 10 x die trap op en neer geweest en mn voor voeten voelen als rauwvlees
Ik laat hetzo voor vandaag ben ik klaar
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb vanmiddag wat geluisterd en ik heb geen tik je gehoord wel een paar keer uit mn stoel gevlogen toen ik wat vreemde geluiden hoorde
Dat was de Wasdroger van de buren O:)
Net of er opeens ruis uit de speakers kwam Gelukkig de Wasdroger van de buren :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door pappaleo »

Lekker relaxed luisteren :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
Ik heb vanmiddag wat geluisterd en ik heb geen tik je gehoord wel een paar keer uit mn stoel gevlogen toen ik wat vreemde geluiden hoorde
Dat was de Wasdroger van de buren O:)
Net of er opeens ruis uit de speakers kwam Gelukkig de Wasdroger van de buren :D
Zie het al helemaal voor me: Zal je maar gebeuren dat er ineens de wasdroger van de buren uit je speakers komt zeilen........ :-& :lol: :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ja wat ongelukkig uit gedrukt van me
Maar ik krijg echt de zenuwen ervan Telkens als ik denk het is nu goed Begint er opeens te kraken of te ruisen
Maar ik heb het lek nu boven ( scheepvaart term dat het lek boven de waterlijn zit en het dus niet meer naar binnenstroomt)
O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Pjotr »

Ja ja, ik begrijp wel dat je niet de rivier de Lek bedoelt :lagge:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ja ja, ik begrijp wel dat je niet de rivier de Lek bedoelt :lagge:
:rofl: ik lek elke dag wel wat boven de waterlijn De stortbak zit er achter Dat is al moeilijk genoeg op onze leeftijd :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

:lol: goh, komt me bekend voor.
Trouwens een andere vraag, kan je in zo'n schakeling dan vrij eenvoudig uitwisselen met bv een kt66,77,88?
Neem dat er wel weerstanden moeten worden aangepast, maar zijn de basis spanningen ong even hoog?
en is de schakelaar in de UGT om te schakelen tussen klasse A of A/B?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
:lol: goh, komt me bekend voor.
Trouwens een andere vraag, kan je in zo'n schakeling dan vrij eenvoudig uitwisselen met bv een kt66,77,88?
Neem dat er wel weerstanden moeten worden aangepast, maar zijn de basis spanningen ong even hoog?
en is de schakelaar in de UGT om te schakelen tussen klasse A of A/B?
Deze schakeling is universeel alleen moet de Meetweerstand in de Kathode in waarde aangepast worden aan het type buis
Voor een KT88 (zoals in het schema ) is die weerstandSwaarde zo gekozen dat er 0.6 Volt over valt
Dat is bij 12 ohm 50 mA
Wil je deze versterker gebruiken met een EL34 bias 40 mA neem je een iets hogere kathode weerstand van 15 ohm
Die 0.6 volt is de spanning over een diode in de bias automaat
De schakelaar in de UGT daar schakel je mee tussen Triode= Schermrooster en Anode aan elkaar En in de stand Ultralineair dan is het Schermrooster aan de UL aftakking op de Uitgangstrafo verbonden
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

Ik lees hier nu veel over de autobias, maar Dalojan had er toch toen een ontwikkeld en ik vind ze steeds complexer worden, krijg langzaam het idee dat we met ic's en geprogrammeerde chips bezig zijn dan met buizen.
Kan je met een triode schakeling dan met (veel) minder stroom toe dan met een UL schakeling dacht dat ik dat ergens las en hoeveel scheelt dat dan in %.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik lees hier nu veel over de autobias, maar dalojan had er toch toen een ontwikkeld en ik vind ze steeds complexer worden, krijg langzaam het idee dat we met ic's en geprogrameerde chips bezig zijn dan met buizen.
Ja dat gevoel bekruipt mij ook , Maar als ik dan weer ziet wat het voor resultaat het geeft
Dan vergeet ik dat weer even
Tot er iets kapot gaat En ik erachter kom dat het me boven mijn pet gaat, Gelukkig hebben we dan dit forum met behulpzame en bekwame mensen
De Bias automaat zit op een printje gelukkig Anders had ik dat nooit kunnen gebruiken
Er zijn printjes van verkrijgbaar
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

Ik zag dat ergens langskomen, kan interessant zijn, maar zie ook wat problemen bij verschillende mensen met o.a. rood aangelopen buizen :-" :-"
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik zag dat ergens langskomen, kan interessant zijn, maar zie ook wat problemen bij verschillende mensen met o.a. rood aangelopen buizen :-" :-"
Ja dat was hier een :oops: buis dat komt niet door de autobias
het stuurrooster geen of onvoldoende negatieve spanning krijgt omdat de buisvoet geen kontakt maakt
Dan is het altijd een rode buis als gevolg Ook als je een circuit gebruikt waarin je het manueel insteld
Met in de kathode
Een grote weerstand Met Elco erover en weet ik het niet maar ook daar heb ik wel eens rode buizen gezien
Waarschijnlijk bij een kapotte elco over de kathode weerstand maar dat weet ik niet 100%
Plaats reactie