Geintegreerde CA versterker (Lock Down)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Geintegreerde CA versterker (Long Term)
@Barry, ik heb hier nog 1 printje van liggen. Misschien kun je er wat mee?
viewtopic.php?f=7&t=22446&hilit=Smd+hoofdtelefoon
viewtopic.php?f=7&t=22446&hilit=Smd+hoofdtelefoon
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Vind het wel leuk zelf wat te knutselen Michiel, even goed bedank voor het aanbod 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dit berichtje had ik even gemist, ja vind ik zeker interessant.Pjotr schreef:Ja, voor 300 ohm kun je wel met minder bias af. Aan de andere kant wil je het wel een beetje universeel houden. Er zijn tegenwoordig super mooie audio op-ampjes. Zou zeker die route aanhouden. Zal van het weekend eens een opzetje maken. Overigens de waarde voor de emitterweerstand is normaliter zodanig dat deze gelijk is aan R_be van de tor. Oftewel Re = R_be = 25/Ie, met Ie in mA.
Zal er eens een blik op werpen Om het helemaal in SMD te gaan doen wordt wel een uitdaging. Wel een leuke overigens
Met SOT223 is sowieso de thermisch weerstand j-c veel te groot om het redelijk temperatuur stabiel te houden. Kom je meer richting DPAK of D2PAK. Of de meer moderne varianten, maar die zijn dan weer zonder oven lastig goed te solderen.
Iedereen heeft toch een microwave ovenPjotr schreef:Zal er eens een blik op werpen Om het helemaal in SMD te gaan doen wordt wel een uitdaging. Wel een leuke overigensMet SOT223 is sowieso de thermisch weerstand j-c veel te groot om het redelijk temperatuur stabiel te houden. Kom je meer richting DPAK of D2PAK. Of de meer moderne varianten, maar die zijn dan weer zonder oven lastig goed te solderen.
En gootsteen ontstopperPjotr schreef:Idd Bert. En niet te vergeten een ultrasoon bad
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Pjotr schreef:Zal er eens een blik op werpen Om het helemaal in SMD te gaan doen wordt wel een uitdaging. Wel een leuke overigensMet SOT223 is sowieso de thermisch weerstand j-c veel te groot om het redelijk temperatuur stabiel te houden. Kom je meer richting DPAK of D2PAK. Of de meer moderne varianten, maar die zijn dan weer zonder oven lastig goed te solderen.
Ze kunnen wat verzinnen tegenwoordig met footprints. Maar als ik het thuis niet kan solderen kan het (werk) zo mee in de reflow, dus wmb geen probleem.
Jah, en als het dan leuk werkt komen er altijd verzoeken om ................. enz
Maar ik heb wel wat ideeën
B.v. https://nl.mouser.com/datasheet/2/916/M ... 665960.pdf en zijn PNP zusje MJD45H11
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
DPAK, die is goed te solderen. Formaat is nog wel vrij fors, maar een tikkie kleiner dan BD-tjes. Je zou ze wel mooi op een print kunnen koelen, zijn BD-tjes minder geschikt voor / niet voor bedoelt.
6mm x 6mm niet klein genoeg? Je moet ook nog wel de warmte kwijt. En zet je hem in klasse-A dan is dat toch wel zo'n 1 - 3 watt, afhankelijk van de bias. Anders kun je net goed een TI klasse-D sjippie nemen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nou is bij mij de hoofdtelefoon geen doel op zich, zal ik zoals gezegd hier thuis sporadisch gebruiken. Dus een chipoplossing zou ook kunnen, wil ik zeker nog naar kijken.
Dan zou ik voor die paar euries niet moeilijk doen: TPA6120A2 ( https://nl.farnell.com/search?st=TPA6120A2 ). En voor een paar tientjes kant en klaar: https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... 83&bih=767 Als het echt moet dan vast iets met een gloeidraad... 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja komt bij de selector van TI ook naar boven, is zeker een kanshebber.Pjotr schreef:Dan zou ik voor die paar euries niet moeilijk doen: TPA6120A2 ( https://nl.farnell.com/search?st=TPA6120A2 ). En voor een paar tientjes kant en klaar: https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... 83&bih=767
Gloeidraad hep z'n voor- en nadelen, ben er met de hoofdtelefoon niet zo bekend mee. Te groot in de kast wordt het dan zekerPjotr schreef:Als het echt moet dan vast iets met een gloeidraad...
- douwebakker
- Contacteer:
@ Barry2001, is de versterking van deze hoofdtelefoon versterker 23 x of zie ik dat verkeerd ?
Douwe
Douwe
- Bijlagen
-
- Headphone_amp.JPG (21.12 KiB) 543 keer bekeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
In het artikel op ESP waar het schema uitkomt Douwe staat een tabelletje, met uitgangsvermogen vs impedantie.
- douwebakker
- Contacteer:
Dat heb ik wel gelezen, maar dat was mijn vraag niet.Barry2001 schreef:In het artikel op ESP waar het schema uitkomt Douwe staat een tabelletje, met uitgangsvermogen vs impedantie.
Klopt Douwe. De versterking is in principe 1+R4/R3. Is zeker wat veel voor een HP amp. Aan de nadere kant is minder dan 10 meestal slecht stabiel te krijgen.
- douwebakker
- Contacteer:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik ben inmiddels druk bezig met het tekenen / ontwerpen van de printen ingangsselectie, hoofdtelefoonversterker en phono versterker. Die laatste 2 werken op + / - 15V, en staan uit als ze niet gebruikt worden. Zal binnenkort eea hiervan laten zien.
Ik heb zeker geen ruimte over in de kast, zeg maar gebrek. Die + / - 15V is aanwezig op het CA bord, om de LME49990M voeden. Verleidelijk om het hiervan af te pikken. Hoofdtelefoon versterker is de TPA6120, die weinig stroom vraagt, de phonoversterker een opamp ding die ook vrij weinig zal doen.
@Pjotr: Is dit handig om te doen of zou je het afraden?
Ik heb zeker geen ruimte over in de kast, zeg maar gebrek. Die + / - 15V is aanwezig op het CA bord, om de LME49990M voeden. Verleidelijk om het hiervan af te pikken. Hoofdtelefoon versterker is de TPA6120, die weinig stroom vraagt, de phonoversterker een opamp ding die ook vrij weinig zal doen.
@Pjotr: Is dit handig om te doen of zou je het afraden?
Nee, beslist niet doen! Daarop is de 15V voeding voor de op-amp niet berekend en gaat die veel te heet worden. Als ie het al trekt. Daarnaast is de ground lay-out best wel kritisch en die gooi je dan helemaal overhoop. Zou hier LM317/337 nemen met een zener van 10V in serie. Dat moet je er met een klein koelertje toch nog wel op krijgen? Dan op de + en - van de versterkerprint aansluiten. Ook zou ik als aardpunt daarvan de aardepin van de signaal ingang nemen.
Het vervelende met dit soort combinaties blijft de ground lay-out. Beste blijft om de VV en HP-amp zelfstandig (en zwevend) te voeden met een eigen trafo'tje.
Het vervelende met dit soort combinaties blijft de ground lay-out. Beste blijft om de VV en HP-amp zelfstandig (en zwevend) te voeden met een eigen trafo'tje.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 11 jul 2020, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien toch op zoek naar een grotere kast om alles in kwijt te kunnen ?
Of in etages werken met een middenplaat als basis. De CA aan de ene kant, de VV en HP met eigen voeding aan de andere kant? Meestal is er wel hoogte genoeg maar onvoldoende lengte/breedte...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Duidelijk, een no go. Dan ga ik voor een aparte voeding, plaatsje voor de trafo zal even zoeken zijn. Thanks!Pjotr schreef:Nee, beslist niet doen! Daarop is de 15V voeding voor de op-amp niet berekend en gaat die veel te heet worden. Als ie het al trekt. Daarnaast is de ground lay-out best wel kritisch en die gooi je dan helemaal overhoop. Zou hier LM317/337 nemen met een zener van 10V in serie. Dat moet je er met een klein koelertje toch nog wel op krijgen? Dan op de + en - van de versterkerprint aansluiten. Ook zou ik als aardpunt daarvan de aardepin van de signaal ingang nemen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ha nee, dat is me de eer te naray5150 schreef:Misschien toch op zoek naar een grotere kast om alles in kwijt te kunnen ?