Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Mikekiwi en RobertD.
Edit; Maar laat ik er aan toevoegen dat er denk ik geen luisterdag verplaatst wordt omdat jij geen auto hebt :lol:
Betere ruimtes zijn altijd welkom, vooral als de muzieklerares weer met m’n apparatuur gaat sjouwen net zoals afgelopen editie :boos:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Gaat ook niet om m'n auto maar misschien wel een mooie en goed bereikbare lokatie
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Kalimba schreef:
Gaat ook niet om m'n auto maar misschien wel een mooie en goed bereikbare lokatie
Voor jou ja, ik kijk tegen een half uur extra reistijd aan vanuit Vlissingen :lol:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Shadow schreef:
Kalimba schreef:
Gaat ook niet om m'n auto maar misschien wel een mooie en goed bereikbare lokatie
Voor jou ja, ik kijk tegen een half uur extra reistijd aan vanuit Vlissingen :lol:
Wie gaat daar dan ook wonen :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Nog nooit in Zeeland geweest? :? Ik ben altijd blij als ik de randstad weer uit mag hoor :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ray5150 »

Kalimba schreef:
Ik wil daar naar kijken maar wie van het forum organiseert de luisterdag?
Er zijn er meestal 4. Hengelo in februari, Breda in mei, Beetsterzwaag in september, en Alphen in oktober/november.
Zal niet makkelijk zijn om daar tussen te gaan zitten, in de zomermaanden zijn de meesten natuurlijk met vakantie.
Maar je kunt natuurlijk altijd een interessepeiling houden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Pjotr »

Mwah, het ligt nogal verspreid over het land en trekt ook een verschillend publiek, op de fanatieke diehards na :D , dat dat geen belemmering hoeft te zijn. Nu Alphen naar de het eind van het jaar verhuisd is, is er hier in het westen best wel weer plaats in het voorjaar.
Kalimba schreef:
Ik wil daar naar kijken maar wie van het forum organiseert de luisterdag?
Degene die daar het initiatief toe neemt ;)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Ok, ik ga m'n best doen :)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vandaag m'n Accuphase terug gehaald na een kleine reparatie/ check. Hoe lyrisch ik al was met de te lichte Rotel is nu 10x zo groot geworden.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Wat een controle, diepgang en alles staat zo mooi los van elkaar. Kan nog heel veel meer schrijven maar heb voor mij het mooiste syteem ooit gehoord! Wat een realistische weergave is dit. Ook nog een test gedaan met het zo moeilijke album King van Fleshgod Apocalypse. Alles is daadwerkelijk te horen en staat los van elkaar. :rock:

En dan heb ik van Speaker en Co de True Copper Max Caps alvast meegekregen. Die ga ik er later tussen zetten en ben benieuwd of het "nog beter" kan worden. Als het meezit komen volgende week de Wax coils binnen. Dan ben ik klaar met upgraden.
De Copper Caps zijn wel enorm groot en de 3.3. uF weegt maar liefst 450gram :mrgreen:

Foto's volgen nog.

En voor de luisterdag in Amstelveen komt misschien ook Speaker en Co met de Faktum. Dan zal het verschil te horen zijn tussen het standaard high-end filter en mijn ge-upgrade versie.

Op eigen risico :mrgreen: :
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Kon het niet laten om de True copper caps even te plaatsen. Dit is te snel om het verschil goed te kunnen merken wat het precies doet. 1 Ding dat direct goed opvalt is dat stemmen ongelooflijk goed en realistisch los komen van de speakers. Ik haal ze er ook weer af om eerst het normale filter i.c.m. de Accuphase te leren kennen.

Op de foto is het verschil goed te zien met de witte Audyn Plus cap en de True copper max cap.
Of ik het filter in een normale 43cm bak ga krijgen weet ik nog niet. De componenten zijn echt fors aan het worden.
Waarschijnlijk zal de bak op een eindversterker gaan lijken :mrgreen:
Nog even kijken of ik betaalbaar massief noten hout kan vinden om een front van te maken. Als het mogelijk is wil ik in het frontpaneel een plexi glas plaatje om naar binnen te kunnen kijken maar dat moet ik nog even goed uitdenken en overleggen met Kees wat wel/ niet mogelijk is.
Bijlagen
061.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

wat een formaat :shock: ik vind die witte al seniel groot

betaalbaar hout: met wat mazzel heeft de kringloop wat meubels die je kan modden. Een dekenkist gaat t filter vast wel inpassen bijvoorbeeld :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Als je de filter apart houd, zet je dan zo dicht mogelijk bij de luidspreker toch?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

maakt niet zo veel uit toch? als de kabel maar niet te dun is
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Shadow schreef:
Als je de filter apart houd, zet je dan zo dicht mogelijk bij de luidspreker toch?
De bak zal in de stereo kast komen (ongeveer in het midden van beide luidsprekers. Net Kees een bericht gestuurd over het idee wat ik heb qua kast.

Notenhouten front (copy van de Accuphase) met een plexiglasplaat. De rest van de bak van MDF of ook notenhout en een zwart plexiglazen printplaat.
Deksel van hout of (deels) plexiglas weet ik nog niet.
Foto voor het idee:
Bijlagen
a.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Henkjan schreef:
maakt niet zo veel uit toch? als de kabel maar niet te dun is
Ik gebruik altijd de zilver/teflon kabels getwist. Die zijn vrij dun maar ik zweer bij die kabels.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Ah duidelijk :goedzo:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door tonvandeacker »

Strak ontwerp die filterkast.
Prachtige condensator...enorm...wat groot.
Ik vond de 15 uF Audyn cap plus voor mijn set al heel indrukwekkend.
Dus iets met plexiglas zou wel mooi zijn...kun je ze ook zien.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Ik krijg net via Marktplaats 2 330uF caps binnen die de 470uF bipolaire elco's moeten gaan vervangen. Nog nooit zo'n grote gezien voor een filter.
Ik vraag me af of het allemaal in de bak gaat passen zo :rofl:
Bijlagen
15586161970135592310198099817005.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ray5150 »

Formaat bierblikje ? :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
wat een formaat :shock: ik vind die witte al seniel groot

betaalbaar hout: met wat mazzel heeft de kringloop wat meubels die je kan modden. Een dekenkist gaat t filter vast wel inpassen bijvoorbeeld :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Prachtig spul die dikke 330uF knoerten!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Douwe84 »

De tandjes! Kan je mooi als fitness gewicht gebruiken!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

En net terug van Speaker en Co. De bestelde wax coils waren binnen en de restant waarde aan condensatoren erbij gehaald.


Het stuk notenhout voor het front van de filterkast heb ik gevonden op marktplaats. €14 incl. verzenden voor een 20mm massief stuk notenhout is echt geen geld zag ik. Heb het direct door laten sturen naar Kees.

Dit is >>de link<< naar degene die vele stukjes hout verkoopt voor weinig €,-
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vandaag nog even bezig geweest met het hoog. Eerst weer de Audyn plus caps erop. Dat merkte ik gelijk goed. Minder levendig en stemmen minder los. Nu een paar uurtjes met de True copper Max caps en de wax spoelen erop. Dat stukje kostte zo'n €500 en ik vind het dat echt meer dan waard. Diana Krall klinkt levensecht. Beter kan ik het niet omschrijven. Als de luisterdag komt dan zal het verschil hoorbaar zijn als de normale versie van de Faktum mee komt.

Kon ik het mid ook maar voorzien van Copper caps... :)

Een plaatje van de tijdelijke bende:
Bijlagen
20190523_231143.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Het je capaciteit van de laagsectie nu opgebouwd met MKP en elco?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”