Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Moderator: Beheerdersteam
Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Ben aan een projectje voor dochterlief begonnen. Het idee was een ontwerp dat met zeer eenvoudige middelen is af te werken en er toch netjes uitziet. Direct aan te sluiten op elke fatsoenlijke versterker, ik heb haar de Yamaha WXA-50 geadviseerd, kan ze haar tv op aansluiten en Spotify streamen.
Speakers van topkwaliteit voor ca 250,- per paar was het idee. Dan kom je op tweeweg basreflex uit met goede drivers. Heb in het verleden al eens iets gedaan dat naar de moeder van Shadow is gegaan met AL130 en NEO3pdr.
Het ontwerp van Troels voldoet aan deze randvoorwaarden. http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-MFC.htm Door de akoestische offset van tweeter wordt akoestisch centrum mooi gelijk getrokken. Dit maakt een 2de orde Linkwitz-Riley filter mogelijk en dat vindt ik het mooist klinken voor box-systemen van dit type. De SBacoustics SB17MFC35-8 breekt vriendelijk op en kan slap gefilterd worden. De MCM 53-5155 tweeter is gemakkelijk vanaf 1600Hz in te zetten en kan op 2500Hz ook slap gefilterd worden. Andere tweeter dan Troels is geen probleem want ik ontwerp toch altijd het liefst eigen filter met eigen voicing.
De opbouw van de kast doe ik iets anders maar ik houdt wel zo goed als alle originele maten aan.
Speakers van topkwaliteit voor ca 250,- per paar was het idee. Dan kom je op tweeweg basreflex uit met goede drivers. Heb in het verleden al eens iets gedaan dat naar de moeder van Shadow is gegaan met AL130 en NEO3pdr.
Het ontwerp van Troels voldoet aan deze randvoorwaarden. http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-MFC.htm Door de akoestische offset van tweeter wordt akoestisch centrum mooi gelijk getrokken. Dit maakt een 2de orde Linkwitz-Riley filter mogelijk en dat vindt ik het mooist klinken voor box-systemen van dit type. De SBacoustics SB17MFC35-8 breekt vriendelijk op en kan slap gefilterd worden. De MCM 53-5155 tweeter is gemakkelijk vanaf 1600Hz in te zetten en kan op 2500Hz ook slap gefilterd worden. Andere tweeter dan Troels is geen probleem want ik ontwerp toch altijd het liefst eigen filter met eigen voicing.
De opbouw van de kast doe ik iets anders maar ik houdt wel zo goed als alle originele maten aan.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Het plaatmateriaal. In de basis alles 15 mm hardhouten multiplex. De achterkanten zijn van 18mm hardhouten multiplex, uit een reststuk dat ik nog had liggen. Dit is het enige waar ik afwijk van de 20mm van Troels. De afwerking gebeurt met 5mm timmerplaat die ik met een V-frees bewerk zodat ik in verstek kan bekleden voor het mooiste resultaat.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Alles zorgvuldig op maat zodat de basis van de kast in een keer gelijmd kan worden.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
5 lijmklemmen zijn lang genoeg om de afstand tot de achterzijde aan te kunnen, de grootste en sterkste heb ik gebruikt voor het midden met een dubbele laag spaanplaat om over een groot oppervlak goed aan te drukken.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
De achterkanten waren uit de hand met de decoupeerzaag gemaakt, met bewust iets te ruim bemeten. Daar zetten we de bovenfrees op.
Met een mooi strak resultaat en alles goed haaks.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Het bekleden met de timmerplaat.
Morgen exemplaar nummer 2.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Dat ziet er als gewoonlijk weer strak uit, dochterlief dadelijk weer blij,..... hopelijk. 
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Dat is mooi afgewerkt met de 5mm timmerplaat.
Heb dit principe al een paar keer gebouwd met 15mm MDF en dan 5.5 mm hardhout multiplex.
De toplaag splinter snel bij het frezen...gaat dat beter bij de timmerplaat ?
Met 2 maal een tussenschot word het geheel zeer stabiel.
Ben zeer benieuwd wat voor een filter je gaat ontwerpen.
Ik heb de bouw van Troels bekeken en bij deze heeft hij 3 versie's gebouwd met 3 verschillende woofers.
Ik ga dit topic lekker volgen.
Word weer een leerzaam proces voor mij.
Heb dit principe al een paar keer gebouwd met 15mm MDF en dan 5.5 mm hardhout multiplex.
De toplaag splinter snel bij het frezen...gaat dat beter bij de timmerplaat ?
Met 2 maal een tussenschot word het geheel zeer stabiel.
Ben zeer benieuwd wat voor een filter je gaat ontwerpen.
Ik heb de bouw van Troels bekeken en bij deze heeft hij 3 versie's gebouwd met 3 verschillende woofers.
Ik ga dit topic lekker volgen.
Word weer een leerzaam proces voor mij.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Heb je dochterlief niet overtuigd van de voordelen van OB? 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Mooi bouwverslag Jeroen, krijg een klassieke 3-weg dejavu. Dit keer iets minder technisch vernuft misschien, maar leuk om de bouwfoto's te zien.
Natuurlijk ook benieuwd of jij met meten en luisteren op dezelfde resultaten komt als Troels
Natuurlijk ook benieuwd of jij met meten en luisteren op dezelfde resultaten komt als Troels
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Lijkt me een leuke speaker voor het geld, heb je 'm wel eens gehoord Jeroen? En die BR pijp aan de voorkant, zou dat niet nadelig kunnen werken?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Hoe doe je dat nou precies met die timmerplaat?
Zijn het losse stukken, zo ja welk freesje gebruik je dan om die verstek kanten zo netjes te krijgen bij zulk dun materiaal?
Of is het één lang stuk waar je V groeven in freest en dan om de kast heen vouwt?
Zijn het losse stukken, zo ja welk freesje gebruik je dan om die verstek kanten zo netjes te krijgen bij zulk dun materiaal?
Of is het één lang stuk waar je V groeven in freest en dan om de kast heen vouwt?
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Die staan daar nog steeds heerlijk te spelen op een gerecapte NAD recieverjeroen_d schreef:Heb in het verleden al eens iets gedaan dat naar de moeder van Shadow is gegaan met AL130 en NEO3pdr.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
In mijn topic was er toendertijd ook een hele discussie over hoe dramatisch een poort aan de voorkant wel niet zou zijn. Na metingen door Jeroen bleek dit heel erg mee te vallen. Door goed dempen in de kast kan je veel ellende afvangen.
@Jeroen: leuk bouwproject!
Gr. Walter
@Jeroen: leuk bouwproject!
Gr. Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
lijkt me ook een zelfbouw dingetje, monitoren waarbij kosten nog moeite gespaard zijn gebleven hebben ook poorten aan de voorzijde. En fast-ons 
beetje net als 15 jaar geleden... toen moest overal tri-tec en Audyn cap plus in. Is nu amper nog relevant. 12dB of 24dB akoestische slopes zijn in alle tijden goed - evenals een mooie uitlijning van akoestische centra.
beetje net als 15 jaar geleden... toen moest overal tri-tec en Audyn cap plus in. Is nu amper nog relevant. 12dB of 24dB akoestische slopes zijn in alle tijden goed - evenals een mooie uitlijning van akoestische centra.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Walter, wat zeg je nou? "Na metingen bleek het mee te vallen"?Walt schreef:In mijn topic was er toendertijd ook een hele discussie over hoe dramatisch een poort aan de voorkant wel niet zou zijn. Na metingen door Jeroen bleek dit heel erg mee te vallen.
Ik verwacht ook wel dat het mee zal vallen. Ons gehoor is gewoon niet zo gevoelig.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Ik ga uit van een lang stuk waarvan de breedte iets groter is dan de diepte van de kast.pappaleo schreef:Hoe doe je dat nou precies met die timmerplaat?
Zijn het losse stukken, zo ja welk freesje gebruik je dan om die verstek kanten zo netjes te krijgen bij zulk dun materiaal?
Of is het één lang stuk waar je V groeven in freest en dan om de kast heen vouwt?
Het gaat best goed met timmerplaat, hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de frees en de geleiding. Het voorbeeld hieronder is een te smalle strook, maar die gooi ik weg, ik heb een begin nodig.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Met een poort met scherpe randen valt het zeker niet mee en kan het hoorbaar zijn. Maar met een nette goed afgeronde, enigszins getaperde, poort en wat demping tussen het woofer en poortgedeelte van de kast is het geen probleem. Natuurlijk wel de poort goed vrijlaten. Ik heb dezelfde in bestelling als die Troels gebruikt, de 051-0012markbakk schreef:Walter, wat zeg je nou? "Na metingen bleek het mee te vallen"?Walt schreef:In mijn topic was er toendertijd ook een hele discussie over hoe dramatisch een poort aan de voorkant wel niet zou zijn. Na metingen door Jeroen bleek dit heel erg mee te vallen.![]()
Ik verwacht ook wel dat het mee zal vallen. Ons gehoor is gewoon niet zo gevoelig.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Nee ik heb hem niet gehoord maar de drivers wel in open baffle dus ik weet hoe goed ze zijn.Barry2001 schreef:Lijkt me een leuke speaker voor het geld, heb je 'm wel eens gehoord Jeroen? En die BR pijp aan de voorkant, zou dat niet nadelig kunnen werken?
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Ik ben weer wat verder, in het weekend ga ik de behuizing afmaken. Het Jantzen bekledingsvilt en de basreflex pijpen zijn binnen.
Voor de voorkanten volg ik ook Troels, zwart MDF V313.
Wat ik nu laat zien is de bekleding met d-c-fix Uni zwart decoratiefolie. Dat is weer eens wat anders dan lakken, het houdt de kosten laag en het resultaat is best mooi.
Voor de voorkanten volg ik ook Troels, zwart MDF V313.
Wat ik nu laat zien is de bekleding met d-c-fix Uni zwart decoratiefolie. Dat is weer eens wat anders dan lakken, het houdt de kosten laag en het resultaat is best mooi.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Dat ziet er mooi uit...strakke afwerking.
Ben benieuwd naar de zwarte MDF baffle hoe dat eruit komt te zien.
Ben benieuwd naar de zwarte MDF baffle hoe dat eruit komt te zien.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Het Jantzen Audio Felt 014-0414 zit erin. Mooi spul voor zo'n kleine BR-kast.
Aan de linker box, waar het folie nog niet op zit, zie je dat ik de timmerplaat voorbehandeld heb. Dat doe ik met Decowax. Aanbrengen, 30 minuten laten intrekken, het overtollige spul eraf wrijven en de volgende dag uitboenen zodat de wax hard wordt. Na 24 uur is het volledig uitgehard en ben ik de struktuur in de al redelijk gladde timmerplaat kwijt. Ook de kieren op de hoeken zijn netjes gevuld. De folie blijkt nog ruim voldoende plakvermogen te hebben op de met wax gevulde timmerplaat.
De folie heeft ook de typische eigenschap dat het met de tijd er steeds vaster op komt te zitten. De hoeken maak je strak m.b.v. een föhn. Die is ook handig om enkele overgebleven bobbeltjes eruit te wrijven. Je kunt lang pielen met de folie totdat het goed zit omdat het niet meteen keihard vast zit. Dat komt dus met de tijd.
Aan de linker box, waar het folie nog niet op zit, zie je dat ik de timmerplaat voorbehandeld heb. Dat doe ik met Decowax. Aanbrengen, 30 minuten laten intrekken, het overtollige spul eraf wrijven en de volgende dag uitboenen zodat de wax hard wordt. Na 24 uur is het volledig uitgehard en ben ik de struktuur in de al redelijk gladde timmerplaat kwijt. Ook de kieren op de hoeken zijn netjes gevuld. De folie blijkt nog ruim voldoende plakvermogen te hebben op de met wax gevulde timmerplaat.
De folie heeft ook de typische eigenschap dat het met de tijd er steeds vaster op komt te zitten. De hoeken maak je strak m.b.v. een föhn. Die is ook handig om enkele overgebleven bobbeltjes eruit te wrijven. Je kunt lang pielen met de folie totdat het goed zit omdat het niet meteen keihard vast zit. Dat komt dus met de tijd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Klinkt goed dat folie (en die wax)
Waar haal je dat?
Waar haal je dat?
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
Gamma Delft
Daar haal ik alle bouwmaterialen: hardhouten multiplex, timmerplaat, lijm. Gratis zagen met de voordeelpas en dat doet vaak dezelfde jongen die er duidelijk ervaring mee heeft.
Het resultaat is netjes, maar niet goed genoeg voor de perfectionist. Dan zul je toch naar de spuiter moeten. In een ander topic hebben we gezien dat ook dan een topresultaat niet is gegarandeerd, tenzij je een goede leverancier weet te vinden. Gezien de lage kosten ben ik prima tevreden zo.
N.B. je moet het wel zeker weten dat je het zo wilt doen! De wax maakt dat alsnog aflakken niet goed te doen is zonder dat je een flink laag weg schuurt en dat gaat vaak ten koste van de strakheid. Dus primer en plamuur voor de kieren als strakke onderlaag voor de folie is een andere optie, die achteraf lakken goed mogelijk maakt.
Daar haal ik alle bouwmaterialen: hardhouten multiplex, timmerplaat, lijm. Gratis zagen met de voordeelpas en dat doet vaak dezelfde jongen die er duidelijk ervaring mee heeft.
Het resultaat is netjes, maar niet goed genoeg voor de perfectionist. Dan zul je toch naar de spuiter moeten. In een ander topic hebben we gezien dat ook dan een topresultaat niet is gegarandeerd, tenzij je een goede leverancier weet te vinden. Gezien de lage kosten ben ik prima tevreden zo.
N.B. je moet het wel zeker weten dat je het zo wilt doen! De wax maakt dat alsnog aflakken niet goed te doen is zonder dat je een flink laag weg schuurt en dat gaat vaak ten koste van de strakheid. Dus primer en plamuur voor de kieren als strakke onderlaag voor de folie is een andere optie, die achteraf lakken goed mogelijk maakt.
Re: Troels SBAcoustics-61-MFC met MCM tweeter
padum tsss....
Mooi speelgoed Jeroen, ben benieuwd hoe zoiets simpels klinkt
Mooi speelgoed Jeroen, ben benieuwd hoe zoiets simpels klinkt
