RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Ja, duidelijk Bert, Dank je.
Het was mijn bedoeling Rein nog wat ideeën aan te reiken, niet zozeer het etaleren van mijn eigen 'sublieme' oplossingen. Ik doe niet aan ijdeltuiterij.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ik geloof dat ik zelf zou kiezen voor RVS verzonken kop schroefjes voor de buisvoeten en condensatorklemmen. Heb je meteen het hoogte probleem opgelost.
Daar is het nu echter te laat voor maar dat hindert niet. Ik heb bij wijze van experiment een boutje met een lage kop geprobeerd en dat gaat prima.
26Opzetjeomtegenieten.jpg
Met die twee plaatjes kan trouwens wel, nèt aan trouwens, maar dan moet ik de 4 Ohm ingang laten vervallen. En waarom eigenlijk niet? Ik heb op mijn huidige versterker ook een 4 en 8 Ohm aansluiting maar die eerste heb ik nog nooit gebruikt :-k
Weet iemand trouwens een nauwkeurige methode om de plek van de cinch ingangen op die print exact over te brengen op het achterpaneeltje? :think:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

PA4URK schreef:
Daar is het nu echter te laat voor maar dat hindert niet. Ik heb bij wijze van experiment een boutje met een lage kop geprobeerd en dat gaat prima.
Voor de gelijkrichter is het niet nodig, inderdaad, maar voor de andere bevestigingen kan dat nog steeds: Even de verzinkboor er op en je bent klaar.
PA4URK schreef:
Weet iemand trouwens een nauwkeurige methode om de plek van de cinch ingangen op die print exact over te brengen op het achterpaneeltje? :think:
Misschien is de maatvoering van die cinch ingang modules enigszins gestandaardiseerd. Dit lijkt er in ieder geval veel op:
rcj-41xxxx-1509402.png
Even nameten maar.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Rovano schreef:
Ja, duidelijk Bert, Dank je.
Het was mijn bedoeling Rein nog wat ideeën aan te reiken, niet zozeer het etaleren van mijn eigen 'sublieme' oplossingen. Ik doe niet aan ijdeltuiterij.
Nee zo heb ik het ook niet opgevat hoor :wink:
Ik vind het leuk de projecten van andere ook te zien En krijg er soms ideeen van.
Vroeger gingen we met een HF versterker met Buizen voor 1-2 Kw naar de Dag van de Amateur I
Laatste jaren is dat in de America hal in Apeldoorn
Dan kreeg je een vaantje van de Veron. Dan
Soms kwam je in de Electron met je bouwsel
En je sprak alle amateurs , Waar je nog nooit een gezicht van gezien had .
Dat waren hele leuke dagen .
Een beetje te vergelijken met onze luisterdagen . O:)
Ik dwaal weer af :hide:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ik meet 27 mm. voor die blokjes Rovano, dat komt verdacht dicht in de buurt van die maten op de tekening. Maar de center-center van de cinch zou 18 mm. moeten zijn en dat is hier 14.5 mm. Ik heb al ge-Googled en op Ali gekeken maar kan nergens een dergelijke tekening vinden van de print die ik heb ](*,) .
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Laatste jaren is dat in de America hal in Apeldoorn
Nee, in de IJsselhallen in Zwolle Bert, de Americahallen worden of zijn al afgebroken voor woningbouw. Lekker dichtbij nu :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ik heb even een foto gemaakt van de ingangen van boven af. Ik vraag me af of we op deze manier iets kunnen overnemen op papier of digitaal :think:
27CinchprintjeOmeAli.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door hardbats »

Natuurlijk. Je kunt een foto plaatsen is fusion360 en deze kalibreren op de goede grootte. Daarna kun je alles zo over tekenen. Maar neem hem wel zo recht mogelijk van boven!
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Hoi Hardbats, Fusion360? Ga ik eens even opzoeken. Ik vermoedde al dat zoiets moet kunnen. Het middelste cinchblokje is nagenoeg recht van boven genomen, de afmetingen weten we; dus een nieuwe uitdaging 8)
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Het lijkt me toch niet zo vreselijk ingewikkeld, hoor. Gewoon hart op hart meten verticaal, idem horizontaal, maat doorvoergaten bepalen, bevestigingsgaatjes zitten in het hart van een kwadrant, klaar! Zoiets als dit, even snel getekend:
ingangen.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Als je over twee rca con meet die afstand min diam rca Dan heb je hart maat
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Correct Bert,
Ik heb een iets gedetailleerder tekeningetje gemaakt. Vul in de maten 1 tot en met 5 en het puzzeltje is opgelost.
Maat 3 is de diameter van de plastic ring rondom de cinch connector. De andere maten meet je ook alleen maar buiten - buiten over de plastic ringen. De plastic ring is bepalend voor de gatmaat in het chassisplaatje.
ingangen.png
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Het lijkt me toch niet zo vreselijk ingewikkeld, hoor.
Tsja Rovano, ik vindt het best wel een dingetje om iets driedimensionaals met allemaal rare vormen precies over te zetten op een tweedimensionaal vlak. En als kers op de taart dat het ook nog precies past...
Ik zat zelf aan de acht ronde vormen met een stempelkussentje over te brengen op een papier maar dat klinkt hopeloos ouderwets. De scheepstimmerman van Michiel de Ruyter deed het misschien zo :wink:
Maar gelukkig, meten is weten en zoals jij het voorstelt is het best logisch.
28AfmetingenIngangen.jpg
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Stempelkussentjes? Nee, laat maar!
Als je de maten zuiver hebt bepaald, moet dit de uitkomst zijn:
ingangen+maten.png
Zonder maatvoering:
ingangen.png
Ik voeg een PDF op A4 formaat bij, schaal 1:1. Als je die print, kun je dit gedeelte uitknippen en op je plaatje plakken. 10 keer een tik met je centerpunt en je hebt je boorgaatjes. Wel even goed opletten bij het printen: NIET fit to paper, maar originele schaal! Maten op de afdruk voor de zekerheid even nameten. Dan heb je hier een moderne variant van het stempelkussen......
ingangen.pdf
(2.65 KiB) 32 keer gedownload
Of, als je wilt, maak ik hier een autocad tekeningetje van en ga je weer naar je collega. Dan moet ik natuurlijk wel even de maten van het plaatje hebben. De afgeronde hoeken zijn niet van belang, slechts de lengte en de breedte. En de totale lengte van het ingangsprintje, natuurlijk.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Zo, daar is ie weer. Even druk met andere zaken. Ik was al begonnen met het uittekenen van het achterpaneel met Frontpaneldesigner maar daarnaast ook geprobeerd om alle aansluitingen op de beide paneeltjes te krijgen. Dat is toch gelukt door de 4 Ohm uitgangen te laten vervallen. Op al mijn versterkers heb ik tot nog toe zowel 4 Ohm als 8 Ohm gefabriceerd maar de eerstgenoemde nog nooit gebruikt. Dus waarom nu wel als ik daarmee het probleem op kan lossen? Op het ene paneeltje heb ik de 8 Ohm uitgangen en de zekeringhouder geboord en de netspanningsconnector uitgezaagd met de Dremel en met dank aan Rovano de pdf keurig op het paneeltje overgezet. Tada :lol:
Maar laat ik nog niet te vroeg juichen want nu moet het nog precies passen...
29Achterpaneeltjesgeboord.jpg
Morgen zal ik ze na mijn werk nog even mooi glad schuren en thuis kijken of het allemaal past. Ik ben benieuwd :beer:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Langzaam maar zeker begint het allemaal een beetje te lijken, alleen de gaatjes voor de ingangsprint nog even opboren want het past nog niet helemaal. De ingangsprint heb ik vanavond even getest met 12 volt AC er op en na het solderen van vier LED'jes op het bijbehorende schakelprintje werkt dat nu ook. Komend weekend wil ik die ook even aansluiten op de motorbediende volumepot om te kijken of dat werkt.
Bijlagen
30Bijnatevreden.jpg
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

PA4URK schreef:
Langzaam maar zeker begint het allemaal een beetje te lijken, alleen de gaatjes voor de ingangsprint nog even opboren want het past nog niet helemaal.
Hmm, misschien had je wat verloop tijdens het boren. De cinch bussen moeten in ieder geval het frame niet raken. Wat je nog zou kunnen proberen is dit: Desoldeer de cinch modules van de print en bevestig ze dan op het plaatje, en vervolgens weer solderen. Dat geeft je misschien net de speling die je nodig hebt om ze mooi gecentreerd te plaatsen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Wat je nog zou kunnen proberen is dit: Desoldeer de cinch modules van de print en bevestig ze dan op het plaatje, en vervolgens weer solderen. Dat geeft je misschien net de speling die je nodig hebt om ze mooi gecentreerd te plaatsen.
Dat is misschien nog een optie maar eigenlijk denk ik niet dat dit nog gaat lukken zo. Ik zal morgen nog een ultieme poging wagen om de rondjes nog iets verder op te boren tot 14 mm. in de hoop dat het dan nog wat lijkt. Als dit niet goed gaat zal ik opnieuw moeten beginnen, wellicht met een stukje plexiglas van de de juiste dikte dat ik nog heb liggen. Gespoten in dezelfde kleur als de andere denk ik niet dat het verschil zichtbaar zal zijn. Het andere plaatje ziet er perfect uit. Trouwens, je heb een PB'tje :wink:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

PB'tje terug, Rein.
Poeh, 14 mm is wel een groot gat, hoor. Houdt je niet veel vlees over. Ik wil best een autocad tekeningetje maken van het hele plaatje, kun je dat weer even laten maken door je collega. Idee?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dat is zeker een groot gat en misschien dat het nèt gaat. Maar ik ben er vandaag nog niet aan toe gekomen. Het boren en zagen doe ik namelijk op m'n werk. Als ik opnieuw moet beginnen stuur ik je de maten even want dan proberen we het gewoon nog een keer :wink:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Same player shoots again..... Je wilt immers geen broddelwerk, toch? [-X
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Na wat meetwerk, wordt dit het nieuwe achterplaatje:
Achterplaat ingangen.png
Voor het snijwerk, hier de autocad tekening:
achterplaat-kaal.dwg
(80.82 KiB) 43 keer gedownload
Een nieuw stukje aluminium en op naar de 'snijdende' collega, Rein.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dat ziet er helemaal top uit Rovano. Maar ik heb van de week jouw manier van werken eens op me in te laten werken. Je vertelde me namelijk dat je altijd een basischassis maakt met een RVS topplaat er overheen. Als we nu alleen het deel van mijn chassisplaat daar waar de buizen komen te staan nog een keer namaken en met afstandsbusjes onder de plaat bevestigen en daar de buisvoeten en de buizen op plaatsen? Om een effect te krijgen dat de buizen iets verzonken zijn? Extra gaatjes hoeven er niet te worden geboord omdat ik dan de bevestigingsboutjes van de buisvoeten als bevestiging kan gebruiken. De afmetigen van dat subchassis zouden iets van 36 x 15 cm. zijn heb ik een beetje uit gepuzzeld. Is dat misschien nog een idee? Het graveren is trouwens - vindt ik - goed gelukt!
31Chassisplaatgegraveerd.jpg
PS Waren ze trouwens nog lekker? :kwijl:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Oeps, nee, dat kan niet want dan had ik daar eerder aan moeten denken want die buizen kunnen niet door die gaten ](*,)
Nou, dan houden we dat voor de volgende versterker in gedachten :lol:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Ja, je trekt zelf al de juiste conclusie: Dat gaat nu niet meer of je moet helemaal overnieuw beginnen..... Volgende keer inderdaad.
Om toch goed gebruik te kunnen maken van de vier bevestigingsgaten aan de achterkant, die wat te ver van de rand zitten, zou ik een houten lat aan de binnenkant van de houten ombouw lijmen.

Graveerwerk is goed gelukt, mooi gedaan.
Heb je het achterplaatje al laten maken?

PS. Ze zullen zeker goed smaken, maar ze liggen nog in de diepvries. :-$
Plaats reactie