Na lang aarzelen toch maar een draadje over mijn projectje om een 6-channel voorversterker te bouwen obv een 3-tal PGA2311 chip. Het bordje dat via ebay uit HK kwam gebruik ik vooral vanwege de display, logic besturing, ingangsrelais besturing etc. Het circuit zelf heb ik opnieuw opgebouwd aangezien de aarde een spaghetti was van digitaal en analoog, de in- en uitgangsconfig me niet beviel, en ik wilde ook op trafo niveau scheiding tussen audio en besturing. Ik houd wel 2x stereo in, 1x 6-channel in en ik heb parallel 2x 6-channel out.
En ook de ontkoppeling die TI dringend voorschrijft als zo dicht mogelijk op de +/- 5v pinnen te zetten is niet echt lekker. Maar dat heb ik vreemd genoeg wel vaker gezien. Deze chip werd veel toegepast in high-end MC processors in het eerste decennium van deze eeuw, en de Primare processor die ik hier heb staan (indertijd nieuw 3500-4000 euro) heeft ze ook, en volledig zonder lokale ontkoppeling.
Maar rondzoekend over implementatie ideeën raak ik in verwarring. Ik richtte me in eerste instantie 'gewoon' op de implementatie zoals Benjamin Hinrichs die indertijd voor Elektor heeft gedaan, nog steeds veruit de meest uitvoerige beschrijving en meting van een toepassing van deze chip. Maar met name in andere schema's van hobbyisten en op DIYAudio wordt vaak geopperd dat er een buffer voor en ook achter 'moet' .
En ik kan echt niet bedenken waarom. Soms wordt het argument gebruikt dat de ingangsimpedantie 600 ohm zou zijn, maar dat is niet het geval, die is namelijk een saaie 10kOhm. De uitgangsimpedantie is een ultralage 0.6 ohm dus een buffer (soms met buizen) om de drive te 'verbeteren' , hoe werkt dat dan
Een ander argument dat ik een paar keer heb gezien is dat een uitgangsbuffer nodig is omdat het een passieve ladder weerstand zou behelzen. Ook ebay verkopers heb ik dit zien opschrijven, om dan vervolgens het feit dat de gain >1 kan zijn te verklaren met een verhaal dat bij meer dan unity gain opeens mysterieus er een opamp wordt ingeschakeld. Maar ook een high-en fabrikant heb ik dit zien verklaren ergens. Maar dit lijkt in mijn relatieve lekenogen een opamp buffer waar door een regelbare weerstand in het tegenkoppelingscircuit de gain wordt geregeld. Ja, die kan dus op een bepaald moment >1 worden, maar er verandert niet magisch iets aan de binnenkant waarbij de chip van passief naar actief overgaat.
Dus, na een lang verhaal, een korte vraag: kan iemand een onderbouwd argument geven waarom er een buffer voor of achter moet? Voor implementatie in commerciële producten begrijp ik het ergens, al die buffers en in- en uitgangscondensatoren (riem en bretels) maar is het nodig als je weet wat er voor en achter hangt.
in het kader van:
en hierna: 5 maal een CA2 voor erachter