Ed ,
Op welke manier is dan de tweeter bevestigd ?
Moeten en kunnen de woofers ook ontkoppeld gemonteerd worden ?
Tweeter: daar gebruik ik meestal neoprene voor. Dat kan als dikke dichtingsstrip of een in elkaar gelijmde silent blok.
Woofers: daar zie ik persoonlijk geen voordeel in.
Diepfrees mdf is niet van grenen gemaakt zoals de gebruikelijke mdf maar van beuk dacht ik .
De vezels zijn korter en dit geeft een dichtere structuur aan de plaat .
V313 maar eens proberen zou ik zeggen!
Ik heb nu Medite Premier gebruikt,maar geef mij maar V313.
Veel harder in de kern dus veel strakker kwa afwerking.
De bedoeling is om zijschortjes te voorzien , ook bij Ed's ontwerp .
Voor de voorste baffle had ik het plan opgevat een constructie te nemen van 2 platen tegen elkaar met daartussen een dempingsmat van 11mm .
Het is wel de zware uitvoering welke gebruikt word op trailers voor onder de te vervoeren pakketten .
Wat is jullie gedacht hierover ?
Onnodig om te dempen. Het oppervlak dat trilt is marginaal vergeleken bij een kast. Zolang hij niet ongewenst gaat resoneren niks aan de hand en niet hoorbaar. Resonanties voorkom je in deze situatie het beste met dikte, bracing e zijschotten. Niet met een dempingsmat die verlaagt hooguit een optredende resonantie in frequentie.
Eigenlijk zou ik liefst het soortgelijk gewicht van de baffle willen verhogen .
Ik heb gemerkt dat je dit soort dingen alleen moet doen als je precies weet waarmee je bezig bent. Voor je het weet is het middel erger dan de kwaal. Devies is dus: KISS
Als je meer massa wilt gebruik dan een zwaar maar ook stijf materiaal. Zwaar en slap geeft onvoorspelbare effecten. Een bitumenmat of vilt is slechts nuttig om oppervlakte trillingen te dempen wat voor OB niet relevant zou moeten zijn. Dus blijft over dat de baffle niet in zijn geheel moet gaan resoneren. Stijfheid is dan wat je moet nastreven, massa komt op de tweede plaats.
Je kan het beste een composiet plaat maken, dus met verschillende materialen in laagjes opbouwen. Afwisselend met V313 en berken multiplex (baltic birsch). En vergeet niet dat massa ook dempt, als je net de verkeerde dikte kiest kan die massa in het hoorbare gebied gaan resoneren.
Wegens tijd gebrek niet verder kunnen doen , heeft me wel tijd gegeven om te beslissen voor welk ontwerp ik ga .
Het word het eerste ontwerp, Stellar like dus .
Er zijn voor en tegenstanders van dit ontwerp maar als er problemen komen door het ontwerp lossen we die wel op .
De afzonderlijke panelen gaan me die kans geven en zo kan ik ook andere drivers uit proberen .
Laatst gewijzigd door meanman64 op di 19 nov 2019, 5:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja , Hoor
Hier word zeeeeeer langzaam verder gedaan .
In de week geen tijd en geen fut om verder tedoen .
Door dat er weer veel tijd is overgegaan zijn mijn plannen enigzins veranderd .
Ik ga 2 soorten baffles maken , de eerste word Ed's design de Verenter , de tweede is nog aan het broeien .
Het was de bedoeling dat mijn broer op zijn werk de baffles ging cnc fresen , maar door het vele werk gaat dit niet door .
Daardoor heel wat tijd verloren dus dan maar besloten om het zelf te doen zonder cnc .
Invalszaag met geleider terhand genomen en na wat schuren is dit het resultaat .
Volgende werk , de voet