Upgrade Opamp LM833, zinvol?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Upgrade Opamp LM833, zinvol?

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Hier weer een klassiek voorbeeld hoe je niet om moet gaan met internet wijsheden en onjuist interpretaties van Google resultaten. Zoals Pjotr correct aangeeft is het in de regel de schakeling die bepaalt hoe een opamp presteert. Zonder enige kennis van zaken opamps om gaan prikken is een soort gokspel. Zeker wanneer je d'r internet wijsheden bijhaalt zoals de 'klank' van bepaalde opamps en die 1:1 toepast op een willekeurige schakeling. Da's stellen dat je van elk recept appeltaart kan maken en da's natuurlijk onzin!
Op zich heb je (en Peter ook) een punt en heb je gelijk. aan de andere kant acht ik dit experimentje (want zo moet je het zien) een stuk zinniger en zinvoller dan een stoffen zakje met aquarium grind onder een stekkerblok leggen, of iets in die trant. komt bij dat een paar opampjes als de 4562 nog een stuk voordeliger zijn dan de gemiddelde ECC8X buis tegenwoordig kost.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

:) Ja hé, ga jij Walt nu weer wakker maken.
Het was net weer even rustig hier.

Paul.
Dan

Bericht door Dan »

Ach ja, ik kan altijd nog een hypex dlcp aanschaffen :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
Ach ja, ik kan altijd nog een hypex dlcp aanschaffen :wink:
Die past niet in zo'n DIL voetje :D

Punt is dat als je niet weet wat je aan het doen bent, dit soort experimenten oeverloos is en een soort van dobbelsteen. Kan goed uitpakken, kan slecht uitpakken (oscillator gebouwd :mrgreen: ) of niet uitpakken. In die zin is het niet met Walt zijn experimenten te vergelijken, die pakken nooit slecht uit.
Dan

Bericht door Dan »

Bij gebrek aan kennis zeg ik: we zien het wel. Ik ben niet de eerste en zeker niet de laatste.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt Peter ... :mrgreen:

IMG_1583.jpg
Mwa, Russen en Chinezen.
Nope, alle 4 uit dezelfde fabriek in Saratov Rusland. Ook de moderne 'Mullard' komt daar vandaan...
Dan

Bericht door Dan »

Ik heb de 4562 geplaatst en ik ben er na een korte luistersessie wel achter dat dit toch wel heel anders klinkt dan de lm833 het klinkt een stuk frisser en gedetailleerder en het middengebied is wat minder nadrukkelijk aanwezig waardoor het minder "in your face" klinkt en dat vind ik persoonlijk wat prettiger dan de lm833. Is natuurlijk wel een vrij subjectief oordeel maar het verschil is iig duidelijk hoorbaar. Ik ga wel mij dsp anders instellen want ik heb nu het idee dat de tweet een paar db te hard staat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Valt dus mee :rock: Kan heel goed dat met de LM4562 het schoner en gedetailleerder klinkt. Daardoor klinkt het totaal meestal ook beter in balans. Het is op zich technisch ook wel een wat betere op amp dan de LM833.
Dan

Bericht door Dan »

Ik heb ook even de opampjes getemperatuurd, ze meten 33° en dat is prima. Ik laat ze voorlopig lekker zitten 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een lekker warm geluid dus. :mrgreen:
Plaats reactie