Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Bericht door OWC »

Voor een projectje ben ik op zoek naar een paar schattige buisjes die ongeveer 3-5W leveren in push-pull.
Nu is er natuurlijk heel erg veel keus, zoals een ECL84 ed, maar ik kom dan helaas niet uit met de gloeistroom.
Die kan maar maximaal iets van 2A @ 6.3V voor stereo = 4 preamp triodes (2 x double triode buis) en 4 pentodes in totaal.

Nu kwam ik een paar leuke EL91 en EL95 tegen.
Op het wereld wijde web is daar al heel veel over geschreven, maar vooral veel gespeculeer.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die persoonlijk met deze buisjes hebben gewerkt?
Met de geringe 200mA aan gloeistroom past dit namelijk perfect in het projectje.
Heb ik zelfs nog ruimte over om wat andere dingen aan te sluiten.
Waarschijnlijk een EL91 in ultra lineair mode (gewoon omdat ik niet meer vermogen nodig heb en het klinkt wel hip)

Single ended oplossingen kan ik helaas niet gebruiken ivm de trafotjes die ik heb, tenzij er een parafeed oplossing komt.
Dat sluit ik niet uit, maar als het niet hoeft, houdt ik het liever simpel.

Ik ben niet op zoek naar schema's oid, die maak ik zelf wel van skretch.
Enkel gewoon eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door OWC op za 18 jan 2020, 1:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door AatV »

Heb niets gebouwd met een El 95 maar wel met ELL80's. Te beschouwen als twee EL95's in 1 glazen "ballon".
Behoorlijk geliud. (je hebt er trouwens zelf nog aan gemeten! :mrgreen: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door OWC »

AatV schreef:
Heb niets gebouwd met een El 95 maar wel met ELL80's. Te beschouwen als twee EL95's in 1 glazen "ballon".
Behoorlijk geliud. (je hebt er trouwens zelf nog aan gemeten! :mrgreen: )

groet,
Aat
Klopt, ook leuke buisjes. (kan me niet meer herinneren wat ik eraan gemeten heb :sure: :^o )

Ik heb nog een PLL80, qua gloeispanning kom ik dan niet helemaal lekker uit.
Eventueel kan dat wel weer met een boostconverter, maar liever wat simpeler.
Hoe is trouwens de algemene ervaring met die ELL80?
Worden die niet kokend heet?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door AatV »

One World Concepts schreef:
Hoe is trouwens de algemene ervaring met die ELL80?
Worden die niet kokend heet?
Nooit aan gevoeld.. :mrgreen:
Gebruik het ding al jaren vrijwel dagelijks als "desktopversterker".
Tot op heden nog zonder enig probleem!

groet,
Aat

Kan me herinneren dat er destijds een soort houder was met twee EL95's om een ELL80 te vervangen.
Zal wel niet meer te krijgen zijn....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door Ah!buis »

One World Concepts schreef:
Ik heb nog een PLL80, qua gloeispanning kom ik dan niet helemaal lekker uit.
Die PLL80 heeft, meen ik, 12V gloei nodig.En de dubbeltriodes kunnen meestal ook op 12V.Krijg je 0,3+0,15=0,45A stroom.De 6V gelijkrichten, positief en negatief enkelfasig, krijg je ruim 12V.
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door OWC »

AatV schreef:
One World Concepts schreef:
Hoe is trouwens de algemene ervaring met die ELL80?
Worden die niet kokend heet?
Nooit aan gevoeld.. :mrgreen:
Gebruik het ding al jaren vrijwel dagelijks als "desktopversterker".
Tot op heden nog zonder enig probleem!

groet,
Aat

Kan me herinneren dat er destijds een soort houder was met twee EL95's om een ELL80 te vervangen.
Zal wel niet meer te krijgen zijn....
Ik heb de ruimte voor alle losse buisjes, dus dat is niet zo'n probleem.
EL91 of EL95 zijn een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:
Ik heb nog een PLL80, qua gloeispanning kom ik dan niet helemaal lekker uit.
Die PLL80 heeft, meen ik, 12V gloei nodig.En de dubbeltriodes kunnen meestal ook op 12V.Krijg je 0,3+0,15=0,45A stroom.De 6V gelijkrichten, positief en negatief enkelfasig, krijg je ruim 12V.
Anne
Klopt helemaal, de trafo die ik ga gebruiken is uit een oude Philips radio.
Deze heeft maar een enkelvoudige 6,3V helaas.
Daarnaast heb ik maar 1x PLL80
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?

Bericht door OWC »

Uiteindelijk zit je dan toch weer uren buizen te bekijken :lol:
(dat maakt het wel weer zo leuk, na al dat SMD gepruts op een PCB)

Een ECL80 zou bv ook prima passen en zijn echt heel goedkoop.
Enkel die gemeenschappelijke kathode is een beetje een uitdaging.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Bericht door Lampje »

Of de ECLL800
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Bericht door Barry2001 »

Heb eens wat geknutseld met miniatuurbuisjes, misschien een idee? Ervaring staat hier . Alweer 8 jaar geleden zie ik...
Bijlagen
DSC00421.jpg
IMG_1594.JPG
IMG_3062.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Bericht door OWC »

Lampje schreef:
Of de ECLL800
Zeer leuke buis, maar peperduur helaas.
Barry2001 schreef:
Heb eens wat geknutseld met miniatuurbuisjes, misschien een idee? Ervaring staat hier . Alweer 8 jaar geleden zie ik...
Ja die subminiature buisjes zijn super schattig.
Vermogen is alleen veel te laag, ik moet toch echt minimaal 2-3W hebben.
Wellicht dat een 6P30B of 5902 nog kan, maar die loopt dan ook wel op z'n tenen denk ik.

Daarnaast gooi ik dan wel heel veel weg qua vermogen/spanning.
De voeding doet iets van 250-260V, dat vinden die 6P30B/5902 niet zo leuk.

Die 5902 zijn wel leuke buisjes trouwens, 4W zou nog net moeten kunnen bij een vrij lage spanning.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Bericht door democles »

Heb nog wel een aantal 6N16 miniatuur buisjes liggen.
Mocht je wat willen proberen met die kleintjes.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?

Bericht door OWC »

democles schreef:
Heb nog wel een aantal 6N16 miniatuur buisjes liggen.
Mocht je wat willen proberen met die kleintjes.
Dat zijn dubbel triodes, ook leuk.
Ik heb de ruimte voor normale triodes, dus ik denk dat ik die maar gewoon neem.
Plaats reactie