RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Welkom Peter, hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Bedankt voor je toevoeging over Dr. Koch, ik zal het dadelijk meteen even lezen.
Even voor de insiders, Prio 1 en Prio 2 zijn inmiddels getackled, de eindtrap en de militaire zendontvanger werken beiden weer :yeah: . Dat betekent dat ik zoetjesaan toch maar eens de stoute schoenen moet gaan aantrekken en daadwerkelijk met de bouw van de RS-1003 beginnen. Trouwens leuk, RS zijn mijn initialen, jammer dat ik niet op 10 maart geboren ben. Dan was het feest helemaal compleet geweest :mrgreen:
Ik ben straks al even aan het meten geweest en denk dat die trafo van Marktplaats geen probleem zal geven, passen zal hij zeker.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

De MP-trafo inmiddels - met een beetje korting :mrgreen: - besteld en ondertussen ook deze UGT's bij L'Atout tegen gekomen:
https://www.latout.nl/uitgangstrafo-s/4 ... bel34.html

Ik heb even een mail naar ze gestuurd gestuurd met de vraag hoeveel kOhm deze UGT's zijn, maar aan jullie ook de vraag of ze misschien geschikt zijn? Dat spaart ten opzichte van Ogonowski toch weer een tientje of vijf uit èn ze zijn mooi ingegoten :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
De MP-trafo inmiddels - met een beetje korting :mrgreen: - besteld en ondertussen ook deze UGT's bij L'Atout tegen gekomen:
https://www.latout.nl/uitgangstrafo-s/4 ... bel34.html

Ik heb even een mail naar ze gestuurd gestuurd met de vraag hoeveel kOhm deze UGT's zijn, maar aan jullie ook de vraag of ze misschien geschikt zijn? Dat spaart ten opzichte van Ogonowski toch weer een tientje of vijf uit èn ze zijn mooi ingegoten :think:
Je bedoelt minder verzendkosten ? Want dit is de prijs van de duurste Ogonowski.
Wel raar dat er enkel een vage toe te passen buizen opgegeven wordt.Zeg nml zo goed als niks.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Vond ik ook Anne, beetje vaag en daarom heb ik maar effe een mail gestuurd. Het merk HEART zegt me ook niet veel. Inderdaad minder verzendkosten maar ook géén trafokappen! Hier dus €250,00 voor beide UGT's en bij Ogonowski €300,00 inclusief verzendkosten en de kappen. Maar ik twijfel ook nog over die goedkopere Ogonowski's :think:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Als het goed is komt morgen mijn voedingstrafo binnen, verder gister een aluminiumplaatje laten knippen en gebogen. Dit komt ergens in het midden van de versterker als extra steun voor de trafo's en als drager van de volumepot en bronkeuzeschakelaar. L'Atout gemaild en gebeld over die ingegoten UGT's maar ik krijg de man niet te pakken. Peter Vlaar trouwens ook niet, die heb ik al drie keer gemaild :roll:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Zo, er zit eindelijk voortgang in de bouw. De HS trafo is binnen en die heb ik gister getest. Er zitten een aantal ingangsaansluitingen op waarbij de verkoper mij heeft gezegd dat de tegenwoordig gangbare 230 volt op aansluiting 1 en 4 of op 1 en 5 kan worden aangesloten om de beoogde 400 volt en de drie maal 6.3 volt te krijgen. Helaas krijg ik dan véél te hoge spanningen, 450 en 490 volt en te hoge - bijna 7 volt gloeispanningen. Er zit ook nog een aansluiting 6 en 7 op waarbij 7 de 'screen' is. Bij 1 en 6 krijg ik een mooie onbelaste 420 volt en 6.4 volt gloei. Ik heb daarbij de beschikking over twee keer 5 ampère en één maal 2.5 ampère.
01Trafo.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Van L'Atout heb ik inmiddels een mail gekregen dat hij de specificaties van die Stoet / Heart UGT's zal opzoeken en ook reactie van Peter Vlaar gekregen voor een paar goede UGT's. Ik hoop van de week alvast de twee gaten voor de mooie houten knoppen van volume en bronschakelaar te boren. Daarvoor heb ik de aluminiumplaat die ik afgelopen week heb klaargemaakt precies achter het front gezet zodat de asjes precies goed uitkomen waar ze moeten zitten. En de doos met onderdelen raakt ook al aardig gevuld 8)
03Behuizing.jpg
02Spullenverzamelen.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Wat is het verschil tussen EI blik tegenover bandkern???
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Wat is het verschil tussen EI blik tegenover bandkern???
Hier niet veel.
Bij een bandkern (C-kern) is er wat minder magnetisch strooiveld, ook omgekeerd minder gevoelig voor strooivelden.Maar met de luchtspleet voor SE-toepassing blijft daar niet veel van over.
Door dat de hoeken afgerond zijn zit er wat minder ijzer in, minder gewicht, maar met zo'n raamwerk errond zal daar ook niks van komen.
Dan is er nog dat sommig kernmateriaal een voorkeurrichting heeft voor het magnetisme, gaat mooi samen met een bandkern, steeds dezelfde richting, geen hoek om.Maar ook hier, door de luchtspleet maakt dat niet veel uit.
Dus voor balansversterkers zijn C-kernen wel mooi maar voor SE zie ik 't nut niet, behalve misschien het uitzicht :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dat is een duidelijk verhaal Anne, dat afwegende zie ik geen meerwaarde in de duurdere bandkern trafo's die Leszek-groenteman-zijn-die-duurdere-appels-lekker-Ogonowski aanbeveelt. Dan ga ik dus òf voor die Ei-trafo's van hem òf voor de Stoet-trafo's waar Chris van L'Atout vandaag mee aan kwam. Maar daar wil ik wel eerst even meer specificaties van hebben om met jullie te delen voor ik een beslissing neem.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

En.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Mogge Demo, het worden toch de Ogonowski trafo's. Ik heb gister de SE25-5 trafo's besteld inclusief de bijbehorende OT10 kappen. Verder ook een kap voor de Siemens HS-trafo. Die meet exact 10 x 10 x 10 cm. en daarvoor heeft hij me ook de OT10 aanbevolen. Maar deze kap meet 10 x 10 x 9 cm. en dat gaat niet passen. Dus ik denk dat hij abuis is want ik heb gevraagd om de OT12 die 12 x 12 x 11 meet. Dan heb ik aan alle kanten wat ruimte over voor onder andere de bedrading. Ik zit alleen nog even te prakkiseren hoe die Siemens trafo te bevestigen omdat er geen bevestigingsmateriaal bij zit :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Zuurvrije siliconenkit een optie ?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Of zelf een paar beugeltjes maken van aluminium Bert :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Of zelf een paar beugeltjes maken van aluminium Bert :wink:
Wie heeft er ervaring met het gieten van (voedings)trafo's? Ik kan via mijn werk namelijk aan professionele 2-componenten giethars komen die ook bij de pulsvisserij wordt gebruikt. Ik kan de trafokap dan gewoon afgieten en klaar is Rein :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

componenten giethars komen die ook bij de pulsvisserij wordt gebruikt. Ik kan de trafokap dan gewoon afgieten en klaar is Rein :)
Zal best helpen als een trafo bromt Meen dat in profesioneel men dan iets met vacuüm doen
Laat tie Rein zijn drink rijnwijn :lol:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Laat tie Rein zijn drink rijnwijn :lol:
Wel, een lekkere Riesling sla ik niet af hoor Bert :beer:

De giethars van mijn werk wordt gebruikt voor het repareren van de pulsmodules die aan de netten zijn bevestigd. Dus bestand tegen waterdruk van vijftig meter en meer en een hoge doorslagspanning. Ik ga die voedingstrafo dus ingieten en hoef dan niet te klooien met aluminiumbeugeltjes.
De UGT's en de kappen krijg ik over veertien dagen heeft Leszek me vandaag laten weten. Tadaaaah :kwijl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

De UGT's en de kappen krijg ik over veertien dagen heeft Leszek me vandaag laten weten. Tadaaaah
Nice :goedzo:

Voedingstrafo ingieten :?

Zou dat als laatste redmiddel proberen als er een extreme mechanische brom is,anders niet!

4x een doorvoer rubber op de bovenplaat is beter.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Waarom Demo? Heb je daar slechte ervaringen mee?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door RobertD »

Ben benieuwd naar het resultaat met dat gieten Rein. Ik heb op mijn EL84 pushpull ook een lichte mechanische brom. Die trafo heeft echter geen kap die helemaal over de transformator heen gaat, maar alleen zo'n afdek-kap. Ik heb er weleens over gedacht om dat helemaal vol te gieten.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Tsja, ik vraag me eigenlijk af wat er fout kan gaan Robert. Die Demo zit ons een beetje bang te maken :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

Tsja, ik vraag me eigenlijk af wat er fout kan gaan Robert. Die Demo zit ons een beetje bang te maken
Nee,is niet de bedoeling :lol:

Maar bij mij is het een keer mis gegaan bij een ingegoten trafo die te heet werd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Tsja, ik vraag me eigenlijk af wat er fout kan gaan Robert. Die Demo zit ons een beetje bang te maken
Nee,is niet de bedoeling :lol:

Maar bij mij is het een keer mis gegaan bij een ingegoten trafo die te heet werd.
:idea: in gieten met Koelvloeistof :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef:
Ben benieuwd naar het resultaat met dat gieten Rein. Ik heb op mijn EL84 pushpull ook een lichte mechanische brom. Die trafo heeft echter geen kap die helemaal over de transformator heen gaat, maar alleen zo'n afdek-kap. Ik heb er weleens over gedacht om dat helemaal vol te gieten.
Als je het wilt proberen Robert ik heb hier nog zeer langzaam drogende giethars wordt niet glas hard is erg Adhesive
Ik bedoel dat het aan de rand omhoog kruipt dus als je 1 cm onder de rand van een koker giet
Gaat het aan de zijkant omhoog staan tot 0.5 cm
Ik weet niet of je nog in de buurt komt Dan geef ik het aan je mee :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Met dat spul van mij heb ik een paar jaar terug een 1:9 balun voor mijn radio-hobby gegoten en die heb ik net nog eens even goed bekeken. Het ziet er heel mooi uit en is ook vrij hard. Niet keihard, maar gewoon mooi uitgehard. Ik zal morgen de specificaties eens even opzoeken en mijn bevindingen hier laten horen. Ik weet namelijk niet hoe het spul reageert op een te hete trafo. Hoewel mijn trafo naar verwachting niet heel heet zal worden als ik naar de specificaties kijk.
Plaats reactie