Een leuk en goedkoop idee als alternatief voor mijn eerdere Shelfi's met W170S + G25FL_WG.mtb schreef:Je kan flink besparen op de tweeter en het scheidingsfilter: Door een FRS8 in een 'bolhoedje' te plaatsen krijg je een mid-hi-speaker met een 2de-orde akoestisch filter vanaf 200Hz.
De spraak/zang-frequenties worden dus door één speaker verzorgd en niet ergens halverwege door twee, wat veel natuurlijker klinkt!
De lage impedantie tussen 100-200Hz zorgt in combinatie met de uitgangsimpedantie van de buizenversterker voor een demping van de woofer en dus een strakkere bas.
De hogere impedantie rond 20 en 50Hz zorgt juist voor een verhoging van subbassen.
Je kan dit goed zien door 1Ω in serie met de versterker op te nemen in de simulatie.
Eventueel kan je 'm uitvoeren als 8Ω uitvoering, met L=R/ωx en C=L/R² dus 6m8H en 100μF.
Wel een nuance: Michiel werkt nog met nog met Boxsim 1.2 of 1.99, met oudere driverdata: versie 2.0 EN geeft een reëler beeld door gebruik van recentere driverdata.
Oude driverdata = Nieuwste driverdata = Een bijkomend nadeel van de FRS8 is zijn (non-) directiviteit tussen 13 en 20 kHz, maar voor een shelf box denk ik dat dat niet zo zwaar weegt. Een 1ste mogelijkheid is een combinatie van W170S-4 met FRS8-4.
Ik gebruik dezelfde kast als voor mijn vorige Shelfi's, dat geeft volgende layout: Ik heb de filter wat aangepast om de frequentieweergave te optimaliseren: Frequentieweergave: @6dB = 47Hz - @10dB = 38 Hz - 20kHz De fase-overname op 160Hz is ook optimaal: De directiviteit is lichtjes verbeterd alhoewel het probleem tussen 13 en 20kHz blijft, onder een hoek van > 20°: Een luistertest zal het verschil duidelijk maken tussen de Shelfi (met G25Fl_WG) en deze Stella Mk2.
Een 2de mogelijkheid is een combinatie van W200S-4 met FRS8-4, daarvoor wordt de breedte van de kast met 2cm verhoogd naar 27cm: Crossover: Frequentieweergave: @6dB = 43Hz - @10dB = 35 Hz - 20kHz Ik denk dat de licht betere prestaties een extra bedrag van ca. € 30/box niet kunnen verantwoorden en ga dus voor de Mk2 uitvoering.
Tot zover mijn theoretische voorbereidingen, eerst andere boxen afwerken en dan deze