Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Geeft niet hoor Wuh, bij een dergelijk eerste project moet je jezelf gewoon geen tijdsbestek opleggen. Al mijn projecten tot nu toe, een stuk of zes, zeven hebben allemaal minimaal een jaar geduurd. Bovenstaande versterker begint ook al lekker op te schieten en ik zit alweer over de volgende te prakiseren en spulletjes te verzamelen. No hurry, doe gewoon rustig aan en voor vragen kun je altijd bij het forum terecht. Daar is het voor bedoeld. Hier zit kennis genoeg om jouw vanaf pagina één tot het einde te begeleiden met je zelfbouw versterker. Succes!
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Verdwijnt de brom met de potentiometer dicht , dan wordt het langs die weg opgepikt , kan het dan ook nog een aardlus zijn Anne :?:
Een signaal komt de versterker binnen als een verschil tussen aarde en signaaldraad.
Met de volume op nul is het signaal aan de aarde, kan er geen verschil zijn, ook geen brom langsdaar.
Vanuit de versterkeringang (loper potmeter) gaat er een serieschakeling in een (gesloten) kring rond als er een bron is aangesloten.Zonder bron is de kring open, komt er niks binnen.
De kring gaat versterker-in , signaaldraad naar bron , bron , aarddraad terug naar versterker = andere kant van versterker-in.
Als de bron de enige is die signaal levert gaat alles goed.Zodra in de kring iets anders binnenkomt loopt dat ook rond en hoor je dat.Dat "iets anders" kan een spanninsverschil zijn tussen bron en versterker wat stroom geeft over de aarddraad van de kring en een spanning in de kring (weerstand draad nooit nul) geeft en die spanning telt op bij wat als signaal uit de bron komt.
Om die storende stroom te krijgen moet ook de lus waar de aarddraad stroom van krijgt gesloten zijn.En dat is versterkeraarde , randaarde , bronaarde , aarddraad bron-versterker , versterkeraarde.
Slaap lekker :D
Anne
Dankje Anne
Die brom moet dan 50 hz zijn Anne :?:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Die brom moet dan 50 hz zijn Anne :?:
Ah ja ! O:)
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Om die storende stroom te krijgen moet ook de lus waar de aarddraad stroom van krijgt gesloten zijn.En dat is versterkeraarde , randaarde , bronaarde , aarddraad bron-versterker , versterkeraarde.
Dat is duidelijke taal Anne, maar die zorgen ook weer voor vragen :lol:
Is die stroom/spanning te meten/zien om de aardlus zodoende te localiseren?

Versterkeraarde zit nu op één massapunt, randaarde zit via een kort draadje zo dicht mogelijk aan het chassis, netspanning komt via een netfilter de versterker binnen, bronaarde ligt via een draad aan het centrale massapunt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Dat is duidelijke taal Anne, maar die zorgen ook weer voor vragen :lol:
Is die stroom/spanning te meten/zien om de aardlus zodoende te localiseren?
Gaat wel om een kleine wisselspanning.Die zou te meten zijn tussen massa bron en massa versterker.Wanneer ze niet aan elkaar zitten want de spanning over de verbindingsdraad is nog veel kleiner.
Versterkeraarde zit nu op één massapunt, randaarde zit via een kort draadje zo dicht mogelijk aan het chassis, netspanning komt via een netfilter de versterker binnen, bronaarde ligt via een draad aan het centrale massapunt.
Hopelijk een netfilter zonder condensators naar aarde !
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

wat een blauw in Urk zijn knap heet gebakerd die jonge vissertjes :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

wat een blauw in Urk zijn knap heet gebakerd die jonge vissertjes :D
Een storm in een glas water Bert, de media kloppen alles weer flink op :roll:
Tsja, dat weet ik natuurlijk niet. Het is zo'n standaard netfilter met een Eurostekker aansluiting. Is dat niet goed dan Anne?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Tsja, dat weet ik natuurlijk niet. Het is zo'n standaard netfilter met een Eurostekker aansluiting. Is dat niet goed dan Anne?
Staat vaak een tekening op van wat er in zit.Een condensator over de netaansluitingen kan geen kwaad maar niet tussen net en aarde.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb even een fotootje gemaakt Anne, hij zat gelukkig niet ondersteboven :wink:
63Netfilter.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Ik heb even een fotootje gemaakt Anne, hij zat gelukkig niet ondersteboven :wink:
Ja, dat is er een die brom kan veroorzaken.
Massa van het filter losmaken en zien of dat wat uitmaakt.
Wel oppassen dat de isolatie tussen net en versterker in orde is.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

'Kan' veroorzaken Anne? Heb de massa los gehad maar dat maakte niks uit.
64ALPS.jpg
Kan het zijn dat de twee (getwiste) draden die naar de aan/uit schakelaar op de voorkant van de versterker lopen invloed hebben op de ALPS?
Het is niet helemaal goed zichtbaar op de foto maar deze loopt precies onder de volumeregelaar door. Ik zit er over te denken om die compleet naar de achterkant te verhuizen want hij past precies tussen de laatste LS aansluiting en de zekeringhouder. Maar dan houdt ik wel weer een gat aan de voorkant ](*,)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
'Kan' veroorzaken Anne? Heb de massa los gehad maar dat maakte niks uit.
Jammer :( , maar dan kan dat ook weer weggestreept :D
Kan het zijn dat de twee (getwiste) draden die naar de aan/uit schakelaar op de voorkant van de versterker lopen invloed hebben op de ALPS?
Het is niet helemaal goed zichtbaar op de foto maar deze loopt precies onder de volumeregelaar door. Ik zit er over te denken om die compleet naar de achterkant te verhuizen want hij past precies tussen de laatste LS aansluiting en de zekeringhouder. Maar dan houdt ik wel weer een gat aan de voorkant ](*,)
Als er geen afscherming om de potmeter zit (of niet geaard) zou dat ook kunnen.
Netverbindingen moeten niet in de buurt van de gevoelige kant van de versterker komen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

:yeah: :goeie: :mrgreen: :sure: :beer:
Zo. Klaar.
Gistermiddag heb ik met behulp van mijn vorige week bij Eijlander Electronics aangeschafte stappenboorsetje (https://www.eijlander.nl/hss3-hss-stapp ... l?___SID=U) een 12 mm gat gemaakt tussen de laatste LS aansluiting en de zekeringhouder en daar de Aan/Uit schakelaar gemonteerd. Daarna de bronschakelaar weer terug op z'n plekje gezet en opnieuw gesoldeerd.
66Totaalplaatjeklaar.jpg
Vervolgens de versterker aan gezet maar er zat nog steeds een licht brommetje in.
Toch maar even door gezet en dus vanmorgen de asdoorvoer voor de bronschakelaar gemonteerd en de volume- en bronknoppen aangebracht. Dat zijn trouwens twee hele mooie en zware metalen knoppen uit een... oude Dancom scheepszender :mrgreen:
Vanmiddag de laatste loodjes en toen de bodemplaat gemonteerd en het ding in de kamer gezet.
En wat denken jullie? \:D/
65Klaar.jpeg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Mooiman staat er mooi bij :goedzo:
Maar wat is er in de midden voor iets die rechthoek in het midden Rein O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Mooiman staat er mooi bij :goedzo:
Maar wat is er in de midden voor iets die rechthoek in het midden Rein O:)
Een deksel met erachter de bloed, zweet en tranen die 't gekost heeft ? :lol:
Maar het resultaat mag er wezen :yeah: , alleen wel wat erg zwart :-k
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die rechthoek in het midden is de plaats waar de aan/uit schakelaar en de daarbij behorende LED zitten Bert. Alleen is die schakelaar naar de achterzijde verhuist.
02Behuizing.jpg
Zo arriveerde de behuizing vorig jaar uit China en is dat 'vierkant' goed te zien.
Er zit daar dus nog een rond gaatje waar ik nog een opvulling voor moet bedenken. Maar als je er zo tegenaan kijkt is het niet storend, er onder zit de rode LED die aangeeft dat de versterker aan staat. Maar dat kun je ook aan de buizen zien 8)
Tsja Anne, het is veel zwart en zilver tegenwoordig. Mode hè? :wink:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja begrepen Rein het is net of daar iets op gelijmd is geweest
Maar foto,s bedriegen soms :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nog even de buizenbezetting: 4 x EL34 van Electro Harmonix, 1 x ECC83 van Philips en 2 x ECC82 van Philips en Valvo, oude beestjes dus daar ga ik deze week nog even mee aan de slag. Volgens mijn audiofiele zwager - die overigens opgetogen was - klink het linker kanaal iets harder maar ik hoor het niet. Maar dat kan te wijten zijn aan de verschillende merken ECC82. Ik heb nog een paar nieuwe ECC83 buisjes van JJ en zal nog even zien of ik een paartje ECC82 op de kop kan tikken. Of zouden er ook ECC81's in kunnen in plaats van die 82's? Ik heb namelijk nog wel een heel mooi stel Mullards liggen :kwijl:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat de werking betreft zou de 81 wel in de plaats van de 82 kunnen.
MAAR, de 82 mag tot 180volt tussen gloei en kathode hebben, de 81 tot 90volt.En hier is het rond 130volt, teveel dus voor de 81 tenzij de gloei opgetrokken wordt tot bijv. +50volt.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de goede raad Anne. Ik heb die ECC81 net geprobeerd, doet het uitstekend maar ik ontwaar met deze twee buisjes wel weer een brommetje met het oor aan de speakers. Dat heeft zeker ook te maken met de hogere versterking? Ik zal ze er weer uit halen en eens kijken voor een paar leuke ECC82's, voorlopig gaan de Philips en de Valvo er maar weer even in.
Maar wat gebeurt er overigens als ik de ECC82 niet door een ECC81 maar door een ECC83 vervang? :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Maar wat gebeurt er overigens als ik de ECC82 niet door een ECC81 maar door een ECC83 vervang? :think:
Zal ook wel werken maar haalt misschien niet meer de volledige uitsturing, de 83 is voor kleine stromen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Tsja, dat kan ik dan nog even proberen maar daarmee is dit project ook weer afgesloten Anne.
Bah, wat moet ik nu doen? :?: Misschien met het Hummeltje aan de slag want die staat ook maar eenzaam en werkeloos te wachten op de roeringen des waters. Maar aan de andere kant, die doet het goed en waarom zou ik hem dan gaan aanpakken. Een SE KT88 misschien? Of een 807? :-k Het is echt een luxe probleem als je niet weet wat je weer eens moet gaan bouwen :think:
Ik denk dat ik eerst maar een pint zal aanvatten :beer:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Misschien met het Hummeltje aan de slag want die staat ook maar eenzaam en werkeloos te wachten op de roeringen des waters.
Dat brengt me op een idee: In de K&H versterker zitten ECC808 buisjes, kan ik daar wat mee in de EL34 PP Anne? Dat is toch een soort ECC83? Gewoon louter om te proberen hoor! :mrgreen:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

ECC808

Valvo ECC808

Merknaam Lorenz, Mazda, Mullard, Philips, Pope, Rogers, Siemens, Telefunken, Valvo
Equivalente types 6KX8
Zie ook ECC83
RMorg models ECC808
Frank's datasheets ECC808
Deze ruisarme dubbeltriode uit 1963 is speciaal ontworpen voor stereo toepassingen. Elektrisch is de buis gelijk aan de ECC83, de microfonische eigenschappen, kanaalscheiding, brom- en ruisniveau zijn echter beter. Dit dankzij een ingekort elektrodensysteem en steviger mica plaatjes plus een statisch scherm tussen de systemen. Een symmetrische gloeispanning is niet nodig. De gloeidraad heeft geen middentap.

De buis heeft een diameter van 21 mm en de lengte is 48 mm exclusief de pinnen van de B9A voet. De gebruikte Philips type code is C6.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Misschien met het Hummeltje aan de slag want die staat ook maar eenzaam en werkeloos te wachten op de roeringen des waters.
Dat brengt me op een idee: In de K&H versterker zitten ECC808 buisjes, kan ik daar wat mee in de EL34 PP Anne? Dat is toch een soort ECC83? Gewoon louter om te proberen hoor! :mrgreen:
Zelfde als de 83, niet erg geschikt als 82 vervanger.Wel ipv de 83, hoewel eerder in een PU-voorversterker.
Anne
Plaats reactie