Nu wil ik meteen even naar het filter kijken en daar loop ik met mijn beperkte kennis tegen een nogal wat vragen aan. Eerst het schema + foto's van het filter (klik voor vergroting):
- Het valt me op dat voor de weerstand parallel aan de woofer een MOX gebruikt is en voor de weerstanden in het signaalpad van de tweeter en parallel aan de tweeter volgens mij simpele draadgewonden. Dit verrast mij want ik dacht juist dat MOX betere eigenschappen hadden en dan zou ik die in het signaalpad van de tweeter verwachten. Wat zou de gedachte hierachter zijn?
- Ook de opbouw van de condensatoren in het signaalpad van het tweeter gedeelte verrast me: een 4.7 uF in serie met 2 parallel staande van 4.7 uF en 6.8 uF. Parallel plaatsen snap ik omdat je dan tot de gewenste capaciteit kan komen indien die niet als enkele waarde aanwezig is, maar vanwaar die 4.7 uF ervoor? Brengt dat de capaciteit juist niet weer terug? Als ik reken komt het neer op 1/Cv = 1/4.7 + 1/(4.7+6.
- Er zijn 2 spoelen in serie voor het laag gebruikt, het is me niet duidelijk wat het nut hiervan is tov 1 enkele spoel, maar wellicht heeft het met de plaatsing van de weerstand en condensator ermee te maken.
- Ook verbaast de plaatsing van de kleine spoel voor het hoog me, deze zit vlakbij de grote laagspoel en is (daarom?) rechtop gezet maar dan wel met de vlakke zijde tegen de laagspoel aan terwijl volgens mij de korte ronde zijde naar de laagspoel gekeerd dient te worden? Of zie ik ook hier iets over het hoofd?
- De draden zijn vrij dun en heel stug, het lijkt bijna dun ijzerdraad. Ik heb ook een (goedkoper) type Driade gehad en daar zat dik "gewoon" speakerdraad in. Waarom zouden ze bij het duurdere type speaker voor dit soort bedrading gekozen hebben?
Wat dempingsmateriaal betreft zit de bovenkant van de speaker volgestopt met BAF, net als de onderkant. Ook BAF rondom het filter dat achter de bracing ter hoogte van de woofer zit. Rondom de woofer zelf zitten stroken pritex tegen de wand. Het gebied tussen woofer en baspoort is uiteraard vrij maar bevat verder helemaal geen demping, ook niet op de wanden. Is het aan te bevelen hier ook wat pritex aan te brengen? Zie foto's.
Wat is jullie idee? Filter zo laten of bepaalde componenten vervangen voor dezelfde waarde? Caps zijn volgens mij wel allemaal MKP en meten conform spec. Draadgewonden weerstanden tweeter vervangen door MOX of juist niet? Demping precies zo aanbrengen als voorheen of toch wat meer demping tegen de wanden van het middengedeelte van de kast?