wouter schreef:
Hm, het verbaast me. Voor iemand die simuleren niet als vervanging ziet -voor nadenken- zitten we wel ontzettend in het digitale spectrum te zoeken naar antwoorden. Terwijl volgens mij elke noob nog het verschil kan horen, dat is tenminste wel mijn ervaring.
Ook zie ik weinig gebruik gemaakt worden van technieken zoals Interne Helmholz Absorbers, of het verschuiven van de positie van de woofer(s). Ik ben zelf bezig geweest met een 'splitted TL' en toen zou het ook gaan om een woofer halverwege de lijn die eigenlijk 2x de gewenste lengte zou hebben, en de helft van de doorsnede. Dat bleek heel anders te zitten bleek bij meten.
Hobby Hifi heeft zelf een referentie midwoofer ontwikkeld, als laag bouwen ze een TL er onder (3-weg Audimax-TL). In de zomer special 5/2018 staan diverse TL ontwerpen, met heel uitvoerig de metingen van diverse dempingsplannen. Dat gaat een stuk verder dan 'in het midden is de demping het meest effectief'. Dus blijkbaar is de simulatiesoftware niet betrouwbaar, metingen geven zeer duidelijke verschillen aan en de optimalisatie ziet er doorgaans zo uit:
harder geperst materiaal op de zijwanden, en tussen de woofer en het gesloten deel op alle randen. Dito voor dempmateriaal, met meer demping in het gesloten deel. Na de driver eigenlijk alleen nog 2 van de 4 wanden van de behuizing bekleden.
Mijn ervaring is dat Bondum 800 de output in het laag zelfs vergroot, dus met demping krijg je MEER output in het laag. Dit heb ik diverse keren gemeten, zonder iets aan de opstelling te veranderen.
Je beweert nogal wat, ik zou anderen niet zo snel noob noemen.
Om technieken als verschoven driver of Helmholtz absorbers te kunnen gebruiken moet je eerst de basis van de TL begrijpen. Dat probeerde ik te bereiken. Als er onjuistheden in het betoog stonden, dan hoor ik dat graag.
De voorstanders/verdedigers van de TL worden hierbij uitgenodigd om bij te dragen aan het
begrijpen van de TL, i.p.v. met voorschriften, kreten en recepten te gooien.
Als je dempend materiaal gebruikt dat in principe energie onttrekt aan het systeem, hoe verklaar je dan dat het systeem meer output geeft? Ik zou denken dat het of een meetfout is, of dat het materiaal anders, niet dempend werkt.
Het om de 20 of zo cm ander materiaal aanbrengen, tot een complex dempingsrecept is ontstaan, verhoudt zich slecht tot golfverschijnselen in de pijp. De golflengtes bedragen in de orde van 1.5 to 7 meter, de lengte van de minimum en maximum gebieden is in de orde 25 cm tot 2m . De golf is gewoon veel te lang om iets te merken van deze afwisseling van dempende materialen.
De toegepaste rekenmethode is geen simulatie methode, in de zin dat er een model van de TL wordt gesimuleerd. Van de TL worden alleen de maten ingevoerd. Eigenlijk is de enige variabele die vrij te kiezen valt, de " meshing" parameter. Als je die verkeerd kiest zijn de resultaten onjuist. Verder valt er niets te verpesten, de methode berust op fundamentele stellingen uit de vectoranalyse/potentiaaltheorie. Ik zou de juistheid daarvan niet in twijfel durven trekken. Als de uitkomst niet strookt met je verwachtingen, is dat geen reden om de methode te verdenken.
Bijna alle ideeën over TL's komen tegenwoordig bij onze oosterburen vandaan, maar die hebben kennelijk geen behoefte er iets fundamenteels over te publiceren. Alles wat ik heb kunnen vinden ( hobbyblaadjes en websites daargelaten) is Engelstalig. Die theorieën gaan aan de vreemde Duitse hersenspinsels ( Fuzzy TL!) voorbij en ontwikkelen alle vergelijkbare modellen ( zie Robinson, Augspurger en King) die aardig matchen met de BEM berekening.
Het zou zo leuk geweest zijn als Timmermans c.s. eens geprobeerd hadden uit te leggen
waarom de TL zo goed werkt, welke voordelen het principe in
technisch/fysisch opzicht heeft. Gratuit gepraat over de klank (die de lezer toch niet kan horen) brengt ons niet verder, feiten willen we. Want dat is misschien wel de belangrijkste vraag: waarin schuilt dan die superioriteit van de TL? Welk technisch/fysisch/akoestisch aspect maakt dat hij zo goed zou (kunnen) klinken? Ik ben benieuwd, want mijn rekenwerk heeft het niet onthuld.
Tom