Haufe audio transformator T1840
Moderator: Beheerdersteam
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Haufe audio transformator T1840
Van de week 2 audio transformatoren op internet gevonden van het merk Haufe, typeT1840. Mijn doel is om deze tussen een draaitafel en een versterker te plaatsen. Het is een MC element dat hiervoor natuurlijk versterkt moet worden. Het a-symmetrisch signaal zou hiermee wellicht omgezet kunnen worden naar een symmetrisch. Mijn versterker heeft namelijk nog symmetrische lijn ingangen onbenut. Onderstaand heb ik het datablad ervan.
Het zou mooi zijn als iemand bij kan zeggen waar de kleuren op aangesloten dienen te worden
Alvast bedankt!
Het zou mooi zijn als iemand bij kan zeggen waar de kleuren op aangesloten dienen te worden
Alvast bedankt!
Re: Haufe audio transformator T1840
Als je met blauw/wit binnen komt krijg je symetrisch rond bruin twee uitgangsspanningen de helft van de ingang.
Met de in aan de andere kant kun je de cel tussen bruin en een van de andere zetten, dan krijg je bij blauw/wit de dubbele ingangsspanning.Die uit kan ook naar een symetrische in want die "zweeft", aansluiten tussen plus- en min-in zonder de massa-aansluiting (behalve voor de afscherming).
De afsluitweerstand is nog wel een punt.Stel voor 't laatste geval (spanning x2) en de cel wil 100Ω afsluiting zien dan moet tussen blauw/wit 400Ω zitten.
Ik vind 2x wel weinig voor een MC geval, is die trafo vermoedelijk niet voor bedoeld.
Anne
Met de in aan de andere kant kun je de cel tussen bruin en een van de andere zetten, dan krijg je bij blauw/wit de dubbele ingangsspanning.Die uit kan ook naar een symetrische in want die "zweeft", aansluiten tussen plus- en min-in zonder de massa-aansluiting (behalve voor de afscherming).
De afsluitweerstand is nog wel een punt.Stel voor 't laatste geval (spanning x2) en de cel wil 100Ω afsluiting zien dan moet tussen blauw/wit 400Ω zitten.
Ik vind 2x wel weinig voor een MC geval, is die trafo vermoedelijk niet voor bedoeld.
Anne
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik wil er niet direct een mc element aansluiten. Mijn plan is tussen het mc element en deze transformator een versterker te plaatsen die lijnniveau maakt. De trafo maakt, als het gaat, het signaal dan symmetrisch. Gaat dat wel?
Aha, heeft dus niks met die MC te maken, gewoon trafo tussen voor- en eindversterker.Meridian schreef:Ik wil er niet direct een mc element aansluiten. Mijn plan is tussen het mc element en deze transformator een versterker te plaatsen die lijnniveau maakt. De trafo maakt, als het gaat, het signaal dan symmetrisch. Gaat dat wel?
Dan blauw/wit aan de voorversterker lijn-uit en rood/groen aan de versterker.Of al of niet aansluiten van de bruine aan versterker-massa nodig is hangt van de versterker af maar kan geen kwaad.
Zie net dat je hier nieuw bent , hartelijk welkom
Anne
- Meridian
Dankjewel
Zeg is het dan goed als :
*blauw het signaal is en de witte de massa ( asymmetrisch)
*rood "hot"is (symmetrisch)
*bruin massa ( symmetrisch)
*groen "cold" (symmetrisch)
Als ik dan naar de impedantie kijk zit ik toch wel goed hè? Heeft iemand klankmatige ervaringen met deze transformatoren?
Dankjewel alavst voor de tips!
Zeg is het dan goed als :
*blauw het signaal is en de witte de massa ( asymmetrisch)
*rood "hot"is (symmetrisch)
*bruin massa ( symmetrisch)
*groen "cold" (symmetrisch)
Als ik dan naar de impedantie kijk zit ik toch wel goed hè? Heeft iemand klankmatige ervaringen met deze transformatoren?
Dankjewel alavst voor de tips!
Klopt wel zo.
De trafo heet voor 600Ω bedoeld.Kan de uitgangsimpedantie van de voorversterker zijn, of evt een weerstand over rood/groen of blauw/wit om aan te passen.
Bijv uitgang voorversterker 1kOhm dan een weerstand over blauw/wit om er 600Ω van te maken.
Wordt dan 1000x600/(1000-600)= 1k5.
De ingang van de versterker is meestal voldoende hoogohmig om te verwaarlozen.
Anne
De trafo heet voor 600Ω bedoeld.Kan de uitgangsimpedantie van de voorversterker zijn, of evt een weerstand over rood/groen of blauw/wit om aan te passen.
Bijv uitgang voorversterker 1kOhm dan een weerstand over blauw/wit om er 600Ω van te maken.
Wordt dan 1000x600/(1000-600)= 1k5.
De ingang van de versterker is meestal voldoende hoogohmig om te verwaarlozen.
Anne
De trafo gedraagt zich bij zeer lage frequenties als een weerstand van 85 ohm. Kan je RIAA-versterker tegen zo'n belasting?
Wat betreft afsluitimpedanties: aansturen uit een lagere impedantie dan nominaal levert je minder vervorming en een verder doorlopende respons in het laag op. Belasten met een hogere impedantie dan nominaal levert je een verder doorlopende respons in het hoog, maar vaak ook een flinke resonantiepiek op. Kortom, als de uitgangsimpedantie van de RIAA-versterker kleiner dan 600 ohm is en de RIAA-versterker geen bezwaar heeft tegen een belasting die in het subsoongebied 85 ohm wordt, zou ik er geen serieweerstand tussen hangen. Of het beter of slechter wordt met een afsluitweerstand aan de secundaire kant, weet ik niet.
Gewijzigd: voorversterker voor de duidelijkheid veranderd in RIAA-versterker, want ik bedoel het ding dat de trafo aanstuurt, niet wat 'm belast.
Wat betreft afsluitimpedanties: aansturen uit een lagere impedantie dan nominaal levert je minder vervorming en een verder doorlopende respons in het laag op. Belasten met een hogere impedantie dan nominaal levert je een verder doorlopende respons in het hoog, maar vaak ook een flinke resonantiepiek op. Kortom, als de uitgangsimpedantie van de RIAA-versterker kleiner dan 600 ohm is en de RIAA-versterker geen bezwaar heeft tegen een belasting die in het subsoongebied 85 ohm wordt, zou ik er geen serieweerstand tussen hangen. Of het beter of slechter wordt met een afsluitweerstand aan de secundaire kant, weet ik niet.
Gewijzigd: voorversterker voor de duidelijkheid veranderd in RIAA-versterker, want ik bedoel het ding dat de trafo aanstuurt, niet wat 'm belast.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 07 jun 2020, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Meridian
Wat betreft de opzet heb ik het volgende:
*Het element is een Denon dl103
*De nog te maken phono versterker wil ik zelf gaan bouwen ( met een beetje hulp hier op het forum als het mag
) Hier kan ik dus eventueel aanpassen. Geen buizen, wel de mogelijkheid om een mm/mc element aan te sluiten met als het kan veel instelmogelijkheden. Liefst met de bewuste transformator en of via een ic symmetrisch en asymmetrisch uit.
*Mijn voorversterker heeft een ingangsimpedantie van 20kOhm waarvan ik de ingangsspanning kan variëren van 1/2 tot 2 1/2 volt
Ik weet dat laag-ohmige versterkers beter kunnen aansturen op langere kabellengtes. Dat is bij mij niet van toepassing. alles staat dicht bij elkaar opgesteld.
*Het element is een Denon dl103
*De nog te maken phono versterker wil ik zelf gaan bouwen ( met een beetje hulp hier op het forum als het mag
*Mijn voorversterker heeft een ingangsimpedantie van 20kOhm waarvan ik de ingangsspanning kan variëren van 1/2 tot 2 1/2 volt
Ik weet dat laag-ohmige versterkers beter kunnen aansturen op langere kabellengtes. Dat is bij mij niet van toepassing. alles staat dicht bij elkaar opgesteld.
Ik zou die symmetrische uitgang dan met een inverterende versterker en niet met een trafo maken. De specificaties van de trafo zijn niet geweldig en voor echt goede signaaltrafo's betaal je de hoofdprijs.
- Meridian
Heb je zelf al eens zoiets gemaakt aan de hand van een ontwerp? Graag zou ik zoiets willen maken, echter kan ik wel solderen en aansluiten, echter een printplaat kan ikzelf niet maken. Heeft iemand een leuk ontwerp hiervan, waarvan je de lege printplaat ergens kan kopen?
Dat hangt ervan af of je het over een RIAA-versterker voor MC-elementen of over een schakeling met symmetrische uitgang hebt. In het eerste geval is het antwoord nee, ik heb wel enkele RIAA-versterkers gemaakt maar allemaal MM. In het tweede geval is het antwoord ja, verschillende keren, meestal voor de lokale omroep hier in Haarlem. Het waren alleen allemaal eigen ontwerpen die ik op gaatjesprint opgebouwd heb. Als je het heel simpel wilt houden, heb je aan een op-amp en een stel weerstanden genoeg om van een asymmetrische uitgang een symmetrische te maken.
- Meridian
Het liefst zou ik alles op 1 print willen hebben ( of 1 voor mm en nog een voor mc) Lijkt mij de mooiste optie.
- Meridian
Na enig snuffelwerk op internet ben ik een leuk ontwerp tegengekomen. Het is jullie wellicht al bekend als het phonoclone ontwerp. Een en ander heb ik gevonden op: http://phonoclone.com/diy-guide.html Heb ik het nu goed dat deze nu ook met symmetrische uitgang aangesloten kan worden? Zie de bijlage hieronder. Zijn de Haufe transformatoren dan overbodig?
Nu zie ik dat die goede man ook Eagle files aan doet bieden van dit ontwerp. Ik lees op internet dat de meeste printplaten bedrijven gerberfiles willen ontvangen. Heeft iemand hier software om dit om te zetten? Is het pakket overigens compleet inclusief boorplan en de rest van de benodigde files? Helaas kan ik dat niet beoordelen.. Het zijn 2 pakketten, een voor de mc en de andere voor de mm versterker.
Ze zijn hier te downloaden:
mc : http://phonoclone.com/files/pcb-pc4.zip
mm: http://phonoclone.com/files/pcb-emerald.zip
Nu zie ik dat die goede man ook Eagle files aan doet bieden van dit ontwerp. Ik lees op internet dat de meeste printplaten bedrijven gerberfiles willen ontvangen. Heeft iemand hier software om dit om te zetten? Is het pakket overigens compleet inclusief boorplan en de rest van de benodigde files? Helaas kan ik dat niet beoordelen.. Het zijn 2 pakketten, een voor de mc en de andere voor de mm versterker.
Ze zijn hier te downloaden:
mc : http://phonoclone.com/files/pcb-pc4.zip
mm: http://phonoclone.com/files/pcb-emerald.zip
Ik zou in ieder geval geen raar aangesloten driepolige XLR'en voor de voeding gebruiken, als je je vergist in de steker blaas je zo iets op. Neem dan liever een ongebruikelijk type steker, zevenpolig XLR bijvoorbeeld.
Aan de schema's te zien zijn de uitgangen niet symmetrisch. Waar hij minnetjes tekent, zit gewoon de massa. Dat valt op te lossen met een extra op-amp, enkele weerstanden en een koppelcondensator.
Met Eagle kun je Eagle-bestanden in Gerbers omzetten (of eerst die extra op-amp erbij tekenen en het dan omzetten). Er bestaat (of bestond?) een gratis versie van Eagle, alleen werkt die maar tot een bepaald formaat print.
Aan de schema's te zien zijn de uitgangen niet symmetrisch. Waar hij minnetjes tekent, zit gewoon de massa. Dat valt op te lossen met een extra op-amp, enkele weerstanden en een koppelcondensator.
Met Eagle kun je Eagle-bestanden in Gerbers omzetten (of eerst die extra op-amp erbij tekenen en het dan omzetten). Er bestaat (of bestond?) een gratis versie van Eagle, alleen werkt die maar tot een bepaald formaat print.