Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Hmm, heb er nu 2 aan één kanaal omgedraaid en vervangen door nieuwe (had 2 reserve). Negatief is verder omlaag gegaan van -71,5V naar -76,7V. Echter, batterijtje erop doet niets.

:(
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog even de volgorde,
K aan massa, inschakelen geeft Vg max negatief
dan relais aktief, Vg zakt naar iets van -10V
dan batterij aan K, gaat Vg terug naar max negatief.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat de negatieve voeding wat oploopt komt omdat de belasting kleiner wordt.
Als met de batterij K niet terug oploopt zijn de transistors misschien stuk.
Meet 's aan de 1k weerstand tussen transistor en IC, langs de IC-kant (tov massa)
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Dat de negatieve voeding wat oploopt komt omdat de belasting kleiner wordt.
Als met de batterij K niet terug oploopt zijn de transistors misschien stuk.
Meet 's aan de 1k weerstand tussen transistor en IC, langs de IC-kant (tov massa)
Anne
Kan ik doen, maar ik had nu 2 nieuwe transistors gebruikt. Dan zou het IC stuk kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Zwartoog op za 25 jan 2020, 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dacht het niet.Maar als er geen reaktie is bij de 1k weerstanden zou 't kunnen.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Gedaan. K verbonden aan de massa.

Relais uit: 0V
Aan: loopt rustig op naar ca 3,5V
Batterij: Loopt hard terug naar 0V
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is dan in orde. Is de 1k nog wel 1k ?
Hoewel, 3,5V is wat weinig, geen sluiting tussen, waar de 1k aan de transistor zit, en massa ?
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 25 jan 2020, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Dat is dan in orde. Is de 1k nog wel 1k ?
Anne
Yep.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Sluiting, niet dat ik kan zien. Heb nu de "onderkant" (foto) getest. Bovenin heb ik dus een oude transistor omgedraaid, en de andere open gelaten.
15799889617161934836840733312709.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de spanning bij de 1k tot bij de emitter van de transistor komt en de basis zit aan massa dan moet de collector volgen.
Nul volt = max negatief Vg,en 3,5V geeft nul volt collector en iets van -10V bij Vg .
Transistor nieuw, 1k in orde kan dan enkel nog ergens een onderbreking of sluiting zijn.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Yes, hij doet het! :yeah:

Heb nu:
Relais uit: -81V
Aan, K->massa: -6.5V
K->batterij: -81V
:yeah:

Wat zat er mis? Ik heb 2 dingen gedaan. Iets van een kwart van de soldeerpunten aangetipt, en toen bedacht ik mij dat ik die oude al omgedraaide transistor er misschien uit moest halen. Ik denk dat die kortsloot en ze dus total loss zijn.

De hoogte van het negatief lijkt dit te bevestigen. Ik ging van zo'n -60V naar 71,5V en toen naar -76,7V (bij elke "poging" bij de transistors).

De spanning bij de 1k weerstand kwam ook op 4,0V.

Dus ja, transistoren stuk. Goed speurwerk :goedzo:

Aansluiten op het geheel en kathodespanning maar weer meten?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Beter eerst kijken of er voldoende negatieve spanning op de GU50 (zonder) 1k komt (stuurrooster).
En of die ook terug sterk negatief wordt met de batterij.
Wat mij beterft, morgen verder, komen me zo onderstoppen O:)
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, niet te snel dus :P Morgen stap voor stap doormeten.Truste!
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Okidoki. Gemeten aan pin 2 zonder eindbuizen.

Aan: -70V
Relais aan: stijgt naar 0V
Batterij op pin 1 GU: zakt naar ca -62V.

Edit: idem voor andere buis.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Aangezien de transistors gisteren stuk bleken, heb ik ook die van demo's printje vervangen. Goede is dat de 6N2P nu 1,5V geeft op 3/8 :D (was eerst -4V).

Helaas nog wel -4V op de ingang (pin 2), totdat het relais omgaat.

Met buizen erop getest. Kathodespanning ligt rond de 0,9-1,0V.

Verder sputtert de speaker als ik hem weer uit zet :think:

Edit:
Zo dus:

[ Bekijk op youtube ]
Zonder speaker eraan hoor je dit uit de UGT komen.
democles

Bericht door democles »

Nooit aansluiten zonder speaker er aan,is niet goed voor je uitgangstrafo [-X
Laatst gewijzigd door democles op zo 26 jan 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Okidoki. Gemeten aan pin 2 zonder eindbuizen.

Aan: -70V
Relais aan: stijgt naar 0V
Batterij op pin 1 GU: zakt naar ca -62V.

Edit: idem voor andere buis.
Ziet er goed uit, doe zo voort :rock:
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Nou, er is nog steeds iets niet in orde.

Alles nagemeten, en de spanningen komen nog steeds niet overeen met het schema. (Gemeten onder HS met eindbuizen erin)

3/8 van 6N2P meet 12,3V ipv 1,5V.

De 1k bij pin 2 GU50 meet -23V ipv 40Vt (technisch ok, maar toch 60V afwijkend).

Kathodespanning is 1V met 100 mA, dus nog te hoog volgens schema.

Ook blijft op de input spanning staan tijdens de opwarmfase (springt naar 0V zodra HS aanslaat).

Ook sputtert de speaker, dat deed hij niet toen de autobias nog niet werkte.

Heb alles nogmaals nagelopen, maar kan geen bedrading vinden die niet klopt. :think:

Iemand een idee?
15800726974091493134632813959260.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Nou, er is nog steeds iets niet in orde.

Alles nagemeten, en de spanningen komen nog steeds niet overeen met het schema. (Gemeten onder HS met eindbuizen erin)

Zal dan wel min 12,3V zijn ? Q1 verkeerd aangesloten ?
De 1k bij pin 2 GU50 meet -23V ipv 40Vt (technisch ok, maar toch 60V afwijkend).
Is er nog iets mis met de automaat.Als ze allemaal te veel stroom hebben is er iets mis met de D5, de referentie.
Zie 's of er verschil is tussen direkt op D5 en op pinnen 3-5-10-12 van het IC.Zou overal een kleine 0,6V moeten zijn.
Ook blijft op de input spanning staan tijdens de opwarmfase (springt naar 0V zodra HS aanslaat).
Zolang de anode niet positief is gaan de elektronen naar het rooster, wordt dan negatief, kan geen kwaad.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Na een nachtje slapen dacht ik ineens, 't toch niet weer een aardingsprobleem zijn :shock:
De aarde (massa) van de autoprint moet geaard op de plaats waar ook de 10Ω weerstanden zitten.
De spanning over die weerstanden laat de automaat weten hoeveel stroom door de eindbuizen loopt.Als je langs de aardkant er iets bij(af-)doet krijg je een verkeerde regeling.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Dat is makkelijk te testen :D Zit nu netjes aan het sterpunt. Ik zal hem vanavond op die elco aansluiten waar nu de 10 Ohms op zitten.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Na een nachtje slapen dacht ik ineens, 't toch niet weer een aardingsprobleem zijn :shock:
De aarde (massa) van de autoprint moet geaard op de plaats waar ook de 10Ω weerstanden zitten.
De spanning over die weerstanden laat de automaat weten hoeveel stroom door de eindbuizen loopt.Als je langs de aardkant er iets bij(af-)doet krijg je een verkeerde regeling.
Anne
Meh :| Heb nu de bias aan de elco geaard, en vanaf de elco weer naar het sterpunt. Min-pen van de multimeter ook daar, dus gemeten over de 10E. Na inschakelen HS zie je hem rustig oplopen naar ca 1V, dus die bias doet wel iets.

Hoe kritisch is die 10 Ohm eigenlijk? Hij meet 10,7 Ohm (geen idee overigens wat de foutmarge van m'n meter is). Zijn er andere weerstanden die heel precies luisteren?
Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:
Zal dan wel min 12,3V zijn ? Q1 verkeerd aangesloten ?
Het zou mij niets verbazen met die stomme dingen. Ik meet wel degelijk +12,3V. Het bijbehorende datablad bij Reichelt staat geen pin layout. Algemeen lijkt de volgorde CBE te zijn, platte kant voor. Als ik demo's printje volg, dan klopt het volgens het schema.

Over die BD139, platte: voorkant is toch de "zwarte" kant, dus ECB van links naar rechts?
Zolang de anode niet positief is gaan de elektronen naar het rooster, wordt dan negatief, kan geen kwaad.
Ok, dus hij meet een hoge spanning, maar zit geen stroom achter, dus kan geen kwaad voor de invoerapparaten?
Is er nog iets mis met de automaat.Als ze allemaal te veel stroom hebben is er iets mis met de D5, de referentie.
Zie 's of er verschil is tussen direkt op D5 en op pinnen 3-5-10-12 van het IC.Zou overal een kleine 0,6V moeten zijn.
Anne
Hmm, dit snap ik niet helemaal meer. De diode aan de meest linker kant (bij streepje) meet 0V, andere kant 0,6V. De pinnen 3 en 5 meten ook 0,6V.

De spanningsregelaar meet wel bijna 5V (4,95V ofzo).

Ik dacht dat de bias eerder wel 5V meette aan de diode :think:

edit: dit is wel met bias in gebruik, met HS op de eindbuizen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Meh :| Heb nu de bias aan de elco geaard, en vanaf de elco weer naar het sterpunt. Min-pen van de multimeter ook daar, dus gemeten over de 10E. Na inschakelen HS zie je hem rustig oplopen naar ca 1V, dus die bias doet wel iets.
De automaat moet geaard bij de 10Ω weerstanden.
Hoe kritisch is die 10 Ohm eigenlijk? Hij meet 10,7 Ohm (geen idee overigens wat de foutmarge van m'n meter is). Zijn er andere weerstanden die heel precies luisteren?
De absolute waarde komt niet zo nauw, liefst wel dat de twee van dezelfde versterker niet teveel verschillen (uitzoeken of 1% gebruiken)
Het zou mij niets verbazen met die stomme dingen. Ik meet wel degelijk +12,3V. Het bijbehorende datablad bij Reichelt staat geen pin layout. Algemeen lijkt de volgorde CBE te zijn, platte kant voor. Als ik demo's printje volg, dan klopt het volgens het schema.
Over die BD139, platte: voorkant is toch de "zwarte" kant, dus ECB van links naar rechts?
Waar die +12V vandaan komt is verdacht, alles zit daar aan negatief behalve de anode van de buis via 330k naar 240V.Met de roosters op aardniveau (via weerstanden) gaat de buis hlemaal uit geleiding als de kathode een paar volt positief wordt.
Dan de aansluitingen vd transistors,
BD&BC.png
BD&BC.png (19.03 KiB) 299 keer bekeken
Ok, dus hij meet een hoge spanning, maar zit geen stroom achter, dus kan geen kwaad voor de invoerapparaten?
Nee, zit 10k mee in serie.Kan wel beter door de twee zeners bij Q1 te veranderen.Ik heb er 2x12V voorgesteld, gangbare waarde en twee zelfde, makkelijk maar kan ook anders.
Hmm, dit snap ik niet helemaal meer. De diode aan de meest linker kant (bij streepje) meet 0V, andere kant 0,6V. De pinnen 3 en 5 meten ook 0,6V.
edit: dit is wel met bias in gebruik, met HS op de eindbuizen.
Zonder HS geen stroom door de buizen=geen spanning op de 10Ω=geen regeling, dus HS moet wel.
De regeling zorgt (zou moeten) er voor dat de spanning over de 10Ω dezelfde is als over D5.
Blijkt niet zo te zijn, wat gaat er mis ?
Als de spanning over de 10Ω niet netjes tot de automaat geraakt, bijv verkeerd aardpunt, gaat de regeling uit van een foute spanning.
Of er gaat iets fout tussen de K ingang automaat en het IC.
Na de K ingang komt er eerst een weerstand van 3k3 en daarna nog een van 470k naar een ingang van het IC.
Als de schakeling tot rust is gekomen, ~1V op K dus, wat is er dan na die 3k3 en na de 470k=ICpin ?
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
De regeling zorgt (zou moeten) er voor dat de spanning over de 10Ω dezelfde is als over D5.
Blijkt niet zo te zijn, wat gaat er mis ?
Als de spanning over de 10Ω niet netjes tot de automaat geraakt, bijv verkeerd aardpunt, gaat de regeling uit van een foute spanning.
Of er gaat iets fout tussen de K ingang automaat en het IC.
Na de K ingang komt er eerst een weerstand van 3k3 en daarna nog een van 470k naar een ingang van het IC.
Als de schakeling tot rust is gekomen, ~1V op K dus, wat is er dan na die 3k3 en na de 470k=ICpin ?
Anne
De ene buis komt trouwens op 1,1V, andere op 0,9V. Na de 3k3 staat er 0,6V op, identiek aan de IC ping 2 en 6.

Wel is het zo dat wanneer ik de pin van de meter op de 3,3V zet, hij van ~0,4 of ~0,8V zich gaat aanpassen naar 0,6V. Als ik dan direct de buis meet, is deze spanning ook een stuk lager :D Zodra ik de meter weer loslaat, loopt alles weer op.

Toch een aardingsprobleem, maar snap niet goed hoe :think: Als ik de weerstand meet tussen mijn massapunt van de 10E en de D5, is de weerstand niet noemenswaardig.

(Heb ondertussen ook de meter beter geijkt: mijn draad gaf 0,7 Ohm weerstand kortgesloten, dus die 10E's zijn ook vrij precies 10E's. Heb nu andere draden, nu is interne weerstand meetapparatuur 0,2 Ohm).
20200127_223717.jpg
Aansluiting zit dus zo: die 10E die komen samen op de 470 uF elco. Vanaf daar aangesloten op de massa van de bias. Zie geel lijntje. Moet die anders?

Zou het kunnen zijn dat die diode's de geest hebben gegeven met die -75V die verkeert door de transistors zijn geleid? Of één van de condensators?

Transistors/Q1: die heb ik idd zo zitten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er naar uit dat 't geen aardprobleem is.
Dus je meet bij K 1V (afgerond) en even verder, na de 3k3 waar een diode en de 470k samenkomen, wel 0,6V. En zolang de meter daar zit gaat K ook naar onder, om weer te stijgen als de meter eraf is ?
Dat zou dan net omgekeerd zijn als wat je zou verwachten.De belasting van de meter doet de spanning na de 3k3 zakken, denkt de schakeling, hé minder stroom wat opschroeven.Zou de spanning bij K toenemen.
Er gebeuren rare dingen, misschien staat het IC te oscilleren.Zit het wel goed met C9 (100n) over de voeding bij 't IC.
Anne
Plaats reactie