Soldeersteun / standaard voor PCB's

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Soldeersteun / standaard voor PCB's

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik zelf voor printen met through hole onderdelen al jaren een metalen klemdinges die mijn broer ooit eens op de LTS heeft gemaakt.
Echter voor printjes met SMD componenten is de hoek daarvan te schuin, en is ook niet te verstellen.
Nu heb ik onlangs zo'n ding besteld : https://www.ebay.com/itm/New-LED-Helpin ... 2749.l2649 Geen idee of het was is, want ik moet hem nog binnen krijgen en in gebruik gaan nemen.

Ondertussen zat ik me een beetje af te vragen wat de forumleden gebruiken om een PCB gefixeerd op de werkplek te houden.

Foto's, plaatjes, weblinks en dergelijke maken een topic als dit natuurlijk een stuk leuker. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeersteun / standaard voor PCB's

Bericht door Pjotr »

Gewoon zo'n siliconen soldeermat van Velleman. SMD componenten hebben de eigenschap spontaan in het niets te verdwijnen. Zo'n mat houdt ze iig in de buurt :D en verder vind ik dit houdertje wel handig:
HTB10qZ2SXXXXXXlXXXXq6xXFXXX6.jpg
https://nl.aliexpress.com/item/32823015307.html

Ooit bij Baco in IJmuiden voor een eurie of 15 aangschaft. Staat goed stabiel en werkt best redelijk goed met TH componenten. Is met name handig als je TH componenten er weer uit wilt halen, zeker met doorgemetaliseerde printen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soldeersteun / standaard voor PCB's

Bericht door ds23man »

Als je smd met de hand soldeert wil je je hand kunnen afsteunen. Dat werkt gewoon niet bij zo'n kantelhouder dingetje niet. Wat denk je wat een tandarts doet als ie een boor in je tand/ kies douwt, dan steunt ie met de vrij vingers af op je gezicht. Dus print gewoon plat op je tafel en even fixeren met een stukje schilderstape.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeersteun / standaard voor PCB's

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Als je smd met de hand soldeert wil je je hand kunnen afsteunen. Dat werkt gewoon niet bij zo'n kantelhouder dingetje niet. Wat denk je wat een tandarts doet als ie een boor in je tand/ kies douwt, dan steunt ie met de vrij vingers af op je gezicht. Dus print gewoon plat op je tafel en even fixeren met een stukje schilderstape.
Mwah nog geen last van Parkinson hoor, en ik soldeer geen 0102 weerstandjes met de hand... :D Met alleen SMD is zo'n ding niet zo handig. Dan is plat op de soldeermat wel makkelijker. En vastplakken met tape? Ohw ja de tandarts houdt jouw mond gefixeerd met Gaffer tape zeker? :lol: Is toch helemaal niet handig, zo'n vast geplakte print? Hier geen last van aardbevingen en met windkracht 11 ga ik geen SMD solderen. Bovendien plakt tape toch niet aan zo'n mat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soldeersteun / standaard voor PCB's

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Als je smd met de hand soldeert wil je je hand kunnen afsteunen. Dat werkt gewoon niet bij zo'n kantelhouder dingetje niet. Wat denk je wat een tandarts doet als ie een boor in je tand/ kies douwt, dan steunt ie met de vrij vingers af op je gezicht. Dus print gewoon plat op je tafel en even fixeren met een stukje schilderstape.
Mwah nog geen last van Parkinson hoor, en ik soldeer geen 0102 weerstandjes met de hand... :D
Ik ook niet, heb daar een machine voor. :mrgreen:
Met alleen SMD is zo'n ding niet zo handig. Dan is plat op de soldeermat wel makkelijker. En vastplakken met tape?
Beetje afhankelijk van je ondergrond, op een gladde tafel schuift je print alle kanten op
Ohw ja de tandarts houdt jouw mond gefixeerd met Gaffer tape zeker? :lol:
Nee, maar het voorkomt wel dat de boor niet in je tong zit als je beweegt.
Is toch helemaal niet handig, zo'n vast geplakte print? Hier geen last van aardbevingen en met windkracht 11 ga ik geen SMD solderen. Bovendien plakt dat tape toch niet aan zo'n mat.
Kijk maar eens hoe een horlogemaker het doet:

https://www.google.nl/search?q=horlogem ... 45&bih=621

Afsteunen, afsteunen en nog eens afsteunen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”