Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Loekie

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Loekie »

Het moet worden gezegd dat de commerciële aanbieders, vooral de zelfbouwwinkels, aan deze situatie royaal hebben bijgedragen. Voorlichting bestond vooral uit commerciële, op niks gebaseerde prietpraat.
En daar heb je helaas volledig gelijk.
Alsof een bezoek aan S & C alleen gemotiveerd was uit kosten besparing t.o.v. commerciële ontwerpen. Maar je koopt voor weinig allang aardig spul, gebruikt en nieuw.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hans Nootdorp schreef:
Pjotr schreef:
... De echte ontwikkelingen en onderzoeken werden gepubliceerd in het Journal of the Audio Engineering Society. Om dat blad te kunnen bemachtigen moest je lid zijn van die Society. Een vrij kostbare aangelegenheid. En dat lid worden viel voor de pro's niet eens mee, laat staan voor de amateur bouwer. Daar ging een ballotage aan vooraf. Kortom die kennis bleef voor het publiek zorgvuldig verborgen. De enige publieke toegang tot het JAES was via de universiteitsbibliotheek....
Daarom was ik ook erg blij dat ik als student in de 80er jaren toegang had tot de TU-bibliootheek in Delft. Heel wat uurtjes heb ik daar (oude) artikelen van JAES gelezen.
Ja, en het is een schande dat een groot gedeelte van die collectie, die dateerde vanaf de jaren '50, na de komst van het nieuwe bibliotheekgebouw compleet van de aardbodem verdwenen was. Ook met het opdoeken van de faculteitsbibliotheken is veel naar niemandsland verdwenen. De faculteit natuurkunde had b.v. een prachtige collectie oude en historische boeken die de theorie van de elektronenbuis behandelde. Met prachtige "rubber sheet" tekeningen van het verloop van het elektrisch veld. Nu niet meer terug te vinden in de bibliotheek van de TUDelft.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Beste Sander, de neiging van een aantal hier om anderen steeds persoonlijk de maat te willen nemen om de simpelste dingen nodigt in het geheel niet uit. Dat was ooit wel eens anders. De communicatie verloopt hier deels in one-liners naar elkaar i.p.v. een gesprek met elkaar. Daar ga ik i.i.g. echt geen moeite en tijd meer in steken.
Bij deze van mijn kant de belofte dat ik mijn best ga doen om de communicatie te verbeteren, niet dat ik in one-liners grossier, of mensen met regelmaat de maat neem (nu ja, soms), maar er is tenslotte altijd ruimte voor verbetering. Mag ik er dan vanuit gaan dat ook jij je hiervoor gaat inzetten? Uiteindelijk bepalen wij als forumleden natuurlijk hoe discussies hier afrollen en hoe 'gezellig' het hier is.

En ja, je hebt helemaal gelijk, vijftien jaar geleden was het hier een kweekvijver van ideeën en talent, eens kijken of diezelfde forumleden in de afgelopen vijftien jaar iets opgestoken hebben dat het waard is om met andere forumleden te delen? In het verlengde daarvan denk ik dat ikzelf de afgelopen twee maanden aardig wat tijd en moeite gestoken heb in topics die (hopelijk) het lezen waard zijn?
Shadow

Bericht door Shadow »

Zeer zeker Sander :goedzo:

Maar ik begrijp Tom z'n reactie wel een beetje, in een bepaald topic over bandpass subs kregen wat mensen door dat hij de theorie goed beheerst en toen zijn er nogal dwingende verzoeken zijn kant op gegaan of hij dan maar even voor hun de berekeningen wou doen, tips van Tom om die berekening zelf te doen en er wat van op te steken werden genegeerd.
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
...De faculteit natuurkunde had b.v. een prachtige collectie oude en historische boeken die de theorie van de elektronenbuis behandelde. Met prachtige "rubber sheet" tekeningen van het verloop van het elektrisch veld. Nu niet meer terug te vinden in de bibliotheek van de TUDelft.
De bestuurder die zijn stempel op de provinciestad wil drukken met het idee dat een bibliotheek een gebouw is.

Het zelfde geld voor museum, theater, school, cultureel centrum enz.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
En ja, je hebt helemaal gelijk, vijftien jaar geleden was het hier een kweekvijver van ideeën en talent, eens kijken of diezelfde forumleden in de afgelopen vijftien jaar iets opgestoken hebben dat het waard is om met andere forumleden te delen? In het verlengde daarvan denk ik dat ikzelf de afgelopen twee maanden aardig wat tijd en moeite gestoken heb in topics die (hopelijk) het lezen waard zijn?
Daar ben ik altijd voorstander van. :rock:

Zo vind ik nog steeds dat uit de LS-wedstrijd 2020, waarvan we 1 febr. in Hengelo het resultaat hebben gezien en gehoord, meer informatie beschikbaar moet komen voor potentiële nabouwers. Daarvoor ben ik nog bezig met het opstellen van een overzicht met relevante info.

En in het algemeen vind ik toch dat er hier op het forum erg veel kennis en ervaring is, maar dat deze informatie voor veel (relatieve) nieuwkomers met kennisbehoefte toch niet supergoed vindbaar is. Het zou mooi zijn als er misschien meer "sticky" info is. Als steeds weer dezelfde vragen worden gesteld, zullen de ervaren "rotten in het vak" niets steeds weer zin hebben om voor de zoveelste keer het antwoord op te lepelen. Het zou mooi zijn als we de vele kennis en ervaring toegankelijker zouden kunnen maken voor vele beginnende en iets meer ervaren zelfbouwers.... Misschien iets van een FAQ-lijst/rubriek opzetten..? :hide:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Leuk idee Hans, maar...

Dat wordt gewoon niet gelezen. Daarom heeft de term RTFM zo'n opgang gevonden.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

RTFM? Raid The Fucking Market? WC papier weer op?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hans Nootdorp schreef:
SSassen schreef:
Daar ben ik altijd voorstander van. :rock:

Zo vind ik nog steeds dat uit de LS-wedstrijd 2020, waarvan we 1 febr. in Hengelo het resultaat hebben gezien en gehoord, meer informatie beschikbaar moet komen voor potentiële nabouwers. Daarvoor ben ik nog bezig met het opstellen van een overzicht met relevante info.

En in het algemeen vind ik toch dat er hier op het forum erg veel kennis en ervaring is, maar dat deze informatie voor veel (relatieve) nieuwkomers met kennisbehoefte toch niet supergoed vindbaar is. Het zou mooi zijn als er misschien meer "sticky" info is. Als steeds weer dezelfde vragen worden gesteld, zullen de ervaren "rotten in het vak" niets steeds weer zin hebben om voor de zoveelste keer het antwoord op te lepelen. Het zou mooi zijn als we de vele kennis en ervaring toegankelijker zouden kunnen maken voor vele beginnende en iets meer ervaren zelfbouwers.... Misschien iets van een FAQ-lijst/rubriek opzetten..? :hide:
Dat is mooie gedachte maar de praktijk heeft laten zien dat dat niet haalbaar is met dit forum. Ooit in den beginne hebben een aantal mensen enthousiast gewerkt aan de bouw van een bibliotheek en daar veel energie in gestoken. Al dat werk is gesneuveld en verloren gegaan in de loop der jaren helaas. Het kost voor zover ik het begrijp, beheer al heel veel kunst en vliegwerk om überhaupt dit forum in de lucht te houden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lekker hè azijn.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

en de handreiking van Sander ook volledig gemist. Sander, het was toch geen 1 april? ;-)
Shadow

Bericht door Shadow »

Henkjan is z'n bezem aan het opwarmen :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
en de handreiking van Sander ook volledig gemist. Sander, het was toch geen 1 april? ;-)
Nee, ik was bloedserieus ...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
lekker hè azijn.
Wacht even, dat is jullie eigen woorden. Dat we überhaupt blij mogen zijn dit forum te hebben. En dat dat ontzettend veel moeite kost. Daar zijn we ook erg dankbaar voor en wordt ook hard voor geklapt maar qua opzet is het wel van 20 jaar terug. Misschien kan beheer het ook eens vanuit het perspectief van de gebruiker bekijken?

Wat hier naar voren komt qua kennisoverdracht zou heel goed in een bibliotheek passen zodat het niet eindeloos herhaald hoeft te worden. Maar dan moet daar wel een mogelijkheid voor zijn die ook onderhouden wordt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 01 apr 2020, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, het is dat je het zegt. Gister heb ik gevraagd of er iets aan je gedragingen gedaan kon worden, maar je komt er nog goed van af.
Vandaag heb je de handreiking van Sander ook niet beantwoord, dus wat mij betreft maken we een subgedeelte voor mensen die een toon bezigen die wellicht 20 jaar geleden normaal was...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het was hier 20 jaar geleden, nou ja op 4 jaar na, een stuk vriendelijker Wouter. Trollen en op de man spelen kenden we toen nog niet.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Moet Peter deels gelijk geven, ik had in no-time mijn eigen forum in de lucht een aantal jaar geleden, en met alle waardering voor de inzet van het ZBA beheer, maar da’s echt geen rocketscience, dat was in twee dagen klaar.

Ik ben van mening dat het forum wel een opfrisser kan gebruiken, want het oogt en voelt allemaal nogal gedateerd, de kleurstelling doet mij bijvoorbeeld denken aan m’n ouderlijk huis ergens eind jaren ‘70.

Is dat bespreekbaar? Of zullen we het moeten doen met wat we nu hebben? Zo ja, wat zijn dan de struikelblokken waar het forum beheer tegenaan loopt?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh en Peter, nu je het toch over de sfeer hebt op het forum, heb je mijn reactie van 13:22 misschien gemist?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
Nou, het is dat je het zegt. Gister heb ik gevraagd of er iets aan je gedragingen gedaan kon worden, maar je komt er nog goed van af.
Vandaag heb je de handreiking van Sander ook niet beantwoord, dus wat mij betreft maken we een subgedeelte voor mensen die een toon bezigen die wellicht 20 jaar geleden normaal was...
Was even in mijn geheugen aan het graven voor een passende Koot&Bie referentie, maar kwam eigenlijk hier op uit:

https://www.youtube.com/watch?v=VI-WRb2u4po

:lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Het was hier 20 jaar geleden, nou ja op 4 jaar na, een stuk vriendelijker Wouter. Trollen en op de man spelen kenden we toen nog niet.
Reageer dan ajb in het vervolg gewoon weer zoals toen. Want ik je je dat op de man spelen zag ik je naar Sander wel flink zien doen en daar wordt het niet gezelliger op.
Dank u!

En ik zit ook op een ander forum, maar wat mij betreft bevalt dit prima. Foto's kunnen er altijd op (basgitaarforum maar 3 per post) en de pagina's zijn lekker lang. Why fix what ain't broken denk ik dan, maar goed, ben ook een beetje een digibeet.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gerhard, dit is precies wat Peter bedoelt met trollen #DoeEensNiet ...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Oh en Peter, nu je het toch over de sfeer hebt op het forum, heb je mijn reactie van 13:22 misschien gemist?
Nee hoor, er lopen alleen wat discussie door elkaar nu met extra commentatoren. Maar afgesproken, zo ken ik jou ook weer als weleer.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
Ja, en het is een schande dat een groot gedeelte van die collectie, die dateerde vanaf de jaren '50, na de komst van het nieuwe bibliotheekgebouw compleet van de aardbodem verdwenen was. Ook met het opdoeken van de faculteitsbibliotheken is veel naar niemandsland verdwenen. De faculteit natuurkunde had b.v. een prachtige collectie oude en historische boeken die de theorie van de elektronenbuis behandelde. Met prachtige "rubber sheet" tekeningen van het verloop van het elektrisch veld. Nu niet meer terug te vinden in de bibliotheek van de TUDelft.
Er zijn zeker nog wel wat boeken over de natuurkunde van elektronenbuizen, die staan allemaal in het magazijn maar worden op aanvraag binnen een half uur uit het magazijn gehaald. Moderne Mehrgitterelektronenroehren van Strutt uit 1940 bijvoorbeeld, of Thermionic valves, their theory and design van Beck uit 1953. Op het gebied van koude-kathodebuizen kan ik je Cold cathode glow discharge tubes van Weston uit 1968 aanraden.

Dat neemt niet weg dat de dienstverlening van de TU-bieb aan externe klanten steeds slechter wordt. Vroeger kon je er bijvoorbeeld oude artikelen inzien en kopiëren op het enige kopieerapparaat dat er stond dat je met muntjes in plaats van een studenten- of medewerkerskaart kon betalen, tegenwoordig is dat kopieerapparaat er niet meer.

Even terug op het eigenlijke onderwerp: ontzettend jammer dat Speaker & Co dicht is! Ik ben zelf niet zo'n luidsprekerbouwer, maar als ik polypropyleencondensatoren, luchtspoelen of (toch) een luidspreker nodig had, haalde ik ze daar graag.
Led

Bericht door Led »

Tom Magchielse schreef:
Om het maar minder diplomatiek te zeggen: veel van de huidige zelfbouwers hebben nauwelijks nog een benul van de technische of fysische achtergrond van waar ze mee bezig zijn, en zijn daarin ook niet geïnteresseerd. Men doet meesmuilend over de groeplooptijd van basreflex luidsprekers, terwijl men nauwelijks weet wat dat eigenlijk is.
Men kan zich de meest elementaire relaties tussen de eigenschappen van een driver en het daarbij passende boxvolume niet voor de geest halen als er geen hulp van een software pakket beschikbaar is. En is geen enkele interesse te ontwaren in de principes en de achtergronden, alleen in de indruk die een ontwerp maakt op de omstanders.

Dit raakt bij mij wel een snaar, omdat dit precies zo is gegaan op het gebied van mijn hobby (en nu mijn vakgebied).
Vroegah (zeg 30 jaar geleden) programmeerde ik intro's voor BBS'en en demo's voor de demoscene (en misschien de occasionele illegale CD's met gekraakte games die op scholen rondgingen ;-)). ( https://en.wikipedia.org/wiki/Demoscene )
We moesten alles zelf uitvinden, duikelden informatie op over chipsets, en presteerden het om (voor die tijd) ongekende graphics in realtime te laten zien. We programmeerden in assembly language en wisten van elke instructie precies wat hij deed en hoeveel cycles hij kostte.
Op een gegeven moment werden computers snel genoeg om je framework gewoon in C te kunnen schrijven en enkel de belangrijke stukken in asm te doen.

Op een dag kwamen er 3D accelerators, en dat zagen een hoop "oldskoolers" als vals spelen - nieuwelingen hoefden niet meer zelf hun rasterizers te schrijven of te weten hoe subpixel-perfect texturemapping daadwerkelijk werkte, of antialiasing, of anisotropische filtering.

Daarna de opkomst van OpenGL en Direct3D - weer een laag bovenop de 3D accelerators; nieuwelingen hoefden nu NOG minder te kunnen, "alles wordt ze uit handen genomen!".
Een hoop van de oude garde heeft daar lang tegenaan lopen schoppen, "dat is toch de kunst niet?".

Er kwamen wel steeds meer en steeds mooiere producties - ja logisch, zo kan iedereen het..! ...Toch?

Daarna kwamen de game engines - toen hoefden mensen zelfs geen Direct3D of OpenGL meer te leren, ze konden het gvd nu gewoon in elkaar klikken met hun muis!

Maar uiteindelijk is het resultaat nu dat er over de hele wereld game ontwerpers zijn die vette shit maken, ook al hebben ze uberhaupt nog nooit van assembly language gehoord.

Is dat nou uiteindelijk een slecht ding?
Ik denk het niet.

Er zijn nog steeds freaks die *wel* tot het gaatje gaan, en dat zijn de mensen die de low-level code (gaan) schrijven voor NVidia/ ATI, en de mensen die de game engines bouwen.

En goede eigen tech wint het altijd nog van een "out of the box" oplossing - dat is waarom Guerrilla Games er uit springt op internationaal gebied; er is niet gekozen om Unreal of Unity te gebruiken, er is jarenlang geinvesteerd in eigen tech, van de grond af zelf ontworpen.
Resultaat - de "Horizon Zero Dawn" game kan zich meten met de beste producties wereldwijd , en (misschien nog belangrijker) Hideo Kojima die gekozen heeft om Guerrilla's tech te gebruiken voor zijn games.

[TL/DR]
Om een kort verhaal heel lang te maken... :-D
Hetzelfde is aan het gebeuren op electronica / amp / speaker gebied.
Er komen veel meer lagen tussen "Ik doe het allemaal zelf!" en "Ik heb een af product gekocht!".

Voor een bouwer van de oude stempel voelt het naar als iemand zegt "Ik heb zelf een versterker/speaker gebouwd!" als ie een paar modules heeft geselecteerd en aan elkaar heeft gekoppeld. Of sim-software heeft gebruikt zonder exact te weten wat die van binnen doet.
Daar kan je boos om worden, maar dat heeft niet veel zin.
Laten we wel wezen, die bouwer van de oude stempel is ook begonnen met dingen te gebruiken die toen voor hem/haar voorhanden waren - er zijn er weinig (ze zijn er wel, dat weet ik :-)) die elke coil zelf winden, die hun eigen weerstanden maken, en die geen prefab speaker drivers gebruiken maar hun drivers zelf maken. Veel kennen de formules, maar dat hoeft niet te zeggen dat ze ook precies weten hoe die tot stand zijn gekomen.

Er komen simpelweg veel meer bouwblokken beschikbaar op allerlei niveaus, en iedereen moet zelf beslissen hoe ver ze willen gaan in het DIY gedeelte.

Ik voel me net een van die ouwe muppets die vanaf het balkon loopt te brommen als ik naar de nieuwe generatie demosceners / game-developers kijk. Je moet mensen - vind ik nu - niet kwalijk nemen als ze de tools gebruiken die ze *kunnen* gebruiken, ook als die tools 15 jaar geleden er misschien niet waren.
En soit, dan zullen ze misschien niet het naadje van de kous weten van alle low-level zaken.
Maar soms is het genoeg om slim uit te vinden wat je WEL moet weten om tot een bevredigend resultaat te komen.

/Opa mode
Laatst gewijzigd door Led op wo 01 apr 2020, 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Led

Gaaf man, ouwe asm code klopper, respect!
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”