REW Decay: hoe meting interpreteren?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door Wieger61 »

Ik heb op de luisterplek met REW een meting gedaan (20 - 10000Hz) van beide OB luidsprekers (stereo). Golven en dalen van kamerresonanties zijn duidelijk te herkennen. In het hoge laag of lage midden is het gemiddelde niveau beduidend hoger dan in de hoge frequenties en tussen 1 en 3 kHz ontstaat in de tijd een dal:
Luisterplekmeting op 2m van OB Stereoluidsprekers met vloerkleed.png
Welke frequentieverloop heeft een ideale luidspreker in een ideale kamer? Die van witte naar roze ruis? Onder een ideale luidspreker versta ik (voor het idee) ofwel een perfectie monopool (à la Beolab 90 van B&O), ofwel een perfecte dipool (à la LX521.4 van Linkwitz). De ideale ruimte: effectief (?) gedempt met gelijkelijk verdeelde staande golven.

Mijn vraag is dus niet: hoe ziet de ideale luidspreker er uit, of hoe ziet de ideale kamer er uit. Wel vraag ik me af:
- Wat is de norm of meetlat waaraan ik mijn REW-decay-meting moet meten?
- Welke maatregelen zou ik bij welke afwijkingen daarvan kunnen nemen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door markbakk »

Voor zover je hier wat mee kan (op de luisterplek optimaal maken bedoel je waarschijnlijk) lijkt mij een lineaire overdracht het doel. Dus roze ruis in is roze ruis uit. Ook qua indirect geluid. De rest is smaak. Als het goed is kun je met wat dsp redelijk ver komen. Staande golven in de gehele ruimte aanpakken gaat, zoals je vast wel gelezen hebt, redelijk effectief met multisub-oplossingen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door Wieger61 »

OK, roze ruis in, roze ruis uit, dus ook wit in, wit uit. REW-decay is met een sweep bepaald, dus zouden alle lijnen boven allemaal ongeveer recht moeten lopen. Dat zou echter vergeleken met nu een veel helderder, zelfs schel klankbeeld geven. Ik heb ergens eens gelezen (waar?) dat afnemend hoog het beste klinkt. Dus witte ruis in, roze uit, roze op de luisterplek. Omdat roze ruis psycho-akoestisch recht klinkt? Of om welke andere reden?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door markbakk »

Ik begrijp je gepuzzel met soorten ruis niet zo. Het verschil tussen roze en wit is sowieso te groot om je kamerakoestiek op in te regelen. Maar het linkje van Bert geeft leuke info over smaak van luisteraars.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door OWC »

Gewoon altijd sweep nemen, deze geeft veruit de hoogste signaal-ruis-verhouding.
Welk type je precies pakt maakt niet uit, dat wordt uiteindelijk wiskundig allemaal netjes gecorrigeerd.
Je kunt eventueel zelfs een klappertjes pistool nemen, of een flinke ballon.
Die geven alleen frequentie breed niet zo'n goed spectrum.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door markbakk »

Daarover gaat dit niet.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: REW Decay: hoe meting interpreteren?

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
Daarover gaat dit niet.
Dan heb ik het blijkbaar totaal verkeerd begrepen :lol:
Plaats reactie