DIY C1 'The force awakens'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

DIY C1 'The force awakens'

Bericht door erik1977 »

Zo, het bootje ligt weer netjes geschilderd te water dus eindelijk wat tijd voor de audio hobby!

Met de groupbuy zat ik te twijfelen of ik wel mee moest doen, deels omdat ik het geld toen even niet kon missen maar ook omdat ik me wat zorgen maakte of ik ze wel de ruimte kan geven die ze nodig hebben.
Daarna alle leuke bouwtopics gevolgd en toch wel spijt gehad dat ik niet mee gedaan had. Ik heb ze gehoord in het AZ stadion en dat was echt een openbaring waardoor mijn interesse in open baffle gewekt was.
Toen ik een tijdje geleden toevallig de advertentie van Sander voorbij zag komen geen moment getwijfeld en het pakket overgenomen. :yeah:

Maar goed dus in het begin geen tijd dus eerst van Sanders zolder naar mijn zolder. Maar toch even spieken wat er allemaal in het pakket zit!
20200328_164012.jpg
Erg indrukwekkend. Dikke caps en ik had ook nog nooit een AMT gezien, laat staan de mooie drivers van AT.

Qua ontwerp van de baflle vond ik de zwart-witte 'twist' van Dynky erg mooi, en de lijst van RJ is ook erg geslaagd.
Uiteindelijk heb ik maar voor gemak gekozen en via Kees een paar MDF planken laten frezen volgens het normale ontwerp omdat ik waarschijnlijk anders weer maanden over het bouwen ga doen. Via opmaatzagen een paar planken naar Kees gestuurd en vanwege de kwetsbaarheid maar opgehaald.
20200326_122021.jpg
Strak freeswerk!

Momenteel ben ik bezig om de planken in de lak te zetten.
20200404_183818.jpg
Van de verfboer kreeg ik Einza all-grund grondverf mee. Op zich lijkt het me aardig spul maar het verwerkt totaal niet lekker. Erg stroperig, het leek wel antifouling wat ik er op aan het smeren was. Vloeide ook niet lekker uit dus alles flink op moeten schuren.
20200406_134546_HDR.jpg
Inmiddels denk ik dat de ondergrond aardig voorbreid is dus het eerste laagje finura satin zit er op.
20200407_173659.jpg
Morgen verder.
Laatst gewijzigd door erik1977 op za 25 jul 2020, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door SSassen »

Ik ga hier even lekker voor zitten, succes en maak er wat moois van Erik!
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Thx Sander. Had jij nog bij een van de vele projecten de laatste tijd ook deze verf gebruikt?
Ik vind het eigenlijk wat te glanzend, had jij er iets van matte lak op gespoten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door audiomanics »

Zijn de kapjes mooi, die volgens mijn gisteren zijn aangekomen?

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door Leeuwarden »

Zijn deze op basis van mijn tekening indertijd?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door SSassen »

erik1977 schreef:
Thx Sander. Had jij nog bij een van de vele projecten de laatste tijd ook deze verf gebruikt?
Ik vind het eigenlijk wat te glanzend, had jij er iets van matte lak op gespoten?
Nee, maar ik zou dit altijd met de roller opzetten en drivergaten etc. met de kwast en dan met de zachte kant van een afwasspons afnemen. Zo voorkom je dat je teveel verf/grond opzet.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

SSassen schreef:
erik1977 schreef:
Thx Sander. Had jij nog bij een van de vele projecten de laatste tijd ook deze verf gebruikt?
Ik vind het eigenlijk wat te glanzend, had jij er iets van matte lak op gespoten?
Nee, maar ik zou dit altijd met de roller opzetten en drivergaten etc. met de kwast en dan met de zachte kant van een afwasspons afnemen. Zo voorkom je dat je teveel verf/grond opzet.
Het is er nu al af geschuurd maar goeie tip voor de volgende keer.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Leeuwarden schreef:
Zijn deze op basis van mijn tekening indertijd?
Ja dat denk ik wel, heb de tekeningen destijds niet gezien maar Kees had de files nog.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

audiomanics schreef:
Zijn de kapjes mooi, die volgens mijn gisteren zijn aangekomen?

Kees
Ja ze zitten zo te zien strak in de lak, ik laat de beschermfolie er nog even op zitten tot ze definitef geplaatst kunnen worden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door Leeuwarden »

erik1977 schreef:
Leeuwarden schreef:
Zijn deze op basis van mijn tekening indertijd?
Ja dat denk ik wel, heb de tekeningen destijds niet gezien maar Kees had de files nog.
Als dat klopt, dan moet je er even rekening mee houden dat ik de baffle 'zwevend' had bedacht. Ik had een voetplaat gemaakt die zijkanten hadden met een ronding, voorkant recht en iets breder voor dan achter. De baffle wordt dus niet op de voetplaat geplaatst maar iets erboven. Voetplaat steekt ook iets uit voor de baffle zodat het geheel iets minder gevoelig is om voorover te kiepen.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Leeuwarden schreef:
erik1977 schreef:
Leeuwarden schreef:
Zijn deze op basis van mijn tekening indertijd?
Ja dat denk ik wel, heb de tekeningen destijds niet gezien maar Kees had de files nog.
Als dat klopt, dan moet je er even rekening mee houden dat ik de baffle 'zwevend' had bedacht. Ik had een voetplaat gemaakt die zijkanten hadden met een ronding, voorkant recht en iets breder voor dan achter. De baffle wordt dus niet op de voetplaat geplaatst maar iets erboven. Voetplaat steekt ook iets uit voor de baffle zodat het geheel iets minder gevoelig is om voorover te kiepen.
Zou je me de tekeningen per PM kunnen sturen? Dan kan ik even kijken of ze overeen komen.
Ik heb dezelfde afmetingen als Peter gebruikt. viewtopic.php?f=3&t=27139
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door Leeuwarden »

Oei, ik zal eens kijken of ik die nog heb überhaupt. Kees zou het ook moeten weten...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door audiomanics »

Hoi Jan, Jouw tekeningen heb ik ook nog, maar deze zijn net even anders.
Als ik me niet vergis waren die van jou in eerste instantie uitgevoerd met 3 lagen.

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door Leeuwarden »

Ja klopt. Mooi, dan is dat misverstand uit de weg...
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Heeft er nog iemand een tip over hoe de schotten het beste gelijmd kunnen worden?
Ik zat zelf te denken om ze op zijn plek te houden met wat kleine deuveltjes of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door rjmulder »

Veel plezier met de bouw en na die tijd heel veel geniet momenten gewenst.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door audiomanics »

Mits je heel goed en precies deuvels of lamello's kan infrezen is dat een optie. Maar anders gewoon hele goede lijm gebruiken. De onderlinge stevigheid krijgen de poten al van het plankje onderin.
Je kan er ook voor kiezen om de poten eerst tegen het achterschot aan te lijmen en vanaf de binnenzijde een paar dunne schroeven in te draaien en vervolgens de bedrading er in te leggen en het voorschot er tegenaan te verlijmen met veeeel klemmen..
MDF kan misschien wat voorwerk nodig hebben voor een goede verbinding: het is poreus, zacht, hygroscopisch en eigenlijk gewoon niet sterk.

Ik voorzie alleen problemen waar je de poten tegen de achterzijde wil lijmen omdat die contactvlakken al geschilderd zijn.. misschien toch even schuren en later overnieuw lakken?

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door SSassen »

erik1977 schreef:
Heeft er nog iemand een tip over hoe de schotten het beste gelijmd kunnen worden?
Ik zat zelf te denken om ze op zijn plek te houden met wat kleine deuveltjes of iets dergelijks.
Schroeven + kit vanaf de baffle, voordat je de twee platen van de baffle op elkaar lijmt. Zo zie je de schroefkoppen straks niet meer en weet je 100% zeker dat het nooit meer los komt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door SSassen »

audiomanics schreef:
Ik voorzie alleen problemen waar je de poten tegen de achterzijde wil lijmen omdat die contactvlakken al geschilderd zijn.. misschien toch even schuren en later overnieuw lakken?
Dit dus, vandaar miijn suggestie van schroeven en een goede kit, Bison Polymax in zwart b.v.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Daar kan ik wel wat mee mannen! Polymax en extra vastzetten met een aantal kleine schroeven is inderdaad wel een mooie oplossing. Misschie schuur ik de baffle nog wel een beetje op voor het lijmen, de achterzijde van de schotten heb ik ook niet gelakt, alleen gegrond/geseald.

Het resultaat van het lakken bevalt me trouwens niet erg. Ik had ze bij gebrek aan een betere ruimte in de schuur gelegd om af te lakken maar de eerste laag zit al vol stof. Ik geloof nooit dat het op deze manier erg strak gaat worden. Maar goed ik ga gewoon door en schuur netjes tussen elke laag weer met wat fijner schuurpapier, er kan altijd nog een pyrasied plaat overheen.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door anonamemouse »

Doe de laatste laag in de badkamer. Daar heb je de minste hoeveelheid rondvliegend stof.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Kan, maar die verf meurt behoorlijk dus dat was eigenlijk de reden om het in de schuur te doen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door SSassen »

Watergedragen is het toverwoord Erik, ik neem aan dat je ze helemaal zwart wilt hebben? Zo ja dan zou ik rollen met een matte zwarte beits, Hermandix b.v., daarna aflakken (rollen en nastrijken met een kunststof spons) met Skylt original mat (minimaal 2x). Dan krijg je een mooie eiglans. Dit doe je bij voorkeur vertikaal zodat stof niet direct in de lak valt. B.v. op zolder of een andere kamer waar ze voor pakweg een uur kunnen drogen, dan zijn ze stofdroog en kan je ze evt. in de zon versneld laten drogen.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

Ik zal eens kijken of dat over de huidige verf heen kan zonder te reageren.
Nu eerst even de boot uitlaten. :wink:
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: DIY C1 'begun the clone wars have'

Bericht door erik1977 »

20200410_175208.jpg
Gisteren het hout nog een keer opgeschuurd en eigenlijk leek het wel mee te vallen met de stofjes dus ik ga toch gewoon proberen of het met deze verf lukt. Ik heb ze nu in elk geval rechtop gezet en een dakje erboven gemaakt. De ventilatiegaten in de schuur heb ik ook afgedicht, eens kijken wat dit brengt. Er gaan toch nog minimaal 2 lagen op dus het is te proberen.
20200410_175458.jpg
Vandaag ook de interne bekabeling binnen gekregen, ik ga de canare 4S8 gebruiken. Ik heb op zich helemaal niks met kabels maar gezien de lage prijs en de lovende reviews kan het geen kwaad. De kabels zijn 4x 1,25mm2 en ik hoop dat ik per driver 2 paren in de uitsparing kwijt kan asl ik de buitenmantel eraf gestript heb. Zo niet doe ik ze enkel wat ook voloende zou moeten zijn... want als het niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”