deze curve klinkt lekker relaxed en dan heb je ook genoeg laag - als je last hebt van resnoanties onderin, wordt het geluid hier niet beter van
hier kun je de hele dag naar naar luisteren, basgitaar kllinkt fantastisch, heel goed te volgen zo en het klint ook zeker veel realistischer dan een vlak gefilterde speaker [mod] afgesplitst van Erik's C1 topic
Bijlagen
deze curve klinkt lekker relaxed en dan heb je ook genoeg laag - als je last hebt van resnoanties onderin, wordt het geluid hier niet beter van :)
deze curve klinkt lekker relaxed en dan heb je ook genoeg laag - als je last hebt van resnoanties onderin, wordt het geluid hier niet beter van
hier kun je de hele dag naar naar luisteren, basgitaar kllinkt fantastisch, heel goed te volgen zo en het klint ook zeker veel realistischer dan een vlak gefilterde speaker
hier kun je de hele dag naar naar luisteren, basgitaar kllinkt fantastisch, heel goed te volgen zo en het klint ook zeker veel realistischer dan een vlak gefilterde speaker
Dit is verre van realistisch hoewel het lekker kan klinken afhankelijk van je smaak. Met de laag boost heb ik geen probleem maar het sterk aflopende midhoog klopt niet.
hebben jullie ook zo'n curve dan? deze die ik poste klinkt heel lekker en kun je lang naar luisteren - op mijn speakers stoort het laag zeker niet
maar goed papaleo, henk-jan en jeroen-d : kunnen jullie ook zp'n curve posten?
Midhoog is in principe gewoon vlak heeft erik ook gezien in de controle meting. Ik laat hooguit het hoog 2dB zachter spelen maar verder geen tilt. Dat doen de meeste ruimtes al. Jouw curve staat echt te ver af van wat in de studio wordt nagestreeft. Dus kan lekker klinken maar niet realistisch.
Laagboost mag wel. Hoe meer controle en strakheid in het laag hoe meer boost je nodig hebt. Ik heb mijn laag nu met behulp van twee extra subs (een voor en een achter in de ruimte) vrijwel lineair gekregen met behulp van MSO (https://www.andyc.diy-audio-engineering ... index.html). Zelfs als je dan 10dB boost geeft klinkt het niet overdreven.
Maar zonder deze strakheid moet je dit niet doen. Met de C1 standalone wordt het al met 3dB boost aan de zware kant.
hebben jullie ook zo'n curve dan? deze die ik poste klinkt heel lekker en kun je lang naar luisteren - op mijn speakers stoort het laag zeker niet
maar goed papaleo, henk-jan en jeroen-d : kunnen jullie ook zp'n curve posten?
Bovenin laat ik de doelcurve de natuurlijke afval door t off axis luisteren volgen, on axis lopen ze iets op daat tov 5kHz
zoek maar eens op [speaker target curve] - daar is nog heel veel te winnen
andere zoektermen [fletcher-munson curve], [harman target curve] en [room curve]
henkjan : jij hebt ook een aardige boost zie ik - maar ook een tilt - hoe moet ik jou curve eigenlijk zien? welke is de gemeten curve die je hoort?
jeroen_d : ik zal eens vanaf 600hz vlak proberen - ik gebruik apo-eq op windows en dat werkt heel eenvoudig met het stapelen van filters
maar goed pappaleo, Henkjan en jeroen_d : kunnen jullie ook zo'n curve posten?
Ik wil met alle plezier een curve posten, maar dat zegt niets over hoe die tot stand gekomen is.
Wat is dit voor curve? John P vroeg al of het elektrische output was.
Voor een gemeten geluidsdrukcurve lijkt ie me veel te glad of hij zou dramatisch gesmooth moeten zijn.
En als het een gemeten curve is, is dat dan op de luisterplek, in het vrije veld en op welke afstand dan?
Het is een curve die ik toepas op mijn netjes gefilderde luidsprekers - gewoon eq achteraf dus
Een meting op de luisterplek zou er niet heel structureel anders uitzien vermoed ik - uiteraard niet zo glad natuurlijk
Je zou mijn curve eens als target kunnen instellen - klinkt relaxed
Zonder tilt voor het hoog of midhoog klinkt het directer.
Vooral de laagboost klinkt realistischer
Leuk om eens mee te spelen
Het is een curve die ik toepas op mijn netjes gefilderde luidsprekers - gewoon eq achteraf dus
Een meting op de luisterplek zou er niet heel structureel anders uitzien vermoed ik - uiteraard niet zo glad natuurlijk
Ok, dan hoef ik die van mij niet te posten. Die ziet er uit als de horizon boven zee bij windstil weer op 0dB tussen 20Hz en 20kHz
Oke pappaleo
Wel interessant om eens mee te spelen - vlak als de horizon klinkt voor mij als gebrek aan laag ten opzichte van het echt - destemeer als je zacht luistert
Tja, wat noem je dan "echt"? Bob Dylan in de Kuip op 50m afstand of een piano recital in de kleine zaal van het Concertgebouw? Een aflopend hoog/midden klinkt voor mij dan weer (erg) ver weg.
Dat laatste is een effect van aflopend hoog
Voor het laag moet je maar eens op letten
Je moet er misschien ook even asn wennen als je vlak laag gewend bent, dat klinkt dun
@architect: jouw verloop is wel heel extreem, hebben jouw speakers uit zichzelf wellicht een soort omgekeerde curve, dus teveel hoog? Dan is het wel weer een logische EQ instelling.
Je zou een laagboost kunnen doen
En valt hij niet teveel af boven 3.5khz?
Ja, meer laag is wel "leuker"
De curve voor t midhoog heb ik de gemeten curve laten volgen. Dat is de gemiddelde van de hele bank, dus meestal off axis. De sats zijn met (kleine) breedbanders dus dan meet je off axis al snel een wat aflopende curve. Ga je dat opkrikken dan wordt t snel te veel
Ik heb een zwager die drumt en ik weet niet precies hoe al die onderdelen heten, maar wel hoe ze klinken.
Een luidspreker trekt dat niet. Altijd gebrek aan hoog. Naar mijn mening klinkt het al gauw te muf. Boost je dat hoog, dan klinkt het vervormd.
Dus dan maar de liniaal als curve en betere tweeters inzetten. Luistermoeheid? Als ik een uurtje naar live gedrum heb geluisterd ben ik ook kapot. Dus dat hoort er in deze dan bij.
Luistermoeheid als ik naar muziek op CD luister treedt bij mij niet op (tenzij de opname zóó slecht is).
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 05 jul 2020, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn speakers heb ik momenteel inderdaad vlak gefilterd onder 45 graden - misschien geeft dat inderdaad wat teverl tophoog - wat ik dan weer zo compenseer - daar moet ik erns over nadenken want dat is niet zo logisch inderdaad
Voor achtergrond muziek wel. Maar dan is zowel hoog als laag niet gewenst.
Henkjan schreef:
Ja, meer laag is wel "leuker"
Voor eventjes wel ja. Op de langere duur meestal knap vermoeiend. Maar goed, we zijn hier eigenlijk meer met fantasie curven naar smaak bezig dan ontwerptargets. En ieder zo zijn eigen fantasieën. Kom je toch niet uit.