Douwe's frankenstein set. Center en rears
Moderator: Beheerdersteam
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Center? De eerste twee filters van 30 juli vind ik persoonlijk te ingewikkeld. Probeer eens iets als hierboven, of mijn voorstel: Eenvoudig en effectief.
Tip: In mijn voorstel wordt stroom opgewekt door de luidspreker zelf (alsof die een microfoon is) bijv door rinkelen, door de Notch op de speakerklemmen vrijwel kortgesloten, in bovenstaand filter enkel gedempt (door de condensator).
Tip: In mijn voorstel wordt stroom opgewekt door de luidspreker zelf (alsof die een microfoon is) bijv door rinkelen, door de Notch op de speakerklemmen vrijwel kortgesloten, in bovenstaand filter enkel gedempt (door de condensator).
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
dank, volgens mij heb ik een verkeerde screenshot geplaatst als ik het zo bekijk... ik ga er vanavond nog even mee vogelen 
-edit-
-edit-
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Niet ideaal, maar redelijk goed resultaat, zou ik zeggen. Heb je de gemeten luidsprekerimpedantie meegenomen in de simulatie?
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik gebruik de door dayton gemeten bestanden voor de impedantie.
Ideaal niet, wat zou jij anders doen?
zo met spoel btw
Ideaal niet, wat zou jij anders doen?
zo met spoel btw
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Niet slecht het resultaat. En een eenvoudig filter 
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Het valt me op dat je sinds 28 juli heel consequent de parallelweerstand voor de tweeter op een aparte plek neerzet. Normaal zou je die direct parallel aan de tweeter verwachten.
Heb je daar een reden voor, heeft dat een specifieke reden ?
Op deze manier lijkt hij me niet heel functioneel. Hij zal wat extra zinloze stroom trekken, en misschien de schijnbare impedantie wat kunnen verlagen of afvlakken. Dat laatste kan misschien nog nuttig zijn,,,,maar ik verwacht niet heel veel nut... ?
Heb je daar een reden voor, heeft dat een specifieke reden ?
Op deze manier lijkt hij me niet heel functioneel. Hij zal wat extra zinloze stroom trekken, en misschien de schijnbare impedantie wat kunnen verlagen of afvlakken. Dat laatste kan misschien nog nuttig zijn,,,,maar ik verwacht niet heel veel nut... ?
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
eerlijk gezegd achteloosheid... al werkt het beter dan andersom 
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Vanmiddag bij Marco langs geweest, heb nu dit filter spelen en moet zeggen.... klinkt veelbelovend. het hoog iets te nog denk ik.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Flink aan het spelen geweest. Met brothers in arms van de dire straits zat er een uithaal in die gewoon pijn deed, de tweeter flink terug gehaald en t is al stukken beter. Heeft nog wel iets schels.
Bij school van supertramp hoor ik iets dofs dat me niet aanstaat, alsof je op een stevige plastic fles tikt ofzo, kan t niet plaatsen. De classixs hebben het niet iig.
Meten nog niet gedaan, dat zal over 3 weken na de vakantie pas worden denk ik
Bij school van supertramp hoor ik iets dofs dat me niet aanstaat, alsof je op een stevige plastic fles tikt ofzo, kan t niet plaatsen. De classixs hebben het niet iig.
Meten nog niet gedaan, dat zal over 3 weken na de vakantie pas worden denk ik
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Dat tweeterschema klopt nog steeds niet helemaal: Die 8.2 ohm moet na de 2 Ohm, dus parallel aan de luidspreker en dan waarschijnlijk met een andere waarde.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
dank, had de hint niet begrepen dat het echt fout fout was 
dit speelt nu, stukken beter op het eerste gehoor
dit speelt nu, stukken beter op het eerste gehoor
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Maar nu is het niveau tussen de 3 en 10kHz te laag, waardoor hij relatief dof zal klinken. Dus R8 moet weer wat groter en/of R10 ietsje kleiner. Het niveau voorbij de 10kHz kun je heel effectief, weet ik uit ervaring, laag houden met een kleine spoel, zeg 0.1mH, naar de aansluiting van de tweeter toe. Dus in serie daarmee.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Mocht de luidspreker dan weer wat scherp klinken, dan kan het ook zijn dat het komt doordat je nu dankzij het heldere hoog de scherpte in het signaal hoort. Zo moest ik bij mijn heldere box op zoek naar een betere versterker en een jitterarme CD-speler die minder scherp klinkt.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
R10 is nu 3.17 en R8 4.7 ff zien wat dit doet. Simt wat netter. De seriespoel hou ik nog even apartWieger61 schreef:Maar nu is het niveau tussen de 3 en 10kHz te laag, waardoor hij relatief dof zal klinken. Dus R8 moet weer wat groter en/of R10 ietsje kleiner. Het niveau voorbij de 10kHz kun je heel effectief, weet ik uit ervaring, laag houden met een kleine spoel, zeg 0.1mH, naar de aansluiting van de tweeter toe. Dus in serie daarmee.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Eindelijk weer wat kunnen doen.
Meting was vreselijk, een hele hoop gerommel en nu deze op 15 graden. heb de serie weerstand van de l pad nog wat verlaagd en nu speelt het weer. wel valt het op dat de 700Hz dip een stuk minder is terwijl ik in die regio niets gedaan heb
Meting was vreselijk, een hele hoop gerommel en nu deze op 15 graden. heb de serie weerstand van de l pad nog wat verlaagd en nu speelt het weer. wel valt het op dat de 700Hz dip een stuk minder is terwijl ik in die regio niets gedaan heb
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
vanavond kon ik nog wat meer prutsen,
Ik ben gewoon na elke wijziging gaan meten tot het er een beetje uit zag met wat ik had liggen. de sims lijken er niet eens op helaas.
Wat ik heel vreemd vind is dat wanneer ik de paralel op de L-pad vervang voor andere typen weerstand in dezelfde waarde ik een totaal ander resultaat kreeg.
groen/geel is met ceremic 10W weerstanden en de "oranje" met metalized MOX 10W, heeft iemand enig idee wat er kan zijn ? defect wellicht ?
na een hoop prutsen kom ik hier op uit:
met deze metingen:
wellicht kan ik met een kleine seriespoel zoals Wieger suggereert het oplopende hoog aanpakken maar die heb ik niet liggen dus probeer het eerst even zo.
Ik ben gewoon na elke wijziging gaan meten tot het er een beetje uit zag met wat ik had liggen. de sims lijken er niet eens op helaas.
Wat ik heel vreemd vind is dat wanneer ik de paralel op de L-pad vervang voor andere typen weerstand in dezelfde waarde ik een totaal ander resultaat kreeg.
groen/geel is met ceremic 10W weerstanden en de "oranje" met metalized MOX 10W, heeft iemand enig idee wat er kan zijn ? defect wellicht ?
na een hoop prutsen kom ik hier op uit:
met deze metingen:
wellicht kan ik met een kleine seriespoel zoals Wieger suggereert het oplopende hoog aanpakken maar die heb ik niet liggen dus probeer het eerst even zo.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
"Prutsen" is inderdaad wel een aardige omschrijving van wat je aan het doen bent
. Sorry, niet te negatief bedoeld; meer als grapje.
Maar een duidelijk plan vooruit, en logica/structuur, ontbreken eventjes.
Eerst maar even een stapje terug ? Je sim lijkt niet eens op je resultaat, schrijf je.
Eerst dát maar eens aanpakken ? Nu sim je eigenlijk voor de kat zijn viool, en da's natuurlijk niet de bedoeling.
Eerste verdachte ; gaat er iets mis met de uitlijning op de Z-as ? Krijg je een accuratere voorspelling in je sim, als je de Z-positie van 1 van je drivers verschuift in de sim ?
Tweede verdachte ; hoe zeker ben je ervan, dat de impedanties in jouw sim 'kloppen' ? Je hebt ze voor zover ik zie nooit gemeten. Is hoe dan ook een handige skill om aan te leren, óók voor troubleshooting purposes.
Wat betreft die mox vs ceramic ; 1 van die weerstanden moet defect zijn. Of verkeerd gelabeld of afgelezen. Kan niet anders.
(Hoewel die dan wel érg laagohmig geworden moet zijn). Simpel uit te sluiten met een multimeter, lijkt me
.
(Dit laatste zou je overigens direct hebben opgemerkt, als je jezelf aanwent om altijd impedantiemetingen te maken. Al was het maar ter controle.)
In de meting van eergisteren is het opmerkelijk, dat er ineens een bult van (ontbrekende) BSC zichtbaar is. Apart. Zonder schema is er weinig zinnigs over te zeggen. Totaal ander schema, of onbetrouwbare meetomstandigheden ?
Maar een duidelijk plan vooruit, en logica/structuur, ontbreken eventjes.
Eerst maar even een stapje terug ? Je sim lijkt niet eens op je resultaat, schrijf je.
Eerst dát maar eens aanpakken ? Nu sim je eigenlijk voor de kat zijn viool, en da's natuurlijk niet de bedoeling.
Eerste verdachte ; gaat er iets mis met de uitlijning op de Z-as ? Krijg je een accuratere voorspelling in je sim, als je de Z-positie van 1 van je drivers verschuift in de sim ?
Tweede verdachte ; hoe zeker ben je ervan, dat de impedanties in jouw sim 'kloppen' ? Je hebt ze voor zover ik zie nooit gemeten. Is hoe dan ook een handige skill om aan te leren, óók voor troubleshooting purposes.
Wat betreft die mox vs ceramic ; 1 van die weerstanden moet defect zijn. Of verkeerd gelabeld of afgelezen. Kan niet anders.
(Hoewel die dan wel érg laagohmig geworden moet zijn). Simpel uit te sluiten met een multimeter, lijkt me
(Dit laatste zou je overigens direct hebben opgemerkt, als je jezelf aanwent om altijd impedantiemetingen te maken. Al was het maar ter controle.)
In de meting van eergisteren is het opmerkelijk, dat er ineens een bult van (ontbrekende) BSC zichtbaar is. Apart. Zonder schema is er weinig zinnigs over te zeggen. Totaal ander schema, of onbetrouwbare meetomstandigheden ?
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Wanneer je vast loopt, opnieuw. Dus dat heb ik gedaan.
Metingen van tweeter en woofer ider in stappen van 5 graden opnieuw gedaan.
Imp had ik van de dayton site, die heb ik nu zelf gemeten met Limp.
Ik heb geen multimeter maar heb de betreffende weerstand weg gegooid, dat werkt ook
een multimeter komt op het lijstje 
en dan ziet het er zo uit.
Metingen van tweeter en woofer ider in stappen van 5 graden opnieuw gedaan.
Imp had ik van de dayton site, die heb ik nu zelf gemeten met Limp.
Ik heb geen multimeter maar heb de betreffende weerstand weg gegooid, dat werkt ook
en dan ziet het er zo uit.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
klein beetje aangepast aan het beschikbare materiaal en nagemeten.
dit keer komt het wel overeen dus dat is fijn en een goed startpunt weer denk ik.
dit keer komt het wel overeen dus dat is fijn en een goed startpunt weer denk ik.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Vraagje mbt meten aan de 2 weg rears.
Om een goede sim/ response te krijgen moet de fase overeenkomen op de overname frequentie. hoe zorg ik voor de juiste data om dit te simuleren ?
ik ga de woofer en tweeter opnieuw individueel meten. op welke hoogte zet ik de microfoon ? is dat op de hoogte van de gemeten driver, of is dit voor beide drivers op dezelfde hoogte om zo de fase data mee te nemen ? Ik las ergens op PE forum dat de hoogte vd tweeter voor beide sets metingen gebruikt wordt.
Hoe doen jullie dit ? en vooral waarom ?
Om een goede sim/ response te krijgen moet de fase overeenkomen op de overname frequentie. hoe zorg ik voor de juiste data om dit te simuleren ?
ik ga de woofer en tweeter opnieuw individueel meten. op welke hoogte zet ik de microfoon ? is dat op de hoogte van de gemeten driver, of is dit voor beide drivers op dezelfde hoogte om zo de fase data mee te nemen ? Ik las ergens op PE forum dat de hoogte vd tweeter voor beide sets metingen gebruikt wordt.
Hoe doen jullie dit ? en vooral waarom ?
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
imp metingen gedaan, wat me opvalt is dat er een dip te zien is ipv een piek wat ik altijd overal zie. in VituixCAD is het wel een piek bij de tweet maar bij de woof niet...
iemand een idee hoe dit kan ?
iemand een idee hoe dit kan ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Meten: 1 positie van de mic, drivers in de kast. Waar precies de mic hangt af hoe.je gaat luisteren, maar gebruikelijk is danwel op tweeter hoogte, danwel tussen tweet en woof in
Imp: hoe.ziet t datasheet er uit? Sommige tweeters hebben een ingebouwde impedantie correctie
Imp: hoe.ziet t datasheet er uit? Sommige tweeters hebben een ingebouwde impedantie correctie
