Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Moderator: Beheerdersteam
Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Hallo forummers,
Ik ben sinds enige dagen in het bezit van een werkelijk prachtig klinkende set AE2 monitoren.
Nu ben ik voornemend om deze speakers cosmetisch weer in goede staat terug te brengen. Volgens mij (en de oude folder) gaat het hier om Rosewood fineer dus niet een dikke laag hout.
Een offerte om deze speakers op te laten knappen door een meubel restaurateur heeft mij geleerd dat het vele malen goedkoper is om het zelf te proberen.
Voordat ik het gehele Houtbewerking topic op z'n kop ga zetten op zoek naar vergelijkbare verhalen, doe ik hierbij een oproep voor/naar tips en adviezen m.b.t. dit soort werkzaamheden.
Er is een AE2 uitvoering welke in hoogglans (jachtlak) uitvoering bestaat maar ik weet niet of ik dit wel mooi vind.
Waar ik aan zit te denken is licht schuren en dan met wax of olie de nerf/kleur weer op te halen. Op één speaker zit een kras in het fineer wat er niet doorheen is gegaan maar meer als geul over de bovenkant loopt.
Ik hoor graag van jullie m.b.t. goede tips en adviezen.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Ik ben sinds enige dagen in het bezit van een werkelijk prachtig klinkende set AE2 monitoren.
Nu ben ik voornemend om deze speakers cosmetisch weer in goede staat terug te brengen. Volgens mij (en de oude folder) gaat het hier om Rosewood fineer dus niet een dikke laag hout.
Een offerte om deze speakers op te laten knappen door een meubel restaurateur heeft mij geleerd dat het vele malen goedkoper is om het zelf te proberen.
Voordat ik het gehele Houtbewerking topic op z'n kop ga zetten op zoek naar vergelijkbare verhalen, doe ik hierbij een oproep voor/naar tips en adviezen m.b.t. dit soort werkzaamheden.
Er is een AE2 uitvoering welke in hoogglans (jachtlak) uitvoering bestaat maar ik weet niet of ik dit wel mooi vind.
Waar ik aan zit te denken is licht schuren en dan met wax of olie de nerf/kleur weer op te halen. Op één speaker zit een kras in het fineer wat er niet doorheen is gegaan maar meer als geul over de bovenkant loopt.
Ik hoor graag van jullie m.b.t. goede tips en adviezen.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marp op wo 18 sep 2019, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Bijenwas lijkt me een goed begin?
ik deed daar de vorige gefineerde speakers mee en het audio kastje
ik deed daar de vorige gefineerde speakers mee en het audio kastje
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Nope geen bijenwas, dat is boenwas! Leuk als je ze iedere 2 weken in de was wilt zetten
Verdampt en blijf je er mee aan de gang en is later moeilijk te verwijderen en over te lakken of waxen. Neem een goede meubel/hardwaxolie van Woca of Osmo b.v.! Met 3 laagjes zit het er weer voor tientallen jaren op. Zijn ze erg beschadigd dan kun je er beter een polyurethaan lak op zetten. Maar dan ben je ook de oppervlaktestructuur van de houtnerf kwijt. Persoonlijk zou ik het met werkbladlolie van Woca doen. Anderen hier zijn verslaaft aan dat spul van het merk Osmo. Effect is hetzelfde 
P.s. Hangt ook een beetje af van wat er nu op zit.
P.s. Hangt ook een beetje af van wat er nu op zit.
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Ah vandaarPjotr schreef:Nope geen bijenwas, dat is boenwas! Leuk als je ze iedere 2 weken in de was wilt zettenVerdampt en blijf je er mee aan de gang en is later moeilijk te verwijderen en over te lakken of waxen. Neem een goede meubel/hardwaxolie van Woca of Osmo b.v.! Met 3 laagjes zit het er weer voor tientallen jaren op. Zijn ze erg beschadigd dan kun je er beter een polyurethaan lak op zetten. Maar dan ben je ook de oppervlaktestructuur van de houtnerf kwijt. Persoonlijk zou ik het met werkbladlolie van Woca doen. Anderen hier zijn verslaaft aan dat spul van het merk Osmo. Effect is hetzelfde
P.s. Hangt ook een beetje af van wat er nu op zit.
Acoustic Energy AE2 Rosewood opknappen
Hallo forummers,
Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een paar geweldige Acoustic Energy AE2 speakers. Nog nooit monitoren gehoord (en ik heb wat beurzen bezocht) welke zo mooi klinken.
Nu hebben deze een paar jaar geleden al een refoaming ondergaan en verkeren deze verder in technische puike staat maar ik wil deze ook cosmetisch weer in top conditie brengen.
Het is een Rosewood fineer uitvoering. Er zitten kleine slijtage (lak) en beschadigingen op maar verder geen ingrijpende restauratie werkzaamheden.
Het fineer is nog goed, zit zelf te denken aan het afbijten van de laklaag, dan ligt opschuren maar dan komt het "dilemma".
Wordt het Danish Oil of ga ik het lakken.
Is er iemand die zelf al eens zijn (gefineerde) speakers heeft opgeknapt en zijn er tips waar ik rekening mee kan houden.
Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een paar geweldige Acoustic Energy AE2 speakers. Nog nooit monitoren gehoord (en ik heb wat beurzen bezocht) welke zo mooi klinken.
Nu hebben deze een paar jaar geleden al een refoaming ondergaan en verkeren deze verder in technische puike staat maar ik wil deze ook cosmetisch weer in top conditie brengen.
Het is een Rosewood fineer uitvoering. Er zitten kleine slijtage (lak) en beschadigingen op maar verder geen ingrijpende restauratie werkzaamheden.
Het fineer is nog goed, zit zelf te denken aan het afbijten van de laklaag, dan ligt opschuren maar dan komt het "dilemma".
Wordt het Danish Oil of ga ik het lakken.
Is er iemand die zelf al eens zijn (gefineerde) speakers heeft opgeknapt en zijn er tips waar ik rekening mee kan houden.
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Met opschuren van fineer moet je altijd oppassen, je zit er zo doorheen, vooral de randen. Heb ook wel eens in een TV programma waarin meubels werden gerestaureerd gezien, dat ze met staalwol de boel poetsen.
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Is het trouwens absoluut zeker dat het hier fineer betreft, en geen plakfolie ?
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Wat denk je zelf?? AE2 met plastic plakfineer?????ray5150 schreef:Is het trouwens absoluut zeker dat het hier fineer betreft, en geen plakfolie ?
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Je zal er nog verbaasd van zijn hoeveel prijzige luidsprekers er blijken te zijn opgebouwd van spaanplaat en plakfolie...
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Plus 1 dat is mij ook al eens gebeurd met een dure tafel 
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Ik kan zien dat er op één plekje lak weg is en daar "kaal" fineer zichtbaar is.
Ik ga denk ik met staalwol heel voorzichtig de onderzijde aanpakken en dan alleen nog even denken of ik ga lakken of waxen.
Ik ga denk ik met staalwol heel voorzichtig de onderzijde aanpakken en dan alleen nog even denken of ik ga lakken of waxen.
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Hangt er ook een beetje van af hoe je ervaring is met schilderen, nee, geen landschappen en portretten, maar ramen en deuren.Marcel schreef:alleen nog even denken of ik ga lakken of waxen.
Wax of olie is een kwestie van min of meer erin wrijven met een doekje.
Een strakke laklaag opzetten is een heel ander verhaal.
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Hallo forummers,
Ik heb de speakeres voorzien van titanium inbus boutjes, welke ook in de signature versie gebruikt worden. Ik vind dit mooier staan.
Daarnaast ben ik een beetje aan het experimenteren gegaan m.b.t. de opstelling.
De opstelling zoals deze nu op de foto staan, is eigenlijk ook de opstelling waarvoor deze speakers ontwikkeld zijn, namelijk als near feald studio monitoren en die staan/liggen meestal op de bovenrand van de mengtafel. Ook dat vind ik mooi staan, ik hou van symmetrie.
En dan nu nog een paar kiekjes m.b.t. de gebruiksschade en het bewijs dat het hier wel om hout fineer gaat en geen folie.
De oorspronkelijke bijbehorende AE stands hebben spikes in de bovenplaat waar de speaker op staat. In de afgelopen ca. 30 jaar is dit het resultaat van het gebruik op deze spikes.
Tot zover mijn aanvulling in dit bericht.
Groeten,
Marcel
Ik heb de speakeres voorzien van titanium inbus boutjes, welke ook in de signature versie gebruikt worden. Ik vind dit mooier staan.
Daarnaast ben ik een beetje aan het experimenteren gegaan m.b.t. de opstelling.
De opstelling zoals deze nu op de foto staan, is eigenlijk ook de opstelling waarvoor deze speakers ontwikkeld zijn, namelijk als near feald studio monitoren en die staan/liggen meestal op de bovenrand van de mengtafel. Ook dat vind ik mooi staan, ik hou van symmetrie.
En dan nu nog een paar kiekjes m.b.t. de gebruiksschade en het bewijs dat het hier wel om hout fineer gaat en geen folie.
De oorspronkelijke bijbehorende AE stands hebben spikes in de bovenplaat waar de speaker op staat. In de afgelopen ca. 30 jaar is dit het resultaat van het gebruik op deze spikes.
Tot zover mijn aanvulling in dit bericht.
Groeten,
Marcel
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
Dat is met een beetje waxen niet te verhelpen lijkt me?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Acoustic Energy AE2 Rosewood lakken of waxen?
lijkt me dat je dit goed vochtig wil krijgen zodat je de boel zo veel mogelijk 'vult' en dan schuren van grof naar fijn. En dan vervolgens afwerken.
