Chinese neo8 hoorn.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8

Bericht door Jerommel »

Shadow schreef:
Bovendien zie ik meerdere ontwerpers een minder strakke meetgrafiek prefereren als er daardoor componenten uit de signaalweg kunnen. (Troels Gravesen’s SB Acoustics speakers b.v.)
Dat is wel een goed idee als de units zelf al een aardig vlakke respons hebben, wat ook eigenlijk mijn doel was..
Verder is mijn ervaring (met name met PA speaker systemen) dat passief filteren, inderdaad al gauw het leven uit het geluid kan halen.
Het klinkt dan een beetje 'ver weg'.
Hoe uitgebreider het filter, hoe meer dit effect op treedt, was mijn globale conclusie.
Zodoende mijn plan om actief te filteren en te multi ampen.
Lineaire voedingen voor de versterkers maken het nog wat levendiger.
Maar ik heb wel gemerkt dat de Chinese printjes en modules (waar ik mee wilde werken) vaak gewoon te goedkoop zijn gemaakt.
"Quality fade" ook.
Slechte en te kleine elco's bijvoorbeeld, slechte implementaties, vereenvoudigde schema's enz...
Wel erg goedkoop natuurlijk.
Maargoed, dat is een heel ander onderwerp...
architect schreef:
je kunt toch beter gewoon eerst die alixpress neo8 eens uitproberen. even los van mogelijke afwijkingen zou het geluid op zich best goed kunnen zijn; lees ook de links die ik gepost heb. je eerste idee is zo gek niet; je bent alleen wat onzeker geworden en dat hoort bij het proces; laat je niet te snel afschrikken zou ik zeggen
Ja, ik ben het wel met je eens.
Ik weet niet precies wat je met die links wilde duidelijk maken.
De neo3 is iig een goede tweeter.
Maar verder klikkend ook duidelijk geworden dat domes en ring radiators net zo goed zijn, over het algemeen (en dat ze niet duur hoeven te zijn).
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8

Bericht door architect »

Jerommel schreef:
Ik weet niet precies wat je met die links wilde duidelijk maken.
nou, alle 3 personen concluderen dat zo'n membraan speaker een beter geluid oplevert dan een conusspeaker zowel voor mid als voor het hoog
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chinese neo8

Bericht door Shadow »

architect schreef:
Jerommel schreef:
Ik weet niet precies wat je met die links wilde duidelijk maken.
nou, alle 3 personen concluderen dat zo'n membraan speaker een beter geluid oplevert dan een conusspeaker zowel voor mid als voor het hoog
Terwijl ie slechter meet O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chinese neo8

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
architect schreef:
Jerommel schreef:
Ik weet niet precies wat je met die links wilde duidelijk maken.
nou, alle 3 personen concluderen dat zo'n membraan speaker een beter geluid oplevert dan een conusspeaker zowel voor mid als voor het hoog
Terwijl ie slechter meet O:)
wat is er dan gemeten?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8

Bericht door Jerommel »

Schijnen toch wat vervorming te geven, wat dikwijls als prettig wordt ervaren, is wat ik er van heb begrepen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chinese neo8

Bericht door Shadow »

Was meer een aanname eigenlijk?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8

Bericht door architect »

meten of niet; alledrie beoordelen ze het geluid als meer realistisch
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chinese neo8

Bericht door Shadow »

Als je de planars van Wrinex gehoord hebt zul je dat beamen!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8

Bericht door architect »

wrinex/Joppe woont in den haag volgens diyaudio
https://www.youtube.com/watch?v=5fB0eNciebc
https://www.diyaudio.com/forums/planars ... netic.html
op youtube lijkt het heel dynamisch te klinken; gek dat ik dat denk te kunnen horen via een telefoonopname, heel ruimtelijk en ook de electrische gitaren...

zelfbouw planar :
https://www.youtube.com/watch?v=-vcaWXUfSnI
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chinese neo8

Bericht door Shadow »

Ik heb ze 2 weken geleden gehoord op de luisterdag Breda, vorig jaar had ie andere bij, waanzinnig mooi!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8

Bericht door Jerommel »

Ja, die doet gave dingen !
Inspirerend.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Chinese neo8

Bericht door OWC »

Voor de geïnteresseerden, Radian Audio maakt blijkbaar ook nog iets wat in hetzelfde straatje past
https://radianaudio.com/product-category/ribbon/
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Chinese neo8

Bericht door markbakk »

Even off-topic, mocht je nog breder willen zoeken. Als je geen geld hebt voor de Visatons kun je ook nog kijken naar de Fountek FW146 of Zaph’s eigen driver. Zeker de laatste doet het even goed als de 130.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8

Bericht door architect »

is er al een geschikt alternatief beschikbaar?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8

Bericht door Jerommel »

architect schreef:
is er al een geschikt alternatief beschikbaar?
Als je dat aan mij vraagt, tja...
Het lastige met mij is dat ik nu ineens weer speaker kriebels heb, een plan bedenk dat niet voor mij werkt (althans, niet zo 1 2 3 ), en nu ook nog met een fraai paar AL200 zit dat ik beter niet had kunnen aanschaffen.
Ondertussen heb ik nog andere drivers in huis waar ook eens iets mee moet, en moet ik ook mijn Technics SB-6000 nog 'doen' om ze daarna te verkopen, want die nemen nu teveel plek in..
Ben de richting dus nu alweer behoorlijk kwijt, eerlijk gezegd... #-o

Desalniettemin, voor deze Neppo 8 drives ga ik (ongehinderd door teveel kennis en ervaring..) wat tekeningen maken voor een exponentiële hoorn, maar niet zo'n enorm grote waarmee je 'm al vanaf 200 Hz kan inzetten.
Dacht meer aan 500 Hz ofzo, misschien 750 Hz.

Voor wat betreft alternatieven voor een 'grote huis set' is het idee nu 3 weg aktief geworden met Vifa XT300, dan een nog nader te bepalen laagmid en de 4 stuks 11" woofers waar ik 12" rolranden voor heb aangeschaft.
Dat laatste zou ik als eerste doen, maar ik stel het blijkbaar uit, omdat ik er tegen op zie om de 12" rolranden pas te maken voor de 11" woofers.
Er moeten dus secties tussen uit, en dat wil ik pas doen als ik het 'zie zitten'.
Heb inmiddels wel een leuk Chinees zwart elastisch lijmpje in huis waar dat wel mee zal gaan.

Does that answer your question? :hide:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8 hoorn

Bericht door Jerommel »

Enfin, wat later...

Zou zoiets werken?
10 pixels = 1 mm
10 pixels = 1 mm
Exponentiële hoorn

(en nu naar bed)
Laatst gewijzigd door Jerommel op do 27 jun 2019, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8 hoorn

Bericht door Jerommel »

Dit ziet er wat geluidsvriendelijker uit i.m.o.:
10 pixels = 1mm
10 pixels = 1mm
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door Jerommel »

Nou, de topictitel maar even aangepast, want dit ding doet het kennelijk beter op een hoorn, vanwege de aard van het beestje, namelijk dat het een beetje een line array wordt op hoge frequenties.
Met een hoorn (of wave guide) kan je 'constant directivity' benaderen, wat dat zou oplossen, zodat je geen eq of filter shelving hoeft toe te passen.

Nu heb ik enorme hoorns gezien (nog bedankt voor de link, Gerard) waarmee je met een neo8 al vanaf 200 Hz kan spelen, maar dat ding is werkelijk enorm groot, dus ik denk aan iets kleiners, zie poging in vorige post.

Weet niet of er mensen met ervaring en kennis zijn op dit gebied, maar ik heb gewoon exponentiële verwijding toegepast in de tekening, denkende dat dat de beste / beproefde / logische vorm is.
Ongetwijfeld is het niet zo simpel als ik hoop, maar misschien is het een begin, of moet ik dit idee gewoon maar weer laten varen?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door architect »

geen open baffle? of beter zonder baffle? zou toch prima zijn met een 8 of 10 inch woofer tot 500 hertz?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door Jerommel »

Open baffle spreekt me (vooralsnog) niet aan.
Maar het idee om de Neppo8 achter een hoorn te hebben wel.
https://www.youtube.com/watch?v=f_nO7kymm84
https://josephcrowe.com/collections/spe ... -package-1
^ Maar dat is mega groot, maar wel vanaf 200Hz inzetbaar, en een redelijk vlakke frequentie respons, itt zonder hoorn of wave guide.
En dus ook geen tweeter meer nodig.
Kan dus een stuk kleiner (lijkt me) als je 'm vanaf 500 Hz of hoger wilt inzetten.
Lijkt me ook wel leuk om te construeren.
De tekening komt neer op iets van 90° x 45° afstraling.

Wie heeft hier op ZBA kijk op hoog / mid hoorns?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door ds23man »

Het nadeel van een exponentiële hoorn is dat gaan bundelen in het hoog. Beter is een CD hoorn.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door Jerommel »

Okay, maar dan houdt het zelf ontwerpen ook meteen op voor mij.

Joseph Crowe heeft ook een product "3D math for 500Hz CD Horn For BG Neo8" te koop voor $25,--
Dat is, afgaande op de zeer summiere beschrijving, voor CNC of 3D printing ?
Kan verder niks er over vinden op zijn site, maar de afmetingen zien er, afgaande op het enkele plaatje, goed uit.
https://josephcrowe.com/products/3d-mat ... or-bg-neo8
Ik zal 'm anders een mailtje sturen of ie ook gewoon een pdf met afmetingen heeft.

Wat me op valt is dat de kolommetjes met magneten van de ne(pp)o8 in het ontwerp in feite genegeerd worden, terwijl die, plus de 2 'dwarslatten met rib' toch zo'n 50% van het front oppervlak opeisen.
Kennelijk golf het geluid daar gewoon ongehinderd tussendoor.

Hier iets meer info.
Is idd voor CNC.
https://www.instagram.com/p/ByX7DxcJ6LU/?hl=en
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door Jerommel »

Nou, ik heb 'm een bericht via facebook / messenger gestuurd, en prompt heeft ie 'm nu ook als ouderwetse bouwtekening aangeboden op zijn site, maar dat kost dan wel 45 $C (Canada).
https://josephcrowe.com/products/3d-mat ... or-bg-neo8
Is dan misschien toch handiger om het te laten doen door iemand met een CNC freesmachien.
Scheelt mij ook een hoop gepiel.
Maar ik heb geen idee wat dat dan zou moeten kosten.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door architect »

al verder?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Chinese neo8 hoorn.

Bericht door architect »

meer verhalen / ervaringen over beschikbare amt's?
Plaats reactie