Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Hallo forumleden,

Betreft een buizen gitaarversterker met KT88 eindbuizen: DV Mark Triple 6 (http://www.dvmark.it/product-detail/triple-6/).
Heeft iemand daar een schema van? In de handleiding staat wel een blokschema. Ik krijg hem deze week van een vriend binnen en er "komt geen goed" geluid uit (lekker vaag nog).

Alvast bedankt voor de moeite,

Fred
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Rovano »

Als ik de beschrijving van deze versterker lees, moet daar ook een duivels geluid uitkomen. Lijkt aardig te kloppen met: 'Er komt geen goed geluid uit'. Niks meer aan doen, dus........
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door OWC »

Ik denk dat het erg lastig word om voor zulk soort niche gitaarmerken schema's te vinden.
Je kunt proberen de fabrikant een e-mailtje te sturen, maar doorgaans zijn ze nogal mysterieus over schema's
Ik zou eerst de klachtmelding helderder krijgen, want met dit kun je niet zoveel.

Blokschema kun je dan wel weer redelijk veel mee.
Zo te zien is hij vrij klassiek op gebouwd,
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Zodra ik hem heb, ga ik kijken wat er mis is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

Heb je een of meer ECC83 in huis ? dan kun je die eerst stuk voor stuk omwisselen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Rovano schreef:
Als ik de beschrijving van deze versterker lees, moet daar ook een duivels geluid uitkomen. Lijkt aardig te kloppen met: 'Er komt geen goed geluid uit'. Niks meer aan doen, dus........
Hij speelt inderdaad in een dead metal bandje :rofl:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

ray5150 schreef:
Heb je een of meer ECC83 in huis ? dan kun je die eerst stuk voor stuk omwisselen.
Ik ga kijken wat ik heb. Anders kan ik ze oon onderlink wisselen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Buisjes verwisseld e.d. Geluid zeer slecht. Na telefonisch overleg begreep ik dat kanaal 1 onvervormd is (clean). Verder speuren. Ik ontdekte dat een van de zekeringen van de hoogspanning defect was. Na vervanging clean geluid.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Er moet een zekering in van 630mA. Ik had alleen 500mA liggen. Kan dat een probleem worden bij volledig uitsturen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

Dat is zonder schema niet zo heel makkelijk te zeggen. het is ons namelijk niet bekend wat er allemaal achter die zekering zit.
Voor zover ik weet trekt zo'n voorversterker kanaal op z'n hoogst iets van enkele tientallen mA.
Om te testen kan het zeker wel.
Nieuwe kun je hier bestellen, per mail :
https://www.eoo-bv.nl/zekering-5x20-tra ... 0-63a.html
Wel even kijken of de oude zekering snel of traag is. meestal staat er een F of T op.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

T630 mA 500V
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

€2,50 per 10 stuks. Doe er gelijk maar een doosje bij. Met die takkeherrie zal het wel vaker gebeuren
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door OWC »

Een zekering vervangen is nog niet het probleem oplossen!
Er is namelijk een reden dat een zekering doorbrand.

Hoewel je bij gitaarversterkers nooit weet of dat een designfout is, of een onderdeel dat faalt.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Ik denk toch de zekering en geen andere zaken. Ik ben geen gekke dingen tegengekomen (geblakerde weerstanden e.d.). Zo'n versterker wordt behoorlijk mishandeld. En dan kan een zekering slijten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door OWC »

Fredvandam schreef:
Ik denk toch de zekering en geen andere zaken. Ik ben geen gekke dingen tegengekomen (geblakerde weerstanden e.d.). Zo'n versterker wordt behoorlijk mishandeld. En dan kan een zekering slijten.
Typisch, ik bouw en repareer inmiddels toch al wat jaren (gitaar)versterkers.
Meestal blijven ze het toch echt wel gewoon doen.
Vaak is het toch een condensator die gaar is, of een buis die met een voet al in het graf staat.
Of een trafo die flink heet is geworden.

Maar goed, zonder schema is dat wel giswerk.
Een goed ontworpen gitaarversterker gaat niet "zomaar" kapot omdat er ruw mee wordt omgegaan.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Tijdens proefdraaien bleef de versterker het doen. Maar dat was nog geen stress test.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

Een stress test kun je makkelijk doen door er een dummy load aan te hangen. dat zijn een stel vermogensweerstanden (vaak gecombineerd met een koelblok) die het merendeel van het vermogen opstoken. de eindversterker staat dan flink te werken, terwijl de geluidssterkte op huiskamer niveau blijft.
https://www.google.nl/search?biw=1400&b ... 9434301231
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door OWC »

Eventueel kun je ook twee speakers aansluiten (let op dat de belasting hetzelfde is) en een van deze in tegenfase aansluiten.
Vervolgens zet je ze tegenover elkaar.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Klopt dit? Ik kan niet bestellen bij EOO-BV.nl. Ik kan geen producten in het winkelwagentje plaatsen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Nieuwe kun je hier bestellen, per mail :
Gewoon een lijstje met de product codes in de mail zetten...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Een zekering vervangen is nog niet het probleem oplossen!
Er is namelijk een reden dat een zekering doorbrand.

Hoewel je bij gitaarversterkers nooit weet of dat een designfout is, of een onderdeel dat faalt.
Yup en zekeringen slijten ook en zeker trage. Dus sowieso eerst vervangen door het aanbevolen type en zien of dat voldoende is.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schema DV Mark Triple 6 gitaarversterker

Bericht door Fredvandam »

Ik heb een stress test uitgevoerd. Wel de weerstanden in een bakje water gedaan (geen koelplaat). Test is goed verlopen. Dus hij gaat terug met een doosje zekeringen erbij. O:)
Plaats reactie