Aardlekschakelaar probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Aardlekschakelaar probleem
Het enige verschil wat ik zo kan bedenken is dat bij aanraking van EN fase EN nul er inderdaad meer kans is dat er tegelijkertijd een aardfout optreedt. Dan zal de aardlekbeveiling inderdaad aanspreken, maar dit hoeft niet per definitie te gebeuren. Gemiddeld gesproken is een zwevend net best een adequate oplossing voor zones met aardlekproblemen...... Laagspanning is uiteraard nog veiliger.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Doordat er door impedantie verschillen de nul geen aarde meer is, zal het aanraken van de nul ook de aardlek laten trippen. In een zwevend net is dat onmogelijk. Dus als je al iets zwevend wil maken moet je echt op laagspanning over. Overigens kan 48 volt wissel al een aardige flik geven.Rovano schreef:Het enige verschil wat ik zo kan bedenken is dat bij aanraking van EN fase EN nul er inderdaad meer kans is dat er tegelijkertijd een aardfout optreedt. Dan zal de aardlekbeveiling inderdaad aanspreken, maar dit hoeft niet per definitie te gebeuren. Gemiddeld gesproken is een zwevend net best een adequate oplossing voor zones met aardlekproblemen...... Laagspanning is uiteraard nog veiliger.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ja, dat is zo. Maar goed, de armaturen die Barry kocht zijn IP65 en 230V. Wil je het 100% veilig maken? Dan moet je inderdaad de armatuurtjes verbouwen en een laagspanningsvoeding gebruiken. Wil je slechts voorkomen dat je iedere keer een aardfout hebt die je hele huishouden lam legt, dan volstaat een scheidingstrafootje. Er is dus iets te kiezen....
Laat overigens onverlet dat een correct aangelegd systeem helemaal geen extra beveiliging zou behoeven. Een normale voedingsgroep met aardlekbeveiliging zou reeds moeten volstaan, maar dit terzijde.
Laat overigens onverlet dat een correct aangelegd systeem helemaal geen extra beveiliging zou behoeven. Een normale voedingsgroep met aardlekbeveiliging zou reeds moeten volstaan, maar dit terzijde.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik zou de laagspanningsroute kiezen idd, maar de aarde niet aansluiten in tuinverlichtingsarmaturen is iets wat ik standaard doe, we de kabelaarde in de verdeeldoos zodat je bij ongelukjes met spitten en graven beschermd bent. Lost al 90% van de problemen op, plus alles led en de op een schemerschakelaar, dan stook je het droog.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Oei, als het een metalen armatuur betreft loop je hierdoor juist extra risico.Shadow schreef:Ik zou de laagspanningsroute kiezen idd, maar de aarde niet aansluiten in tuinverlichtingsarmaturen is iets wat ik standaard doe
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Die armaturen zijn gewoon standaard dingen met een GU10 fitting erin, kun je probleemloos gebruiken met 12-24V lampen met een trafo ( of smsps) er voor.Rovano schreef:Ja, dat is zo. Maar goed, de armaturen die Barry kocht zijn IP65 en 230V. Wil je het 100% veilig maken? Dan moet je inderdaad de armatuurtjes verbouwen en een laagspanningsvoeding gebruiken. Wil je slechts voorkomen dat je iedere keer een aardfout hebt die je hele huishouden lam legt, dan volstaat een scheidingstrafootje. Er is dus iets te kiezen....
Laat overigens onverlet dat een correct aangelegd systeem helemaal geen extra beveiliging zou behoeven. Een normale voedingsgroep met aardlekbeveiliging zou reeds moeten volstaan, maar dit terzijde.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Als het een zogenaamd klasse 2 toestel betreft, heeft het geen metalen gestel dat onder spanning kan komen te staan. Er is dan ook geen aansluitpunt voor gestelaarding. Zit er wel een aansluitpunt voor gestelaarding in het armatuur? Dan moet je dat ook aansluiten.Shadow schreef:Ja maar hoeveel metaal is er nog? Meeste is spuitgietplastic.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat valt toch tegen. Het meeste compacte LED spul is toch spuitgiet Alu wat ik tegen kom. LED is dan wel zuinig, het moet wel goed gekoeld worden bij de wat grotere vermogens. En juist daar is Alu in het voordeel.Shadow schreef:Ja maar hoeveel metaal is er nog? Meeste is spuitgietplastic.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Kan dus 2 kanten op: of een scheidingstrafo, wat me op zich redelijk veilig lijkt. Zou alleen een probleem kunnen zijn als iemand beide polen beetpakt, en tegen sluiting zou ik aan de secundaire kant een zekering kunnen plaatsen.
De 12V optie kan ook zeker, ik knip de 230V stekkers er toch af, en GU10 12V is ook te koop. En 12V is helemaal veilig. De enige reden dat ik voor 230V ben gegaan is meer keus in (merk) lampen. Ik heb nog maar 1 230V GU10 2.7W lampje gekocht gewoon bij de supermarkt, alleen om eerst een idee van sterkte en kleur te krijgen, dus dat is het probleem ook niet
Als ik dat doe (12V) is de ironie straks dat er 2 stuks zware metalen mantel grondkabel de schuur uit gaan waar op geen van beide 230V komt te staan
1 x als luidspreker kabel zie ander topic, en 1 x 12V.
Ga er nog ff over denken, moment is ook nog niet daar dat het de tuin in kan. Nogmaals allen bedankt voor de input
De 12V optie kan ook zeker, ik knip de 230V stekkers er toch af, en GU10 12V is ook te koop. En 12V is helemaal veilig. De enige reden dat ik voor 230V ben gegaan is meer keus in (merk) lampen. Ik heb nog maar 1 230V GU10 2.7W lampje gekocht gewoon bij de supermarkt, alleen om eerst een idee van sterkte en kleur te krijgen, dus dat is het probleem ook niet
Als ik dat doe (12V) is de ironie straks dat er 2 stuks zware metalen mantel grondkabel de schuur uit gaan waar op geen van beide 230V komt te staan
Ga er nog ff over denken, moment is ook nog niet daar dat het de tuin in kan. Nogmaals allen bedankt voor de input
Re: Aardlekschakelaar probleem
Mwah juist bij die lage spanning is wat mm2 geen overbodige luxe
Qua armaturen is er voor 12V en 24V van alles te koop. Snuffel w.d.b. ook de tuincentra en het www wat verder af.Voordeel van laagspanning is ook dat een simpele glaszekering volstaat. Geen groeps automaat speciaal nodig.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Een zekering achter de trafo moet je sowieso doen.Barry2001 schreef:Kan dus 2 kanten op: of een scheidingstrafo, wat me op zich redelijk veilig lijkt. Zou alleen een probleem kunnen zijn als iemand beide polen beetpakt, en tegen sluiting zou ik aan de secundaire kant een zekering kunnen plaatsen.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Hier nog een variant die misschien tegemoet komt aan de bezwaren van ds23man. Wat dachten jullie van deze:
Scheidingstrafo toepassen. Één kant van de trafo verbinden met een aardpennetje om zo je eigen miniatuur TT stelsel te creëren. Benodigde aardverspreidingsweerstand: max. 167 Ohm of lager (NEN 1010, exacter is een berekening waarin alle circuit componenten zijn meegenomen); breinaald in een bloempot, zeg maar. Een stukje koperen waterleidingbuis volstaat. Aardlekschakelaartje 30mA toepassen met een zekeringetje en voila, daar is je eigen miniatuur-230V-aardlekbeveiligd circuitje. Ook nu is er geen afhankelijkheid meer t.o.v. de rest van de installatie in de woning.
Dezelfde methode, en dan bedoel ik het aanbrengen van een aardpen, wordt ook toegepast bij gebruik van tijdelijk opgestelde (noodstroom)aggregaten.
Scheidingstrafo toepassen. Één kant van de trafo verbinden met een aardpennetje om zo je eigen miniatuur TT stelsel te creëren. Benodigde aardverspreidingsweerstand: max. 167 Ohm of lager (NEN 1010, exacter is een berekening waarin alle circuit componenten zijn meegenomen); breinaald in een bloempot, zeg maar. Een stukje koperen waterleidingbuis volstaat. Aardlekschakelaartje 30mA toepassen met een zekeringetje en voila, daar is je eigen miniatuur-230V-aardlekbeveiligd circuitje. Ook nu is er geen afhankelijkheid meer t.o.v. de rest van de installatie in de woning.
Dezelfde methode, en dan bedoel ik het aanbrengen van een aardpen, wordt ook toegepast bij gebruik van tijdelijk opgestelde (noodstroom)aggregaten.
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Tja, hoop gedoe voor iets wat eigenlijk het beste op te lossen is met 12V leds en een schemerschakelaar.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ja, zeker een hoop gedoe. Maar het is toch geinig om een beetje te theoretiseren?
De beste methode blijft wat mij betreft toch:
a - De verwijdering van de aardlekschakelaar(s) waarachter maximaal (woningbouw) 4x installatie automaat zit.
b - De vervanging van de installatie automaten door aardlekautomaten. Zo is het cumulatieve effect van alle aardfouten in de totale installatie gereduceerd tot de aardfout per groep. Tegenwoordig steeds vaker regel dan uitzondering.
c - De aanleg van de grondkabels volgens de voorschriften met gebruikmaking van KEMA gekeurde kabeldozen en gietmoffen.
d - De aansluiting van alle KEMA gekeurde armaturen en wandcontactdozen volgens de voorschriften.
e - Zo mogelijk een aparte groep voor het 'buitengebeuren'.
Stel je toch eens voor dat iedereen een laagspanningsnet in zijn tuin moet hebben omwille van de veiligheid? En wat nu als je ook nog ergens een wandcontactdoosje zou willen hebben?
De beste methode blijft wat mij betreft toch:
a - De verwijdering van de aardlekschakelaar(s) waarachter maximaal (woningbouw) 4x installatie automaat zit.
b - De vervanging van de installatie automaten door aardlekautomaten. Zo is het cumulatieve effect van alle aardfouten in de totale installatie gereduceerd tot de aardfout per groep. Tegenwoordig steeds vaker regel dan uitzondering.
c - De aanleg van de grondkabels volgens de voorschriften met gebruikmaking van KEMA gekeurde kabeldozen en gietmoffen.
d - De aansluiting van alle KEMA gekeurde armaturen en wandcontactdozen volgens de voorschriften.
e - Zo mogelijk een aparte groep voor het 'buitengebeuren'.
Stel je toch eens voor dat iedereen een laagspanningsnet in zijn tuin moet hebben omwille van de veiligheid? En wat nu als je ook nog ergens een wandcontactdoosje zou willen hebben?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat was altijd een eis van mij, anders ging de vrachtwagen niet leeg. Op openluchtlocaties was het eerste wat ik altijd deed het inspecteren van het aggregaat.Rovano schreef:Dezelfde methode, en dan bedoel ik het aanbrengen van een aardpen, wordt ook toegepast bij gebruik van tijdelijk opgestelde (noodstroom)aggregaten.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Kweenie hoor, met theoretische tuinverlichting blijft het slecht een krant lezen.... Praktisch gezien wordt je op het moment bijkans dood gegooid met 12V tuinverlichtingRovano schreef:Ja, zeker een hoop gedoe. Maar het is toch geinig om een beetje te theoretiseren?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Er zijn wcd's buiten onder de overkapping, zie dit topic. En geen idee wat ik met een wcd midden in de tuin moet, de problemen kwamen door een staande lamp buiten. Nogmaals, ik heb het hier alleen over verlichting, en als ik de mogelijkheid had alles op een aparte groep te zetten was dit al lang gebeurd en was dit hele topic overbodig geweestRovano schreef:Ja, zeker een hoop gedoe. Maar het is toch geinig om een beetje te theoretiseren?
De beste methode blijft wat mij betreft toch:
a - De verwijdering van de aardlekschakelaar(s) waarachter maximaal (woningbouw) 4x installatie automaat zit.
b - De vervanging van de installatie automaten door aardlekautomaten. Zo is het cumulatieve effect van alle aardfouten in de totale installatie gereduceerd tot de aardfout per groep. Tegenwoordig steeds vaker regel dan uitzondering.
c - De aanleg van de grondkabels volgens de voorschriften met gebruikmaking van KEMA gekeurde kabeldozen en gietmoffen.
d - De aansluiting van alle KEMA gekeurde armaturen en wandcontactdozen volgens de voorschriften.
e - Zo mogelijk een aparte groep voor het 'buitengebeuren'.
Stel je toch eens voor dat iedereen een laagspanningsnet in zijn tuin moet hebben omwille van de veiligheid? En wat nu als je ook nog ergens een wandcontactdoosje zou willen hebben?
Maar nog even zitten denken. Een andere reden om voor 230V (naast het mindere aanbod in merklampjes) te gaan ipv 12V is het verlies in de kabel. Maar is dit ook zo? Voordat ik lampjes ga kopen, lampjes 12V GU10 zijn zo rond de 5W. Dit is 420mA bij 12V, dit keer 8 spots is 3.3A. Heb nog een 12V/5A voedinkje liggen wat ik hier mooi voor kan gebruiken, Mischa verkocht ze ooit eens in Breda op de luisterdag.
De kabel die er nu ligt is 25 meter, 3 x 2.5mm. Ik sluit de voeding aan, en heb nog een luidspreker dummyload liggen van 8 Ohm. Als ik de 2 kanalen parallel zet komt ik op 4 Ohm die ik aan de andere kant vd kabel zet. Bij 12V is dit 3A, wat redelijk in de buurt komt. Ben zelf ook benieuwd, wordt vervolgd!
Re: Aardlekschakelaar probleem
Verlies maakt niet uit, als je een Delta of Meanwell gebruikt schroef je de spanning gewoon wat op 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik wil het weten, stukje nieuwsgierigheid ook
maar we zijn in de gelukkige omstandigheid dat onze beide vaders er nog zijn, dus wordt 'm vandaag niet.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ja het loopt soms gek; die van ons zijn er sinds 2006 en 2014 al niet meer 
Re: Aardlekschakelaar probleem
Voor een kabel 2,5² van 30 meter en een stroom van 3,3A is het spanningsverlies 1,22V bij een voedingspanning van 12V.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Om dat verlies op te vangen zijn er stroomgestuurde LED lampen: 300mA nominaal. Maar dat vereist een stroom-uit VSA per lamp. En dat is dan niet handig in de tuin waarbij je meerdere lampen parallel op een kabel wilt zetten.
Koperdraad 2,5mm2 is 0,7ohm/100m. 25m kabel = 50m heen en terug == 0,35 ohm. Is dus ong 1V bij 3A. Valt dus mee, valt binnen de 10% tolerantie. In die 12V spots zit trouwens een VSA wat regelt.
Koperdraad 2,5mm2 is 0,7ohm/100m. 25m kabel = 50m heen en terug == 0,35 ohm. Is dus ong 1V bij 3A. Valt dus mee, valt binnen de 10% tolerantie. In die 12V spots zit trouwens een VSA wat regelt.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Oh ja, de lengte is 25 meter. Dan wordt het verlies inderdaad, om precies te zijn, 1,04V. Deze berekening gaat er van uit dat de belasting zich aan het eind van de kabel bevindt, wat in de praktijk waarschijnlijk niet zo zal zijn.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Pjotr schreef:Kweenie hoor, met theoretische tuinverlichting blijft het slecht een krant lezen.... Praktisch gezien wordt je op het moment bijkans dood gegooid met 12V tuinverlichting![]()
