Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?
Voor een projectje ben ik op zoek naar een paar schattige buisjes die ongeveer 3-5W leveren in push-pull.
Nu is er natuurlijk heel erg veel keus, zoals een ECL84 ed, maar ik kom dan helaas niet uit met de gloeistroom.
Die kan maar maximaal iets van 2A @ 6.3V voor stereo = 4 preamp triodes (2 x double triode buis) en 4 pentodes in totaal.
Nu kwam ik een paar leuke EL91 en EL95 tegen.
Op het wereld wijde web is daar al heel veel over geschreven, maar vooral veel gespeculeer.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die persoonlijk met deze buisjes hebben gewerkt?
Met de geringe 200mA aan gloeistroom past dit namelijk perfect in het projectje.
Heb ik zelfs nog ruimte over om wat andere dingen aan te sluiten.
Waarschijnlijk een EL91 in ultra lineair mode (gewoon omdat ik niet meer vermogen nodig heb en het klinkt wel hip)
Single ended oplossingen kan ik helaas niet gebruiken ivm de trafotjes die ik heb, tenzij er een parafeed oplossing komt.
Dat sluit ik niet uit, maar als het niet hoeft, houdt ik het liever simpel.
Ik ben niet op zoek naar schema's oid, die maak ik zelf wel van skretch.
Enkel gewoon eigen ervaring.
Nu is er natuurlijk heel erg veel keus, zoals een ECL84 ed, maar ik kom dan helaas niet uit met de gloeistroom.
Die kan maar maximaal iets van 2A @ 6.3V voor stereo = 4 preamp triodes (2 x double triode buis) en 4 pentodes in totaal.
Nu kwam ik een paar leuke EL91 en EL95 tegen.
Op het wereld wijde web is daar al heel veel over geschreven, maar vooral veel gespeculeer.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die persoonlijk met deze buisjes hebben gewerkt?
Met de geringe 200mA aan gloeistroom past dit namelijk perfect in het projectje.
Heb ik zelfs nog ruimte over om wat andere dingen aan te sluiten.
Waarschijnlijk een EL91 in ultra lineair mode (gewoon omdat ik niet meer vermogen nodig heb en het klinkt wel hip)
Single ended oplossingen kan ik helaas niet gebruiken ivm de trafotjes die ik heb, tenzij er een parafeed oplossing komt.
Dat sluit ik niet uit, maar als het niet hoeft, houdt ik het liever simpel.
Ik ben niet op zoek naar schema's oid, die maak ik zelf wel van skretch.
Enkel gewoon eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door OWC op za 18 jan 2020, 1:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Heb niets gebouwd met een El 95 maar wel met ELL80's. Te beschouwen als twee EL95's in 1 glazen "ballon".
Behoorlijk geliud. (je hebt er trouwens zelf nog aan gemeten!
)
groet,
Aat
Behoorlijk geliud. (je hebt er trouwens zelf nog aan gemeten!
groet,
Aat
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Klopt, ook leuke buisjes. (kan me niet meer herinneren wat ik eraan gemeten hebAatV schreef:Heb niets gebouwd met een El 95 maar wel met ELL80's. Te beschouwen als twee EL95's in 1 glazen "ballon".
Behoorlijk geliud. (je hebt er trouwens zelf nog aan gemeten!)
groet,
Aat
Ik heb nog een PLL80, qua gloeispanning kom ik dan niet helemaal lekker uit.
Eventueel kan dat wel weer met een boostconverter, maar liever wat simpeler.
Hoe is trouwens de algemene ervaring met die ELL80?
Worden die niet kokend heet?
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Nooit aan gevoeld..One World Concepts schreef:Hoe is trouwens de algemene ervaring met die ELL80?
Worden die niet kokend heet?
Gebruik het ding al jaren vrijwel dagelijks als "desktopversterker".
Tot op heden nog zonder enig probleem!
groet,
Aat
Kan me herinneren dat er destijds een soort houder was met twee EL95's om een ELL80 te vervangen.
Zal wel niet meer te krijgen zijn....
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Die PLL80 heeft, meen ik, 12V gloei nodig.En de dubbeltriodes kunnen meestal ook op 12V.Krijg je 0,3+0,15=0,45A stroom.De 6V gelijkrichten, positief en negatief enkelfasig, krijg je ruim 12V.One World Concepts schreef:Ik heb nog een PLL80, qua gloeispanning kom ik dan niet helemaal lekker uit.
Anne
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Ik heb de ruimte voor alle losse buisjes, dus dat is niet zo'n probleem.AatV schreef:Nooit aan gevoeld..One World Concepts schreef:Hoe is trouwens de algemene ervaring met die ELL80?
Worden die niet kokend heet?![]()
Gebruik het ding al jaren vrijwel dagelijks als "desktopversterker".
Tot op heden nog zonder enig probleem!
groet,
Aat
Kan me herinneren dat er destijds een soort houder was met twee EL95's om een ELL80 te vervangen.
Zal wel niet meer te krijgen zijn....
EL91 of EL95 zijn een stuk goedkoper.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Klopt helemaal, de trafo die ik ga gebruiken is uit een oude Philips radio.Ah!buis schreef:Die PLL80 heeft, meen ik, 12V gloei nodig.En de dubbeltriodes kunnen meestal ook op 12V.Krijg je 0,3+0,15=0,45A stroom.De 6V gelijkrichten, positief en negatief enkelfasig, krijg je ruim 12V.One World Concepts schreef:Ik heb nog een PLL80, qua gloeispanning kom ik dan niet helemaal lekker uit.
Anne
Deze heeft maar een enkelvoudige 6,3V helaas.
Daarnaast heb ik maar 1x PLL80
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91 of EL95?
Uiteindelijk zit je dan toch weer uren buizen te bekijken
(dat maakt het wel weer zo leuk, na al dat SMD gepruts op een PCB)
Een ECL80 zou bv ook prima passen en zijn echt heel goedkoop.
Enkel die gemeenschappelijke kathode is een beetje een uitdaging.
(dat maakt het wel weer zo leuk, na al dat SMD gepruts op een PCB)
Een ECL80 zou bv ook prima passen en zijn echt heel goedkoop.
Enkel die gemeenschappelijke kathode is een beetje een uitdaging.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?
Heb eens wat geknutseld met miniatuurbuisjes, misschien een idee? Ervaring staat hier . Alweer 8 jaar geleden zie ik...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?
Zeer leuke buis, maar peperduur helaas.Lampje schreef:Of de ECLL800
Ja die subminiature buisjes zijn super schattig.Barry2001 schreef:Heb eens wat geknutseld met miniatuurbuisjes, misschien een idee? Ervaring staat hier . Alweer 8 jaar geleden zie ik...
Vermogen is alleen veel te laag, ik moet toch echt minimaal 2-3W hebben.
Wellicht dat een 6P30B of 5902 nog kan, maar die loopt dan ook wel op z'n tenen denk ik.
Daarnaast gooi ik dan wel heel veel weg qua vermogen/spanning.
De voeding doet iets van 250-260V, dat vinden die 6P30B/5902 niet zo leuk.
Die 5902 zijn wel leuke buisjes trouwens, 4W zou nog net moeten kunnen bij een vrij lage spanning.
Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?
Heb nog wel een aantal 6N16 miniatuur buisjes liggen.
Mocht je wat willen proberen met die kleintjes.
Mocht je wat willen proberen met die kleintjes.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Persoonlijke ervaring met EL91, EL95 of ECL80?
Dat zijn dubbel triodes, ook leuk.democles schreef:Heb nog wel een aantal 6N16 miniatuur buisjes liggen.
Mocht je wat willen proberen met die kleintjes.
Ik heb de ruimte voor normale triodes, dus ik denk dat ik die maar gewoon neem.
